Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia sekä etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Nuoriostyön avustukset Ilmajoki&Kokkola. Julkishallinnon avustukset avustustahoittain •Lääninhallitusten kautta •Suoraan Opetusministeriöstä •CIMO.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Nuorisolain uudistuksen sanoma kunnille Jaana Walldén, Nuorisoyksikkö
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Nuorisotoimen ja oppilaitosten yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet
Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto nuorisolaissa 72/2006 Nuorten elinolot –seminaari Forssa Jaana Walldén p
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Lastensuojelu nuoren tukena
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
LOHJAN KAUPUNGIN KOULUTUSTAKUU- JÄRJESTELMÄ - KAIKKI JATKAA.
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
NUORISOLAKIUUDISTUS Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolaissa (Laki 693/2010) (HE 1/2010 vp) Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Viestintäsuunnitelma
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Etsivä nuorisotyö Kemissä Argos. Taustaa ja tuloksia Argos -etsivän nuorisotyön hanke aloitti Kemissä heinäkuussa 2008 Työparitoiminta Tuloksia 2008 hanke.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia sekä etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta

MIKSI ? ulkopuolisuus vai syrjäytyminen: Norja: 6 aluetta sosiaalinen, koulutuksellinen, työelämän, taloudellinen, oikeudellinen, terveydellinen, 16-vuoden ikäraja muuttaa nuoren rooli suhteessa palveluihin

Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan nopeat muutokset palvelujärjestelmien pirstaleisuus ja sektoroituneisuus toimivallan ja vastuunjaon epäselvyydet salassapitosäännösten ja yksilönsuojan tulkinnalliset eroavaisuudet avoimen yhteistyöasenteen, osaamisen ja johtamisen puute syrjäytyminen merkitsee uhkaa nuorelle itselleen, hänen perheelleen ja lähipiirille mutta myös yhteiskunnalle monin eri tavoin syrjäytymisen vaikutukset kansantaloudelle huomattavat Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmassa yhtä nuorta koskeva vuosittainen taloudellinen menetys on 27 500 € (keskiarvo 40 vuoden työaikaolettamalla) väestörakenteen kehitys ei kestä työikäisen laajaa syrjäytymistä kokeiluhankkeissa saavutetut tulokset olleet hyviä muut Pohjoismaat ja niiden kokemukset

Valmistelusta lyhyesti Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnantarkastuskertomus 146/2007 Pääministeri Vanhasen II hallitusohjelma Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011 Eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunto 10/2008 vp Hallituksen politiikkariihen kannanotto, vnk:n julkaisusarja 14/2009 Kaksi työryhmää valmistellut asiaa Mukana ryhmissä opetusministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, puolustusministeriön, nuorisoasiain neuvottelukunnan, lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman edustajat (ensimmäisessä myös Kuntaliitto, poliisi, sosiaalipäivystys, nuorisotutkimus) Asiaa koskeva lakiehdotus (HE 1/2010 vp) annettu eduskunnalle 5.2.2010

Tavoitteet Nuorten julkisen sektorin palvelujärjestelmässä siirrytään varhaisen tuen toteuttamiseen Parannetaan nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut Tehostetaan nuorten sosiaalista vahvistamista tarjoamalla nykyistä parempaa varhaista tukea heidän elämänkulkunsa ja työelämään pääsyn edistämiseksi

Kolme keskeistä ehdotusta Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö Etsivästä nuorisotyöstä säännökset lakiin Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten

Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö (7a§) kuntiin kootaan nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, jossa mukana opetustoimi sosiaali- ja terveystoimi nuorisotoimi työhallinto poliisihallinto myös muita viranomaistahoja voi olla mukana, esim. puolustushallinto, pelastustoimi, seurakunta kunnat voivat perustaa verkoston yhdessä verkosto toimii vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa

Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät: - koskevat kaikkia alueen nuoria Koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida tilannetta paikallisen päätöksenteon tueksi Edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensopivuutta ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus Tehostaa nuorten palveluihin ohjautumista ja palvelusta toiseen siirtymistä Edistää nuorten palvelujen järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken EI käsittele yksittäisen nuoren asioita EI lisäbyrokratiaa Tavoitteena esim. tietotekniikan hyödyntäminen

Etsivä nuorisotyö nuoren palveluihin tukemisessa (7b§) Etsivän nuorisotyön tehtävistä säädettäisiin laissa Tarkoituksena tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille Työ tehdään ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta Kunta nimeää toiminnasta vastaavan henkilön etsivän nuorisotyön palveluja mahdollista hankkia nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, kun varmistutaan palvelun tasosta Kelpoisuusvaatimukset

