KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Advertisements

Rekrytointikynnyksen madaltaminen Nuorten yhteiskuntatakuu -työryhmä Riikka-Maria Yli-Suomu.
Operaatiotutkimuksen nykytila ja tulevaisuus Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Finlandia-talo
TaiKin Henki -talo TYÖKYKY työ Esimiestyö ja johtaminen työn sisältö työ-yhteisö arvot asenteet motivaatio ammatillinen osaaminen terveys EFQM kokonais-
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Tutkimussuunnitelma…
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Tieteiden talo Timo Kolu
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Vapaaehtoistoiminnan teematyöryhmä Hanna Kääriäinen
Lähdetiedot: Timo Oksanen, Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (2003; toim.). Suomen tieteen tila ja taso. Katsaus tutkimustoimintaan ja tutkimuksen vaikutuksiin.
Sovellusprojekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Hyvä tieteellinen käytäntö
Terveystieto 7.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Akatemia: tutkimusrahoituksen muutokset 2010 Kirsi Murtosaari.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Yliopistojen tutkimusvararehtorien ja opetusministeriön tapaaminen Opetusministeriö, Tutkijakoulujen uudistaminen ja kehittäminen Heikki Ruskoaho.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Tieteentekijän peruskurssi Syksy 2012 Ryhmät 1-3.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Tarkoitukselliset systeemit Teleologisuus, systeemillä on tarkoitus Teleologisuus, systeemillä on tarkoitus Suoriutumiskyvyn mitta Suoriutumiskyvyn mitta.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola
ATT-vaikuttavuusryhmä –alustavia suosituksia Avoin tiede ja tutkimus -hankeen työryhmäseminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Kehitystyön ja toiminnan painopisteet kansainvälisellä kentällä - palokuntien työterveys Harri Lindholm, LT.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Nuorisolain uudistaminen
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Timo Keistinen lääkintöneuvos
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Esityksen transkriptio:

KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna tieteeseen, ei huipulle pääsyyn sinänsä: aito kiinnostus, jopa intohimo) –Tahdonvoima (myös lepoon, kun tarpeen: burnoutin välttäminen) –Hyvä koulutus –Hyvät tutkimusolosuhteet ja (alasta riippuen) työryhmä

Ajalliset edellytykset ja ajanhallinta Tieteellinen feedback ja interaktio Hyvä psyykkinen ja fyysinen terveys Frustraation sietokyky Hyvä ohjaaja tai viisas mentori Kannustus ja palkitseminen Ongelmataju Hyvä onni

KUINKA HUIPULLA PYSYTÄÄN 1 TUTKIJA ITSE ≈ Samat ominaisuudet, joilla huipulle noustaan,kuitenkin painotus seuraavissa: - Fyysisen ja psyykkisen kunnon aktiivinen ylläpito: lepo ja virkistäytyminen (burnoutin välttäminen) - Ihmissuhteet - Strateginen suunnittelu ja fokuksen säilyttäminen tutkimuksessa ja työelämässä (ajanhallinta)

- Onnistuminen ja menestys (+ frustraatioiden sietokyky) - Nuorten tutkijoiden ym. kouluttaminen ja onnistuminen osan parhaista säilyttämisessä ( → 2 seniorin malli)

KUINKA HUIPULLA PYSYTÄÄN 2SYSTEEMI - Tieteellisen suorituksen seuraaminen alan kv. tiedeyhteisön reaktioita seuraamalla - Sitaatiot (suhteutus alan kv. kärkeen ja yleiseen tasoon) - Arvioinnit kv. artikkeleissa - Kv. tunnustukset (palkinnot, kv. kongressien keynote -esitelmät ym.) - Asiantuntijalausunnot (vertailevat)

-Siis painotus näyttöihin (kuitenkin suhteutettuna aikaan ja resursseihin; vrt. professori yliopiston virassa) eikä lupauksiin (tutkimussuunnitelmat) -Myös Akatemian tulisi kehittää tutkimusvirkojen täyttömenetelmiään -Huippunäytöillä (identifioitava mahdollisimman nopeasti) täytyy olla tuntuvia seurauksia (mm. pitkäaikainen, riittävä rahoitus, myös infrahenkilöstölle: yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa tulisi olla pysyvää tutkimushenkilökuntaa, joka siirtyisi projektista toiseen)

- Jos joku todella on kv. kärjessä (ei samanaikaisesti montaa Suomessa), niin maan etu on tukea häntä voimakkaasti koko sen ajan, jonka todella (todistetusti) pystyy olemaan siellä (vrt. Lasse Viren 1972) - Tieteen rahoitus tulee EHDOTTOMASTI säilyttää Akatemialla eikä siirtää yliopistoihin, kuten on esitetty (yliopistoissa → tasajako ja tieteen tason liian vähäinen painotus; mm. ”sisäänlämpiävät” virantäytöt kontrolloivan elementin de facto puuttuessa: alentavat Suomen tieteen ja korkeimman opetuksen tasoa) - Yliopistojen rahoituksessa tulisi korostaa tieteellistä laatua tutkintojen lukumäärien sijaan