Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Yhteinen julkisen hallinnon palvelujen kehittäminen Asiakkuusstrategia Yhteistyössä palvelu pelaa Julkisen hallinnon ICT-strategia Palvelut ja tiedot käytössä Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma Hyvää palvelua, tehokasta hallintoa Asiakaspalvelu2014 –hanke Yhdessä palvelut lähelle 2
HenkilökohtainenSähköinen palvelu Käyntiasiointi Asiakaspalvelupisteet • Asiakaspalvelut • Asiantuntijapalvelu etäpalveluna tai paikan päällä • Viranomaisten omat toimipaikat • Viranomaiselle kuuluvat asiat vireille • Asiantuntijan antama kyseisen viranomaisen palvelu Puhelinpalvelu Kansalaisneuvonta • Yleisneuvonta julkisiin palveluihin • Valtakunnalliset, sektori- kohtaiset asiantuntija- ja neuvontapalvelut • Organisaatiokohtainen asiantuntija- ja neuvontapalvelu Sähköinen palvelu Suomi.fi/Yritys-Suomi • Asiointi verkossa • Viranomaisten sähköiset palvelut • Informaatiopalvelut • Sähköinen asiointi • Itsepalvelu • Etäpalvelu Monikanavamalli
Asiakaskäyntien määrä palveluntuottajien omissa toimipisteissä vuonna 2011 (tuhatta asiakasta / vuosi) 4
Asiakaskyselyn keskeiset tulokset 77 % pitää henkilökohtaista käyntiasiointia tärkeänä. Nuorimmille (15-24v) ja vanhimmille (50-79v) keskimääräistä useammin tärkeää Lähes 90 % pitää yhteistä asiakaspalvelupistettä vähintään melko hyödyllisenä. Ihmiset eivät käyttäisi mielellään matka-aikaa yli puolta tuntia (yhteen suuntaan) asioidessaan julkisen hallinnon kanssa. Julkisen hallinnon palvelukokonaisuudet, joita erityisesti halutaan yhteisestä asiakaspalvelupisteestä: 1.Kelan palvelut 2.Verohallinnon palvelut 3.poliisin lupa- ja löytötavarapalvelut sekä 4.kuntien palvelut. 5
Valmiudet sähköisten palveluiden käyttöön Suomen aikuisväestöstä (16-65 v.) 30 prosentilla eli noin miljoonalla aikuisella on puutteelliset tietotekniikkaa soveltavat ongelmanratkaisutaidot. Eniten ongelmia tietotekniikan kanssa yli 50-vuotiailla. (Kansainvälinen aikuistutkimus, PIACC 2012) 6
Käyntiasioinnin ja viranomaisten oman toimipisteverkon kehittyminen Käyntiasioinnin arvioitu vähenevän esim. sähköisen asioinnin lisääntymisen myötä. Erilaisia arvioita käyntiasioinnin tulevasta määrästä (esim prosentin väheneminen 2019 mennessä). Viranomaisten oman toimipisteverkon kehitys Vuoteen 2019 ulottuvassa tarkastelussa valtion omien asiakaspalvelua tarjoavien toimipisteiden määrän arvioidaan supistuvan noin neljänneksen verrattuna vuoden 2011 tilanteeseen. Käyntiasiointi on mahdollista turvata sitä edelleen tarvitseville asiakkaille kustannustehokkaasti yhdistämällä eri julkisen hallinnon toimijoiden asiakaspalvelut. 7
Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 1/3 Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta säädetään lailla. Lausuntopalaute: 70 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 21 % vastusti ehdotusta. Kunnat vastaavat yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä. Lausuntopalaute: 56 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 26 % vastusti ehdotusta. 8
Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 2/3 Lakisääteiset palveluntuottajat: ylläpitäjäkunta, poliisin lupahallinto, Verohallinto, maistraatit, TE-toimistot mukaan lukien työvoiman palvelukeskukset sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Lausuntopalautteen perusteella selvitetään ELY- keskusten jättämistä pois ja Kelan ottamista mukaan lakisääteisiin palveluntuottajiin. Kunnista 43 % puolsi (täysin tai varauksin) ja 40 % vastusti kunnan oman asiakaspalvelun antamista yhteisessä asiakaspalvelussa. Kunnan oman asiakaspalvelun antaminen on välttämätöntä yhteisen asiakaspalvelun onnistumisen kannalta. 9
Asiakaspalvelu2014 –hanke ehdottaa 3/3 Hanke ehdotti yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamista joko164 tai 129 kuntaan. Kaikista lausunnonantajista 23 % puolsi 164 kunnan vaihtoehtoa ja 17 % puolsi 129 kunnan vaihtoehtoa Asiakaspalvelun antaminen yhteisissä asiakaspalvelupisteissä Asiakaspalvelua tarjoavat kunnan palveluksessa olevat palveluneuvojat. Kun palvelu edellyttää viranomaisen toimialan tuntemusta, palvelua antaa viranomaisen palveluksessa oleva asiantuntija joko etäyhteydellä tai paikan päällä. 10
Etäpalvelu mahdollistaa Etäpalvelu tuo palvelun uudelle tasolle – asiantuntijat lähelle Asiakas on kuningas – kaikki hyötyvät Säästöjä syntyy yhteiset asiakaspalvelupisteet vähentävät tarvetta omien asiakaspalvelupisteiden ylläpitämiselle 11
Hankkeen eteneminen Jatkovalmistelu käynnistymässä, mm. ehdotettuun lakiin lausuntopalautteen perusteella tehtävät muutokset rahoitusjärjestelmän tarkentaminen Tavoiteaikataulu Laki voimaan keväällä Pilotoinnin käynnistäminen vuoden 2014 alussa. Ensimmäiset yhteiset asiakaspalvelupisteet aloittavat kesällä Siirtyminen yhteiseen asiakaspalveluun vaiheittain vuosina
Etäpalvelun pilotointivaihe osoitti selvästi, että yhteistyö on palvelujen kehittämisen ehdoton edellytys. Tässä hankkeessa se onnistui. Kiitos kaikille osallisille!! 13