TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU 24.-25.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
ISOverstaan kouskuttamispäivä
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Johdatus eTwinningiin. eTwinningin toiminta-ajatus.
Vauhtia ja virikkeitä koulujen kv-suunnitelmiin Keväinen kv-koulutus Tampere Tiina Sarisalmi.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Ops -ryhmätyöskentelyä
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
TVT ja verkko-oppiminen : puheenjohtajat: Mikko Horila, Tampere & Tuomo Tammi, Tampere ajankohtaista: OPS2016 ja TVT-strategiat, koulu & ohjelmointi,
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos ( ) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori)
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
TVT- ja verkko-opetuksen työryhmä - Työryhmätyöskentely
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
eNorssin syysseminaari 2016, Jyväskylä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Tavoitteena mielekäs oppiminen
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Cultura Yhdistävä tekijä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
TVT ja verkko-opetuksen ryhmän muistio
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU

Verkko-opetuksen kehittäminen  Yhdysshenkilönä Irmeli Kaustio  Verkko-opetuksen koulutusta suunnitellaan (erillinen koulutuspäivä tai eNorssi-seminaarin yhteydessä)  Open eNorssi Badge Factory (sähköiset merkit toimivat todistuksena) ( Koulutus 7.5. Helsingissä.  MOOC – Massive Open Online Course, aineryhmän edustajat voivat mainostaa opiskelijoille soveltuvia kursseja. Listaa ylläpidetään eNorssi-portaalissa, vastaavuus omiin lukio-opintoihin vaatii selvittelyä  SOOC – Small Open Online Course, yhteistyömahdollisuus  iTunesU, opettajien laatimia kursseja eri kielillä, oppiminen on ilmaista, todistus maksullista  Business English Moodle –kurssi (IK), noin 20 henkilöä osallistunut / lukuvuosi  eNorssi-yhdyshenkilöiden kautta tulossa viestiä...

Norssiope.fi  Opetusharjoittelijoiden TVT-taidot  Kysely on auki ja toivotaan, että eri talojen opiskelijat vastaavat kyselyyn (yhdyshenkilöt tiedotusvastuussa).  TVT-koulutukset – koulutuskalenterin kerääminen  TVT-koulutuskalenterin kasaaminen valtakunnallisesti (koulun ulkopuolelle suunnatut). Tiedossa olevat ilmoitetaan Mikko Horilalle sähköpostilla.  Monimuotoiset toimintamallit (Streamaus, yhteistyön tekeminen koulujen kesken)  Koulutusten teemoittaminen ja osaamisen jakaminen, synergiaedut  Koulutusmuotojen monipuolistaminen  Syysseminaarissa kalenterista alustava suunnitelma  3D-koulutus suunnitteilla Tampereella  LUTO-koulutukset aineryhmittäin

Lukuvuoden 2013 – 2014 arviointia  4.1 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittäminen  Toteutettu yksiköissä eri tavoin  Tavoitteena kokoaminen ja jakaminen  4.2 Koulu 3.1-hankkeen jatkaminen  Saatettu loppuun 12/2014  4.3 Osaava-ohjelma, Norssiope.fi-hanke  Jatkettu monipuolisesti koko lukuvuoden ajan  Kehitetty täydennyskoulutuksen ja lähituen malleja  Raportointi ajan tasalle, rahoituspäätös saatu vaiheeseen IV, tavoitteena pysyvä toimintakulttuurin muutos  4.4 Muuttuva oppimaisema -hanke  iTec/ tila- ja laiteratkaisut, jatkettu lukuvuoden ajan; hanke on päättymässä

Lukuvuoden 2013 – 2014 arviointia  4.5 Opetusmateriaalien tuottaminen ja kehittäminen  Työtä yksiköissä -> dokumentoiminen ja jakaminen?  4.6 Verkko-opetus  Verkko-opetustarjotin on toteutettu aiemman mallin mukaan. Lukuvuoden aikana on verkko- opetukseen saatu uusi vastuuhenkilö, Irmeli Kaulio.  4.7 TVT-strategian kehittäminen ja seuranta  Koulukohtaisia strategioita kehitetään, päivitetään ja seurataan. Lyhyt yhteinen katsaus visioista ja haasteista.  4.8. Lukiohanke (LUTO)  LUTO Webinaari käänteisestä oppimisesta, LUTO-hankkeen wiki perustettu ja siellä on julkaistu toimivia käytänteitä  4.9 Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen vaikuttavuuden tutkiminen.  Kokeilu- ja kehitystyötä on runsaasti, syvempi tutkimus vähäisempää

Muuta ajankohtaista  TVT-strategioiden tilannekatsaus  Lähitavoitteet haasteiden voittamiseksi (infrastruktuuri, tunnushallinto yms.). Kysely toteutetaan e-lomakkeella (Jari S, Tuomo T, Mikko H ja Päiviö) viimeistään toukokuun puolessa välissä -> yhteinen kooste  Talokohtaiset seurannat, seuraava yhteinen päivityskierros?  Sähköisiin yo-kirjoituksiin valmistautuminen  Oppiainekohtaista yhteistyötä talojen sisällä, jotta opiskelijat ja opetusharjoittelijat oppivat käyttämään sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa käytettäviä ohjelmia.  Täydennyskoulutuksen tarjonta kunnan opettajille?  Kansalliset hankkeet, koulutuspilvi, Pilviväylä  Opetusministeriön Kauppapaikka, kaupallisten toimijoiden rahoittama  eNorssi voisi lähestyä Opetusministeriötä mahdollisen yhteistyön merkeissä (Mikko R ja/tai Mikko H - Jarkko Moilanen).