Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen"— Esityksen transkriptio:

1 Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen
VIRTA-PROJEKTI Oodi Interest Group Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen

2 Tiedon hyödyntämisen tehostamiseksi ja laadun parantamiseksi
Korkeakoulut ja OKM kehittävät ja ylläpitävät tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, tietojen ja käsitteiden yhteismitallisuutta sekä valtakunnallista tietovarantoa korkeakoulujen toiminnan ja OKM:n ohjauksen tueksi. Korkeakoulut päättävät omien strategisten tavoitteidensa nojalla, mitä tietojärjestelmiä ne yhdessä tai erikseen tuottavat Yliopistojen sopimukset: korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet

3 Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat
RAKETTI-VIRTA-projekti Tutkinnot; opintosuoritukset ja niiden arvosanat; opiskelijatiedot (opiskeluoikeudet, ilmoittautumiset läsnä ja poissa oleviksi) Opiskelijavalintojen tarpeisiin opiskelija- rekisterin tietoa (lakisääteisesti HE 44/2012 vp) Sama tieto myös ohjauksen käyttöön korvaten vastaavat Tilastokeskuksen sekä OKM:n opiskelija-, tutkinto-, ja suoritustiedonkeruut Tieto myös korkeakoulujen omaan käyttöön

4 Ydintietoa korkeakoulun toiminnan tuotoksista
Tieto säilyy korkeakoulun rekisterin loogisena osana Korkeakoulu vastaa tiedon tuottamisesta ja siirtämisestä tietovarantoon rekisteristään sekä päättää tiedon luovutta- misesta (tietoa ei syötetä tai ylläpidetä manuaalisesti) OKM vastaa tietovarannon kustannuksista viranomais- tarpeen pohjalta

5 Käyttöönotto vuoden 2014 alussa korkeakoulujen yhteishaun myötä
05 06 07 08 09 10 11 06-09/2012 Korkeakoulujen lausunnot tietoarkkitehtuurista 10-12/2012 päätökset, siirtotavat, roadshow 05/2012 HE44/2012, KK-yhteyshenkilöt Tiedonsiirtojen toteutus 2013 kuluessa Tietojen siirtäminen perustuu nykyisten viranomaistiedonkeruiden tekniikkaan, tiedot ovat niitä, joita korkeakoulut nykyisin raportoivat Korkeakoulujen tietomallin (”XDW-malli”) mukaisesti, laajentaen yhteisillä koodistoilla tietojen sovituista esiintymistä (OPH, TK, OKM)

6 Voiko korkeakoulu jäädä ulkopuolelle?
Korkeakoulu ei voi jäädä ”virran” ulkopuolelle” Korkeakoulujen valtakunnallisesta tietovarannosta ja korkeakoulujen velvoitteesta toimittaa siihen tietoja säädetään lailla (HE 44/2012 vp)

7 Mitä korkeakoululta vaaditaan, jotta voi lähettää tiedot tietovarantoon?
Lähdejärjestelmän tiedot täytyy poimia ja tarvittaessa muuntaa Korkeakoulujen tietomallin (xdw-malli) mukaiseksi siirtotiedostoksi Edellyttää koodistojen yhteensovittamista ja mappaamista siirtotiedostoksi sekä mahdollisesti muutoksia kirjauskäytäntöihin (puuttuuko tietoja lähdejärjestelmästä?) Siirtotiedoston tarkastamista, tiedon siirtämistä (web-keruu) ja siirretyn tiedon tarkastamista sekä koko pakan uusimista, jos virheitä

8 Siirtotiedoston tuottaminen
Tuotetaan opiskelijarekisterijärjestelmästä tai esimerkiksi tietovarastosta (loogisesti opiskelijarekisteristä)… …tai käsin, jos ei muuten onnistu! Kehittyneet korkeakoulut voivat automatisoida tietojen siirtoa rajapintojen avulla (automatisointi voi koskea esimerkiksi vain opiskeluoikeus- ja läsnäolotietoja) Tietovarannon tiedot ovat Korkeakoulujen tietomallin (xdw-malli) mukaisia, mutta tuttuja!

