Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle 19.11.2007 Olli Vuorinen kehityspäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Virve-vireyttä vertaisarvioinnilla näyttötutkintotoimintaan
AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Oppisopimuksen tulevaisuus
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Uudet perustutkintojen perusteet
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkinnon suorittamisen problematiikka tietopuolisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta oppisopimuksessa Jyväskylä
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen
Tuotekehitystyön tutkintoimikunta
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Yhteiset tutkinnon osat
Säädöksistä arjen toiminnaksi
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö

2 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Näyttötutkintojärjestelmä on hyvä laadulliset mittari määrälliset mittarit … mutta ei vielä valmis.

3 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Terminologiaa on edelleen kehitettävä: näyttökokeen valvoja  osaamisen arvioija lähtötason kartoitus  olemassa oleva ammattitaito  osoitettu ja saavutettu osaaminen

4 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Tutkinnon suorittamisen järjestelyitä vielä kehitettävä ja yhtenäistettävä: Näyttötutkinto-opas on hyvä. Sen linjaukset käytäntöön. tutkintotoimikunnilla tärkeä rooli.

5 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Näyttötutkintojen järjestäminen entistä asiakaslähtöisemmin: hakeutuja / tutkinnon suorittaja / opiskelija henkilökohtaistaminen poisoppiminen perinteisestä ”koulutusputki” – ajattelusta ohjauksellinen toimintatapa

6 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Näyttötutkintojen järjestäminen entistä asiakaslähtöisemmin: työelämän edustajat mukaan kaikkeen näyttötutkintotoimintaan  verkostoitunut ja työelämäläheinen toimintatapa vielä enemmän yhteistyötä, verkottumista ja tiedottamista

7 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Rahoitusjärjestelyihin liittyvää tietämystä vielä lisättävä: Näyttötutkinnon osa, joka suoritetaan osallistumatta valmistavaan koulutukseen, vastaa rahoitusta määrättäessä 8 %:a täydestä opiskelijatyövuodesta niillä tutkintojen järjestäjillä, jotka saavat valtionosuutta (asetus 806/1998) Rahoituksen käyttäminen hakeutumisvaiheen toimenpiteisiin

8 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Näyttötutkintojärjestelmän edistyneiden piirteiden hyödyntäminen koko koulutusjärjestelmässä: henkilökohtaistaminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen työelämäyhteistyö

9 Näyttävä henkilökohtaistamisstrategia näyttötutkinnoissa -hanke Näyttötutkintojen perusteiden kehittäminen entistä selkeämmät kriteerit Uusia näyttötutkintoja työelämän tarpeet korkeakouluaste mukaan