Miksi valita lukio? Laura Mäkelä (äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito) 5.11.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Oman alan käytännön taidot.
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Tervetuloa! JNV:n toiminta-ajatuksena on luoda voimisteluliikunnan avulla elämäniloa, elämyksiä ja energiaa lapsille, nuorille ja aikuisille JNV on jäsenmäärältään.
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
S2-tiimin muistiinpanot
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Finanssialan kyvykkyydet 2020 – luotaus tulevaisuuteen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
JATKAISINKO LUKIOSSA?.
Ammatillinen koulutus
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Osatyökykyiset ja työelämä
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Neuvottelutaidot Ongelmanratkaisu.
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Toimiminen monikulttuurillisissa ympäristöissä Neuvottelutaidot.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Maisa, Linda, Kaarina, Hanna ja Liisukka Vaka-11B
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kielitaito on kilpailuetu
10-luokka Etelä-Pohjanmaan Opistolla
AMK-valmentavat opinnot Metropolia, kulttuuri ja luova ala
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Package diagram Tiia Jefremoff
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
oman osaamisen analysointi
Opettajat Kuninkaanhaka
TULEVAISUUDEN TYÖMARKKINAT.  Työmarkkinoiden kehityssuuntia on vaikea ennustaa. Eri tahot kuitenkin laativat raportteja ja ennusteita mm. työllisyyden.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Oppiaine-kokonaisuus
Ammatillinen koulutus
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
”Jos siull suu käyp, mut elleet ja ilmmeet o ko puupökkelöl, ni otaha sie tuo…” ”Tai jos siul o suu ko viivaloine, etkä sie tiiä mitä haastaa, ni ota ihmees.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Tutkimus ja kliininen työ
PÄÄTÖSSEMINAARI Oppia ikä kaikki -verkostohanke
PERUSOMINAISUUDET 1) Tarkoituksenmukainen
TYÖKOKEMUS työtehtävä, kesto ja yritys MIKSI MEIDÄN
(Työ)elämän esiintymistilanteet
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Enter - Sipoon lukio.
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
tulevaisuuden työelämätaidot
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

Miksi valita lukio? Laura Mäkelä (äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito)

Tulevaisuuden haasteita 1 Mistä saadaan energiaa? Miten hoidetaan sairauksia? Miten kehitetään hyvinvointiyhteiskuntaa? Miten saadaan vaihtotase kasvamaan?

Tulevaisuuden haasteita 1 Mistä saadaan energiaa? Miten hoidetaan sairauksia? Miten kehitetään hyvinvointiyhteiskuntaa? Miten saadaan vaihtotase kasvamaan? Lukiokoulutus antaa pohjan korkeakouluopinnoille ja huippuasiantuntijuudelle!

Tulevaisuuden haasteita 11 Työelämän muutokset: ◦ Moniosaajuus ◦ Yrittäjämäisyys (tilaaja-tuottaja –malli) ◦ Projektiluontoisuus ◦ Vaihtuvat toimipisteet ja työympäristöt  alan vaihtaminen

Tulevaisuuden haasteita 11 - lukio harjoittaa työelämätaitoja: Kriittinen lukeminen, kokonaisuuksien hallinta Analyyttisyys, ongelmanratkaisukyky Luovuus Kielitaito Viestintä- ja vuorovaikutustaidot Projektinhallinta Tietotekniset taidot

Lukiolaiselta vaaditaan Motivaatiota Pitkäjänteisyyttä Avoimuutta

Tervetuloa!