9 Mitä konkreettista etua korkeakoululle on tietovarannosta?
Mahdollistaa opiskelijarekisterin tietojen toimittamisen korkeakoulujen yhteishakua varten Useiden erilaisten, eri tavoin määriteltyjen ja osin keskenään ristiriitaisten tiedonkeruiden sijaan toimitetaan tiedot kerääjien tulkittaviksi Korkeakoulun toimittama tieto yksinkertaistuu (matalampi jalostusaste) Johdannaisten muodostaminen, laskeminen ja tulkinta tiedonkerääjien vastuulle

10 Mitä konkreettista etua korkeakoululle on tietovarannosta?
Opiskelijavalinnoissa voidaan käyttää kaikista korkeakouluista tutkinto- ja suoritustietoja Korkeakoulukelpoisuutta ei tarvitse erikseen tarkistaa, kun kyseessä on toisen korkeakoulun tuottama tutkinto tai opintosuoritusten määrään perustuva kelpoisuus (avoin väylä) Kiintiönti automaattisesti yhteishaussa Voidaan kehittää palveluita, joissa hyödynnetään luotettavia ja yksiselitteisiä tietoja henkilöiden suorituksista tai opiskeluoikeuksista jne.

11 Mitä kustannuksia korkeakoululle?
Määrittely eli tietojen mappaaminen lähdejärjes- telmästä Korkeakoulujen tietomalliin (xdw-malli) Tietojen kirjaaminen lähdejärjestelmään sekä mahdolliset kirjaustapojen muutokset Siirtotiedostojen muodostamisen ratkaisu (raportit, rajapinnat, käsin…) Tietojen siirtäminen, onnistumisen tarkastaminen, tietojen korjaaminen (lähdejärjestelmässä tai tiedon siirtoja korjaamalla)

12 Kuka hoitaa muut kuin korkeakoulujen omat kustannukset?
OKM vastaa tietovarannon toteuttamisen ja ylläpidon kustannuksista viranomaistarpeisiin Sisältää tietojen hyödyntämisen myös korkeakoulujen omissa palveluissa (räätälöinti tai kasvavat kuormavaatimukset arvioidaan erikseen) Korkeakoulujen asiantuntijat ja viranomaiset osallistuvat tietovarannon toteuttamiseen koti- organisaatioidensa kustannuksella

13 Tietovarannon toteuttaminen
CSC toteuttaa tietovarannon alkaen (perustuu XDW-osahankkeessa ja VIPUNEN- projektissa, sekä OKM:n tiedonkeruissa hankittuun infraan ja osaamiseen) RAKETTI-hanke ohjaa (OPI keskeisessä roolissa) Korkeakoulujen tietomallia (xdw-malli) koskevat muutokset ylläpitoprosessissa, jossa opiskelun ja opetuksen alueen asiantuntijana Synergiaryhmä Korkeakoulujen yhteyshenkilöt: kk-kohtaisten vaatimusten toteutus ml. testaus Toteuttajat: Antti Mäki, Lauri Jokipii, Teemu Ajalin, Eila Partanen sekä CSC:n infrapalveluiden ja tietovarstapalveluiden asiantuntijoita ja kokonaisuuden hallinnan osalta projektiryhmä (ml. OPI-koordinaattorit, TIPTOP, Oodi Kehitys, tietomallin ylläpito). Tukeutuu vahavasti RAKETTI-OPI:iin

14 Valtakunnallisen projektin tukeminen?
Korkeakoulujen asiantuntijat ovat tervetulleita kommentoimaan kaikkea projektin materiaalia, jotka ovat kokonaisuudessaan wikissä/Jirassa Projektin asiantuntijaryhmien etäkokouset ovat avoimia eli niihin voi osallistua (aikataulut wikissä) Lausunnon, korkeakouluvierailun ja korkeakoulun oman projektisuunnitelman laadunvarmistus Ekosysteemikohtainen yhteistyö korkeakoulujen velvollisuuksien ratkaisemiseksi (Oodi, Winha, Asio…) ja osallistuminen Synergiaryhmään!

