JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Agora Monitieteistä yhteistyötä yhteiseksi hyväksi 2014.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Mikä on? Compact on kasvatusalan verkosto, jonka toimintaa EU-Komissio tukee Verkoston tavoitteena on tukea Comenius-kouluja niiden tieto- ja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
AGORA LEARNING LABORATORY (ALL) Agoran koulutusteknologian laboratorio on tutkimus- ja kehittämisyksikkö sekä tutkijankoulutusympäristö, jonka toiminta.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta.
Innovations in Business, Communication and Technology (InBCT) -hanke 2002 – 2004 Lähtökohtia  ydinosaamisen vahvistaminen  strategisen perustutkimuksen.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Informaatio ja kommunikaatio Tietotekniikka
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kohti kansallista digitaalista koulua
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Lähtökohta Agora Learning –laboratoriosta on tarkoitus muodostaa kansainvälisesti tasokas tutkimus- ja kehittämisyksikkö sekä tutkijankoulutusympäristö, jonka toiminta perustuu Jyväskylän yliopiston monitieteiseen osaamiseen. Laboratorion tavoitteena on kehittää virtuaalisten oppimisympäristöjen tutkimuslähtöistä arviointia ja kehittämistä eri koulutusasteiden, organisaatioiden ja sisältöalueiden näkökulmat huomioiden. Lisäksi laboratorion tehtävänä on koordinoida Jyväskylän yliopiston osaamista e- oppimisen alueella. Tavoitteena on myös kehittää hyvää e-oppimisen mallia yhteistyössä yliopiston perustutkimuksen ja yritysten soveltavien ratkaisujen kesken.

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Toteutus 2002 Tutkimus -TietotekniikanTietotekniikan pedagogiset innovaatiot -OppimisympäristötOppimisympäristöt -ArviointimenetelmätArviointimenetelmät -Tietämyksen hallintaTietämyksen hallinta Koordinointi -Toimintamallin rakentaminen -Verkoston rakentaminen ja ylläpito -Seminaaritoiminta eLearning- konferenssi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tietotekniikan pedagogiset innovaatiot Projektit Kansainvälinen tietotekniikan opetuskäytön tutkimus Module 2: Tietotekniikan opetuskäytön innovaatiot 28 maassa Työvälineiden kehittäminen kouluverkostoon (Peda.net) Lapset ja teknologia Pelit ja oppiminen Lasten tietokoneohjelmistojen käytettävyystutkimus Lapsilähtöinen sovellusten kehittämistutkimus (suunnittelukumppanuus) 2004 kansainvälisen tietovarannon siirtäminen kansalliseen käyttöön sovellusten kehittäminen ja beta-versioiden testaus Tavoitteena on kehittää ja arvioida pedagogisesti innovatiivisia tietotekniikan käyttötapoja ja käyttäjäystävällisiä työkaluja sekä erilaisia innovatiivisia teknologisia sovelluksia. Kohderyhminä ovat eri kouluasteet, mutta myös työelämän kontekstit.

