Nykyajan filosofiset suuntaukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Luokkakaaviot Luokkakaaviot Tekninen suunnittelu.
Tietoturva, 2 ov
Integraalilaskenta MA 10
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Rakenteinen ohjelmointi
EXtensible Markup Language
Preppaus ENA 4.
Johdetun luokan määrittely tMyn1 Johdetun luokan määrittely •Kun johdettu luokka periytetään kantaluokasta, saadaan kantaluokan jäsenet enemmän tai vähemmän.
Aineen rakenteen standardimalli
1. Olio-ohjelmointi.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Nykyajan filosofiset suuntaukset
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Filosofia 1900-luvulla Analyyttinen traditio oli keskeisessä roolissa Anglosaksisessa maailmassa ja Skandinaviassa. Mannermainen filosofia oli hallitseva.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
m0 M7 Maksimitermi Minimitermi Boole A = A A · 0 = 0 SOP De Morgan POS
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Vapaa aihe Kysymykset.
Käsitteen didaktiikkaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ludwig Wittgenstein ( )
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
1. viikkokooste ja olio-ohjelmointi
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Bertrand Russell ( ) Filosofian ohella kirjoitti myös populaaristi sosialismista, pasifismista, kasvatuksesta, ja seksuaalimoraalista. Erotettiin.
Talousmatematiikan perusteet ORMS1030
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kontrollirakenteet laajemmin
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aiemmin peruutettu luento
Kurssin alustava ohjelma Luento (13.1.) kurssin tavoitteet oheismateriaali ohjelma peruskäsitteet typologian ensimmäinen määrittely.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
Mitä oleminen on?.
Fenomenologia.
Eksistentialismi Martin Heidegger.
ESSEE.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Täydellisen olion teologia
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Nykyajan filosofiset suuntaukset Jarmo Pulkkinen Kevät 2013 http://cc.oulu.fi/~pulkkine

Kurssin suorittaminen Kurssilla ei järjestetä luentokertausta, vaan suorittaminen tapahtuu esseellä. Esseeaiheita: 1. Kieli filosofisen mielenkiinnon kohteena 1900-luvun filosofiassa. 2. Vertaile erilaisia käsityksiä filosofian metodista 1900-luvun filosofiassa. 3. Vapaavalintainen aihe. Ainoa rajoitus on, että esseessä käsitellään 1900-luvulla syntynyttä filosofista tekstiä. Tarkista aiheen sopivuus sähköpostilla luennoitsijalta. Esseen sopiva pituus on 8-9 sivua. Esseessä on suositeltavaa käyttää muutamaa muutakin lähdettä kuin luentomateriaali (internet, kirjasto). Viitteitä ei ole pakko käyttää, mutta lopussa on oltava kirjallisuusluettelo. Viimeinen palautuspäivä on 15.3.2013. Palautus sähköpostilla: jarmo.pulkkinen@oulu.fi

Filosofia 1900-luvulla Analyyttinen traditio oli keskeisessä roolissa Anglosaksisessa maailmassa ja Skandinaviassa. Mannermainen filosofia oli hallitseva saksalaisella ja ranskalaisella kielialueella. Analyyttisen filosofian traditio (klassisessa muodossa) voidaan lyhyesti määritellä traditioksi, joka on pääosin keskittynyt kielen filosofiseen analyysiin ja uskonut useimmiten (mutta ei aina) matemaattisen logiikan tarjoavan vahvan apuvälineen tässä tehtävässä. Mannermaisen filosofian traditiolle ei voida antaa samanlaista lyhyttä (sisällöllistä) määritelmää. Hajanainen kokoelma suuntauksia: fenomenologia, eksistentialismi, hermeneutiikka, strukturalismi, jälkistrukturalismi, dekonstruktionismi.

Luentorunko 1. Johdanto 2. Gottlob Frege (1848-1925) Analyyttinen vs. mannermainen filosofia. 2. Gottlob Frege (1848-1925) Modernin logiikan perusajatukset. Logisismin ohjelma. ”Mielestä ja merkityksestä" (1892). 3. Edmund Husserl (1859-1938) Fenomenologian perusajatukset . 4. Bertrand Russell (1872-1970) Tyyppiteoria. “Viittaamisesta” (1905) Looginen konstruktivismi.

Luentorunko - jatkoa 5. Ludwig Wittgenstein (1889-1951) Tractatus Logico-Philosophicus (1921). 6. Ernst Cassirer (1874-1918) Symbolisten muotojen filosofia. 7. Martin Heidegger (1889-1975) Sein und Zeit (1927). 8. Wittgensteinin ja Heideggerin myöhäisfilosofia.

Gottlob Frege (1848-1925) Begriffsschrift (1879). Grundlagen der Arithmetik (1884). ”Sinn und Bedeutung” (“Mielestä ja merkityksestä”,1892). Grundgesetze der Arithmetik (I 1893, II 1903).

Logisismin ohjelma Matematiikan aritmetisointi: matematiikan osa-alueiden palauttaminen luonnollisten lukujen aritmetiikkaan. Frege halusi määritellä aritmetiikan peruskäsitteet loogisten käsitteiden avulla sekä johtaa aritmeettiset totuudet logiikan totuuksista (= logisismin ohjelma). Aristotelinen logiikka oli tähän tarkoitukseen sopimaton. Esim. kategorinen syllogismi: Kaikki eläimet ovat kuolevaisia. Kaikki ihmiset ovat eläimiä. Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia.

