”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Toimintaohjeet opelle
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Norssi ja Varis juttusilla
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
HENKISTÄ TASAPAINOILUA
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Erilaista verkkokaupankäyntiä Markus Myllymäki, TJ markus
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Mitä asenne tarkoittaa?
Asiakkaan rauhoittaminen
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Vuorovaikutustaidot Hurtig Kertaus 1) Minkälaisia tunteita on? 2) Mistä tunteiden ilmaiseminen riippuu? 3) Kerro kasvojen merkityksestä tunteiden.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Kuusi ajattelu-hattua
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
ESSEE.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?” Krisse Lipponen, CP-terapiayhdistys 12.10 2007 Arvostavaa vuorovaikutusta perheiden kanssa ”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?” Intialainen sanonta

Kaikki lapset haluavat Vanhempiensa olevan ylpeitä heistä Miellyttää vanhempiaan ja muita aikuisia Tulla hyväksytyiksi ryhmän jäseniksi Osallistua toimintoihin muiden kanssa Oppia uusia asioita Yllättää ja tulla yllätetyiksi Tehdä valintoja Kertoa mielipiteistään ja valinnoistaan

Kaikki vanhemmat haluavat Olla ylpeitä lapsestaan Että heillä on positiivinen vaikutus lapseensa Kuulla asioista, joissa heidän lapsensa on hyvä Antaa lapselleen mahdollisuuden onnistua Että heillä on hyvä suhde lapseensa Olla toiveikkaita lapsensa suhteen Tuntea itsensä hyväksi vanhemmaksi

Ratkaisukeskeisiä oletuksia Älä korjaa toimivaa. Mikä on jo riittävän hyvin? Miten siihen on päästy? Mitä juuri nyt ei kannata muuttaa? Lisää sellaista, mikä toimii. Pienetkin teot ja asiat ovat oleellisia! Ehkä niitä on ollut vähän aikaa sitten? …tai kenties juuri äsken? Tee jotain muuta kuin sitä, mikä ei toimi. Päätä ei kannata lyödä seinään uudestaan. Jo lopettaminen helpottaa (ei kuitenkaan riitä). krisse.lipponen@taitoba.fi

Annatko toisen puhua rauhassa loppuun ennen kuin itse puhut? Kuunteletko, mitä toinen sanoo ja yritätkö ymmärtää, mitä hän tarkoittaa? Kun et ymmärrä toisen puhetta tai kysymystä, pyydätkö häntä selventämään sanomaansa? Jos keskustelun kokonaisuutta kuvattaisiin ympyrällä, miten paljon puhut itse, miten paljon aikaa annat toisille? Miten luontevasti annat kiitosta ja tunnustusta toisille?

Työntekijän roolit suhteessa asiakkaaseen asiantuntija tasavertainen one down krisse.lipponen@taitoba.fi

Asiakkaan arvostaminen eli miten löytää asiakkaan tapa tehdä yhteistyötä tennis nelinpeliksi ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta voimme tehdä yhteistyötä krisse.lipponen@taitoba.fi

Yhteistyötä rakentavan näkökulman löytäminen Ei sight seeingiä asiakkaan elämässä / patologiassa Yhteisen tavoitteen näkökulma Arvostava silmä ja korva Mitä hyvää, kaunista, arvokasta näen – kuulen? Asiakkaan näkeminen parhaimmillaan krisse.lipponen@taitoba.fi

Taustaoletuksia arvostavalle vuorovaikutukselle Kommunikaatio on arvostavaa, joustavaa ja spontaania Kaikki osalliset ovat voimavaroja käsiteltävälle asialle Luodaan ilmapiiri, jossa erilaiset näkökannat voivat tulla esiin Etsitään ja hyödynnetään yhteistyötahojen ratkaisunrakentamistaitoja Yksimielisyys ei ole välttämätöntä Valituksessa soi muutoksen ääni krisse.lipponen@taitoba.fi

Hyödyllisiä kielitaitoja Tunnusteleva, neuvotteleva, yhteistyökykyinen kieli Vältetään patologisoivaa kieltä tai kielteisiä selityksiä eli syyllistämistä Yes set:n rakentaminen ja sen ylläpitäminen Osallistujien sanavalintojen käyttäminen Not knowing –taidot krisse.lipponen@taitoba.fi

TULKINTOJA VAI HAVAINTOJA? 150 vuotta psykologiaa opettanut, että toisen käyttäytymisen syiden arvailu on mahdotonta. Syiden tutkiminen johtaa helposti arviointiin ja / tai tuomitsemiseen. On hyvä kysyä suoraan jos on kysyttävää, syiden arvailu johtaa henkilö koskeviin tulkintoihin. krisse.lipponen@taitoba.fi