eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kv-hankesato talteen! Ops-perusteiden kansainvälisyys onkeen!
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tinja Saarela ja Virpi Pennannen: Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa SoveLin 20-vuotisjuhlaseminaari Mikko Vähäniitty.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Ops -ryhmätyöskentelyä
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Yleissivistävän ja lukiokoulutuksen haasteet lähivuosina
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ajankohtaista – seutusivistys
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPS-ryhmä Rauma 23. –
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala
OPS- KEHITTÄMINEN ENORSSI JYVÄSKYLÄ –
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Pedagoginen kehittäminen
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Kelpo-hanke Amisto
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
eNorssin kevätseminaari Savonlinnassa 25.–
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Esityksen transkriptio:

eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki Paikallisen tehdyn työn jakaminen Oppilas- ja opiskelijahuoltolain muutokset opetussuunnitelmaan ja käytäntöön OPStuki2016 – hanke Kolme moduulikoulutusta järjestetty, kolmannet alueelliset työpajat parhaillaan menossa Syksyllä neljäs moduulikoulutus ja työpajat Kuinka perusteiden kommentointi toteutetaan eri yksiköissä? OPS-prosessin jatkaminen Kuinka jalkautetaan oppilas- ja opiskelijahuollon lain muutokset omaan työyhteisöön? Kuinka saadaan opettajankoulutukset mukaan ops-työhön? Mitä muutoksia ops tuo -> koulutustarpeet? Uusi OPStuki2016-hanke - myönnetty 120 000 € - hankesuunnitelman päivitys - kouluttajien hakeminen eNorssi/JNS/OPS/250414 /HL

TTS 2013-2014 arviointi Opetussuunnitelmatyö Toiminnan tavoite Toiminnan sisältö Arviointi 3.1. Perusopetuksen OPS 2016 – työskentely eNorssi-verkostossa Harjoittelukouluissa jatketaan koulukohtaisen perusopetuksen opetussuunnitelmatyötä OPH:n tiekartan mukaisesti yhteistyössä opettajankoulutusyksiköiden kanssa. ok 3.2 Valtakunnallinen ja alueellinen vaikuttaminen sekä koulutuspalveluiden tarjoaminen Toteutetaan alueellista ops- täydennyskoulutusta yhteistyössä OPH:n ja AVI:en kanssa. Opettajaksi opiskelevat otetaan aktiivisesti mukaan OPS- työhön. 3.3 OPS tukimateriaalin hyödyntäminen Ops-työhön liittyvässä koulukohtaisessa työskentelyssä ja toteutettavissa koulutuksissa käytetään verkoston tuottamia tukimateriaaleja sekä kerätään käyttökokemuksia. 3.4 Tutkimus OPS-prosessissa Ops-prosessin tutkimusta käynnistetään yhdessä eri normaalikoulujen, opettajankoulutuksen henkilöstön sekä TutKoKe- koordinaattorien kanssa. 3.5 TVT:n hyödyntäminen OPS- työssä OPS-työssä hyödynnetään Wikispaces-verkkoyhteisöön tuotettuja materiaaleja.Otetaan käyttöön eNorssiverkoston OPS-työkalupakki, johon dokumentoidaan kunkin harjoitelukoulun ops-prosessia. rusopetuksen opetussuunnitelmatyön käynnistäminen eNorssi/JNS/OPS/250414 /HL

Visiointi 2014-2015 Toiminnan jatko eNorssi-verkostossa Ops-koordinaattoriryhmä dokumentoi paikallista ops-prosessia ops-työkalupakkiin Ops-koordinattoriryhmä tekee yhteistyötä opettajankoulutusyksiköiden henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa opetussuunnitelmaan liittyen OPStuki2016 –täydennyskoulutukset Valtakunnallinen verkosto – moduulikoulutukset Alueellinen verkosto – aluekoulutukset 4. OPS ja TVT? 5. Yhteinen koulutus/luento monialaisista opintokokonaisuuksista eNorssi/JNS/OPS/250414 /HL

Haettavat resurssit Työkalupakin verkkoympäristön käyttötukeen Ops-koordinaattoreiden yhteistyötapaamisen kustannuksiin lv. 2014- 2015 eNorssi/JNS/OPS/250414 /HL