Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi http://openetti.aokk.hamk.fi/seppoh/
Organisaation transformaatio © Seppo Helakorpi Organisaation transformaatio
TIETO, ORGANISAATIO JA KOULUTUS © Seppo Helakorpi TIETO, ORGANISAATIO JA KOULUTUS Rajavyöhykeaikakausi - nyt
TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT © Seppo Helakorpi TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT KÄSITYÖMÄINEN TYÖ JA ORGANISAATIO * alhainen monimutkaisuus * kasvava keskittyneisyys HUMANISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * aleneva keskittyneisyys RATIONALISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * korkea keskittyneisyys EKSPANSIIVISESTI HALLITTU TYÖ JA ORGANISAATIO * korkea monimutkaisuus * alhainen keskittyneisyys
Roolit ja uusi työn paradigma © Seppo Helakorpi Roolit ja uusi työn paradigma (Ghoshal & Bartlett 1999)
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi Asiantuntijan osaaminen TOTEUTUS- OSAAMINEN Toteuttaja Ammattilainen Asiantuntijat Suunnittelija Ideoija LUOVA OSAAMINEN (Sipilä 1991)
Ammattitaidon käsiteanalyysia © Seppo Helakorpi Ammattitaidon käsiteanalyysia
Kvalifikaatio ja kompetenssi © Seppo Helakorpi Kvalifikaatio ja kompetenssi
© Seppo Helakorpi Osaamisen kohtaanto (Stenlund 1997)
Merkittävimmät kvalifikaatiot 2000 - luvulla Kommunikaatio-valmiudet Muutoksen sietokyky Oppimiskyky Ekologisuus Erilaisuuden sietokyky Ihmisuhdetaidot Globaali vastuu- ja tulevaisuusajattelu Tietointensiivinen osaaminen Usean kielen hallinta Ammattispesifi tietotaito Eettisyys (arvo-osaaminen) Tieteellinen osaaminen Fyysinen kuntoisuus Käden taidot Esteettisyys
© Seppo Helakorpi Oppimisen tasoja (Gery 1987)
Osaamiskäsitysten perusolettamuksia © Seppo Helakorpi Osaamiskäsitysten perusolettamuksia
Uusi asiantuntijuus © Seppo Helakorpi Vanha asiantuntijuus Ammattikuntakohtainen asiantuntijuus Ammattikuntien ja ammattialojen rajat ylittävä laaja-alainen asiantuntijuus Ammattikunnan yksinoikeus työtehtäviin ja asiantuntijuuksien kilpailu Useita asiantuntijuuksia samalle ongelma-alueelle Asiantuntijan autonomia työssään Asiantuntijoiden tiimityö ja verkostoituminen Asiantuntija asian legitimoijana Asiantuntija asioiden tulkitsijana koulu-tukseen (tietämys) ja kokemukseen nojaten Asiantuntijuuden nojaaminen objektivis-tiseen tieteen ihanteeseen: universaali totuus Asiantuntijuus sisältää relativistista tietoa ja sisältää myös tietoista arvopohdintaa Asiantuntijoiden hierarkisuus Tasavertaiset suhteet asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden välillä Asiantuntijuuden stabiilisuus Dynaaminen asiantuntijuus, jatkuva uusiutuminen, osaamisen kehittäminen Kaavamaiset ratkaisumallit ongelmiin Tilannekohtainen analyysi ja luovat ratkaisut, tutkiva ja kehittävä ote Asiantuntijan työn kohteena asiakas Asiakas kumppanina, yhteistyö, asiakkuus laajempana käsitteenä (myös yhteisöt) (Mukailtu: Peltomäki & al 2002)
Ammatti- taito ja sen tausta- filosofiaa Asiantuntijuuden olemusta © Seppo Helakorpi Ammatti- taito ja sen tausta- filosofiaa Asiantuntijuuden olemusta Näkyvän ammatti- taidon ja asian- tuntijuuden taustalla on (työ)yhteisöllisiä, syvällisiä kulttuu- risia ja filosofisia tekijöitä
Asiantuntijan reflektiivisyysalueet © Seppo Helakorpi Asiantuntijan reflektiivisyysalueet
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi Asiantuntijan osaaminen
”Osaamistimantti” Kun henkilö on itsearvioinut © Seppo Helakorpi ”Osaamistimantti” Kun henkilö on itsearvioinut osaamistaan mittarin avulla, voidaan osaamisesta piirtää ”osaamistimantti”, joka osoittaa henkilön vahvat alueet ja kehit- tämistarpeet. On muistettava, että tulos ei suinkaan kerro mitään absoluut- tista totuutta osaamisesta, vaan toimii kehittämisen välineenä.
Osaamisen kokonaisuus työyhteisössä © Seppo Helakorpi