eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE Hallinnoija:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

SASPA –hanke Kainuussa. SASPA- hanke Sosiaalialan sähköisen asiointipalvelun kehittäminen •Honkalampi-säätiön hallinnoima •Toiminta-aika
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuntamarkkinat Helsinki
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
1 Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi Eduskunnan oikeusasiamiehen.
Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
ZipIT ZipIT Teknologiaohjelman hanke-aihio FinnWell - Tekesin terveydenhuollon teknologiaohjelma ZipIT.
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ SOSIAALIHUOLLON TIETOTEKNOLOGIAHANKE Tilannekatsaus Projektipäällikkö Heli Sahala.
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
POHJOIS-SUOMEN MONIALAISET SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT – Kehittämisrakenne ja toimintamalli KAINUUN OSAHANKE ( – ) TILANNEKATSAUS
TIMEKuntaTIMEKuntaIT TIME-putki Julkishallinnon tietohallinnon uudistaminen - Uudet rakenteet - Uudenlainen yhteistyö - Uudet toimintatavat - Uudet (sähköiset)
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Savuton Kainuun sote -toimintaohje
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
THL valtionavustukset
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Esityksen nimi / Tekijä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
tavoitetilakuvaukset
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Esityksen transkriptio:

eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE. 1. 8. 2006-30. 6. 2008. Hallinnoija: eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE 1.8.2006-30.6.2008 Hallinnoija: Kainuun maakunta -kuntayhtymä, sote-toimiala Osarahoitus: Tekes-Fenix Vuorovaikutteinen tietotekniikka – teknologiaohjelma (50 %) Koordinointi: KuntaIT/KuntaFenix 8.11.2007 EH

Rahoitus Yhteistyökumppanit Kainuun maakunta -kuntayhtymä 50 % eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Rahoitus Kainuun maakunta -kuntayhtymä 50 % Tekes 50 % Yhteistyökumppanit KuntaIT/KuntaFenix -hankekonsortio Pohjois-Karjala (Joensuu) Oulun yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos, Kajaanin yksikkö Kainuun IT-pooli WM-data Oy ja muut ohjelmistotoimittajat Tekes/KuntaFenix -ohjelma 8.11.2007 EH

Tavoitteet Työntekijän eTyöpöydän kehittäminen eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Tavoitteet Työntekijän eTyöpöydän kehittäminen - kertakirjautumisella työntekijällä on käytössä työssään tarvitsemat tiedot ja ohjelmat - työpöytä käyttäjäroolin mukainen (sosiaalityön työpöytä: sos.tt, käsittelijä - tavoite: selkeyttää ja nopeuttaa työntekijän työskentelyä ja tiedonhallintaa Kansallisesti hyödynnettävän tiedonsiirron rajapinnan tuottaminen - toimeentulotukihakemuksen tietosisällön määrittely - yhtenäinen valtakunnallisen toimeentulotuen määrittelyn kanssa (STM/Kansallinen tietoteknologia hanke) 8.11.2007 EH

Kansallinen läpinäkyvyys (KuntaIT/KuntaFenix) eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Kansallinen läpinäkyvyys (KuntaIT/KuntaFenix) tuotosten dokumentointi kansallisten määritysten mukaisesti: prosessikuvaukset, rajapintakuvaukset, vaatimusmäärittelyt, palvelukuvaukset ja palvelun tekninen toteutus tuotosten katselmointi (katselmointimenettelyn mukaisesti) tuotosten tasot: suositukseen tähtäävät toteutukset (ehdotus, suositus luonnos, suositus/JHS) muut toteutukset (kuten dokumentoitu toteutus, hyvä käytäntö) 8.11.2007 EH

eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Määritykset nykyisen prosessin tarkennukset ja keskeiset kehittämiskohteet sähköisen prosessin mallinnus (QPR) toimeentulotukihakemuksen tietosisällön ja tiedonsiirron määrittely lomakejärjestelmästä sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmään eli kansallisen rajapinnan määrittäminen sosiaalitoimen työpöytämääritykset pilotointi- ja testaussuunnitelma teknisen arkkitehtuurin määritykset sähköiselle asioinnille lausunto toimeentulotuen tietosisällön määrityksistä Tikesos - hankkeelle 8.11.2007 EH

