PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Mitä Nordplus-ohjelmalla on tarjota opiskelijalle? Opiskelijoiden liikkuvuus Pohjoismaissa –seminaari Kuopio Merja Kuokkanen/Kansainväliset opiskelijapalvelut,
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Vaasan Ammattikorkeakoulu
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Satu Helmi & Ismo Kantola
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
2/2006 CIMO Liikkuvuudesta opetussuunnitelmayhteistyöhön Kansainvälinen liikkuvuus osana opintoja Irma Garam, CIMO Kansainvälistyvä opetussuunnitelma –seminaari.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
FUAS Kielet ja viestintä
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Hanke pähkinänkuoressa
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammattikorkeakouluopinnot​
Esityksen transkriptio:

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA: Kansainvälisyys ammatillisena pätevyytenä: *kansainvälisyyssuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen *kielivalinnat *englanninkielisen cv:n laatiminen *osallistuminen kv-opiskelijatoimintaan *opiskelu, harjoittelu tai päättötyö ulkomailla

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA KANSAINVÄLINEN OPETUSSUUNNITELMA: Opetussuunnitelman kehittämisessä on hyödynnetty kansainvälistä yhteistyötä Kansainvälinen näkökulma on systemaattisesti integroitu opintokokonaisuuksiin ja kursseihin Opetuksessa käytetään esimerkkejä, tutkimustuloksia, kirjallisuutta ym. eri maista ja kulttuureista Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kv-yhteistyö- kumppaneiden kanssa suuniteltuihin yhteistutkinto- ohjelmiin Koulutusohjelmassa on tarjolla vieraskielisiä opintokokonaisuuksia

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA KANSAINVÄLINEN OPETUSSUUNNITELMA: Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa vähintään X määrä kieli-ja kulttuuriopintoja Opetusmenetelmänä mm. verkossa tapahtuva opiskelu yhdessä ulkomaisten tutkinto-ja vaihto- opiskelijoiden kanssa tai osittain ulkomaisen opettajan ohjaamana Kv-vaihto- ja harjoittelujaksot sekä kv-projektit on sisällytetty opetussuunnitelmaan Opetussuunnitelman, opetussisältöjen ja opetusmenetelmien kansainvälistämiseksi tehdään jatkuvaa kehitystyötä

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA KANSAINVÄLINEN KOULUTUSOHJELMA Opiskelija-ja harjoittelijavaihtotavoitteet on asetettu sekä lähtevien että tulevien opiskelijoiden osalta Opiskelijoita motivoidaan ja ohjataan sisällyttämään HOPS:iinsa ulkomaanjakso Kv-jaksot suunnitellaan etukäteen sovittuja prosesseja hyödyntäen ja ne hyväksytään täysimääräisinä tutkintoon Opettajavaihtotoiminta on aktiivista ja se on integroitu opetussuunnitelmaan ja työaikasuunnitelmaan Osallistutaan aktiivisesti alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA VIERASKIELISEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN opetussuunnitelmiin lisätään vieraskielisiä ammattiopintoja laajennetaan vieraskielistä opetustarjontaa vapaasti valittavissa ja avoimen korkeakoulun opinnoissa lisätään kansainvälisen oppimateriaalin käyttöä Kytketään kv-projektit opetukseen hyödynnetään kv-yhteistyöpartnereiden tarjontaa,tuetaan opettajien valmiuksia vieraskieliseen opetukseen sekä tehostetaan yhteistyötä ja opiskelijaliikkuvuutta suomenkielisten ja vieraskielisten koulutusohjelmien kesken.

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA ESIM: BIOALAT JA LIIKETALOUS/Turun AMK Kansainvälistymisvaatimuksiin vastataan lisäämällä vieraskielisen opetuksen määrää tulosalueella siten, että kaikissa koulutusohjelmissa kyetään järjestämään vuosittain vähintään kolmen kuukauden pituinen ja 30 opintopisteen laajuinen kansainvälinen lukukausi. Englanninkielinen opetustarjonta keskitetään tähän lukukauteen. Tavoitteena on vahvistaa tulosalueen kansainvälistä kilpailukykyä ja integroida koko tulosalueen kv-toiminta osaksi kansainvälistä lukukautta kytkemällä siihen mm. opiskelija- ja opettajavaihdot, kansainvälinen harjoittelu, kansainvälisiä valmiuksia tarjoava kurssitarjonta, kansainväliset asiantuntijavierailut ja kansainväliset hankkeet.

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA Kysely ammattikorkeakouluille – 15 vastausta Onko kv-jakso sisällytetty koulutusohjelman tutkintorakenteeseen? pakollinen: 6 suositeltava:8 mahdollinen:kaikissa

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA Pakollinen kv-jakso: Useimmiten vieraskielisissä koulutusohjelmissa Muissa liittyy yleensä liiketalouden ja erityisesti kansainvälisen kaupan ohjelmiin Muutamissa tapauksissa osa kaksoistutkinto- yhteistyötä Yleisimmin 3. opiskeluvuonna Joko opiskelu tai harjoittelu

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA Pakollinen kv-jakso: ei yksittäisenä osiona muutoin ei-kansainvälisessä ohjelmassa odotukset, tavoitteet ja lisäarvo pohdittava tarkkaan asettaa vaatimuksia koulutusohjelman rakenteelle edellyttää koulutusohjelmalta laajaa kv-yhteistyöverkostoa asettaa suuria haasteita ohjaukselle vaatii joustavuutta ja selkeitä hyväksilukukäytäntöjä