Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T-111.5300 4 op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Näin pakkaat paketit lavalle
Nopein, helpoin, tuottavin tie 3D-maailmaan..  Käytön ja oppimisen helppoutta  Työskentelyn nopeutta  Suunnittelun joustavuutta ⇓ Lisää tuottavuutta.
OtaDigi Uusi-TV kilpailu VUODEN INNOVAATIO 2008 Espoossa
Kuperan linssin piirto- ja laskutehtävä 2005
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Tietokannan suunnittelu
2.8.3 Abstraktit tietotyypit
Kirjaston verkkopalvelu Kirkes-kirjastojen asiakkailla on mahdollisuus käyttää IntroActive-verkkopalvelua internetissä. Verkkopalvelussa voi mm.  uusia.
EXtensible Markup Language
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 02/06 Tekstuurit OpenGL:ssa.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kurssin sisältö.
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kertausta OpenGL:sta.
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Tuotteistaminen.
Näkyvyystarkastelut ja varjot / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 02/06 Luento 4: Näkyvyystarkastelut ja varjot.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Olli Ilveskoski.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
3D -grafiikka ja animaatio
© 2010 IBM Corporation1 Sivustoalue  Internet sivu rakentuu sivustoalueista, jotka yleensä on jaoteltuna toiminnoittain osa-alueisiin.  Sivustoalueella.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
1 3D –grafiikka ja animaatio Lehtiä, videoita ja tenttikysymys alueita Harri Airaksinen;
Käyttöönottokaavio– Deployment diagram Vesa Jokikokko Tarmo Kemi TIK9SNA.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
– Ohjelmistojen mallintaminen Unified Modeling Language (UML)
Kaakkuri Sovellusprojekti Esityksen rakenne Projektiorganisaatio Projektiorganisaatio Taustatietoja Taustatietoja Sovelluksen ominaisuudet.
3D –animaatio ja simulaatio Teksturointi. UV-mapping Maxissa nimitetään UVW-mapping 3D mallin muuttaminen 2D-muotoon.
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen Huone 6535, päivystys pe 16-17
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen.
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Tilastotiede ottaa aivoon kuinka aivoja voidaan mallintaa todennäköisyyslaskennalla, ja mitä yllättävää hyötyä siitä voi olla Aapo Hyvärinen Laskennallisen.
SPACELINER L700 KÄYTTÖOHJE
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
DIGITARVIKE.FI Tyyliopas. Yleistä  Tyyliopas on luotu selkeyttämään digitarvike.fi -sivuston informaatiorakennetta, koska käyttäjäkyselyiden perusteella.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
CADS Piirto-ohjelma Katselu- ja tulostusohjelma. Käytämme siis piirto-ohjelmaa Planner Client 16 TAI Planner Client 15, jos opettaja niin sanoo... Seuraavaksi.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
3D-grafiikka Teksturointi.
Finna.fi:n etusivu-uudistuksen suunnittelu
Mehiläistarhaus Suomessa H.V..
3D-grafiikka Renderöinti Kertaus.
Powerpoint-esitys.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Sähkötysavain ”morsetin”
Aineistotyyppi työpaja
Tuotteen nimi.
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Digitarvike.fi Tyyliopas.
Harjoituksen ohjaaminen
Aineiston kuvaaminen graafisin menetelmin
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
– Ohjelmistojen mallintaminen Unified Modeling Language (UML)
Esityksen transkriptio:

Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph

Sceneg raph / 2 Sisältö Mitä? Tarve Käyttö

Sceneg raph / 3 Historiaa Sovellus- ja rautakohtaiset formaatit, ei yleiskäyttöisyyttä tai siirrettävyyttä Silicon Graphics GL -> OpenGL –Proseduraalinen –Ei mahdollisuuksia itseoptimointiin Renderöinti pitäisi pystyä rajoittamaan vain niihin elementteihin jotka vaikuttavat lopulliseen kuvaan Scenegraph –Hierarkinen rakenne, datalähtöinen –Nostaa abstraktiotasoa ohjelmoijalle

Sceneg raph / 4 Hierarkisoinnin etuja Rakenteellinen objektipohjainen kuvaus maailmasta Ryhmittelee toisiinsa liittyvät objektit Objekteille voidaan laskea ’bounding volume’ –helpottaa törmäystarkastelujen tekemistä –nopeuttaa valaistuksen laskentaa ominaisuuksia voidaan periä –värit –tekstuurit –valaistus –paikka –orientaatio

Sceneg raph / 5 Optimoitavia asioita Culling –Leikkaus katselupyramidiin –Occlusion culling, piiloon jäävien elementtien poisto, PVS

Sceneg raph / 6 Optimoitavia asioita State sorting OpenGL:n tilakoneen tilamuutokset ovat kalliita –Tekstuurien vaihtaminen –Valojen muuttaminen –Läpinäkyvyys. HUOM. etäisyyslajittelu on käyttäjän vastuulla!! –Kustannusfunktio on rautakohtainen Kannattaa piirtää samantyyppiset asiat yhteen putkeen SIMD pipeline

Sceneg raph / 7 Scenegraph Esimerkkejä scenegraphin solmuista –ryhmäsolmut ryhmittelevät useampia solmuja loogisiksi kokonaisuuksiksi –transformaatiosolmut paikka, rotaatio, skaalaus –valaistussolmut Pointilight, Spotlight, Directional, jne. –geometriasolmut polygonit, viivat, pisteet,... –valintasolmut switchit sekvenssit level-of-detail –Event ja action

Sceneg raph / 8 Scenegraphin esimerkkirakenne

Sceneg raph / 9 Toteutuksia OpenGL (EI scenegraph) Performer OpenSceneGraph Java3D Inventor VRML VTK

Sceneg raph / 10 Tulevaisuus Nykyiset scenegraphit eivät kunnolla sovellu massively- multiplayer-on-line-games käyttöön Keskenään kilpailevia lajittelukriteereitä Tarvitaan tietokanta jossa voi olla useita lajitteluavaimia (avaruudellinen, tila, jne.)