STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Kilpailijan starttikurssi
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Analyysissä huomioitavaa
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Toisen koti työympäristönä Asiakkaan koti Asiakkaan ehdoilla toimiminen Kodin olosuhteet: Ergonomian toteuttaminen kotioloissa esim. vuodekorkeus Erilaisia.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Työllistämispalveluiden tarjonnasta monimuotoisen osaamisen kysyntään
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Koti hoitoympäristönä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TE-toimiston yrityspalvelut
Ohjaamo Porvoo/ Navigatorn Borgå
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
Esityksen transkriptio:

STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN! Tähän asti tapahtunut? Hämmästyttävää? Selvitettävää? Muistettavaa Päätettävää Jatkotyöskentelystä

erinomaisuus Verkosto Verkostotiimi Ulkopuolisuus Kokemustieto? Asumisvalmennus tuettu asuminen Pajavalmennus Tavallisuus Ulkopuolisuus Kokemustieto? Etsivä työ Dokumentaatio?

erinomaisuus Tieto Ulkopuolisuus Pajavalmennus Asumisvalmennus Tavallisuus Ulkopuolisuus Nuori Kokemustieto ? Dokumentaatio?

erinomaisuus Starttivalmennus? Ulkopuolisuus Etsivä työ Pajavalmennus Asumisvalmennus Tavallisuus Ulkopuolisuus Nuori Dokumentaatio Kokemustieto Etsivä työ

OPERAATION PERUSRUNKO Nuori tarvitsee asunnon, mutta myös valmennus on välttämätöntä, niin asumisessa kuin elämän eri käänteissä. Monialainen verkostotiimi tukee nuoren valintoja ja käytännön toimia yhteis- kunnan odotuksia tulkaten.

ASUMINEN & KYVYKKYYS Asuminen on kyvykkyyttä vaativa laji, alussa jopa vaativa sellainen. Kuinka saadaan esiin nuoren kyvykkyys ja sen kehittämisen tarve? Virhetulkinnan ja todellisuuden välinen ero tulisi voida konkretisoida ja saada aikaan se oikea tulkinta. Kohtaamisen, aidon vuorovaikutuksen ja valmennuksen keinoin se on mahdollista. Vastuu on oppimisen takana!

NUOREN OMA LÄHTÖTASO? Valmennuksen perustana on oltava oikea tieto! Tieto nuoren tilanteesta, siitä, millainen tahtotila, voima tai kyvykkyys on toimia sovitulla tavalla. Tämä kaikki edellyttää lähivalmennuksellista ja tiivistä työotetta.

erinomaisuus Starttivalmennus Verkosto Verkostotiimi Lähivalmennus Asumisvalmennus tuettu asuminen Pajavalmennus Starttivalmennus Lähivalmennus Tavallisuus Ulkopuolisuus Kokemustieto Dokumentaatio Nuori Etsivä työ

KUMPPANUUS & ALLIANce ETSIVÄ TYÖOTE Starttivalmennus Co Lähivalmennus Tavallisuus Co Lähivalmennus Kohtaaminen Dokumentaatio Kokemustieto ja tulkinta Nuori Etsivä työ

KUMPPANUUS & ALLIANce Lähivalmennus Kokemustieto ja tulkinta Suunta Dokumentaatio Kokemustieto ja tulkinta Suunta Tavallisuus Nuori Etsivä työ

VALMENNUSKUMPPANUUS/Palvelut Kohtaaminen ja tarpeen eri tulkinnat Erilaisten tulkintojen tunnustaminen Tulkintojen yhdistäminen ja tieto Kumppanuustavoitteen asettaminen Kokemustiedon vaihto ja vuorovaikutus Osaamisen ja kyvykkyyden vaihto Toiminta tavoitteen suuntaan Jatkuva innostava arviointi

VALMENNUSKUMPPANUUS/Nuori Kohtaaminen ja vuorovaikutus Tilanteen ja olosuhteen tulkinta Tulkintojen yhdistäminen ja tieto Kumppanuustavoitteen asettaminen Toiminta tavoitteen suuntaan Kokemustiedon vaihto ja vuorovaikutus Jatkuva innostava arviointi Dokumentaation eri muodot ja volyymit

Lähivalmennuksellisen, etsivän työotteen vaikuttavuus? Allianssia, liittoutumista yhteistoimintaan, on tutkittu paljon, erityisesti psykoterapioiden vaikuttavuutta tutkittaessa Siitä, missä määrin nuoren kanssa saadaan allianssia rakennettua, on ratkaiseva merkitys työskentelyn tuloksellisuudelle allianssi on tärkein yksittäinen osatekijä, joka vaikuttaa työskentelyn lopputulokseen (Wampold 2001, Leiman 2004, Saarnio 2002) allianssin laatua arvioitaessa, asiakkaan käsitys työskentelysuhteesta oli luotettavampi kuin työntekijän ???

