Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OSCE-tentti Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OSCE-tentti Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori"— Esityksen transkriptio:

1 OSCE-tentti Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori
Lääketieteellisen koulutuksen tuki- ja kehittämisyksikkö, Helsingin yliopisto Opetuksen päivä Lääketieteellinen tiedekunta

2 Helsingin arviointijärjestelmä
Arviointi on keskeinen oppimisen väline, joka edistää ja ohjaa oppimista sekä motivoi opiskelijoita oppimaan Arvioinnin tulee olla linjassa oppimistavoitteiden ja –menetelmien kanssa Opintokokonaisuuksien ja tutkinnon lopussa arvioidaan laaja-alaisesti tietojen ja taitojen hallintaa ja soveltamista Prekliinisen vaiheen loppukuulustelu 2. vuoden lopussa OSCE-tentti 5. vuoden lopussa Kliinisen vaiheen loppukuulustelu 6. vuonna

3 Lääketieteen peruskoulutus
Prekliininen vaihe Kliinis-teoreettinen vaihe Kliininen vaihe 0 - 2 2-2,5 2,5 – 5,5 Prekliinisen vaiheen kuulustelu 4. v:n jälk. oikeus tp. lääkärin tehtäviin 5. vuoden jälkeen OSCE-tentti Kliinisen vaiheen loppukuulustelu © Lääketieteellisen koulutuksen tuki- ja kehittämisyksikkö (TUKE)

4 Mikä on OSCE? OSCE-tentti (Objective Structured Clinical Examination) on näyttelijäpotilaiden kanssa standardoidussa vastaanottotilanteessa toteutettava potilastentti Helsingissä käytössä vuodesta 2000 lähtien Tentissä arvioidaan lääkärinä toimimista käytännön tilanteessa:   kliinisiä tietoja ja taitoja (esim. anamneesin ottoa, statuksen tekoa, diagnostiikkaa ja toimenpidetaitoja), ongelmanratkaisukykyä vuorovaikutustaitoja

5 Miten OSCE toteutetaan? (1)
Järjestetään oppimiskeskuksessa kolmena peräkkäisenä päivänä 5. opintovuoden lopussa Vuonna 2006 tentissä oli kahdeksan rastia Potilastapauksia on ainakin sisätaudeista, kirurgiasta, psykiatriasta ja neurologiasta. Tentissä myös vuorovaikutuspainotteinen rasti (KL-opintojen sisällöt), joka videoidaan. Osa rasteista näyttelijäpotilasrasteja, osa rasteista ns. kylmiä rasteja Osalla rasteista tehtävät vaihtelevat Yhdellä rastilla haastatellaan ruotsinkielinen potilas, muut rastit suoritetaan suomeksi

6 Miten OSCE toteutetaan? (2)
Opiskelija aloittaa hänelle osoitetulla rastilla ja suorittaa rastit myötäpäivään Rastin suoritus yhteensä 12 minuuttia Ovitekstin lukeminen 2 minuuttia: tehtävänanto suomeksi ja ruotsiksi, missä toimit lääkärinä, potilaan taustatiedot, tieto arvioitavista taidoista (sama teksti on pöydällä huoneessa) Potilas on arvioijan kanssa sisällä huoneessa Potilastilanne (tai muu rastitilanne) 10 minuuttia, 9 minuutin jälkeen merkki siitä, että vielä 1 minuutti aikaa. Vie vastaanottotilanne loppuun! Opettaja ei puutu tilanteeseen, häneltä ei voi saada lisätietoja, hän täyttää arviointilomakkeita, hän ei voi antaa palautetta rastin suorituksesta Kun aika on loppu siirry seuraavalle rastille

7 Miten arviointi tapahtuu OSCEssa?
Opiskelijaa arvioidaan arviointilomakkeiden avulla Opettajan täyttämä noin 20 kohdan tarkistuslista kliinisistä taidoista ja potilastilanteen läpiviennistä (tekee/kysyy/sanoo – ei tee/ei kysy/ei sano) Sano ja tee potilaalle, vain siitä saa pisteen Nyrkkisääntö: 50 % saatava tarkistuslistasta tehdyksi Opettajan antama yleisarvio (5-portainen asteikko) Opettajan täyttämä vuorovaikutustaitojen arviointi (5-portainen asteikko) Näyttelijäpotilaan arviointilomake täydentää opettajan arviointia (5-portainen asteikko)

8 OSCE 2006 kokonaisuus Vuorovaikutus (vaikean uutisen kertominen)
Urologia (virtsakivet) Ortopedia (nilkkamurtuma) Neurologia (migreeni) Psykiatria (bulimia) Ruotsinkielinen sisätautirasti (diabeteksen huono hoitotasapaino) Infektio (vaihdellen kolme tapausta) Akuutti sisätauti (Harveylla, vaihdellen kolme tapausta)

9 Kokemuksia OSCEsta Työläs mutta palkitseva arviointi tutkinnossa opittujen kliinisten tietojen ja taitojen soveltamisesta potilastilanteessa OSCEn avulla tunnistetaan ne opiskelijat, joilla on keskeisissä osa-alueissa puutteita osaamisessa OSCEssa hylätyt suorittavat uusinnan klinikoissa, niissä välitön palautteenanto Opiskelijoiden palaute periaatteessa positiivista, kritiikkiä siitä, ettei tentistä saa välitöntä palautetta Tenttitulos lähetetään opiskelijoille ina Tentti antaa opettajille ja opetuksen vastuutahoille tietoa opetuksen puutteista

10 OSCEn haasteita Rastien standardointi
Näyttelijäsuoritusten standardointi: 2 näyttelijää/rasti Vastaukset vain siihen, mitä kysytään Oireiden simulointi, näyttelijä tai muut ratkaisut Arvioinnin validiteetti ja reliabiliteetti Arvioidaan sitä, mitä oli tarkoitus arvioida Arvioinnin yhdenmukaisuus: ei eroja arvioijien välillä, arviointi ei saa muuttua tentin kuluessa Ei pisteitä intentioista Palautteenannon kehittäminen OSCE-tutkimus Kansainvälisesti laaja tutkimuskenttä Aineistojen hyödyntäminen opetuksen ja arviointien kehittämiseksi

11 OSCEn vastuutahot TUKE ja Kliininen laitos vastaavat yhdessä OSCEsta
Koordinoiva opetushoitaja Nina Pietilä vastaa koko tentin käytännön koordinaatiosta Koordinaatiosta kliinisten opettajien kanssa vastaa TUKEn varaesimies, kliininen opettaja Tom Pettersson Vuorovaikutusarvioinnista vastaa yliopistonlehtori Eeva Pyörälä Kunkin rastin vastuuopettaja vastaa rastin arvioinnista, tuloksista ja hyväksymisrajoista

12


Lataa ppt "OSCE-tentti Eeva Pyörälä Vuorovaikutusopintojen yliopistonlehtori"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google