Asiakastyytyväisyystutkimus Sähkön siirron asiakkaat Tammikuu 2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Asiakastyytyväisyystutkimus Kokonaistoimituksen asiakkaat
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Asiakastyytyväisyystutkimus Sähkön myynnin asiakkaat
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Asiakastyytyväisyystutkimus Kaukolämmön asiakkaat
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Terveisiä asuntomarkkinoilta! 37. Kiinteistönvälittäjäbarometri Näkemykset tulevalle kuuden kuukauden aikajaksolle Toteutettu verkkokyselynä syyskuussa.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
HYKS-lautakunta , oheismateriaali B Potilastyytyväisyysmittaustulosten tiivistelmä.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Yleistä tutkimuksesta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Isännöinnin Asiakastyytyväisyys yhteenveto 1 Isännöinnin asiakastyytyväisyys 2010 (N9772) Tulosyhteenveto Raportin kohderyhmä: JS-Audit Oy Vastaajia.
Isännöinnin Asiakaskuuntelututkimus 11/2014 JS-Audit Oy Yritysraportti Tulokset 12/2014 Vastaajamäärä 88.
Isännöinnin asiakastyytyväisyys 2012 Tulosyhteenveto Raportin kohderyhmä: JS-Audit Oy Vastaajia yhteensä: 50.
Yritysraportti Tulokset (päivitetty ) Vastaajamäärä (N) = 75
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
Kuntaraportti Siikalatva
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
Esityksen transkriptio:

Asiakastyytyväisyystutkimus Sähkön siirron asiakkaat Tammikuu 2013

Sähkön siirto Syksy 2012 Tutkimuksen taustat ja toteutus Tutkimuksessa selvitettiin eri sähkön siirtoyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyyttä yhtiöiden toimintaan ja palveluihin sekä määritettiin yhtiökohtaiset toiminnan keskeiset kehittämiskohteet ja vahvuudet. Tutkimukset toteutettiin puhelinhaastattelututkimuksina viikoilla / Tässä raportissa tarkastellaan sähkön siirtoyhtiöiden tuloksia yhtenä kokonaisuutena. Tulokset koostuvat 14 sähkön siirtoyhtiön tuloksista ja haastatteluja on tehty yhteensä 1960 kappaletta. Mukana olevista yhtiöistä 8 oli mukana myös vuonna 2011, kuusi yhtiötä on siis uusia. Vuonna 2011 mukana olleista yhtiöistä 5 ei nyt osallistunut tutkimukseen. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on kokonaisaineistolle noin + 2,2 %- yksikköä. Vuosivertailuissa tilastollinen virhemarginaali on noin + 3,1 %-yksikköä. Liitetaulukoissa tulokset on testattu käyttäen tilastollista T-testiä. Taulukkoihin on merkitty osaryhmissä erot, jotka poikkeavat kokonaisaineistosta tilastollisesti merkittävästi tai erittäin merkittävästi. 2

Kokonaistyytyväisyys sekä tyytyväisyys- ja imagoindeksit

Sähkön siirto Syksy 2012 Yleisarvosana yhtiölle n=kaikki vastaajat Keski- arvo Minkä yleisarvosanan annatte sähköyhtiöllenne? % 4 Vaihteluväli = heikoimman ja parhaan yhtiön tulos

Sähkön siirto Syksy Keskiarvo Maksimi Minimi Yleisarvosana Yhtiön keskiarvo verrattuna toimialan keskiarvoon, minimiin ja maksimiin 3,15 3,59 3,36 3,11 3,71 3,38

Sähkön siirto Syksy Keskiarvo Maksimi Minimi Tyytyväisyysindeksi Yhtiön keskiarvo verrattuna toimialan keskiarvoon, minimiin ja maksimiin 3,17 3,52 3,33 3,14 3,72 3,38

Sähkön siirto Syksy Keskiarvo Maksimi Minimi Imagoindeksi Yhtiön keskiarvo verrattuna toimialan keskiarvoon, minimiin ja maksimiin 3,15 3,40 3,27 3,08 3,67 3,32