Toimenpiteet prosessiin liittyen eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Toimenpiteet prosessiin liittyen sähköisen asioinnin/prosessin koulutus henkilökunnalle kustannus-hyöty analyysi (nykyisen-tulevan prosessin analysointi) sosionomisten terveyserojen analysointi ja IVA arviointi kehitettävästä palvelusta asiakkaiden sähköisten palveluiden käytön edistäminen – sosiaalitoimen asiakaspisteiden varustaminen myös sähköisen palvelun käyttöön (asiakaspäätteet, informointi, neuvonta/ohjaus) 8.11.2007 EH

eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Mitä tavoitellaan ? testattujen ratkaisujen kansallista hyödynnettävyyttä ja levitettävyyttä sosiaalihuollon sähköisten palveluiden lisääntymistä asiakaspalvelun kehittämistä – työmenetelmien kehittämistä työprosessien selkeytymistä, mahdollisuutta työn alueelliseen hajautta- miseen ja keskittämiseen, mahdollisuutta erikoistua (maakunnallinen työjono, sähköinen/manuaalinen prosessi) mahdollisuutta panostaa kokonaisvaltaisesti palveluprosessien kehittämiseen (ohjaus, neuvonta, henkilökohtainen palvelu, itsepalvelu, etäpalvelu) mahdollisuutta hyödyntää kansallisia tietorekistereitä ja palveluja (keventää asiakkaan asiointia, tehostaa/nopeuttaa käsittelyprosessia) asiakastietojärjestelmän tehokasta käyttöä kustannushyötyjä 8.11.2007 EH

eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Sosiaalihuollon prosessien ja sähköinen asioinnin kehittämisen haasteet 8.11.2007 EH

Lainsäädännön haasteet Laki sähköisestä asioinnista viranomais-toiminnassa Laki sähköisestä allekirjoituksesta Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä Kuntalaki Hallintolaki Julkisuuslaki Arkistolaki Henkilötietolaki Toimeentulotukilaki Asiakaslaki Sosiaalihuoltolaki Lainsäädännön haasteet Asiakkaan-palvelujärjestelmän välinen tietoturvallinen tiedon kulku ja luottamus palveluun Asiakkaan informointi tunnistautuminen 8.11.2007 EH Arkistoinnin haasteet, kansalliset tavoitteet

SUJUVA PROSESSI: MANUAALINEN JA SÄHKÖINEN Lisäselvitykset, päätökset sähköisesti  kansalaistili Tiedon saannin haasteet eri järjestelmistä, rekistereistä 8.11.2007 EH SUJUVA PROSESSI: MANUAALINEN JA SÄHKÖINEN

eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Sosiaalihuollon prosessien ja sähköisen asioinnin kehittämisen haasteet Lainsäädännön mukanaan tuomat haasteet asioinnissa mm: - noudatettava hyvän hallinnon periaatteet; laatu ja tuloksellisuus - edistää hyvinvointia ja kestävää kehitystä - suojella yksityiselämää henkilötietojen käsittelyssä - huolehdittava palvelujen suunnittelusta ja toteutuksesta - turvata henkilön ja perheen toimeentulo - mahdollistaa sähköinen asiointi - varmistaa tietojen turvallinen liikkuminen Sosiaalihuollon asiakirjat ovat sallassapidettävää tietoa! 8.11.2007 EH

eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Sosiaalihuollon prosessien ja sähköisen asioinnin kehittämisen haasteet Lainsäädännön mukanaan tuomat haasteet, mm. - velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle asiakirjan saapumisesta viranomaiseen (aikaleimapalvelut) - asiakirjat on rekisteröitävä: merkittävä saapumisajankohta, todettava; eheys, muuttumattomuus, alkuperäisyys - asiakirjat on arkistoitava lain mukaisesti - asiakirjat on allekirjoitettava sähköisen allekirjoituksen lain mukaisesti - asiakkaiden tunnistamiseen liittyvät vaatimukset on täytyttävä - päätöksen noutamisesta on ilmoitettava asiakkaalle (varmistettava, että ilmoituksen saa juuri se henkilö jota päätös koskee) 8.11.2007 EH

Yhteystiedot Marita Pikkarainen Erja Heikkinen kehittämispäällikkö eASIOINTI KAINUUSSA –HANKE Yhteystiedot Marita Pikkarainen kehittämispäällikkö hankkeen vastuullinen johtaja puh. 044 7100 862 marita.pikkarainen@kainuu.fi Riikka Väyrynen suunnittelija puh. 044 7970 231 riikka.vayrynen@kainuu.fi Sirpa Hakkarainen suunnittelija (1.10.2007 alkaen) puh. 044 7970 226 sirpa.hakkarainen@kainuu.fi Erja Heikkinen projektipäällikkö puh. 044 7100 852 erja.heikkinen@kainuu.fi Kainuun keskussairaala Sotkamontie 13 F 26 87140 Kajaani 8.11.2007 EH