Uusi tutkinto – mitä jokaisen opettajan tulisi siitä tietää?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Advertisements

LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
 Laudatur (L)7  Eximia (E)6  Magna cum laude approbatur (M)5  Cum laude approbatur (C)4  Lubenter approbatur (B)3  Approbatur (A)2  Improbatur (I),hylätty.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Tutkintorakenneuudistus Automaatio- ja systeemitekniikan osasto.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
OSCE-tentti Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa  Toinen kotimainen kieli*  Yksi vieras.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
ABIEN VANHEMPAINILTA. YO-TUTKINTO Kaikille pakollinen Äidinkieli Toinen kotimainen Vieras kieli Matema- tiikka Reaali- aine Toinen kotimainen Vähintään.
YLIOPPILASTUTKINTO. YLIOPPILASTUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET AINEET (4 KPL) * VÄHINTÄÄN YKSI A-TASON AINE! Äidinkieli tai S2 (kaikille pakollinen) Lisäksi.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Ylioppilastutkinto. Ylioppilaskokeet Valtakunnalliset loppukokeet Kaikille neljä pakollista koetta, lisäksi opiskelija voi suorittaa ylimääräisiä kokeita.
UUDISTUVA YO-TUTKINTO
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
YLIOPPILASTUTKINTO.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
2. Luokan OPO1 osa 2.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
HALLINTO-OIKEUDEN OPETUS LUKUVUONNA
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Uusi tutkinto – mitä jokaisen opettajan tulisi siitä tietää? Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori Lääketieteellisen koulutuksen tuki- ja kehittämisyksikkö (TUKE) Opetuksen päivä 16.8.2006

Lääketieteellisen tiedekunnan oma tutkinnonuudistus 1990-luvulla Uudet oppimismenetelmät: luentojen vähentäminen, ryhmäopetuksen lisääminen, PBL Päälinja ja rinnakkaislinja -kokeilu Juonneopinnot Opettajien pedagoginen koulutus 1993 lähtien 2) Helsinki 2000 curriculum Alettiin toteuttaa 1998 Koko perustutkinnon uudistaminen, hybridimalli Oppialat ylittävien opintokokonaisuuksien rakentaminen Tenttijärjestelmän uudistaminen Juonne-opinnot => KL ja KHL –opinnot

Taustaa Helsingin yliopiston tutkinnonuudistukselle 2005 Bolognan sopimuksen (1999) ja bolognaprosessin tavoitteet Eurooppalaisen koulutusalueen vahvistaminen Yliopistokoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa Liikkuvuuden lisääminen Opintojen mitoituksen yhtenäistäminen: ECTS (European Credit Transfer System) –opintopisteisiin siirtyminen Kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen siirtyminen Yliopistokoulutuksen laatujärjestelmän kehittäminen Helsingin yliopiston tutkinnonuudistus valmisteltiin 2003-05 ja sitä alettiin toteuttaa 1.8.2005 Tutkinnonuudistukset tehty tai tekeillä myös muissa Suomen yliopistoissa ja korkeakoulussa

Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa 2005 ECTS –opintopisteisiin siirtyminen (LL-tutkinto 250 ov => 360 op, HLL-tutkinto 200 ov => 300 op) Ydinainesanalyysi ja opintojen uudelleenmitoitus Tutkielman ja syventävien opintojen pisteytyksen uudistus (lääketieteellinen tdk 20 + 40 op) Kieliopintojen uudistus (10 op) HOPS = henkilökohtainen opintosuunnitelma (2 op) ETAPPI = tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä TVT-opinnot (5 op) Arvosteluasteikon yhtenäistäminen Kaksiportainen tutkinto, paitsi lääketieteellisissä tdk:ssa Opintoperiodit paitsi lääketieteellisessä ja farmasian tdk:ssa

Uuteen tutkintojärjestelmään siirtyminen ja sen aikataulu 1.8.2005 jälkeen aloittaneet opiskelijat suorittavat uuden tutkintojärjestelmän mukaiset opinnot Siirtymäkausi päättyy lääketieteellisessä tiedekunnassa 31.7.2010, minkä jälkeen kaikki opiskelijat siirtyvät opiskelemaan uuden järjestelmän mukaisesti Vanhan tutkintojärjestelmän mukaisella opiskelijalla on oikeus siirtyä suorittamaan uuden tutkintojärjestelmän mukaista tutkintoa myös tätä ennen. Takaisin uudesta vanhaan ei voi siirtyä.

Tutkielma (20 op) Tavoite: Tutustuttaa opiskelija tutkimustyön ja tieteellisen kirjoittamisen perusteisiin sekä antaa valmiudet tehdä oma tutkielma Tutkielman ohjaa tiedekunnan hyväksymä ohjaaja Vastuulaitos rekisteröi suoritetun tutkielman, arvosanan ja kypsyysnäytteen Tutkielmaa tukevia opintoja: Tieteellinen kirjoittaminen 1 ja 2 Tutkimussuunnitelma tehdään ohjeiden mukaan (ohjeet verkossa) ja rekisteröidään tiedekunnan opintotoimistossa Tutkielman laajuus on 20-40 sivua (ohjeet verkossa) Arvostelu: 7-portaista asteikko, kaksi tarkastajaa, ulkopuolinen arvioija ja ohjaaja (arviointilomake verkossa) Kypsyysnäyte: äidinkielen koe tutkielman aihealueelta Lisätietoja TUKEN sivuilla: http://www.ltdk.helsinki.fi/tuke/perusopetus/tiki.htm