15 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja viranomaistietovirtojen kehittämisen mahdolliset vaiheet Ensimmäinen vaihe perustuu HE-luonnoksen mukaan lakiin; korkeakoulut ja OKM sopivat mahdollisesta jatkosta: 2. vaihe: Laajasti korkeakoulujen opintohallinnon palveluiden tiedonvälitysalustana toimiminen; muut mahdolliset tiedonkeruut, henkilökunnan tiedot julkaisutietoihin liitettäviksi: "tutkijarekisteri”; tietovaranto arkistopalveluna korkeakouluille 3. vaihe: henkilötiedoista muihin raportoitaviin tietoihin, kuten talousraportointi…

16 Aikataulu 04-05/2012 Tietomallin ja tietojen siirron määritysten pääkohdat sovittu eri toimijoiden kesken 11/2013 Tietovaranto ja tietojen siirrot korkeakouluista testattu ja tuotantovalmiita 06-09/2012 Korkeakoulujen lausunnot tietoarkki-tehtuurista 09-12/2012 Road show korkeakouluihin ja tuloksena korkeakoulukohtaisesti laadittu alustava näkemys tietojen siirtämisestä 11/ /2013 Korkeakoulukoh-taisten integraa-tioiden toteutus ja testaus

17 ? Tietovirrat LVI ”VIRTA” Tarjonta Haku ja valinta KK-oprek opiskelija
opiskeluoikeus suoritus/tutkinto luovutusluvat koulutusmoduulin tunniste sisällön kuvaus ? läsnäolotieto Tietovirrat

18 RAKETTI-VIRTA-projekti
Projektin aineistot ja työskentely wiki-alueella: ; projektiryhmä virta (ät) csc . fi Viestintä osana RAKETTI-hanketta Lisätietoja: projektipäällikkö Antti Mäki puhelin

19 Luonnos tietovarannon tietosisällöstä
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat: ensimmäisen vaiheen toteuttaminen opiskelijarekisteritietojen osalta vuosina RAKETTI-VIRTA-projektissa Luonnos tietovarannon tietosisällöstä

20 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Rajausluonnoksen lista on laadittu siitä näkökulmasta, että tiedon tarvitsija on määritellyt, että tarvisen ”tämän” tiedon Rajausluonnos ei siis kerro teknistä tietomallia eikä siirtotiedoston muotoa Esimerkiksi koulutuksen taso (ylempi, alempi…), koulutusala ja tutkintonimike selviävät kaikki siirtotiedostossa koulutusluokituksen koodin perusteella (TK:n koulutusluokitus, ”6-nroinen”)

21 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Suoritukset (30 tietoa) Suorituksen yksilöivä id Suorituksen nimi Suorituksen nimeen vertautuva tunniste Suoritukseen liittyvän koulutusmoduulin id Suorituksen sisältyminen toiseen suoritukseen (jonka id) Suorituksen ECTS-laajuus Suorituksen opintoviikkolaajuus Suorituspäivämäärä Suorituksen hyväksilukemisen päivämäärä Suorituksen myöntänyt organisaatio Suoritusorganisaatio (liittyy suoritustapaan) Suorituksen hyväksilukemisen lähde Suoritus on korotettu toisella suorituksella Suoritusten arviointiasteikko ja -vaihtoehdot Suorituksen arvosana

22 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Suoritukset (30 tietoa) jatkuu Suorituksen mahdolliset lisätiedot Suorituksen koulutusalatieto Suoritus opinnäytetyönä Suorituksen tuottamat pätevyydet Suoritus harjoittelukoulussa Suoritukseen sisältyvän opinnäytetyön tutkimus ja kehittämistoiminnan laajuus (TKI) Suorituksen sisältyvän tutkimus ja kehittämistoiminnan osana tehdyn harjoittelun laajuus (TKI) Suoritukseen sisältyvien muiden opintojen tutkimus ja kehittämistoiminnan laajuus (TKI) Suorituksen kieli Suoritus on avoimessa korkeakouluopetuksessa suoritettu Suoritus on tulevan kansainvälisen vaihto-opiskelijan suorittama

