Paltamo-verkostoPaltamo-verkosto Yleisesittelyä
Lähtökohta kunnanvaltuustojen kannanotot varsin pieniä yksiköitä kolme hallintokokeilu käynnistyi valmisteluissa heiluriliikettä paljonkin
Pienten lukioiden vaihtoehdot 1. ei tehdä mitään 2. lakkautetaan kolme lukiota 3. keksitään uusi strategia
Syntyy filiaalimallinen yhteistyö Suunniteltua Joustavaa Keskitettyä Saman ylläpitäjän alaista Valitaan pienten lukioiden strategiaksi
Hallinnollinen linjaus valitaan filiaalimallinen yhteistyö pienten lukioiden strategiaksi: päälukioksi Paltamon viestintälukio ja filiaalilukioiksi Hyrynsalmen, Puolangan, Vuolijoen ja myöhemmin Suomussalmen lukio
Kainuun lukioiden strategia Lähtökohtana vahvistaa vahvuuksia ja löytää ratkaisu pienille lukioille Jättää sopeutumisaikaa sijaintikuntien perusopetukselle Sallii tilan kehittämiselle: painotteisuudet, IB-lukio, ammattilukiot
Mikä ihmeen filiaalimalli? Muodostetaan Paltamo-verkosto, jossa syksystä 2005 neljä lukiota ja syksystä 2006 tai 07 viisi lukiota Verkosto on yksi tulosyksikkö: hallinnollisesti ja budjetillisesti keskitetty, toiminnallisesti hajautettu
Asiakirjat maakunnan koulutuslautakunnan päätökset Kainuun lukioiden tulevaisuuspolku viimeisin: maakuntasuunnitelma 2025 kirjaa lukioiden tulevaisuuspolku – raportin
Opiskelijamäärä koko verkostossa 324 opiskelijaa / 164 tyttöä plus aikuisia 5 ensimmäisellä vuosikurssilla 104 /54 Opettajia 60
Eritellyt opiskelijamäärät Hyrynsalmen lukio: 62 (1. vk: 21) Paltamon lukio: 150 (1. vk: 47) Puolangan luko: 61 (1. vk: 21) Vuolijoen lukio: 51 (1. vk: 15, t. 11)
Lukuvuoden keskeiset tavoitteet filiaalimallin käynnistäminen toimiva monimuoto-opetus kuraattorin saaminen hyvinvoinnin edistäminen
Filiaalimallin käynnistäminen opettajien jatkuva täydennyskoulutus teknisen tuen kanavointi yhteistyö kaikilla tasoilla kehittämiskeskustelut painotteisuuksien hyödyntäminen uuteen opsiin siirtyminen Suomussalmen lukion valmistelu verkostoon
Toimiva monimuoto- opetus arjen sujuvuus: tässä todella työtä!!! ip-avaamiset opettajien pedagogiikka: vuorovaikutteisuudet ja tason säilyttäminen toimivan ohjaus- ja tukijärjestelmän kehittäminen
Kuraattorin saaminen neuvottelut soten kanssa Paltamo-verkostossa voisi alkaa elokuun alusta periaateratkaisut koulutuksen ja soten kanssa tehtävä TA-käsittelyssä
Hyvinvoinnin edistäminen kouluterveyskyselyjen tuloksiin reagoiminen opiskelijapalautteet arviointi opettajakunta: Tykes-tuki (TM) muut virkistystapahtumat ja koulutus
Opetus lukioiden opetus riittävää ja hyvää opettajia hyvin kaikissa yksiköissä verkoston monimuoto-opetus lähtenyt liikkeelle tyydyttävästi monimuoto- ja etäopetussuunnitelma laaditaan Kajaanin lukion aikuislinjan kanssa marraskuussa
Ratkaistavia asioita jaksotuksen muuttaminen 5- jaksojärjestelmään vn-tunnit niitattava lukujärjestyksiin helmikuussa henkilöstösuunnitelma helmikuussa tekninen tuki; TVT-problematiikka hallinto-ohjelma
Opiskelun tukitoimet: turvallisuus opinto-ohjaus ja ryhmänohjaus rehtorin/apulaisrehtorien/kanslian tiedotteet kuratiiviset palvelut yhteisöllisyyden tukeminen opetuksen yksilölliset tukitoimet
Arviointi hallinnollinen arviointi (BSC; indikaattorit) verkoston itsearviointi ulkopuolinen arviointi muu arviointi lautakunnan tahtoma arviointi
Vaikutukset hallinnollisesti yksi tulosyksikkö: pääkoulun rehtori on tulosyksikön päällikkö filiaalikouluissa apulaisrehtorit yksi ylläpitäjä ja yksi tulosyksikkö mahdollistaa yhtenäiset ratkaisut
Paltamo-verkosto Yhteensä s. 05 noin 330 opiskelijaa, seuraavasta syksystä yli 500 Tp yhteisesti sitova, ta yhdessä: sisäistä rahaliikennettä vältetään Kiinteistökustannukset jokaisessa pisteessä; VOS erisuuruinen Yksi rehtori, muut apulaisrehtoreita paikallissopimus
Mikä on liian kaukana? liian pieni lukio? liian kallista? opiskelijan paras? tvt:n hyöty?
Lähilukio kunniaan perusopetus lähilukiossa monimuoto-opetus ”kaikilla mausteillaan” otetaan käyttöön: videoneukkariopetus, verkko-opetus, etäverkostot ”lisenssoitu”, streamaus jne.
Muistilukuja opiskelijoita 324 opettajia 60 tuntikehys n. 500 kokonaiskehys varauksineen n. 650 vn-opetusta vajaa 40 kurssia verkko-opetusta ISO-verkoston kanssa ja keskenään
Tavoitteena verkko-opetukseen moodlelle saadaan lukuvuoden aikana kaikki reaalin tarvitsemat syventävät kurssit yhteistyö ISO-verkoston kanssa kursseja myös opetushallituksen etälukioaineistosta