TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Innova Länsi-Suomen akk
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS Päivi Tynjälä, Anne Virtanen, Pentti Nikkanen, Matti Vesa Volanen, Sakari Valkonen Tilaaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Rahoittajat: Keski-Suomen Liitto, Länsi-Suomen lääninhallitus, Keski-Suomen alueen koulutuskuntayhtymät Toteuttaja: Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto

Tutkimuksen tarkoitus: Arvioida Taitava Keski-Suomi –toimintamallin alkuvaiheen tuloksia seuraavista näkökulmista: Työssäoppiminen (osa I) Oppilaitosten ja työelämän verkostoituminen (osa II) Työyhteisöjen oppiminen (osa II)

Tutkimuksen toteuttaminen 1.1. 2004 - 31.5. 2005

Vastaajien määrät ja vastausprosentit Opiskelijat 1072 (59 %) Opettajat 330 (42 %) Työpaikkaohjaajat 420 (53 % otoksesta) Haastateltavia 28 (opettajia, työpaikkaohjaajia, kehittämispäälliköitä, muita toimijoita)

I TYÖSSÄOPPIMINEN maakunnan eri osien välillä ei merkittäviä eroja  tasa-arvo - opiskelijoiden kokemukset työyhteisöistä ja ohjauksesta pääosin positiivisia, mutta negatiivisiakin kokemuksia oli - opiskelijat motivoituneita  vähentää keskeyttämistä kaikki osapuolet arvioivat oppimistulokset hyviksi myös negatiivisia asioita opittiin myös työyhteisöt hyötyvät työssäoppimisesta - perinteinen työssäoppimisen malli väistymässä, suuntaus kohti konnektiivista mallia, jossa teoriaa ja käytäntöä kytketään koulutusalojen välillä eroja; kaikilla aloilla vahvaa kehittämistä - työllistymis- ja rekrytointitavoitteet toteutuvat melko hyvin

Mitä opiskelijat oppivat työssä? (asteikko 1-5) Itsenäisyys 4.0 Ammatilliset taidot 3.9 Tiimityötaidot 3.9 Oppimistaidot 3.9 Itsearviointitaidot 3.7 Ajattelutaidot 3.2 Kommunikaatiotaidot 3.0 Negatiiviset asiat 2.1

Mitä hyötyä työssäoppimisesta on työelämän organisaatioille? Vanhojen toimintatapojen uudistaminen Toimintatapojen pohdiskelu Henkilöstön kiinnostuksen lisääntyminen oppimiseen ja opiskeluun 4. Uuden tiedon saaminen työpaikoille 5. Välillinen hyöty työvoiman tuottamisen kautta 6. Ei-ammatilliset hyödyt 7. Kiireapu 8. Rekrytointihyöty

Työllistyminen ja rekrytointi opettajien ja työpaikkaohjaajien arvioimana Väittämä Vastaaja- Ei vastaa Vastaa Vastaa Vastaa ryhmä lainkaan jossain melko erittäin määrin hyvin hyvin Työssäoppiminen OPET % 1 13 38 48 on helpottanut (n=330) opiskelijoiden työl- listymistä heidän TPOT % 7 38 42 13 valmistuttuaan (n=420) Työssäoppiminen TPOT % on auttanut työ- (n=420) 40 27 22 10 paikkamme uuden henkilöstön palkkaamista HUom! osa pieniä yrityksiä joissa ei rekrytointitarvetta

Työllistymisnäkymät (tilanne keväällä -04) 34 % työpaikka tiedossa työssäoppimispaikasta 23 % työpaikka tiedossa jostain muusta työpaikasta 43 % ei vielä tiedossa työpaikkaa (29 % aikoi jatkaa opintoja)

II VERKOSTOITUMINEN JA TYÖYHTEISÖJEN OPPIMINEN Innovatiivisuuden edellytykset laajat yhteistyöverkostot avoin tiedonkulku ja tiedon jakaminen tiedon hankkiminen myös oman yhteisön ulkopuolelta innovatiivisuutta kannustava työilmapiiri runsas tiimityö ja ryhmätyö runsaat epäviralliset kontaktit progressiivinen ongelmanratkaisu = pyrkimys jatkuvaan kehittymiseen sekä yksilöinä että yhteisöinä

Innovatiivisuuden edellytykset oppilaitoksissa

Esimerkkejä uusista toimintamalleista Yrittäjyyskoulu Metallin oppimispaikka Koulutusmallit työssäkäyville: ammattitutkintokoulutusta yrityksiin SOTEKA–tiimikoulu

Johtopäätöksiä Taitava Keski-Suomi –toimintamalli käynnistänyt merkittäviä kehittämisprosesseja ja tuottanut hyviä tuloksia Toiminnan organisoinnissa ja johtamisessa vahvoja verkosto-oppimisen piirteitä  puolivirallinen innovaatiojärjestelmä Ammatillinen koulutus toimii työelämän kehittäjänä