Lähivalmennus on toimiva, mutta haastava työote kokemustieto nuorten todellisuuksista <= kenttätyö lähivalmentaja ylittää ennakkoasetelmat ja varoo kehittämästä itselleen luuloa, että suurista vaikeuksista kärsiviä tai ”hankalia” nuoria ei kannattaisi auttaa em. nuoret kiinnittyvät usein hyvin lähivalmennukselliseen työskentelysuhteeseen myös ”sopeutumattomuus” on energiaa, jos se vain onnistutaan kääntämään rakentavaksi toiminnaksi ja käyttövoimaksi työparityöskentely koulutus ja työnohjaus tutkimuksesta viitekehys ja näyttö vaikuttavuudesta

OMAN REVIIRIN RAKENTAJA! Asumisen ja kodin laiton perusteemana on reviiri. Oman logiikan ja tunteen yhdistäminen asumisen, yhteisön, ajan totuuteen. Ideoinnin, harkinnan ja päätöksen valtaa täytyy, ja voi opetella omalla, silti tietoisen osallisella tavalla.

”MAJAKOITUMISEN UHKA” Majakoituminen l. vahva eristäytyminen on yksilön uhkista kavalimpia. Se johtaa ulkopuolelle ja todellisuuspakoon, josta palaaminen on vaikeaa. Lähivalmennus ja oikea asumisen tuki ehkäisevät haitallisen kehityksen.

YKSILÖVALMENNUS Valmennuksen elementit Asumiseen valmistautuminen - tieto, sitoutuminen Toimintavalmennus - muutto ja aloitus 2. Muutosvalmennus -tiedostaminen/säätö Sietämisvalmennus -vahvistuminen/voima

TOIMINTAVALMENNUS Yhdessä toimimisen kautta tietoisuuteen! Nuoren kanssa tehdään, lähivalmennuksen keinoin, asumisen aloitus, jossa arvioidaan hänen taitojaan, yhteistyökykyään, jaksamistaan, lahjakkuusalueita ja erilaisia sietokyvyn osia. Suunnittelu, ajoitus, toteutus ? Valmius ja kypsyminen vastuuseen.

Muutosvalmennus Muutostarpeet esille? Muutoksen perusteet ? Yleisellä tasolla. Yksilöllisellä ja henkilö- tasolla. Nuoren muutostarpeet on yksilöitävä ja avattava tietoisuudelle, jotta saadaan vastaus – Miksi?

SIETÄMISVALMENNUS Miten sietää sietämätöntä ?? Sietääkseen nuori tarvitsee konkreettisia ja yhteisesti tosia tavoitteita, maaleja, joiden kautta voidaan vahvistaa kaiken kannattavuus, merkitys sekä tasapaino. Arvostus ja merkittävyys johtavat kumppanuuteen, jollaista ei ehkä ennen ole koettu, tai ainakaan tiedostettu.

Kyvykkyyttä kohti… Sosiaalisten taitojen kehittäminen Kohtaamistaitojen harjoittelu ja sietäminen Vuorovaikutus ja siitä oppiminen Tilanteen tulkintataidot Olosuhteen tulkintataidot Kumppanuus ja sen lainalaisuudet Vastuuseen kasvaminen ja tuska, osallisuuden kokemus Vastuun kantamisen kyky

Tulevaisuus Toiveikkuus NAL Asumisen tuki Yhdessä tekeminen Oivaltava tulkinta Tiedostava päätös Nuoren visio Starttipajan Valmennus Turvallisuus Tasapaino

Suunnitelmalliset ja sovitut toimenpiteet: jäsennetty ja kuvattu kumppanuusmalli nuoren elämäntilanteen ja tarpeiden muuttuessa - yhteiset kartoitukset, suunnitelmat, arviointi – räätälöinti nuoren kanssa Toimintamalli itsenäistymisen vahvistamiseen, osallisuuden vahvistamiseen Toimintamalli asumisen ja itsenäisen elämän jatkumisen turvaamiseksi Toimintamalli asumisen alkuvaiheeseen NAL Asumisen tuki Nuoren polku Nuoren tarpeet Starttipajan Valmennus

Vastuunkantamisen kyky Kommunikaatiotaidot Tulkintataidot Lähivalmennuksellinen työskentelysuhde Työskentelyn vaikuttavuus Lähivalmentajan kyvykkyys Nuoren kyvykkyys

Etsivä työote<–>Kyvykkyys Toimeksiannot ja malttava havainnointi Kiinnostus ja intohimo – ideologia Rohkeus ja reviirien tunnustaminen Geneerinen kyvykkyys ja kumppanuus Sisukkuus ja verkoston rakentelu Luottamus ja koettelemukset Riittämättömyys ja turhauman voima Oikein vai väärin?

Jatkumo Tavallisuuteen! TÖIHIN TYÖ- JA YKSILÖVAL. T U L K I N A KOULUTUS Ohjaava Valmentava Tuettu OS Opinnot X? Starttivalm. Toimintaa!! JATKUU Etsivä työote! Löytää ja nostaa esiin Ihmisen X Asuminen DANGER-ZONE ! ULKOPUOLISUUS !