23 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Suoritukset (30 tietoa) jatkuu Suoritus on korkeakoulujen välisillä yhteistyösopimuksilla opiskelevan suorittama Suoritus on erillisillä opiskeluoikeudella opiskelevan suorittama Suoritus on erillisillä opinto-oikeuksilla opettajankoulutuksen opintoja suorittavan opiskelijan Suoritus on maahanmuuttajien valmentavassa koulutuksessa opiskelevan suorittama

24 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Tutkinto (12 tietoa) Tutkinnon yksilöivä id Tutkintoon liittyvän koulutusmoduulin id Tutkinnon nimi Tutkintonimike Tutkinnon koulutusalatieto Tutkinnon taso (esim, alempi, ylempi, jatkotutkinto) Tutkinnon suoritusajankohta eli tutkintopäivämäärä Tutkinnon sisältyminen toiseen suoritukseen (jonka id) Tutkinnon myöntänyt organisaatio Tutkintoon liittyvä opiskeluoikeus tai opiskeluoikeudet (tunniste) Tutkinnon tuottamat pätevyydet Tutkinnon suorituskieli

25 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Opiskeluoikeus (16 tietoa) Opiskeluoikeuden yksilöivä id Opiskeluoikeuden tila Opiskeluoikeuden tyyppi Opiskeluoikeus on kansainvälistä vaihtoa Opiskeluoikeuden kohteena oleva tutkinto Opiskeluoikeuden kohteena olevan koulutusmoduulin id Opiskeluoikeuden koulutusalatieto Koulutuksen opetuskieli Opiskeluoikeuden alkamisajankohta Opiskeluoikeuden päättymisajankohta Opiskeluoikeuden organisaatio Opiskeluoikeus on ensisijainen? Koulutuksen sijaintikunta Opiskeluoikeus on lukukausimaksukokeilussa Opiskeluoikeus on maksullisessa tilauskoulutuksessa Opiskeluoikeus on asetuksen mukaisessa maisteriohjelmassa Ilmoittautuminen (6 tietoa) Ilmoittautumisen kohde Ilmoittautumisen tila (Läsnä / poissa / ym. tiedon tila) Ilmoittautumispäivämäärä Ilmoittautumisen tuloksen alkamispäivämäärä? Ilmoittautumisen tuloksen päättymispäivämäärä? Ylioppilaskunnan jäsenmaksu? Henkilö (2-8 tietoa) Henkilön yksilöivä id Henkilötunnus Sukunimi Etunimet Sukupuoli Äidinkieli Kansalaisuus Vakituinen asuinkunta Suomessa Lupatiedot (puuttuu luonnoksesta) Kuuluvat korkeakoulujen omaan ja korkeakoulujen yhteiseen tietojen luovuttamiseen, ei koske opiskelijavalintarekisteriä ja viranomaistiedonkeruita

26 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Opiskeluoikeus (18 tietoa) jatkuu Opiskeluoikeus on ESR-rahoitteisessa koulutuksessa Opiskeluoikeus on työvoimapoliittista koulutusta Ilmoittautuminen (6 tietoa) Ilmoittautumisen kohde Ilmoittautumisen tila (Läsnä / poissa / ym. tiedon tila) Ilmoittautumispäivämäärä Ilmoittautumisen tuloksen alkamispäivämäärä? Ilmoittautumisen tuloksen päättymispäivämäärä? Ylioppilaskunnan jäsenmaksu?

