Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
ARVIOINTI Vanhempainilta
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Aloitusseminaarin ohje
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Orientoiva projekti 4 op. Mediatekniikka2 Orientoiva projekti ensimmäinen projektikurssi tehdään määritelty hanke alusta loppuun käytetään jo opittuja.
/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen,
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tervetuloa! OPS 2016.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Liikkuva koulu –seminaari
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Kohtaamisia pelimaailmassa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi Kehittämistehtävä

Kehittämistehtävän tavoite Opiskelija soveltaa kurssin ” liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi” tietoja oman koulun liikunnanopetuksen kehittämisessä. Opiskelija kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja vahvistaa osaamistaan liikunnanopetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa.

Suunnittelu - toteutus - arviointi Käytännön toteutus ja opetusmenetelmät on lähes väistämättä osa tehtävää, mutta keskitytään nyt selvästi myös suunnitteluun ja arviointiin Esim. mihin pyritään vaikuttamaan, mitä pitäisi oppia ja miten arviointi voisi parantaa oppimista?

Kehittämistehtävä Tehdään yksin tai pareittain Esimerkiksi saman koulun opettajat voivat viritellä omalla koulullaan yhteisen kokeilun Aihe esitellään huhtikuun tapaamisessa: - noin 1 sivun suunnitelma sisältäen esimerkiksi syyn aiheen valintaan, ennakkoajatuksia toteutuksesta, projektin kuvauksen, kohderyhmän, aikataulun, sovellutusmahdollisuudet Jokaisella työllä on tällä kurssilla oleva vertaisopponentti Opponentin voi valita itse tai me voimme saattaa samankaltaiset aiheet yhteen

Aihe-esimerkki 1. Itsearviointi /sanallinen arviointi / muu arviointikokeilu Tehtävän tarkoituksena on kehittää oppilaiden itsearviointitaitoja kehittävä käyttökelpoinen ”malli” Sanallisen arvioinnin kohdalla voisi tavoitteena olla yksinkertainen, mutta toimiva palautejärjestelmä oppilaalle ilman työmäärän merkittävää lisääntymistä. Mitä muita arviointimenetelmiä voisit käyttää? Kehittele itse omannäköisesi arviointimalli ops:a unohtamatta

Aihe-esimerkki 2. Lajit vai motoriset taidot suunnittelun lähtökohtana? Entä jos lajit heitettäisiinkin nurkkaan? Tärkeämpää olisikin liikunnan perustaitojen oppiminen - esim. hyppääminen ja heittäminen? Miksi lähes aina pelataan vakiopelejä? Luo erilaisia tuntimalleja siitä, miten opetetaan motorisia taitoja. Voit myös edetä motoristen perustaitojen avulla jonkin lajin perussuorituksiin, mutta pidä tuntien keskeisenä teemana motoristen taitojen harjoittelu.

Aihe-esimerkki 3. Kunnon ja liikehallinnan mittaaminen Kehitä omalle koulullesi mielekäs, monipuolinen ja luotettava kunnon ja liikehallinnan kehittymistä tukeva testistö. Tai kehitä esim. kuntotestistöön liittyvää oheismateriaalia. Esimerkiksi selkeät ja oppilaita innostavat ohjeet testien suorittamisesta.

Aihe-esimerkki 4. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen arvioinnissa & suunnittelussa? Miten hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa liikunnanopetuksessa? Voisiko tietotekniikkaa hyödyntää koulusi arviointijärjestelmässä? Voisiko arviointia esimerkiksi helpottaa ja tehostaa Excelillä? Tai mitä etuja toisi jaksosuunnitelman tekeminen internetiin?

Aihe-esimerkki 5. Oma aihe Jos liikunnanopetuksesta poistetaan kaikki ikävät asiat, mitä jää jäljelle? Toimiiko? Tukea tarvitsevan oppilaan opetussuunnitelman tekeminen (HOJKS) Koulun liikunnan ops:n uudistus Aihekokonaisuudet liikunnassa Erilaisten työtapojen käyttö Oppilaat asialle – millaista olisi oppilaiden suunnittelema opetus ja mitkä olisivat arviointikriteerit?

Raportointi Kehittämistehtävä vastaa 1 opintopisteen työtä (27 h) Tehtävästä ja sen toteutuksesta kirjoitetaan 5 - 10 sivun raportti. Apuna käytetään muutamia aihetta käsitteleviä lähteitä. Raportti sisältää seuraavat osat: Johdanto sisältäen teoriataustaa Kehittämistehtävän määrittely Toteutuksen kuvaus Tulokset/toiminnan arviointi Pohdinta Lähteet

Tehtävän palautus tehtävä lähetetään opponentille 1.5.2009 mennessä ja hän antaa siitä palautteensa viimeistään 15.5.2009 31.5.2009 mennessä palautetaan valmis tehtävä + opponentin kommentit sen työversiosta koulutussuunnittelija Kasper Mäkelälle: kasper.makela@jyu.fi sekä Juha Valtoselle: juha.valtonen@helsinki.fi