Frekvenssi- ja keskiarvotulokset

Sähkön siirto Syksy 2012 Asiakaspalvelun ja henkilöstön toiminta 2012 On asioinut yhtiön kanssa, n=957 Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keski- arvo % 9 Vaihtelu- väli 0,56 0,44 0,53 0,32 0,56 0,43 0,54

Sähkön siirto Syksy 2012 Asiakaspalvelun ja henkilöstön toiminta 2011 ja 2012 n=on asioinut yhtiön kanssa Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) 10

Sähkön siirto Syksy 2012 Tiedottaminen ja neuvontapalvelu 2012 Kaikki vastaajat, n=1960 Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keski- arvo % *käynyt nettisivuilla, n=685 **lukenut asiakaslehden, n=944 ***on asioinut yhtiön kanssa, n= Vaihtelu- väli 0,31 0,67 0,50 0,29 0,34 0,42 0,38 0,64

Sähkön siirto Syksy 2012 Tiedottaminen ja neuvontapalvelu 2011 ja 2012 n=kaikki vastaajat, *n=käynyt nettisivuilla, **n=lukenut asiakaslehden, ***n=on asioinut yhtiön kanssa Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) */** 2011 kysytty kaikilta 12

Sähkön siirto Syksy 2012 Tiedottaminen ja neuvontapalvelu 2012 n=kaikki vastaajat, *n=käynyt nettisivuilla, **n=lukenut asiakaslehden, ***n=on asioinut yhtiön kanssa Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) 13

Sähkön siirto Syksy 2012 Laskutus ja kulutusseuranta 2012 Kaikki vastaajat, n=1960 Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keski- arvo % 14 Vaihtelu- väli 0,39 0,44 0,33 0,67 0,79

Sähkön siirto Syksy 2012 Laskutus ja kulutusseuranta 2011 ja 2012 n=kaikki vastaajat Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? 15

Sähkön siirto Syksy 2012 Laskutus ja kulutusseuranta 2012 n=kaikki vastaajat Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) 16

Sähkön siirto Syksy 2012 Sähkön laatu 2012 Kaikki vastaajat, n=1960 Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keski- arvo % 17 Vaihtelu- väli 1,03 0,72

Sähkön siirto Syksy 2012 Sähkön laatu 2011 ja 2012 n=kaikki vastaajat Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? 18

Sähkön siirto Syksy 2012 Sähkön laatu 2012 n=kaikki vastaajat Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) 19

Sähkön siirto Syksy 2012 Miten hyvin ominaisuudet kuvaavat sähköyhtiötänne? Imagomittarit 2012 Kaikki vastaajat, n=1960 Keski- arvo % 20 Vaihtelu- väli 0,41 0,31 0,39 0,58 0,34

Sähkön siirto Syksy 2012 Imagomittarit 2011 ja 2012 n=kaikki vastaajat Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? 21

Sähkön siirto Syksy 2012 Imagomittarit 2012 n=kaikki vastaajat Kuinka hyvin sähköyhtiönne mielestänne on onnistunut seuraavissa asioissa? Keskiarvo (5=erinomainen, 1=huono) 22

Sähkön siirto Syksy 2012 Keskiarvojen erotus, toimiala 2012 vs toimiala

Sähkön siirto Syksy 2012 Sähkön siirtoyhtiön ympäristöystävällisyys 12 kk aikana n=kaikki vastaajat Onko sähköyhtiönne toiminta ympäristöystävällisyyden osalta viimeisen 12 kuukauden aikana mielestänne…? Netto Nettoluku on laskettu vähentämällä ”kehittynyt parempaan suuntaan” %-osuudesta ”kehittynyt heikompaan suuntaan” %-osuus %

Sähkön siirto Syksy 2012 Sähköyhtiön palvelutason vertailu muihin palveluntarjoajiin n=kaikki vastaajat Netto Nettoluku on laskettu vähentämällä ”parempi” %-osuudesta ”huonompi” %-osuus Onko sähköyhtiönne palvelutaso parempi, yhtä hyvä vai huonompi kuin pankkinne/puhelinpalveluyhtiönne/vakuutusyhtiönne? %