27 Käyttötarpeen mukaan laadittu lista tiedoista otsikkotasolla (rajausluonnos)
Henkilö (2-8 tietoa) Henkilön yksilöivä id Henkilötunnus Sukunimi Etunimet Sukupuoli Äidinkieli Kansalaisuus Vakituinen asuinkunta Suomessa Lupatiedot (puuttuu luonnoksesta) Kuuluvat korkeakoulujen omaan ja korkeakoulujen yhteiseen tietojen luovuttamiseen, ei koske opiskelijavalintarekisteriä ja viranomaistiedonkeruita

28 Lisädioja Vastauksiksi eri kysymyksiin
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat: ensimmäisen vaiheen toteuttaminen opiskelijarekisteritietojen osalta vuosina RAKETTI-VIRTA-projektissa Lisädioja Vastauksiksi eri kysymyksiin

29 Kytkennät

30 Kokonaiskuvassa opiskelijavalintojen ja opintohallinnon tilanne 2014
Oppijan verkkopalvelut (SADe ohjelma, OPH) KSHJ Korkeakoulun tietojärjestelmät Palvelut Tietovarannot OKM:n tiedonkeruupalvelu (VIRTA), Oppijan kokonaisuudessa tiedonvastaanotto ja edelleen jakopalvelu (TOR) VIRTA (OKM) TOR Koulutustar-jonta ym. eri tietovarantoja Korkeakoulun rekisteri

31 Mikä Virran käsitemallin ja XDW:n suhde tarkemmin on?
Korkeakoulujen tietomalli (xdw-malli) kuvaa tietovarantoon sisältyvän tiedon Tietomallia laajennetaan valtakunnallisen käytön mahdollistamiseksi sekä erityisesti koodistojen osalta, koska ne eivät nyt xdw-mallissa Yhteensovittamista Oppijan tietomallin kanssa Tietomallin muutokset tehdään ylläpitoprosessissa, RAKETTI-Opin Synergiaryhmä vastaa opiskelun ja opetuksen osalta tietomallista

32 Yhteisen tietoarkkitehtuurin osia

33

34 Korkeakoulun oma tietovarasto (XDW/KOTI tai muu ratkaisu)
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto (VIRTA) Laajasti tietoa korkeakoulun toiminnasta Integroitu korkeakoulun järjestelmiin Palvelee korkeakoulun sisäistä toiminnan kehittämistä Suppeasti tietoa ”tuloksista” (tutkinnot, suoritukset, opiskelijat…) KK toimittaa tiedot haluamallaan tavalla Tukee korkeakoulurajat ylittäviä prosesseja ja korkeakoulujen ohjausta

35 RAKETTI –hankkeen vanha tietovarastointivisio (-2011)
CSC:n XDW tietovarastopalvelu laajenee nopeasti korkeakoulujen käyttöön Ministeriön tietovarastoon ladataan tietoa suoraan korkeakoulujen tietovarastoista Viranomaisille siirretään tietoa ”suoraan” tietovarastoista BI-painopiste Julkinen hallinto Koulutus- ja tutkimus Kk-laitoksen velvoitteet Korkeakoulujen yhteistyö Korkeakouluja 41 kpl Ei mennyt niin kuin Ströms Össä Tallennetaanko oikeaa tietoa? Tilauksessa: BI, dashboardit ja suorituskyky, tiedolla johtaminen Todellisuudessa tietovarasto ”jopa ensisijaisesti” integraatioratkaisuna Esikuvaksi päätettiin ottaa sote-ala

36 ”Minidata” tietovarannoissa panoksista ja tuotoksista
PANOKSET TUOTOKSET Opiskelijat, Rahoitus, Tutkinnot, Suoritukset Julkaisut… Autonomiset, erilaiset tehtävät, koko, sijainti organisaatiopuitteet, organisaatiorajat ylittävää tietoa tietoa ydinliiketoiminnan tuotoksissa Esim. tutkimuksen tietoaineistot sitten ihan eri juttu Korkeakoulun sisäinen tietovarasto, prosessien johtamisen tarpeet

37 ”Ydintieto” tietovarannoissa panoksista ja tuotoksista
Liiketoiminnan tiedot, tietomallin pääosat (eroavat korkeakoulun tehtävän, olosuhteiden ja strategisten valintojen määrittäminä) PANOKSET TUOTOKSET Opiskelijat, Rahoitus, Tutkinnot, Suoritukset Julkaisut… Autonomiset, erilaiset tehtävät, koko, sijainti organisaatiopuitteet, organisaatiorajat ylittävää tietoa tietoa ydinliiketoiminnan tuotoksissa Esim. tutkimuksen tietoaineistot sitten ihan eri juttu Korkeakoulun sisäinen tietovarasto, prosessien johtamisen tarpeet

