Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

3D-grafiikka Animaatio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "3D-grafiikka Animaatio."— Esityksen transkriptio:

1 3D-grafiikka Animaatio

2 Animaatio Katsojalle näytetään yksittäisiä kuvia tietyllä taajuudella ja saadaan aikaan illuusio jatkuvasta muutoksesta Animaatiota voidaan tehdä monella eri tavalla: Kalvo (cel) animaatio (perinteisin) Pysäytetyt valokuvat (stop motion photography) Mocap – motion capture

3 Animaation yksikkö - frame -
Frame = yksittäinen kuva Yhdessä sekunnissa tavallista animaatioita on normaalisti 30 framea = 30 fps = 30 frames per sec. Elokuvassa yhdessä sekunnissa 24 framea Suomen TV:ssä PAL. 25fps Interaktiivisessa reaaliaikasessa 3D:ssä frames/sec. Otos (shot) – yhdellä kameralla keskeytymätön yksi kuvaus

4 Keyframe ja interpolaatio
Keyframe = “avainkehys”, määritetään objektin paikka ja asento animaatiosekvensin tärkeimmissä kohdissa – tiedetään että liikkuvan objektin täytyy olla tässä paikassa tietyllä ajanhetkellä  3D Studio Max – Autokey Ohjelmisto laskee keyframejen väliin muodostuvat kuvat = interpoloi, miten päästään tuohon paikkaan käytettävissä olevalla määrällä kuvia

5 Keyframe ja interpolaatio
Interpolaatiota käytetään laskemaan: - objektin paikkaa tilassa - objektin muodonmuutosta (morphing) - muiden parametrien arvoja

6 Interpolation of Shape or attribute (MORPHING)
Objektin muodon morphaus Esim. Objektin (esim.valon, kameran, teksturin, läpinäkyvyyden) attribuutin morphaus

7 Maxissa animointi ja interpolaatio
Käytännössä lähes kaikkea voidaan animoida

8 Liikkeen luominen 3D ohjelmissa liikettä voidaan luoda useilla eri menetelmillä. Manuaalinen Keyframien asettelu Inverse ja forward kinematics, käytetään pääosin hahmoilla ja monesti liittyy keyframien manuaaliseen lisäämiseen. Motion dynamics, luodaan animaatiota fysiikkasimulaatiolla Motion Capture, kapturoidaan liikettä Mocap laitteella Procedural, luodaan liikettä erilaisilla matemaattisilla kaavoilla ja säännöillä Hybrid, yhdistetään ylläolevia

9 Tuotantoputki Esituotanto (Preproduction): kaikki projektiin liittyvä määrittely, suunnittelu ennen mallinnuksen alkua = screenwriting, projektin managerointi, storyboarding, ulkoinen ilme jne. Tuotantovaihe (Production stage): 1) modeling, 2) animation, and 3) rendering.  previewed in the form of digital flipbooks displayed on the screen. Kamerat, valot, materiaalit  lopputuotteena renderöidyt tiedostot Jälkituotanto (postproduction): Koostaminen, äänet, tekstitykset. Voidaan myös lisätä tehosteita, korjata värejä jne. Yleensä eri ohjelmistossa, missä mallinnus on tehty

10 Tarinankerronta Tarinat kertovat faktoja
Tarinat antavat vastauksia kysymyksiin Tarinat tuovat esiin tunteita Tarinat saattavat muokata todellisuuden käyttäytymistä Tarinan perusedellytykset Mistä tarina kertoo Ketkä ovat tarinan hahmot Mitä tarinassa tapahtuu

11 Animaation projektin tuotantotiimi
Creative Team: Creative Director -- (dude with the Vision) Art Director -- (Knows how it Should Look) Copywriter -- (Knows what it should relay to viewers) Producer -- (Big Man With The MONEY) Account Executive -- (Takes care of the money) Production Team: Animation Supervisor -- (Oversees the whole process) Senior Animator -- (Spanks the juniors and knows a lot) Junior Animators -- (Sweats 24h per day and makes the REAL work) Producer -- (Big man with money AND vision) Production Manager -- (Timetable Man) Technical Assistant -- (That you blame when nothing works)

12 Disney animaatiodokumentti
c/class/ f09/www/lec/Lesseter.pdf


Lataa ppt "3D-grafiikka Animaatio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google