Kehittämisnelikentät

Sähkön siirto Syksy 2012 Nelikenttä-analyysi – tulkinta Nelikenttäkuviossa on esitetty aihealueittain tyytyväisyyden taso ko. ominaisuuteen / tekijään sekä painokertoimen neliö (%). Tyytyväisyys on esitetty keskiarvona asteikolla 1-5, missä 1=heikoin arvosana ja 5=paras arvosana. Painokerroin on laskettu aineistosta korrelaatioanalyysillä. Painokerroin saa teoriassa arvon 0-1 ja se kuvastaa kuinka voimakas vaikutus ko. tekijällä on asiakkaan kokonaistyytyväisyyteen. Nelikentässä on esitetty painokertoimen neliö, joka kuvastaa selitysvoiman prosentuaalisesti (kuinka monta prosenttia ominaisuus selittää kokonaistyytyväisyydestä) Nelikenttä on jaettu neljään osaan: –Oikealla ylhäällä on sellaiset tekijät/ominaisuudet, joihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja joilla on suuri vaikutus kokonaistyytyväisyyteen. Tähän osaan kuuluvat tekijät ovat vahvuuksia, joissa on pyrittävä säilyttämään toiminnan hyvä taso. (Merkitty sinisellä ympyrällä) –Vasemmalla ylhäällä on sellaiset tekijät/ominaisuudet, joihin asiakkaat ovat eivät ole tyytyväisiä ja joilla on suuri vaikutus kokonaistyytyväisyyteen. Tähän osaan kuuluvat tekijät ovat keskeisiä kehittämiskohteita / toiminnan heikkouksia, joissa on välttämätöntä pyrkiä parantamaan toiminnan tasoa. (Merkitty punaisella ympyrällä) –Oikealla alhaalla on sellaiset tekijät/ominaisuudet, joihin asiakkaat ovat tyytyväisiä, mutta joilla ei ole suurta vaikutusta kokonaistyytyväisyyteen. Tähän osaan kuuluvat tekijät ovat mahdollisuuksia, joissa on pyrittävä säilyttämään toiminnan hyvä taso. –Vasemmalla alhaalla on sellaiset tekijät/ominaisuudet, joihin asiakkaat ovat eivät ole tyytyväisiä, mutta joilla ei ole suurta vaikutusta kokonaistyytyväisyyteen. Tähän osaan kuuluvissa tekijöissä voidaan pyrkiä säilyttämään toiminnan nykyinen taso. 27

Sähkön siirto Syksy 2012 Kehittämisnelikenttä – asiakaspalvelu On asioinut yhtiön kanssa, n=957 Asiakaspalvelu 1.Asiakaspalvelun ja/tai henkilöstön tavoitettavuus 2.Palveluaikojen riittävyys 3.Henkilöstön asiantuntemus ja ammattitaito 4.Henkilöstön ystävällisyys 5.Henkilöstön palveluhalukkuus 6.Sovittujen asioiden hoitaminen 7.Kyky ratkaista asiakkaan ongelma tai asia Kehittämiskohde Vahvuusalue Tyytyväisyys matala Korkea selitysaste Tyytyväisyys korkea Korkea selitysaste Tyytyväisyys matala Matala selitysaste Tyytyväisyys korkea Matala selitysaste Koko toimialan keskiarvo 28

Sähkön siirto Syksy 2012 Kehittämisnelikenttä – tiedottaminen ja neuvontapalvelut Kaikki vastaajat, n=1960; *käynyt nettisivuilla, n=685; **lukenut asiakaslehden, n=944; ***on asioinut yhtiön kanssa, n=957 Kehittämiskohde Vahvuusalue Tyytyväisyys matala Korkea selitysaste Tyytyväisyys korkea Korkea selitysaste Tyytyväisyys matala Matala selitysaste Tyytyväisyys korkea Matala selitysaste Koko toimialan keskiarvo Tiedottaminen ja neuvontapalvelu 1.Tiedottamisen riittävyys 2.Tiedottamisen luotettavuus 3.Tiedottamisen hyödyllisyys 4.Tiedottaminen muutostilanteista, kuten katkoista, huolloista, hintojen tai ehtojen muutoksista 5.Tiedon saaminen yhtiön kotisivuilta * 6.Tiedon saaminen yhtiön asiakaslehdestä ** 7.Energiankäytön neuvontapalvelujen toimivuus *** 8.Tiedottaminen häiriötilanteista 29