Kieliopinnot 10 op Kieliopinnoissa harjoitellaan ammatillista suullista ja kirjallista viestintää Äidinkieli 4 op KL-opintojen potilashaastattelujen harjoitukset ja videoinnit, Tieteellinen kirjoittaminen 1 ja 2 Toinen kotimainen 3 op Kielikeskuksen järjestämät kielikurssit (Svenska för medicinare ja Svenska för odontologer), tasokoe, sen lisäksi mahdollista osallistua ruotsinkieliseen opetukseen Vieraan kielen opinnot 3 op Kurssitarjonta laajenee: Academic study skills for medicine, Seminar and practical writing skills, Multicultural interaction in English, tasokoe, sen lisäksi muita suoritusmahdollisuuksia

Tieto- ja viestintätekniikan -opinnot 5 op TVT-ajokortti: yliopiston yhtenäiset tieto- ja viestintätekniikan perustaidot opiskelua varten sekä osio Medlinesta ja Terkon lääketieteellisistä tietokannoista (3 op) Lääketieteen toimintaympäristöön sovelletut tietotekniikan kurssit: Lääkärin tietotekniikka (1 op) TVT-opetusta integroituna seuraaviin kursseihin (1 op) 1) Epidemiologian ja biostatistiikan perusteet 2) EBM ja kliininen epidemiologia

HOPS = henkilökohtainen opintosuunnitelma 2 op HOPS on opintojen suunnittelemisen ja ohjaamisen työväline, joka selkiyttää opiskelun tavoitteita LTDKssa HOPS koostuu seuraavista osioista: Osallistuminen opiskelijatuutorointiin L1/H1 syyslukukauden aikana, ½ op. Syventävien opintojen tutkielman tutkimussuunnitelman laatiminen ½ op. Pakolliseen harjoitteluun (amanuensuuri) liittyvä opintojen suunnittelu ja siihen liittyvä lokikirja, ½ op. L4k/H4k järjestettävä urasuunnitteluun ja lääkärinä toimimiseen liittyvä opintojakso, käsittelee mm. lääkärin etiikkaa, vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia, ½ op. Yhteistyökumppaneina Lääkäriliitto, NLY. HOPS-suoritukset kirjataan Oodiin tdk:n op.toimistossa.

ETAPPI -työskentely ETAPPI = Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Tarkistuspisteet L1/H1 kevätlukukauden lopussa (31.5.) tulisi olla suoritettuna vähintään 30 op L2/H2 helmikuun lopussa tulisi olla suoritettuna vähintään 50 op L4/H4 helmikuun lopussa tulisi olla vähintään 160 op suoritettuna (hammaslääketieteen opiskelijoilla tutkimussuunnitelma rekisteröity 4. vuoden syksyllä) 2. vuoden kuluttua tutkintojen tavoitteellisesta suoritusajasta (LL 8v/HLL 7v opintojen aloittamisesta Jos Etappia ei saavuteta => kontakti vastaavaan opettajaan, tarjotaan opintopsykologin tehostettua opinto-ohjausta (TUKE), opintosuunnitelman teko

Arvosteluasteikon yhtenäistäminen Kuulustelujen (eli tenttien) arvosteluasteikko muuttunut kuusiportaiseksi 5 = erinomainen, 4 = kiitettävä, 3 = hyvä, 2 = tyydyttävä, 1 = välttävä, 0 = hylätty Hyväksytty – hylätty –asteikkoa voi käyttää harjoittelujaksoissa ja taitokursseilla Tutkielma arvioidaan seitsenportaisella latinankielisellä asteikolla: hylätty/improbatur (i), approbatur (a), lubenter (b), non sine laude approbatur (nsl), cum laude approbatur (c),magna cum laude approbatur (m), eximia cum laude approbatur (e), laudatur (l)

Muutokset amanuenssipalvelussa Amanuenssipalvelu lyhentynyt 6 kuukaudesta 4 kuukauteen (ei koske HLL-tutkintoa) Harjoittelun pituus: 1 kk sisätautipalvelua 1 kk kirurgian palvelua 2 kk vapaavalintaista palvelua (aiemmin 4 kk), josta enintään 1 kk terveyskeskuspalvelua, tutkimustyötä tai puolustusvoimien lääkärin työtä Amanuenssipalvelusta vastaa edelleen tiedekunnan opintoasiainsuunnittelija Päivi Ijäs

Tutkinnonuudistuksen haasteet Tiedotus uudistuksesta opiskelijoille, opettajille, koko opetushenkilökunnalle (tiedotteet, www-sivut ym). Siirtymäkausi pitkä, uuden ja vanhan tutkinnon suorittajia päällekkäin 2010 asti Lääketieteellisen tiedekunnan opintoja on kehitetty jatkuvasti. Tärkeää on, että uusi tutkinto vastaa omia perustutkinnolle asettamiamme tavoitteita: Antaa opiskelijoille riittävät valmiudet työskennellä lääkärin ja hammaslääkärin ammateissa perusterveydenhuollossa Antaa opiskelijoille perusvalmiudet tieteellisen tiedon etsimiseen ja kriittiseen arviointiin sekä opettaa perusteet tutkimustyön tekemiselle

Hyvää alkavaa lukuvuotta 2006-07!