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Oppimisympäristöjen kehittäminen ja arviointi Tavoitteena on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen tutkimusta, niiden tutkimusperustaista arviointia sekä tämän tietämyksen käyttöä suunniteltaessa uusia laadukkaita oppimisympäristöjä. Keskeisenä painopisteenä ovat yksilöllistä opetusta, syvällistä oppimista ja laadukasta vuorovaikutusta edistävät pedagogiset mallit ja niitä tukevat teknologiset ratkaisut. Projektit: Tietoverkot oppimis- ja työympäristöissä Kielenoppijoiden kirjalliset keskustelut yhteistoiminnallisessa verkkoympäristössä Verkkoavusteinen oppimisympäristö yliopiston musiikinopetuksessa Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelijoiden ja sisällöntuottajien käsitykset oppimisesta Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö Keski-Suomen peruskoulujen yläasteella 2004: ALL-seminaarijulkaisu, lukuisia muita julkaisuja ja opinnäytetöitä eLearning-konferenssi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Arviointimenetelmät Digitaaliset portfoliot Tarkoituksena on analysoida ja kehittää verkkoportfolioita teknologiapohjaisena dokumentoinnin ja arvioinnin välineenä. Digitaalisen portfolion kokoamisen tarkoituksena on mm. oppimisen, osaamisen, tietämyksen hallinnan ja ammatillisen urakehityksen edistäminen. Projektit Digitaalinen kasvun kansio varhaiskasvatuksessa Developing digital portfolios for childhood education (Kankaanranta 2002) Pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen erityispedagogiikan opiskelussa Esiopetuksen monitieteinen asiantuntijuus maisteri- ja tohtoriohjelman opinnoissa Lisensiaatin tutkintoon johtavat ammatilliset erikoistumisopinnot digitaalisessa viestinnässä, Viestintätieteiden yliopistoverkosto Virtuaalisesti toteutettavat erilliset opettajan pedagogiset opinnot, Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke Musiikkikasvattajien tieto- ja viestintäteknologian verkko-opinnot eHops: Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Humanistisen tiedekunnan virtuaaliareena jatko-opiskelijoille Yrityssovellukset esim. Decaportfolio 2004 kansallinen www-portaali 3. kansallinen Digitaaliset portfoliot -seminaari (2. seminaari Agorassa)2. seminaari Digitaaliset portfoliot -julkaisu projekteista saadun osaamisen, teknologia ja tietovarannon soveltaminen yrityskonteksteihin

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tietämyksen hallinta Tavoitteena on rakentaa malleja ja prototyyppejä tukemaan tietämyksen hallintaa oppilaitoksissa ja organisaatioissa. Tutkimuksen tavoitteena on vastata muun muassa seuraaviin haasteisiin: miten organisoidaan ja käsitellään jatkuvasti muuttuvaa tietoa, tavalla jolloin jaetun asiantuntijuuden kehitystä tuetaan (mm. hiljaisen tiedon ongelma)? Miten vähennetään muodollisen koulutuksen ja työn tekemisen välistä kuilua? Projektit: Tietotyön asiantuntijuus ja tietämyksen hallinta (Paperi)teollisuuden työympäristöt ja tietämyksen hallinta Koulutustarpeen määrittely Täydennyskoulutuksen vaikuttavuus 2004: Tietokanta / portaali tietotyön asiantuntijuudesta ja tietyön tuottavuuteen vaikuttavista tekjöistä State of Art –raportti: Tietämyksen hallinta tietointensiivisessä työssä State of Art -raportti: Tietämyksen hallinta teollisuuden työympäristössä yrityscaset

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Keskeisimmät tuotokset 2004 tieteellisiä julkaisuja selvitysraportteja seminaari- ja konferenssiesityksiä hankesuunnitelmia tietokannat / portaalit yrityskumppaneille (esim. CD- ROM) www-sivut: opinnäytetyöt kansalliset ja kansainväliset asiantuntijatehtävät

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Kansainväliset yhteydet Second Information Technology in Education Study- noin 30 maan tutkijaverkosto Digitaalinen portfolio - tutkijakontaktit mm. Yhdysvaltoihin, Australiaan, EU-maihin ja Norjaan Nancy Law, Hongkongin yliopisto - tutkijavierailu Agora Centeriin ja KTL:ään – Markku Häkkinen, Japanese Society for the Rehabilitation of People with Handicaps Kaleidoscope: Future of Learning with Digital Technologies – European Network of Excellence (MOSIL = Mobile Support for Integrated Learning) NILE (Nordic Graduate School on Interactive Learning Environments)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Yritysyhteistyön muodot Tutkimustiedon välittäminen ALL:n osaamisalueilta raportit, seminaarit, tietokannat yms. Tietotaidon ja osaamisen soveltaminen yrityskonteksteihin Yrityscaset (tietointensiiviset alat, teollisuuskontekstit) prototyyppien kehittäminen eLearning -sovellusten kehittäminen Yrityssovellusten testaus ja pilotointi Tutkimuksen ja yritystoiminnan integrointi ALL:n tutkimusalueilla Kansallisen ja kansainvälisen eOppiminen -tietovarannon tuominen yritysten käyttöön: ALL-portaali Keskeiset avainsanat: e-oppiminen, tietämyksen hallinta, henkilöstöhallinta, yhteisörekisterit, digitaaliset portfoliot, pedagogisesti innovatiiviset tietotekniset sovellukset