Sähkön siirto Syksy 2012 Kehittämisnelikenttä – laskutus, kuluseuranta ja hinnoittelu Kaikki vastaajat, n=1960 Kehittämiskohde Vahvuusalue Tyytyväisyys matala Korkea selitysaste Tyytyväisyys korkea Korkea selitysaste Tyytyväisyys matala Matala selitysaste Tyytyväisyys korkea Matala selitysaste Koko toimialan keskiarvo Laskutus ja kulutusseuranta 1.Sähkön siirtolaskun luotettavuus 2.Sähkön siirtolaskun ymmärrettävyys 3.Laskutuksen joustavuus 4.Energiankäytön raportoinnin toimivuus laskujen yhteydessä tai internetissä 5.Siirtohintojen kohtuullisuus 30

Sähkön siirto Syksy 2012 Kehittämisnelikenttä – sähkön laatu Kaikki vastaajat, n=1960 Kehittämiskohde Vahvuusalue Tyytyväisyys matala Korkea selitysaste Tyytyväisyys korkea Korkea selitysaste Tyytyväisyys matala Matala selitysaste Tyytyväisyys korkea Matala selitysaste Koko toimialan keskiarvo Sähkön laatu 1.Sähkön jakelun häiriöttömyys 2.Vikojen korjausnopeus 31

Sähkön siirto Syksy 2012 Kehittämisnelikenttä – sähköyhtiön imago Kaikki vastaajat, n=1960 Kehittämiskohde Vahvuusalue Tyytyväisyys matala Korkea selitysaste Tyytyväisyys korkea Korkea selitysaste Tyytyväisyys matala Matala selitysaste Tyytyväisyys korkea Matala selitysaste Koko toimialan keskiarvo Imago 1.Joustava 2.Nykyaikainen 3.Asiakaskeskeinen 4.Luotettava 5.Ympäristöystävällinen 32

Taustatiedot

Sähkön siirto Syksy 2012 Taustatiedot n=kaikki vastaajat % 34

Yhteenveto

Sähkön siirto Syksy 2012 Yhteenveto tuloksista 1/4 36 Tutkimuksessa mukana olevat sähköyhtiöt saavat tyytyväisyysindeksiksi tuloksen 3,33. Tulos on kohtalaisen hyvä, vaihteluvälin ollessa 3,17 – 3,52 (indeksi laskettu kaikista kysymyksistä painotettuna keskiarvona). Indeksin tulos on laskenut vähän viime vuoden tulokseen nähden (2011 = 3,38). Tuloksen vaihteluväli on kaventunut hieman, sillä nyt parhaimman yhtiön tulos on selvästi heikompi kuin vuosi sitten. Yhtiöt saavat imagoindeksiksi kohtalaisen hyvän arvosanan 3,27. Tulos on laskenut vähän, sillä vuosi sitten indeksi oli 3,32. Vaihteluväli on nyt 3,15 – 3,40 ja vaihteluväli on kaventunut selvästi, sillä nyt parhaimman yhtiön tulos on selvästi heikompi kuin vuosi sitten. Yleisarvosana yhtiölle (kysytty yhdellä kysymyksellä) on kohtalaisen hyvä 3,36, muutos viimevuotiseen tuloksen tasoon on marginaalinen (2011 = 3,38). Vaihteluväli kokonaistyytyväisyydelle on 3,15 – 3,59, ja tässäkin paras tulos on aikaisempaa hieman alhaisemmalla tasolla.

Sähkön siirto Syksy Yhteenveto tuloksista 2/4 Koko toimialan keskeisin toiminnan kehittämiskohde on tiedottaminen häiriötilanteissa. Siirtohintojen kohtuullisuutta arvioidaan kriittisesti, kuten asiakastutkimuksissa hintaan liittyviä asioita yleensä. Siksi hintojen kohtuullisuuteen kehittämiskohteena voi suhtautua tietyllä varauksella. Tyytyväisyyden taso siirtohintoihin on lähes samalla tasolla kuin vuosi sitten. Keskeiset toiminnan vahvuusalueet sähkön siirtoyhtiöillä ovat tiedottamisessa ja neuvontapalveluissa tiedottamisen luotettavuus, sähkön siirtolaskun luotettavuus sekä laskutuksen joustavuus ja imagossa luotettavuus, jota arvioidaan edelleen erittäin myönteisesti. Vahvuusalueet ovat täsmälleen samat kuin vuosi sitten. Yhtiökohtaiset kehittämiskohteet ja vahvuusalueet voivat vaihdella hyvinkin paljon ja jokaiselle yhtiölle on määritelty omat kehittämis- ja vahvuusalueet.