38 ”Ydintieto” tietovarannoissa panoksista ja tuotoksista
PANOKSET TUOTOKSET Tutkinnot, Suoritukset Julkaisut… Opiskelijat, Rahoitus, EI MUKANA: Toiminnan tiedot, jotka tietomallin pääosina eroavat korkeakoulukohtaiseti Ydin Autonomiset, erilaiset tehtävät, koko, sijainti organisaatiopuitteet, organisaatiorajat ylittävää tietoa tietoa ydinliiketoiminnan tuotoksissa Esim. tutkimuksen tietoaineistot sitten ihan eri juttu

39 Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto ja viranomaistietovirrat
Ensimmäinen vaihe KORKEAKOULU TIETOVARANTO VIRANOMAISET Ratkaisu tietojen siirtämiseen, siirtojen tarkastami-seen, lokien katseluun sekä oikeuksien hallintaan KSHJ ym. Oppijan kansalliset palvelut (OPH) Kopiot kk-rekisterin tiedoista OP-REK Tilastokesk. ja OKM tiedonkeruut (opiskelijatied.)

40

41 Tietoarkkitehtuurin osat
Pääkohdat lausuntokierrokselle: Tietojen käyttötarpeiden perusteella jäsennetty rajaus tietovarannon tietosisällöstä Yhdistetty vuosikello käyttötarpeista Yksityiskohtainen määrittely: Tietojen määrittely Korkeakoulujen tietomallin (xdw-malli) perusteella Tietoja kuvaavien koodistojen yhteensovittaminen Tietojärjestelmätoteutus: Tiedonsiirtomääritykset Lisäksi tietosuojaan liittyvät kuvaukset ym.

42 RAKETTI-VIRTA-projekti
Muut: kokonaiskuva, sidosryhmät (viestintä), käyttöönoton tuki RAKETTI-VIRTA-projekti 4. Viranomaistietovirrat sovittu tietovarantoon perustuviksi: Tilastokeskuksen ja OKM:n opiskelijatietojen keruut YHT. 995 htp CSC toteuttaa OKM rahoittaa 3. Keskitetyt tietovarantopalvelut: tietojen vastaanotto- ja lukurajanpinnat 2. Korkeakoulukohtaiset tietointegraatiot: tietojen siirtäminen ja tietojen tarkastaminen 1. Yhteinen tietoarkkitehtuuri: korkeakoulun kirjauksista Opetushallituksen ylläpitämiin valtakunnallisiin palveluihin (tiedot, koodistot, vuosikello, tietosuoja)

43 Teknologiat Korkeakoulujen tietomalli: Korkeakoulut luovat tietoja eri ratkaisuilla (12 eri opiskelijarekisterijärjestelmää, tietovarastoja) Eräsiirrot tiedon tuomiseen korkeakouluista: perusskenaario vastaa nykytilaa (csv, xml) Tietovaranto MS SQL Server 2008 R2 (=> 2012) Lukurajapinnat auki (web services, Service mix) Jatkossa tiedon tuomiseen lukurajapintojen teknologioita: dynaamiseen tiedon päivittämiseen

44 Volyymit (1. vaiheessa, yhtenä vuotena; ensimmäisiä laskelmia)
Opiskelijoita on alkaen henkilöä (tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat) Tutkintoja noin kpl Suorituksia alkaen kpl (Virhemarginaali n. 10%) Suorituksia per opiskelija noin 6,7 (yo:t, amk <?) Päivitystiheys lakisääteisten tarpeiden osalta kertaa vuodessa (vaihtelee tietojoukoittain)

45 Korkeakoulujen yhteishaku (kshj-hanke)
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistaminen korkeakoulujen ja korkeakoulutuksen uudistamisen osana sekä korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistaminen ja uudistamiseen liittyvät tietojärjestelmähankkeet Opetushallituksessa Oppijan verkkopalvelun osana (SADe) Korkeakoulujen yhteishaku (kshj-hanke)

