SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Pohjoismainen yhteistyö JAKKissa Tavoitteet, toiminta ja vaikutukset 2000-luvulla.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
FUAS Kielet ja viestintä
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Lukukausimaksuihin liittyvä
Erilaisia vaihtoehtoja….
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kulttuurienvälinen viestintä
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Koulutusinformaation, tarjonnan ja opintopolku.fi:n uudistus (KTO)
Esityksen transkriptio:

SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle

Esityksen rakenne 1. Johdanto 2. SYL:n kärkitavoitteet v Maksuton koulutus kaikille v Kansainvälistyminen opiskelijan näkökulmasta v Opetuksen laatu v Aloituspaikkamäärät ja opettaja-opiskelijasuhde 3. Yhteenveto kärkitavoitteista

Johdanto v Keskusteluissa usein toistuvia teemoja u Huippututkimus u Yliopistojen kansainvälistyminen ja maksullisuuden autuaaksi tekevä voima u Kansainväliset ranking-listat u Yliopistojen resurssit v Keskusteluissa usein unohdettuja teemoja u Huippuopetus u Maksullisen koulutuksen ongelmat u Kansainvälistymisen todelliset haasteet opiskelijan näkökulmasta u Resurssien käyttö, hallitsemattomasti kasvaneet sisäänottomäärät ja koulutuksen heikko läpäisy

Maksuton koulutus kaikille v Maksuttomuus kaikille opiskelijoille tukee yliopistojen kansainvälistymistä ja kv-työvoiman houkuttelemista Suomeen u Lukukausimaksut eivät paranna houkuttelevuutta v EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden maksut eivät paranna yliopistojen taloudellista asemaa u Hallinnon kasvu ja kv-opiskelijoiden tukipalvelut u Stipendijärjestelmä v Miksi seurata muiden esimerkkiä? u Tanskassa kv-hakijamäärissä romahdus u Englannissa ja Australiassa lisäksi valtion rahoitus laskenut v Maksuttomuudesta kilpailuvaltti Suomelle! v Tilauskoulutus ei ”helppo vaihtoehto” maksuille u Tilauskoulutuksen mahdollistamisen vaikutukset selvitettävä

Kattaa 1200 ehdokkaan vastaukset nuorten ja opiskelijoiden vaalikoneessa

Maksuton koulutus kaikille ”Tutkintoon johtava korkeakouluopetus säilytetään kaikille maksuttomana, ja yliopisto- ja ammattikorkeakoululaitokset pysyvät osana julkista koulutusjärjestelmää.”

Kansainvälistyminen opiskelijan näkökulmasta v Vieraskieliset maisteriohjelmat monentasoisia u Luennoitsijan kielitaito usein riittämätön  Heikompi laatu opetuksessa v Kotikuntalain uudistus parantamassa opiskelijan asemaa (kotikuntaoikeus)  Käytännön toteutumisen varmistus tärkeää v Suomen kieli suurimpana esteenä sopeutumiselle ja integraatiolle  Mahdollisuus oppia kieli v Maahanmuuttajat päätyvät usein matalapalkka-aloille lähtömaassa hankitusta koulutustasosta riippumatta  Osaamisen hyödyntäminen työelämässä sekä tunnustaminen tulevissa opinnoissa tärkeää v Yhdenvertaisuutta työelämään siirtymiseen, ei ainoastaan työpaikoille v Asenteisiin vaikuttaminen kaikilla tasoilla

Kansainvälistyminen opiskelijan näkökulmasta ”Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden yhdenvertaisuutta suomalaisessa korkeakoulu- ja sosiaaliturvajärjestelmässä edistetään. Kansainvälisten tutkinto- opiskelijoiden ja maahanmuuttajien mahdollisuuksia työllistymiseen ja yhteiskuntaan integroitumiseen parannetaan kohdistamalla lisäresursseja suomen kielen ja -kulttuurin opiskeluun.”

Opetuksen laatu v Tiede- ja yliopistopolitiikka on keskittynyt viime vuodet tutkimukseen ja rakenteellisiin ratkaisuihin u Opetus on unohtunut v Rahoitusta kanavoituu vähemmän opetukseen kuin tulosohjauksen mukaan ”pitäisi” v Opetusyhteistyöllä ja rakenteellisilla uudistuksilla pitää hakea parannusta myös opetuksen laatuun ja tarjontaan u Yliopistojen välinen opetusyhteistyö v Paremmalla opetuksella parempia tuloksia u Valmistutaan nopeammin u Keskeyttäminen vähentyy ja koulutuksen läpäisy paranee u Kansaivälinen kilpailukyky nousee v Ilman huippuopetusta ei voi olla huippututkimusta u Tulevaisuuden tutkijoilla pitää olla vahva pohja

Aloituspaikkamäärät ja opettaja- opiskelijasuhde v Jokaista uutta ylioppilasta kohden aloittaa vuosittain 1,3 opiskelijaa korkeakoulussa! u Tavoitteena se, että yhteiskunta saa tarvitsemansa määrän osaajia ja yksilö koulutustaan vastaavaa työtä. u Akateeminen työttömyysaste ei kerro koko totuutta v Koulutuksen läpäisyn tehostuttava (keskeyttäneiden määrän laskeminen) v 1990-luvulta lähtien opettaja-opiskelijasuhde on heikentynyt merkittävästi, mikä heijastuu opetuksen laatuun

Opetuksen laatu, opettaja-opiskelijasuhde ja aloituspaikkamäärät ”Korkeakoulutuksen laatua nostetaan parantamalla opettaja-opiskelijasuhdetta. Korkeakoulujen aloituspaikkamääriä tarkastellaan alakohtaisesti ja lasketaan vastaamaan yhteiskunnan tarpeita.”

Yhteenveto SYL:n yliopisto- ja tiedepoliittisista kärkitavoitteista ”Korkeakoulutuksen laatua nostetaan parantamalla opettaja-opiskelijasuhdetta. Korkeakoulujen aloituspaikkamääriä tarkastellaan alakohtaisesti ja lasketaan vastaamaan yhteiskunnan tarpeita.” ”Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden yhdenvertaisuutta suomalaisessa korkeakoulu- ja sosiaaliturvajärjestelmässä edistetään. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden ja maahanmuuttajien mahdollisuuksia työllistymiseen ja yhteiskuntaan integroitumiseen parannetaan kohdistamalla lisäresursseja suomen kielen ja -kulttuurin opiskeluun.” ”Tutkintoon johtava korkeakouluopetus säilytetään kaikille maksuttomana, ja yliopisto- ja ammattikorkeakoululaitokset pysyvät osana julkista koulutusjärjestelmää.”