Sähkön siirto Syksy Yhteenveto tuloksista 3/4 Tulokset eivät ole merkittävästi parantuneet minkään sähkönsiirron toiminnan tai imagotekijän suhteen. Tulokset ovat heikentyneet ja asiakkaat arvioivat aikaisempaa hieman kriittisemmin tiedon saamista yhtiön asiakaslehdestä, tiedottamisen hyödyllisyyttä ja energiankäytön raportoinnin toimivuutta laskujen yhteydessä tai internetissä. Myös imagossa ympäristöystävällisyydessä tyytyväisyyden taso on laskenut jonkin verran. Tyytyväisyyden taso on erinomaisella tai erittäin hyvällä tasolla asiakaspalvelussa henkilöstön ystävällisyydessä, palveluhalussa, sovittujen asioiden hoidossa sekä myös asiantuntemuksessa ja ammattitaidossa. Myös sähkönjakelun häiriöttömyyttä arvioidaan erittäin myönteisesti. Yhtiöitä luotettavuutta arvioidaan imagotekijöistä selvästi myönteisimmin. Asiakkaat arvioivat kriittisesti tiedottamista häiriötilanteissa, mutta myös energiankäytön neuvontapalvelun toimivuutta, tiedon saamista yhtiön asiakaslehdestä sekä tiedottamisen hyödyllisyyttä. Sähkölaskun ymmärrettävyydessä ja erityisesti siirtohintojen kohtuullisuudessa tyytyväisyyden taso jää alhaiseksi. Imagossa kriittisimmin arvioidaan yhtiöiden asiakaskeskeisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

Sähkön siirto Syksy Yhteenveto tuloksista 4/4 Palvelukokemuksia omaavien asiakkaiden arviot ovat hieman myönteisemmät kuin asiakkailla, jotka eivät ole olleet yhteydessä yhtiöön viimeisen vuoden aikana. Sähköyhtiön ympäristöystävällisyyden katsotaan jonkin verran kehittyneen parempaan suuntaan viim. 12 k aikana. Vaille viidennes katsoo ympäristöystävällisyyden kehittyneen parempaan suuntaan, noin puolet vastaajista arvioi tilanteen pysyneen ennallaan ja vain kaksi prosenttia katsoo sen heikentyneen. Tulos on lähes samalla tasolla kuin vuosi sitten. Yhtiöiden palvelutason katsotaan olevan hieman heikompi kuin pankeilla ja merkittävästi parempi kuin puhelinpalveluyhtiöillä. Palvelutaso on samalla tasolla kun vertailukohtana on vakuutusyhtiö. Palvelutason tuloksissa ei ole muutosta viime vuoden tuloksiin verrattuna, lukuun ottamatta puhelinpalveluyhtiöihin tapahtuvaa vertailua, jossa tuloksessa on pieni muutos.

Sähkön siirto Syksy Johtopäätöksiä Tulokset ovat koko toimialalla vähäisessä määrin tai joiltakin osin hieman laskeneet. Tutkimukseen osallistuneiden yhtiöiden otanta on edustava eikä tulosten muutosta juurikaan selitä se, että mitkä yhtiöt olivat mukana nyt tai viime vuonna tutkimuksessa. Kokonaisarvosana on lähes viimevuotisella tasolla, indeksitulokset ovat hieman laskeneet. Tulosten vaihteluväli on kaventunut ja erityisesti parhaimman arvosanan saaneiden yhtiöiden tulos on nyt aikaisempaa alhaisemmalla tasolla. Avoimissa kommenteissa ei nouse esiin mitään merkittävää tekijää, joka poikkeaisi viimevuotisesta. Hinta on edelleen asia, jota asiakkaat ensisijaisesti palautteessaan kommentoivat.