46 Opiskelijavalintojen kehittämistoimet korkeakouluissa
”Varataan päävalinnat ensimmäistä tutkintoon johtavaa opiskelupaikkaansa hakeville, turvataan mahdollisuus siirtymiseen ja alanvaihtamiseen” Opiskelijat valitaan pääsääntöisesti nykyistä laajempiin koulutusalakokonaisuuksiin, alakohtaiset erot huomioiden Luodaan joustavia siirtymämahdollisuuksia korkeakoulujen sisällä ja välillä mm. erillisvalintoja kehittämällä Turhien päällekkäisten opintojen välttäminen

47 Korkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämisen päätoimet KSHJ-hankkeessa
Elinikäisen oppimisen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat tarjolla kaikille yhden luukun periaatteen mukaisesti Siirrytään korkeakoulujen yhteishakuun Mahdollistetaan valinnoissa sellaisten hakijoiden suosiminen, joilla ei ole aiempaa vastaavan tasoista tutkintoa tai opinto-oikeutta Kehitetään valtakunnallisia haun ja valinnan palveluita

48 Viisi yhteishakua Voidaan hyväksyä moneen hakukohteeseen
Yliopistojen yhteishaku YO2 1 4 4 YO2 2 7 8 9 1 3 5 7 9 2 4 6 8 1 YO3… 5 Neljä yhteishakua ja –valintaa amk:hin yksi tulos per yhteisvalinta 1 2 3 4 1 1 Voi ottaa yhden paikan vastaan ? Hakijan valitsema hakukohde

49 2014 alkaen korkeakoulujen yhteishaku
Korkeakoulujen yhteishaku ja –valinta Ei valittu 1. hakukohteeseen 1 Hyödynnetään myös muun kuin yhteishaussa olevan koulutuksen opiskelijaksi ottamisessa 2 Sijoittelun tuloksena tarjotaan yhtä paikkaa 1 3 5 2 4 6 Muut hakukohteet peruuntuvat automaattisesti 4 3 5 6

50 OPH--Korkeakoulu -liittymät
Oppijan verkkopavelut: Hakeutujan palvelut (KSHJ) Opetushallitus VIRTA: Opiskelijarekisterin tiedot (tutkinnot, suoritukset, opiskoik. Läsnä/poissa Ilmoit.) Koulutustarjonta, valintaperusteet (tallennetaan valtak. palvelussa) LVI: Opiskelijat (opiskoik. Läsnä/poissa ilmoit) KK maksaa OKM maksaa OKM/ SADe maksaa Korkeakoulu

51 Muutos korkeakoulun toimintaan?
Yhteishaun ja sijoittelun vuoksi vain valtakunnallinen palvelu tietää, kuka on saanut uuden opiskeluoikeuden Haku- ja valintaprosessi muuttuu yliopistojen osalta keskitetystä hakemisesta ja muuten hajautetun toiminnan raportoinnista kokonaan keskitetysti hallituksi prosessiksi Muuttaa erityisesti prosessin osaa, missä tieto (uudesta opiskelijasta) siirtyy korkeakoululle tai esim. varasijoilta hyväksytään opiskelijoita

52 Opiskelijavalintaa varten kootaan korkeakouluilta opiskelijoita koskevat tiedot
Tieto suoritetuista alemmista ja ylemmistä tutkinnoista Tiedot muista opintosuorituksista Tiedot opiskelupaikan vastaanottamisesta, tutkintoon johtavasta opiskeluoikeudesta ja läsnäolotieto Tiedot kootaan opiskelijavalintarekisteriä palvelevaan korkeakoulujen valtakunnalliseen tietovarantoon

53 Kokonaiskuva, johon RAKETTI-VIRTA-projektin kuuluu on RAKETTI- Opin Synergiaryhmän ylläpitämänä osoitteessa Kokonaiskuva

