KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen rekrytointipalvelu
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
AHOT KORKEAKOULUISSA KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE Sisko Mällinen FT/ TAMK projektipäällikkö.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Kielitaito on kilpailuetu
FUAS Kielet ja viestintä
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Ryhmä 1.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät Seinäjoki Anneli Airola Pohjois-Karjalan amk
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Ippo-hanke Japania lukiossa ja peruskoulussa 8/ /2013 Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
LINGCOMM Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |
Kieliopinnot KyAMKissa Svenska? Ja, tack! English? Yes, please!
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Suvi-verkoston kuulumiset
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Vanhempainilta Tervetuloa!
Savonia-ammattikorkeakoulu
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Hanke
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Tampereen ammattikorkeakoulu
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE Sisko Mällinen Tamk

Hankkeen taustaa Turun yliopiston koordinoiman valtakunnallisen AHOT-korkeakouluissa hankkeen jatkohanke. Hankeidea syntyi AHOT-korkeakouluissa hankkeen kielten työryhmässä. Osaamisen tunnistamisen edellytyksenä on osaamisperustaiset tavoitekuvaukset

Hankkeen perustelut On tarve tietää vastaako tutkinnossa saavutettu kielitaito työelämän tarpeita. On tarve kuvata yhteisellä kielellä ja yhteismitallisesti se kielten (englanti, ruotsi, suomi) osaaminen, minkä opiskelija ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa hankkii.

Hankkeen tavoitteet Tuotetaan valtakunnalliset, yhteiset osaamiskuvaukset koko korkeakoulukenttään sote:n, liiketalouden ja tekniikan aloille amk/kandi- ja maisteritasoille. Päivitetään kieltenopettajien tiedot työelämän kielitaitotarpeista.

Hankkeen tulokset Amkien ja yliopistojen opettajien perehdytys muuttuneen työelämän kielitaitovaatimuksiin; mikä asema kielitaidolla on korkeakoulutetuilla aloilla. Sähköinen ja nidottu materiaali jaettavaksi kaikille korkeakoulujen opettajille oman ops- työn tueksi, joka sisältää: Osaamisperustaiset työelämälähtöiset tavoitekuvaukset sote:n, liiketalouden ja tekniikan alalle englannissa, ruotsissa ja viestinnässä amk/kandi- ja maisteritasoille.

Hankkeen tulokset Opetuksen sisältö vastaa entistä paremmin työelämän tarpeita. Työelämän edustajat ymmärtävät saavutetun osaamisen. Aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) helpottuu. Opiskelijoiden liikkuvuus suomalaisten ja kansainvälisten korkeakoulujen välillä helpottuu kun osaaminen on kuvattu yhtenäisesti ja Eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesti. Amkien ja yliopistojen kieltenopettajien verkostoituminen. Amkien ja yliopistojen kielten opetussuunnitelmien läpinäkyvyys.

Toteuttamissuunnitelma 2011 syksy: Aloitus ja perehdyttäminen työelämän kielitaitotarpeisiin. 2012: Perehdyttäminen eri kouluissa tehtyyn kielten ops-työhön ja ala- ja kielikohtaisten tavoitekuvausten kehittämistyö. 2013: Osaamisperustaisten kuvausten arviointi ja käytäntöön ottaminen, raportointi

Osallistuminen hankkeeseen Turun yliopisto koordinoi hanketta. Tamk on mukana toimijana. Muut korkeakoulut voivat osallistua hankkeeseen ilman omarahoitusosuutta. Oma koulu resursoi työaikaa ja maksaa matkakulut. Osallistuvat koulut raportoivat käytetyt resurssit.

Loput täytyykin sitten miettiä yhdessä! Kiitos kiinnostuksesta. 