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Tietojen luovuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti nuoren nimenomaista suostumusta Salassapitosäännösten estämättä nuoren yhteystiedot tulee kuitenkin luovuttaa, jos kyseessä: peruskoulun päättävä nuori, joka ei ole saanut tai vastaanottanut opiskelupaikkaa tai aloittanut opintoja alle 25-vuotiaana keskeyttää ammatillisen tai lukiokoulutuksen vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai nuori keskeyttää palveluksen Kyseiset tiedot ovat jo nyt olemassa, ei edellytä uusien tietojen keräämistä Tieto voidaan jättää antamatta, jos käytettävissä olevien tietojen ja nuoren tilanne ja tuen tarve kokonaisuudessaan huomioon otettuna arvioidaan, ettei tiedon luovuttaminen nuoren auttamiseksi ole tarpeen Nuoren tavoittamiseksi myös muilla viranomaisilla oikeus ilmoittaa, jos nuori arvioidaan olevan viipymättä tuen tarpeessa Asiasta ilmoitetaan nuorelle, kun kyseessä on alaikäinen, ilmoitus myös huoltajalle Jos tehdään lastensuojeluilmoitus, ei ilmoitusta etsivää nuorisotyötä varten

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Muutetaan opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain 5 §:ää, jossa säädetään rekisteristä luovutettavista tiedoista Saatuaan nuoren yhteystiedot etsivä nuorisotyö ottaa yhteyttä nuoreen ja selvittää, onko nuori sellaisen tuen tarpeessa, että hän tarvitsee apua päästäkseen sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille (nuoren elämänkulun tukeminen) opinto-ohjaaja, koulukuraattori, koulupsykologi, työpaja, työ- ja elinkeinotoimisto, terveyskeskus, mielenterveystoimisto ym.. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa palvelukokonaisuuksia, vaan auttaa nuorta hänelle sopivien palvelujen niiden löytämisessä

Ehdotuksen suhde yksityiselämänsuojaan Perustuslain 10 §: "Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla." Ehdotuksen mukaan mainittu viranomainen saisi laissa osoitettavilta tahoilta laissa tarkkarajaisesti määritellyt tiedot, jotka olisivat tarpeen sellaisen nuoren yksilöimiseksi, joka on vaarassa jäädä koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle tai syrjäytyä Samassa tarkoituksessa etsivää nuorisotyötä tekevä viranomainen voisi myös yhdistää eri tahoilta saamansa tietoaineistot Tiedot olisi hävitettävä heti, kun ne eivät ole enää välttämättömiä tehtävän hoitamiseksi Etsivä nuorisotyö voisi luovuttaa tietoja edelleen vain nuoren ja alaikäisen nuoren huoltajan suostumuksella Salassapitosäännös

Resurssointi Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston työ ei aiheuta kunnalle välittömiä kustannuksia, koska työ organisoidaan osaksi viranhaltioiden työnkuvia. Toimivallan ja vastuunjaon selkiintyessä päästään purkamaan päällekkäisiä toimintoja, eikä samaan toimintaan enää varata moninkertaisia resursseja Yhdistämällä osaamista ja yhtenäistämällä toimintakulttuureja on mahdollista säästää resursseja Etsivään nuorisotyöhön v. 2009 valtionavustusta 2,5 milj. euroa   Toimintaan on osoitettu v. 2010 talousarviossa 4,65 milj. euroa V. 2010 lisätalousarvioesityksessä esitetään 3 milj. euron lisämääräraha etsivän nuorisotyön vahvistamiseen

Etsivästä työstä ja nuorten työpajoista uusimpia tietoja vuodelta 2009, ei vielä julkisia etsivä nuorisotyö tavoitti 3400 nuorta; kontakti oli yli 8000 nuoreen nuorten työpajatoimintaan osallistui 11 000 alle 29-vuotiasta, joista alle 25-vuotiaita oli yli 9000 nuorta ja alle 17-vuotiaita oli lähes 800 nuorta yli 20 % sellaisia, joista ilmoitus tuli nuorelta itseltään, kaverilta tai vanhemmilta

Etsivästä nuorisotyöstä peruskoulun jälkeiset opinnot puuttuvat kokonaan 24 % peruskoulu keskeytynyt 4 % toisen asteen opinnot keskeytyneet 30 % 1/6 osa määritteli itsensä työttömäksi muttei ollut työhakijana jokin em. taustoista oli 40 % tavoitetuista nuorista 96,4 % nuorista halusi tulla autetuksi kaverien ja vanhempien yhteydenotot lisääntyneet 76 % sijoittui palveluihin

TIETOJA NUORISTA Ratkaistavia asioita oma-aloitteisuuden puute asunnottomuus ei tiedä palveluista aikaisemmat pettymykset viranomaispalveluista useita ongelmia samanaikaisesti päihteet mielenterveysongelmat

Nuorten työpajatoiminta 74 % sijoittuu pajajakson jälkeen (seuranta aikajaksolla välittömästi-6 kk) nuorten työpajatoiminta vastasi nopeasti nuorisotyöttömyyteen; 2600 nuorta enemmän kuin vuonna 2008 nuorten työpajatoimintaa on 200 kunnassa uudelleen käynnistymässä yhteistyö mikro- ja pienyrittäjien kanssa tuettu oppisopimus