Fregen “käsitekirjoitus” Subjekti-predikaatti-teorian ("Jokainen S on P“) tilalle funktio-argumentti –teoria (“Jos x on S, niin x on P“). Leibnizin ajatus universaalikielestä (characteristica universalis), joka heijastaa paremmin maailman rakennetta kuin tavallinen kieli. ”Olla”-sanan 4 merkitystä: identiteetti ("Sirpa ei ole Maija"), predikaatti ("Korppi on musta"), olemassaolo ("Joulupukki on olemassa"), ja luokkaan kuuluminen ("Kaikki hevoset ovat kavioeläimiä").

Fregen symbolismia

Luvun käsite Psykologismin, empirismin ja formalismin kritiikki. Frege kannatti jonkinasteista platonismia. Luku on käsitteen ominaisuus: kun puhumme korttipakasta predikaatin "pakka" avulla liitämme samalla siihen luvun 1. Kun puhumme korttipakasta muodostuneena 52 kortista, liitämme käsitteeseen "korttipakka" luvun 52.

Luvun määritelmä Frege määritteli luvun käsitteen kolmen loogisen käsitteen avulla: "luokka", "yhtä monilukuinen" ja "identiteetti": (1) Käsitteen ekstensio on niiden olioiden luokka, jota käsite kuvaa. (2) Kaksi käsitettä on yhtä monilukuisia, jos näiden käsitteiden luokkien jäsenet voidaan yhdistää pareiksi ja jos yhtään jäsentä ei jää yli; (3) Kaikki oliot ovat itsensä kanssa identtisiä (identiteetin laki).

Luku 0 on niiden "luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin ei itsensä kanssa identtisten olioiden luokka". Luku 1 on niiden "luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin 0:n kanssa identtisten olioiden luokka". Luku 2 niiden luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin 0:n tai 1:n kanssa identtisten olioiden luokka" jne.

Paradoksit Näennäisesti looginen väite, joka johtaa ristiriitaan. Parturiparadoksi: “Parturiparadoksi: eräässä kylässä asui miesparturi X, joka ajoi kaikkien niiden miesten parran, jotka eivät itse ajaneet partaansa. Ajoiko X itse partansa?” Ongelmana itseensäviittaavuus: parturin “määritelmää” sovelletaan häneen itseensä.

Valehtelijan paradoksi "Kaikki kreetalaiset ovat valehtelijoita“ (Epimenides Kreetalainen) "Minä valehtelen nyt." "Jos valehtelisin niin puhuisin totta." "Tämä lause on epätosi.” "Valehtelen aina”.

Russellin paradoksi Luokat, jotka ovat itsensä jäseniä (esim. ei-miesten luokka). Luokat, jotka eivät ole itsensä jäseniä (esim. miesten luokka). 1. Jokainen luokka on joko itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen (kolmannen poissuljetun laki). 2. Ei ole luokkaa, joka sekä on itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen (ristiriidan laki).

a) Käsite A = "luokka, joka ei ole itsensä jäsen“ (“miesten luokka”). Käsitteen A ekstensio = "luokkien luokka, jotka eivät ole itsensä jäseniä". b) Käsite B = "luokka, joka on itsensä jäsen“ (“ei-miesten luokka”). Käsitteen B ekstensio = "luokkien luokka, jotka ovat itsensä jäseniä".

Mikä käsitteen A ekstensio on Mikä käsitteen A ekstensio on? Eli millainen luokka on niiden "luokkien luokka, jotka eivät ole itsensä jäseniä"? (1) Jos se kuuluu käsitteen A ekstensioon eli niiden "luokkien luokkaan, jotka eivät ole itsensä jäseniä", niin se on itsensä jäsen. Tämän seurauksena siihen liittyy käsite B ja se kuuluukin käsitteen B ekstensioon. (2) Jos käsitteen A ekstensio kuuluu käsitteen B ekstensioon eli niiden "luokkien luokkaan, jotka ovat itsensä jäseniä", niin se ei ole itsensä jäsen. Joten siihen liittyy käsite A ja se kuuluu käsitteen A ekstensioon. Jos on totta, että jokainen luokka on joko itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen, niin täytyy olla myös totta, että käsitteen A ekstensio sekä on itsensä jäsen että ei ole itsensä jäsen = Russellin paradoksi.

“Mielestä ja merkityksestä” Onko identiteetti suhde asioiden vai asioiden nimien välillä? Ilmaisuun (erisnimi, useasta sanasta koostuva kuvaus) on yhdistynyt ilmaisun merkityksen (olio, johon ilmaisu viittaa) lisäksi myös jotain voidaan kutsua tämän ilmaisun mieleksi (tapa, jolla olio esitetään). Ilmaisu – mieli – merkitys. Iltätähdellä ja aamutähdellä on sama merkitys (planeetta Venus), mutta eri mieli eli ne kuvaavat planeetta Venusta kahdella eri tavalla (“kirkas tähti iltataivaalla”; “kirkas tähti aamutaivaalla”). Ilmaisua vastaa tietty mieli ja tätä mieltä vastaa puolestaan tietty merkitys.

Yhtä ja samaa merkitystä voi vastata useita mieliä ja siten useita eri ilmaisuja. Ilmaisulla voi olla mieli, mutta puuttua merkitys (esim. "kentauri”). Jos yksi lauseen sanoista korvataan toisella sanalla, jolla on sama merkitys, mutta eri mieli, niin lauseen sisältämä ajatus muuttuu, mutta merkitys ei. Esim. lauseen "Aamutähti on auringon valaisema taivaankappale" ajatus eroaa lauseen "Iltatähti on auringon valaisema taivaankappale" sisältämästä ajatuksesta. Henkilö, joka ei tiedä, että iltatähti on sama kuin aamutähti voisi pitää toista ajatusta totena ja toista epätotena. Siten väitelauseen mieli on sen "ajatus" ja merkitys sen totuusarvo (tosi tai epätosi).