”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?” Krisse Lipponen, CP-terapiayhdistys 12.10 2007 Arvostavaa vuorovaikutusta perheiden kanssa ”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?” Intialainen sanonta
Kaikki lapset haluavat Vanhempiensa olevan ylpeitä heistä Miellyttää vanhempiaan ja muita aikuisia Tulla hyväksytyiksi ryhmän jäseniksi Osallistua toimintoihin muiden kanssa Oppia uusia asioita Yllättää ja tulla yllätetyiksi Tehdä valintoja Kertoa mielipiteistään ja valinnoistaan
Kaikki vanhemmat haluavat Olla ylpeitä lapsestaan Että heillä on positiivinen vaikutus lapseensa Kuulla asioista, joissa heidän lapsensa on hyvä Antaa lapselleen mahdollisuuden onnistua Että heillä on hyvä suhde lapseensa Olla toiveikkaita lapsensa suhteen Tuntea itsensä hyväksi vanhemmaksi
Ratkaisukeskeisiä oletuksia Älä korjaa toimivaa. Mikä on jo riittävän hyvin? Miten siihen on päästy? Mitä juuri nyt ei kannata muuttaa? Lisää sellaista, mikä toimii. Pienetkin teot ja asiat ovat oleellisia! Ehkä niitä on ollut vähän aikaa sitten? …tai kenties juuri äsken? Tee jotain muuta kuin sitä, mikä ei toimi. Päätä ei kannata lyödä seinään uudestaan. Jo lopettaminen helpottaa (ei kuitenkaan riitä). krisse.lipponen@taitoba.fi
Annatko toisen puhua rauhassa loppuun ennen kuin itse puhut? Kuunteletko, mitä toinen sanoo ja yritätkö ymmärtää, mitä hän tarkoittaa? Kun et ymmärrä toisen puhetta tai kysymystä, pyydätkö häntä selventämään sanomaansa? Jos keskustelun kokonaisuutta kuvattaisiin ympyrällä, miten paljon puhut itse, miten paljon aikaa annat toisille? Miten luontevasti annat kiitosta ja tunnustusta toisille?
Työntekijän roolit suhteessa asiakkaaseen asiantuntija tasavertainen one down krisse.lipponen@taitoba.fi
Asiakkaan arvostaminen eli miten löytää asiakkaan tapa tehdä yhteistyötä tennis nelinpeliksi ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta voimme tehdä yhteistyötä krisse.lipponen@taitoba.fi
Yhteistyötä rakentavan näkökulman löytäminen Ei sight seeingiä asiakkaan elämässä / patologiassa Yhteisen tavoitteen näkökulma Arvostava silmä ja korva Mitä hyvää, kaunista, arvokasta näen – kuulen? Asiakkaan näkeminen parhaimmillaan krisse.lipponen@taitoba.fi
Taustaoletuksia arvostavalle vuorovaikutukselle Kommunikaatio on arvostavaa, joustavaa ja spontaania Kaikki osalliset ovat voimavaroja käsiteltävälle asialle Luodaan ilmapiiri, jossa erilaiset näkökannat voivat tulla esiin Etsitään ja hyödynnetään yhteistyötahojen ratkaisunrakentamistaitoja Yksimielisyys ei ole välttämätöntä Valituksessa soi muutoksen ääni krisse.lipponen@taitoba.fi
Hyödyllisiä kielitaitoja Tunnusteleva, neuvotteleva, yhteistyökykyinen kieli Vältetään patologisoivaa kieltä tai kielteisiä selityksiä eli syyllistämistä Yes set:n rakentaminen ja sen ylläpitäminen Osallistujien sanavalintojen käyttäminen Not knowing –taidot krisse.lipponen@taitoba.fi
TULKINTOJA VAI HAVAINTOJA? 150 vuotta psykologiaa opettanut, että toisen käyttäytymisen syiden arvailu on mahdotonta. Syiden tutkiminen johtaa helposti arviointiin ja / tai tuomitsemiseen. On hyvä kysyä suoraan jos on kysyttävää, syiden arvailu johtaa henkilö koskeviin tulkintoihin. krisse.lipponen@taitoba.fi