4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
RAKETTI-OPI-osahankeRAKETTI-VIRTA-projekti Tukee korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietojärjestelmien yhteentoimivuutta ja tietojen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelu ja tulevaisuuden askelmerkkejä.
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen
Tiedonkeruitten tiekartta. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Haku- ja valintatiedot tietovirtojen kokonaisuudessa Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän kokous Laila.
VIRTA-opintotietopalvelu Yleisesitys 12/2015. Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on järjestelmä… jonka kautta tietyt korkeakoulujen tuottamat.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arkkitehtuurivisio.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
Vipunen – korkeakoulujen extranet
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
VIRTA-opintotietopalvelun tutkimuskäytön kehittäminen
VIRTA-julkaisutietopalvelu
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
06/16.
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tutkimuksen tietovirrat
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.

VARDA Tiedon välittyminen -työpaja
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Korkeakoulujen tiedolla johtamisen ekosysteemi
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11

Tietovaranto Keino välittää tietoa eri tarpeisiin: kansalliset operatiiviset järjestelmät, raportointi viranomaisille, korkeakoulujen välinen toiminta, korkeakoulujen oma toiminta Kommenteissa –”XDW”- termi aiheuttaa sekaannusta. (”XDW” tarkoittaa tällä hetkellä useaa asiaa: Korkeakoulujen osuus Vipusesta, CSC:n tietovarastopalvelu korkeakouluille, korkeakoulujen käsitemalli, paikallinen XDW –malliin perustuva tietovarastototeutus) –Tietovarannon ja tietojen keruun suhde henkilötietojen käsittelyä koskevaan lainsäädäntöön –Tietovarannon tietosisältö? eksplisiittisesti lakisääteinen (opiskelijavalintojen tarpeet), viranomaisten tiedonkeruumandaatteihin perustuva tiedonkeruista sovittaessa (esim. TK, OKM, korkeakoulut), mahdollinen muu (tutkijan identiteetti) –Tietovarannon kustannukset: viranomaiskäyttö, muu

RAKETTI –hankkeen vanha tietovarastointivisio (-2011) CSC:n XDW tietovarastopalvelu laajenee nopeasti korkeakoulujen käyttöön Ministeriön tietovarastoon ladataan tietoa suoraan korkeakoulujen tietovarastoista Viranomaisille siirretään tietoa ”suoraan” tietovarastoista Mutta –CSC:n Tietovarastopalvelua ei ole otettu käyttöön korkeakouluissa –Korkeakoulukohtaisia tietovarastoja toteutettu ja toteutetaan XDW – tietomalliin perustuen –Vipunen edennyt ja etenee (ministeriön ja OPH:n tilastotietokanta ja portaali) –Opiskelijavalintojen uudistuksesta tulleet nopeat tarpeet (tutkinto, suoritus- ja opiskeluoikeustiedot koottava kattavasti hakujärjestelmän käyttöön)

Korjattu visio Korkeakoulut huolehtivat lähtökohtaisesti itse tietovarastoistaan; CSC:n tietovarastopalvelu tarjolla edelleen. Tietovarastoja rakennettaessa on hyvä hyödyntää XDW –tietomallia (ja luontilauseita) –kansallisen tason tietoarkkitehtuuria, tietovirtoja ei voi rakentaa oletukselle, että tietovarastopalvelu olisi kattavasti käytössä. Perustetaan tietovaranto aluksi ensisijaisesti opiskelijavalintajärjestelmän tarpeisiin (RAKETTI-VIRTA –projekti) ja laajennetaan käyttöä jatkossa tarpeiden mukaan

Tietovaranto on… Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on tietojärjestelmä, jossa korkeakoulut säilyttävät kopiota osasta opiskelijarekisteriensä (ja tulevaisuudessa mahdollisesti muiden henkilörekisteriensä) tietosisällöstä. Tietovaranto ei muodosta korkeakoulujen omista henkilörekistereistä loogisesti erillistä henkilörekisteriä, ja jokainen korkeakoulu toimii rekisterinpitäjänä oman tietovarannossa säilytetyn tietosisältönsä osalta. Tietovarannon tavoitteena on tuottaa korkeakoulujen rekistereissä oleva tieto luotettavasti ja tehokkaasti erityisesti opiskelijavalintarekisterin, mutta myös muiden valtakunnallisten palveluiden, korkeakoulujen keskinäisten palveluiden ja korkeakoulujen omien palveluiden käyttöön henkilötietojen käsittelyä ja luovuttamista koskevan lainsäädännön ja tietosuojan turvaamisen edellyttämissä rajoissa. OKM vastaa kustannuksista siltä osin kuin tietoa välitetään viranomaisille. Jos käyttö huomattavasti laajenee korkeakoulujen omaan käyttöön voidaan kustannuksia kohdentaa (esim. kuormaperustaisesti)

Tietovarannon tietosisältönä henkilöpohjainen (tulos)tieto Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistamiseen liittyen toteutetaan opiskelijoita, opiskeluoikeuksia, tutkintoja sekä opintosuorituksia ja niiden arvosanoja koskeva valmisteltavana olevassa lainsäädännössä edellytetty sisältö Tilastointi/raportointitarve: ministeriön ja TK:n opiskelija/tutkintotiedonkeruut –KELA (opintotuen seuranta – otetaan tarve huomioon jo tässä vaiheessa) Säädökset (HE luonnos lausunnoilla syksyllä 2011) –Keskitetty fyysinen tietovaranto – hajautettu rekisterinpito (korkeakoulu vastaa tiedoistaan) –Tallennusvelvoite yllämainitun tiedon osalta Nämä tiedot opiskelijavalintajärjestelmän käytössä –Tietovarantoa voidaan käyttää myös muuhun, esim. viranomaisten tiedonkeruisiin ja korkeakoulujen palveluiden taustajärjestelmänä

Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja viranomaistietovirtojen kehittämisen mahdolliset vaiheet Ensimmäinen vaihe perustuu HE-luonnoksen mukaan lakiin; korkeakoulut ja OKM sopivat mahdollisesta jatkosta: –2. vaihe: Laajasti korkeakoulujen opintohallinnon palveluiden tiedonvälitysalustana toimiminen; muut mahdolliset tiedonkeruut, henkilökunnan tiedot julkaisutietoihin liitettäviksi: "tutkijarekisteri”; tietovaranto arkistopalveluna korkeakouluille –3. vaihe: henkilötiedoista muihin raportoitaviin tietoihin, kuten talousraportointi…