54 VIRTA-projektin taustalla
Julkinen hallinto Koulutus- ja tutkimus Kk-laitoksen velvoitteet Korkeakoulujen yhteistyö Korkeakoulu Työurien pidentäminen: korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistaminen Elinikäinen oppiminen Rahoituksen ja ohjauksen kehittäminen Opiskelijaliikkuvuus, turhien päällekkäisten opintojen välttäminen Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kehittäminen, byrokratian karsiminen Päätetty, lausuttu, korkeakoulujen tahto, verkostojen ja toiminnan ajamana Julkisen talouden kantokyvyn vakauttaminen, työurien pidentäminen, korkeakouluopintoihin pääsyn ja opintojen keston lyhentäminen: korkeakouluopintoihin pääsyn sujuvoittaminen (mm. ensikertalaisten suosiminen, uusi yhteishaku- ja valintajärjestelmä), joustavat siirtymisväylät ja alavaihtamismahdollisuudet korkeakoulutuksen sisällä, turhien päällekkäisten opintojen välttäminen. – HUOM! tämä oli hallituksen rakennepoliittisen kannanoton yksi sisältö (pl. turhien päällekäisten opintojen välttäminen); kokonaisuus toistuu hallitusohjelmassa ja kesussa Elinikäinen oppiminen koulutusasterajat ylittävien valtakunnallisten Oppijan verkkopalveluiden rakentamisena (VM, SADe): hakeutujan palvelut eli haku- ja valintapalvelut, sähköinen asiointi (ml. KSHJ) sekä ”eTodistus” eli TOR (kansalaiselle mahdollisuus tutkinto- ja suoritustietojensa tarkasteluun ja hyödyntämiseen) sekä toisen keskeisen koulutuksen tietovarannon eli koulutustarjontatietovarannon toteutus ja esittäminen yhteisessä opintopolku.fi-portaalissa Molempien korkeakoulusektoreiden rahoitusmallia uudistetaan siltä pohjalta, että huomio kiinnittyy tuloksiin eli tutkintoihin, opintosuorituksiin, väitöskirjoihin jne. Yliopistojen ohjauksessa on jo luovuttu yksittäisten asioiden ja hankkeiden tukemisesta: korkeakoulua kohdellaan kokonaisuutena ja korkeakoulun tuottamat tulokset ovat tärkeintä. Ammattikorkeakoulujen aseman uudistuminen laaja-alaisempana kysymyksenä. Korkeakoulujen yhteistyön taholla on RAKETTI-OPI:n arkkitehtuurityössä tunnistettu opiskelijaliikkuvuus, turhien päällekäisten opintojen välttäminen (AHOT) eli hyväksi lukeminen ja korvaaminen, sekä opetuksen järjestämisen yhteistyö yhteistyön keskeisimmäksi alueeksi (mm. TIPTOP). Korkeakoulu toteuttaa valintojensa ja olosuhteidensa määrittämällä tavalla opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisuutensa. Tällä tasolla tapahtuu tulosten tuottaminen eli tarvitaan tutkinnon tai suorituksen syntymiseen liittyvät laajat, monimutkaiset sekä korkeakoulu- ja alakohtaisesti vaihtelevat tiedot ja resurssit.

55 Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistamiseksi säädetään:
Korkeakoulujen valtakunnallisessa tietovarannossa korkeakoulu säilyttää rekisteriinsä kuuluvan tiedon kopiota, tietovaranto ei muodosta erillistä loogista rekisteriä. Tutkinnot; opintosuoritukset ja niiden arvosanat; opiskelijatiedot (opiskeluoikeudet, ilmoittautumiset läsnä ja poissa oleviksi) Vrt. suoritusotteella taikka tutkinto- tai läsnäolotodistuksessa olevaa tietoa; korkeakoulut toimittavat näitä tietoja nyt eri tavoin eri viranomaisille ja kumppaneilleen

56 Yliopistojen uusi rahoitusmalli

57 Yliopistojen uusi rahoitusmalli
Kansainvälisyys: ulkomaalaisten suorittamat ylemmät korkeakoulututkinnot 1% ja kansainvälinen opiskelijavaihto 2%


Lataa ppt "Katri Laaksonen ja Maarit Tenhunen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google