Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Miten blogeja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa? Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

Internetin alkuajoista sosiaalisuuteen Vaikka netinkäyttö aluksi oli lähinnä verkkosivujen lukemista, mukana oli myös keskustelupalstoja ja reaaliaikaisia chat-palveluita. Yhteisöllisyys, osallistaminen ja vuorovaikutus tulivat 2000-luvulla niin keskeisiksi, että alettiin puhua sosiaalisesta mediasta.

Mitä on sosiaalinen media? Verkkopalveluita, joissa osallistujia kannustetaan tuottamaan omia sisältöjä palveluihin kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään. Some-palveluissa muodostuu sosiaalinen yhteisö jonkin keskeisen aihepiirin ympärille. Olennaista on ihmisten tapa toimia verkossa, ei tekniikka.

Internetistä on tullut suomalaisille tärkein media: se on jo ohittanut television. Suomalaiset käyttävät sujuvasti hakukonetta, suosittelupalveluita ja erilaisia sosiaalisen median palveluita.

Sosiaalisen median palveluita Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria… Mikroblogit: Twitter, Qaiku… Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus… Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare… Wikit: Wikipedia, Wikispaces… Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo… Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel… Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria… Mikroblogit: Twitter, Qaiku… Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus… Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare… Wikit: Wikipedia, Wikispaces… Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo… Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel…

Sosiaalisen median toimintatapoja Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä uutisia – Facebook, Twitter kiinnostavia sivustoja – Delicious, Diigo musiikkilistoja – Spotify Videoita - YouTube Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan statuspäivityksiä – Facebook, Twitter blogikirjoituksia - Blogger, Wordpress tietoa - Wiki-artikkeli omia kuvia ja videoita - Flickr, YouTube

Sosiaalisen median toimintatapoja Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu suosittelupalveluun - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi elokuvien arvostelupalveluun – IMDb Auttaminen Autetaan sisältöjen tuottamisessa – Wikipedia Autetaan ja neuvotaan keskustelupalstoilla - Suomi24 Kaupankäynti Hankitaan tietoa ostopäätöksen tueksi Tehdään ostoksia ja ostetaan virtuaalitavaroita Pelaaminen Ajanvietepelit - pelisivustot, Facebook Moninpelattavat roolipelit – esim.World of Warcraft

Sosiaalisen median toimintatapoja Sosiaalista mediaa voi käyttää monin tavoin: palvelut ovat erilaisia ja myös saman palvelun sisällä voi toimia monin tavoin. Yhdelle somen käyttäminen on pelaamista ja yhteydenpitoa ystäviin ja toiselle se on tuoreiden uutisten ja maailmantapahtumien seuraamista.

Tiedonhankinta sosiaalisessa mediassa Sosiaalinen media on muuttanut tiedonhankinnan tapaa ja tuonut uusia tiedonhankinnan kanavia. Some-sukupolvella on erilainen tapa hankkia ja jalostaa tietoa. Somesta saa usein tiedon pirstaleita, joiden tausta voi vaihdella tutkimuksista markkinointiin ja mielipiteisiin.

Tiedonhankinta sosiaalisessa mediassa Verkossa myös asiantuntijatieto on saatavilla nopeasti – samoin kenen tahansa ajatukset asioista. Tiedon määrä kasvaa jatkuvasti ja sen käyttäjän on kehitettävä kykyjä arvioida tiedon luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta.

Sosiaalinen media opetuksessa Sosiaalisen median palveluita on käytetty myös oppimisen ja opettamisen työkaluina Wikien ja blogien yhteisöllinen tuottaminen esitysten jakaminen Slidesharessa tai YouTubessa Netvibesiin kerätty kurssimateriaali yhteydenpito suljetun Facebook-ryhmän avulla… Miten sosiaalista mediaa voisi käyttää opettajan työn ja työssä jaksamisen tukemiseen?

Tietoturva Suojaa tietokoneesi virusturvaohjelmalla ja palomuurilla sekä päivityksillä. Tee salasanoista vaikeasti arvattavia. Mieti mitä netissä kerrot ja kenelle. Älä usko kaikkea. Muista tekijänoikeudet.

Nykyarkea somessa Haetaan blogeista ja YouTubesta ohjeita Seurataan verkkolehtiä ja elämäntarinoita blogeista Toimitaan erilaisista verkkoyhteisöissä, kuten Ravelry, Suomi24 tai Näkökulma.net Kerrotaan omista kokemuksista ja ajatuksista Facebookin päivityksissä tai omassa blogissa. Jaetaan kuvia omasta elämämenosta Instagramissa, Picasassa tai Flickrissa. Haetaan tietoa ostopäätösten tueksi esim.Vertaa.fi:stä