Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Seppo Helakorpi Teoksia ja raportteja Lyhyet kuvaukset
Advertisements

Yrityksen johtajan asiantuntijuus © Seppo Helakorpi
Jääkaappeja eskimoille? Alueasiantuntijan rooli koulutusviennissä Jouni Järvinen Aleksanteri-instituutti Aikuiskoulutus - Tie kansainväliseen yhteistyöhön.
Toimistotyön riskit ja haasteet
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
opettajankouluttajan
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Työpaikkaohjaajan osaaminen © Seppo Helakorpi
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
OHJAAMINEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään (OKS) –hanke 2008–2009 Hankkeessa kehitetään toimijoiden.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kehittämistyö hankkeessa KTOL r.y Teija Enoranta.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Metropolia Arvotyöpaja Tuovi Haikala Tapani Aaltonen Novetos Oy.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Tietoasiantuntijan johdolla parempaan ajatteluun – älykkäämpään työskentelyyn STKS:n seminaari Hanna Lahtinen.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Pohjautuu oheisen kirjan aineistoihin
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Esityksen transkriptio:

Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi http://openetti.aokk.hamk.fi/seppoh/

Organisaation transformaatio © Seppo Helakorpi Organisaation transformaatio

TIETO, ORGANISAATIO JA KOULUTUS © Seppo Helakorpi TIETO, ORGANISAATIO JA KOULUTUS Rajavyöhykeaikakausi - nyt

TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT © Seppo Helakorpi TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT KÄSITYÖMÄINEN TYÖ JA ORGANISAATIO * alhainen monimutkaisuus * kasvava keskittyneisyys HUMANISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * aleneva keskittyneisyys RATIONALISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * korkea keskittyneisyys EKSPANSIIVISESTI HALLITTU TYÖ JA ORGANISAATIO * korkea monimutkaisuus * alhainen keskittyneisyys

Roolit ja uusi työn paradigma © Seppo Helakorpi Roolit ja uusi työn paradigma (Ghoshal & Bartlett 1999)

Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi Asiantuntijan osaaminen TOTEUTUS- OSAAMINEN Toteuttaja Ammattilainen Asiantuntijat Suunnittelija Ideoija LUOVA OSAAMINEN (Sipilä 1991)

Ammattitaidon käsiteanalyysia © Seppo Helakorpi Ammattitaidon käsiteanalyysia

Kvalifikaatio ja kompetenssi © Seppo Helakorpi Kvalifikaatio ja kompetenssi

© Seppo Helakorpi Osaamisen kohtaanto (Stenlund 1997)

Merkittävimmät kvalifikaatiot 2000 - luvulla Kommunikaatio-valmiudet Muutoksen sietokyky Oppimiskyky Ekologisuus Erilaisuuden sietokyky Ihmisuhdetaidot Globaali vastuu- ja tulevaisuusajattelu Tietointensiivinen osaaminen Usean kielen hallinta Ammattispesifi tietotaito Eettisyys (arvo-osaaminen) Tieteellinen osaaminen Fyysinen kuntoisuus Käden taidot Esteettisyys

© Seppo Helakorpi Oppimisen tasoja (Gery 1987)

Osaamiskäsitysten perusolettamuksia © Seppo Helakorpi Osaamiskäsitysten perusolettamuksia

Uusi asiantuntijuus © Seppo Helakorpi Vanha asiantuntijuus Ammattikuntakohtainen asiantuntijuus Ammattikuntien ja ammattialojen rajat ylittävä laaja-alainen asiantuntijuus Ammattikunnan yksinoikeus työtehtäviin ja asiantuntijuuksien kilpailu Useita asiantuntijuuksia samalle ongelma-alueelle Asiantuntijan autonomia työssään Asiantuntijoiden tiimityö ja verkostoituminen Asiantuntija asian legitimoijana Asiantuntija asioiden tulkitsijana koulu-tukseen (tietämys) ja kokemukseen nojaten Asiantuntijuuden nojaaminen objektivis-tiseen tieteen ihanteeseen: universaali totuus Asiantuntijuus sisältää relativistista tietoa ja sisältää myös tietoista arvopohdintaa Asiantuntijoiden hierarkisuus Tasavertaiset suhteet asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden välillä Asiantuntijuuden stabiilisuus Dynaaminen asiantuntijuus, jatkuva uusiutuminen, osaamisen kehittäminen Kaavamaiset ratkaisumallit ongelmiin Tilannekohtainen analyysi ja luovat ratkaisut, tutkiva ja kehittävä ote Asiantuntijan työn kohteena asiakas Asiakas kumppanina, yhteistyö, asiakkuus laajempana käsitteenä (myös yhteisöt) (Mukailtu: Peltomäki & al 2002)

Ammatti- taito ja sen tausta- filosofiaa Asiantuntijuuden olemusta © Seppo Helakorpi Ammatti- taito ja sen tausta- filosofiaa Asiantuntijuuden olemusta Näkyvän ammatti- taidon ja asian- tuntijuuden taustalla on (työ)yhteisöllisiä, syvällisiä kulttuu- risia ja filosofisia tekijöitä

Asiantuntijan reflektiivisyysalueet © Seppo Helakorpi Asiantuntijan reflektiivisyysalueet

Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi Asiantuntijan osaaminen

”Osaamistimantti” Kun henkilö on itsearvioinut © Seppo Helakorpi ”Osaamistimantti” Kun henkilö on itsearvioinut osaamistaan mittarin avulla, voidaan osaamisesta piirtää ”osaamistimantti”, joka osoittaa henkilön vahvat alueet ja kehit- tämistarpeet. On muistettava, että tulos ei suinkaan kerro mitään absoluut- tista totuutta osaamisesta, vaan toimii kehittämisen välineenä.

Osaamisen kokonaisuus työyhteisössä © Seppo Helakorpi