Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari 16.10.2013 Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Toimintaympäristö
Kuntamarkkinat Hallitusneuvos, yksikön päällikkö Tarja Hyvönen
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Katja Mikkonen Kari Niklander
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
KILPAILUT 2014.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Tampereen työllistämistuki
Etäpalvelupilotti. Etäpalvelukunnat ja palvelut Keski-Suomessa Joutsa Säynätsalo, Korpilahti Kannonkoski Karstula Keuruu Kinnula Kivijärvi Kyyjärvi Multia.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
Selkokieliseminaari, Kuntatalo Avauspuheenvuoro Meneekö viestisi perille? Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Sosiaalinen luototus Kuntakyselyn osaraportti Ari Virtanen THL1.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen

Yhteinen julkisen hallinnon palvelujen kehittäminen  Asiakkuusstrategia  Yhteistyössä palvelu pelaa  Julkisen hallinnon ICT-strategia  Palvelut ja tiedot käytössä  Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma  Hyvää palvelua, tehokasta hallintoa  Asiakaspalvelu2014 –hanke  Yhdessä palvelut lähelle 2

HenkilökohtainenSähköinen palvelu Käyntiasiointi Asiakaspalvelupisteet • Asiakaspalvelut • Asiantuntijapalvelu etäpalveluna tai paikan päällä • Viranomaisten omat toimipaikat • Viranomaiselle kuuluvat asiat vireille • Asiantuntijan antama kyseisen viranomaisen palvelu Puhelinpalvelu Kansalaisneuvonta • Yleisneuvonta julkisiin palveluihin • Valtakunnalliset, sektori- kohtaiset asiantuntija- ja neuvontapalvelut • Organisaatiokohtainen asiantuntija- ja neuvontapalvelu Sähköinen palvelu Suomi.fi/Yritys-Suomi • Asiointi verkossa • Viranomaisten sähköiset palvelut • Informaatiopalvelut • Sähköinen asiointi • Itsepalvelu • Etäpalvelu Monikanavamalli

Asiakaskäyntien määrä palveluntuottajien omissa toimipisteissä vuonna 2011 (tuhatta asiakasta / vuosi) 4

Asiakaskyselyn keskeiset tulokset  77 % pitää henkilökohtaista käyntiasiointia tärkeänä.  Nuorimmille (15-24v) ja vanhimmille (50-79v) keskimääräistä useammin tärkeää  Lähes 90 % pitää yhteistä asiakaspalvelupistettä vähintään melko hyödyllisenä.  Ihmiset eivät käyttäisi mielellään matka-aikaa yli puolta tuntia (yhteen suuntaan) asioidessaan julkisen hallinnon kanssa.  Julkisen hallinnon palvelukokonaisuudet, joita erityisesti halutaan yhteisestä asiakaspalvelupisteestä: 1.Kelan palvelut 2.Verohallinnon palvelut 3.poliisin lupa- ja löytötavarapalvelut sekä 4.kuntien palvelut. 5

Valmiudet sähköisten palveluiden käyttöön  Suomen aikuisväestöstä (16-65 v.) 30 prosentilla eli noin miljoonalla aikuisella on puutteelliset tietotekniikkaa soveltavat ongelmanratkaisutaidot.  Eniten ongelmia tietotekniikan kanssa yli 50-vuotiailla. (Kansainvälinen aikuistutkimus, PIACC 2012) 6

Käyntiasioinnin ja viranomaisten oman toimipisteverkon kehittyminen  Käyntiasioinnin arvioitu vähenevän esim. sähköisen asioinnin lisääntymisen myötä.  Erilaisia arvioita käyntiasioinnin tulevasta määrästä (esim prosentin väheneminen 2019 mennessä).  Viranomaisten oman toimipisteverkon kehitys  Vuoteen 2019 ulottuvassa tarkastelussa valtion omien asiakaspalvelua tarjoavien toimipisteiden määrän arvioidaan supistuvan noin neljänneksen verrattuna vuoden 2011 tilanteeseen.  Käyntiasiointi on mahdollista turvata sitä edelleen tarvitseville asiakkaille kustannustehokkaasti yhdistämällä eri julkisen hallinnon toimijoiden asiakaspalvelut. 7

Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 1/3  Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta säädetään lailla.  Lausuntopalaute: 70 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 21 % vastusti ehdotusta.  Kunnat vastaavat yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä.  Lausuntopalaute: 56 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 26 % vastusti ehdotusta. 8

Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 2/3  Lakisääteiset palveluntuottajat: ylläpitäjäkunta, poliisin lupahallinto, Verohallinto, maistraatit, TE-toimistot mukaan lukien työvoiman palvelukeskukset sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset.  Lausuntopalautteen perusteella selvitetään ELY- keskusten jättämistä pois ja Kelan ottamista mukaan lakisääteisiin palveluntuottajiin.  Kunnista 43 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 40 % vastusti kunnan oman asiakaspalvelun antamista yhteisessä asiakaspalvelussa.  Kunnan oman asiakaspalvelun antaminen on välttämätöntä yhteisen asiakaspalvelun onnistumisen kannalta. 9

Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 3/3  Hanke ehdotti yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamista joko164 tai 129 kuntaan.  Kaikista lausunnonantajista 23 % puolsi 164 kunnan vaihtoehtoa ja 17 % puolsi 129 kunnan vaihtoehtoa  Asiakaspalvelun antaminen yhteisissä asiakaspalvelupisteissä  Asiakaspalvelua tarjoavat kunnan palveluksessa olevat palveluneuvojat.  Kun palvelu edellyttää viranomaisen toimialan tuntemusta, palvelua antaa viranomaisen palveluksessa oleva asiantuntija joko etäyhteydellä tai paikan päällä. 10

Etäpalvelu mahdollistaa  Etäpalvelu tuo palvelun uudelle tasolle – asiantuntijat lähelle  Asiakas on kuningas – kaikki hyötyvät  Säästöjä syntyy  yhteiset asiakaspalvelupisteet vähentävät tarvetta omien asiakaspalvelupisteiden ylläpitämiselle 11

Hankkeen eteneminen  Jatkovalmistelu käynnistymässä, mm.  ehdotettuun lakiin lausuntopalautteen perusteella tehtävät muutokset  rahoitusjärjestelmän tarkentaminen  Tavoiteaikataulu  Laki voimaan keväällä  Pilotoinnin käynnistäminen vuoden 2014 alussa.  Ensimmäiset yhteiset asiakaspalvelupisteet aloittavat kesällä  Siirtyminen yhteiseen asiakaspalveluun vaiheittain vuosina

Etäpalvelun pilotointivaihe osoitti selvästi, että yhteistyö on palvelujen kehittämisen ehdoton edellytys. Tässä hankkeessa se onnistui. Kiitos kaikille osallisille!! 13