Business Analytics and Optimization Framework for Mobile Telecommunication Operator Sector Diplomityöseminaari Kalle Tavakka 62780E Valvoja: Dosentti Kalevi Kilkki Työ tehty Oy IBM Ab:lle
Sisällysluettelo •Työn tausta ja ongelmanasettelu •Metodiikka •Matkapuhelinoperaattorit •IM, BI, BAO •Tulokset •Johtopäätökset
Työn tausta ja ongelmanasettelu •Kilpailukyky ja toimintaympäristön ymmärtäminen tärkeitä yrityksille •BAO on laaja ja uudehko konsepti –Useita eri lähestysmistapoja •Miten parhainten soveltaa matkapuhelinoperaattoreiden liiketoimintaan –Viitekehyksen kehittäminen BAO:n soveltamisesta •Viitekehykseen BAO:n alueita ja sovelluksia, jotka soveltuvat operaattoreille –Apu kun BAO:a viedään operaattoreille
Metodiikka •Työssä tutkittiin sekä matkapuhelinoperaattoreiden ja informaationhallinta taustaa sekä teoriaa •Taustaa ja teoriaa verrattu BAO-konseptiin –Yhteensopivuudet sovitettu viitekehykseen •Apuna käytetty alan (BAO) asiantuntijoiden haastatteluja
Matkapuhelinoperaattorit •Mobile Network Operator (MNO) / Mobile Service Operator (MSO) –Omistaa verkon ja oikeudet käyttää tarvittavia taajuuksia •Mobile Virtunal Network Operator (MVNO) / Brand Operator –Vuokraa verkon käyttöoikeutta MNO:lta tai MSO:lta –Ei omista verkkoa tai oikeuksia käyttää taajuuksia –Brand operator ei omista mitään tekniikkaan liittyvää
Informaatio •Useita määritelmiä •”Processed and converted data which is in a form that is useful to the decision maker” - Gupta •Hyvä informaatio on (Gupta) –Subjektiivistä, relevanttia, ajankohtaista, tarkkaa, oikeassa muodossa, kokonaista, saatavilla
Information Management & Business Intelligence •Information Management –Tiedon kerääminen, käsittely, prosessointi ja suodatus –Tavoitteena auttaa ihmisiä ja organisaatioita käsittelemään ja käyttämään informaatiota tehokkaasti –Detlor •Business Intelligence –Useita määritelmiä –Tavoitteena saada tietotaito liiketoimeen liittyen useille ihmisille
Business Analytics and Optimization
Viitekehyksen rakenteet •BAO:n alueet ja BAO:n mahdollisuudet •Matkapuhelinoperaattoreiden liiketoiminnalliset haasteet –Erottautuminen, asiakkaiden muuttuvat käyttötapaukset, siirtyminen pakettipohjaisiin verkkoihin •Smarter Planet: IBM:n konsepti, maailma muuttuu mitatuksi, yhdistetyksi ja viisammaksi •Riskit
Tulokset – oma osuus
Oma osuus •BAO:n alueiden soveltavuus matkapuhelinoperaattoreille –Alueiden omat vaatimukset ja sopivuudet matkapuhelinoperaattoreiden liiketoimintaan •BAO:n sovelluksia –Haastateltu ja keskusteltu alan asiantuntijoiden kanssa •Viitekehyksen muodostaminen –Eri alueiden liittäminen yhteen
Johtopäätökset •BAO on sovellettavissa hyvin matkapuhelinoperaattoreiden liiketoimintaan –Laaja määrä tietoa analysoitavaksi •Asiakastiedot •Viitekehyksessä listattu eniten potentiaalia omaavat alueet •Jatkotutkimusta riskeihin varautumisesta –Miten BAO:a sovelletaan ja tuloksia käytetään oikein