KUHINAA KYLIIN! Hanke- ja kyläviestintä Lappeenranta 12.11.2012 • Imatra 13.11.2012 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Advertisements

Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Filosofian Praktikum 2008 Moraali Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin neljäs praktikum-kokoontuminen.
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
KORIPALLON PERUSASIAT
Mike on mahtava tyyppi!.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala
10 vinkkiä voimaantumiseen
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
Vinkkejä hankeviestintään
Mitä sinä tiedät suomalaisesta mökistä
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Lasten suusta.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Kommunikaatio parisuhteessa
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Hanke- ja kyläviestintä Kehittämisyhdistys Sepra ry, Hamina
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Etsi sanakirjasta! (perusmuoto)
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
Työelämän tekstejä sähköposti.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Esityksen transkriptio:

KUHINAA KYLIIN! Hanke- ja kyläviestintä Lappeenranta • Imatra Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Ulla Maria Hoikkala Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh • Tiedottaja,Kaakkois-Suomen viestintähanke • Kaakkois-Suomen Leader-toimintaryhmien työrukkanen • Toimittaja, valokuvaaja • Viestintäalan yrittäjänä yli 20 vuotta Kuka?

MITÄ ON VIESTINTÄ? Virallista vs epävirallista. Suoraa vs epäsuoraa. Ihmiseltä ihmiselle. Sanat. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mitä?

SANOJEN SÄILÄ Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh • 4-vuotias lapsi hallitsee sanaa. • Aikuinen hallitsee – sanaa. • Koulutettu käyttää jopa sanan varastoa. • Nykysuomen sanakirjan yksinkertaistettu versio sisältää noin sanaa. • Kaikkine vivahteineen suomen kielessä on noin miljoona sanaa. Miten?

VIESTIN PERILLEMENO 10 %teksti 15 % kuulo 60 % näkö 15 % maku, haju, tunto Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten?

VIESTIN PERILLEMENO Viestintä ei ole sitä, mitä luulet sanovasi. Viestintä on sitä, mitä ihmiset ottavat sinulta vastaan ja ymmärtävät. Parasta viestintää on yksinkertainen viestintä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten?

MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Ennen Hidas elämänmeno. Puskaradio kulki kylän raittia. Sosiaalisuus oli pehmeitä arvoja. Istuttiin nokakkain ja juotiin kahvit. Nyt Kiire ja valtava tietoähky. Sosiaalisuus on virtuaalista. Puskaradio on siirtynyt nettiin. Jos kaipaat tietoa – Googleta! NÄILLÄ PELIMERKEILLÄ SIIS PELATAAN! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten?

Viestintää vai tiedottamista? • Hyvin suunniteltua, tekevän tahon ja vastaanottajan välistä kommunikointia • Kohdennettua ja oikea-aikaista • Vuorovaikutteista => kaksisuuntainen katu • Selkeää • Positiivista ja johdonmukaista • Painottaa sisältöä, ei välineitä • Tukee tavoitteiden saavuttamista Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh • Yksisuuntaista • Passiivista • Tekevän tahon määrittämää Molempia tarvitaan – sisältö ratkaisee. Mitä?

HANKEVIESTINTÄ Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh ”Julkista tukea saaneista hankkeista on tiedotettava aktiivisesti.” ”Hyvinvoiva maaseutu on kansallinen voimavara.” ”Pääasiallisena kohderyhmänä on suuri yleisö.” ”Viestintä pyrkii osaltaan synnyttämään ja ylläpitämään laajamittaista keskustelua maaseudun kehittämisestä.” Kenelle? Miksi?

HANKEVIESTINTÄ Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miksi pitää kynttilää vakan alla? Hyvät käytännöt jakoon! Positiivinen julkisuus saa ihmiset liikkeelle hankkeiden pariin. Tietoisuus hankkeista lisääntyy. Uusia hankkeita syntyy. Kaikkien yhteinen hyvä. Kenelle? Miksi?

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kenelle? HANKE? MIKÄ HANKE? KYLÄTALO? MISSÄ? KUKA? MIKÄ KYLÄ? MISSÄ? HÄH? ? ? ?

HERKUTELLAAN VIESTINNÄLLÄ! Viestintä ei ole tekniikkalaji, vaan ihmissuhdelaji. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten?

Viestinnän esteitä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mitä? • Resurssit • Aikataulutus • Miten saada ihmiset liikkeelle? • Hanke sanana kokenut inflaation • Osaaminen • Tiedon pihtaaminen

KOOTUT SELITYKSET eli kun homma ei luista Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kyllähän kaikki tän tietää. Ei kai me rahaa tähän laiteta? No pannaan seurapalstalle pieni mainos. Mie kirjotan käsin, tekstaan nätisti. Minul on kopiokone kotona. Otetaan sillä. Viedään kaupan seinälle ilmoitus. Meijän pojan kaveri osaa, kyllä se tekee. Miten?

KUN HOMMA EI LUISTA! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Asenteet, arvomaailma ja yksilölliset tarpeet vaikuttavat viestin tulkintaan • Naamakerroin • Kitkaa muualla • Vikaan menneet projektit Miten?

PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Puhumme epäselvästi. Kuuntelemme huonosti. Kirjoitamme sekavasti. Luemme huolimattomasti. Osoitamme ilmeillämme muuta kuin sanoillamme. Ymmärrämme väärin. Ja sitten vielä ihmettelemme, kun homma ei luista! Miten?

OLE LUOVA! OLE AVOIN! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh • Mitä haluat sanoa? Kenelle sen kohdennat? • Mitkä ovat tavoitteesi viestinnässä? • Kaiva itsestäsi luovuus ja mieti asia uusiksi. • Pura sanottavasi osiksi ja rakenna paloista uusi kokonaisuus. • Tee asiat eri tavalla kuin ennen. • Ajattele sanottavasti aina vastaanottajan, älä itsesi näkökulmasta. • Vain sinä ymmärrät itsestäänselvyydet. Miten?

Kohderyhmäkohtaista viestintää Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli - nokat vastakkain, sähköposteja, tekstiviestejä, kylän raitilla tapaamisia, some – facebook yms. Rahoittajat: Virallinen viestintätyyli – ohjausryhmät, pöytäkirjat, muistiot, raportit Suuri yleisö, yhteistyökumppanit: Media kehiin - lehtijutut, tiedotteet, seminaarit, työpajat, messutapahtumat, verkkosivut, some

VIESTINTÄSUUNNITELMA Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kenelle?

TARVITAAN NUORIA – TARJOTAAN KOKEMUSTA Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? Nuoria tarvitaan mukaan toimintaan. Nuoret tarvitsevat kokemusta ja vastuuta. Tarjotaan sitä heille! Houkuttele hyvällä lisällä ansioluetteloon! Se kertoo yhteistyökyvystä työnantajalle ja opiskelupaikalle.

NUORET MUKAAN Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kenelle? Selvitä, mitä kieltä nuoret puhuvat? Some-kieltä! Missä he viettävät aikaansa? Somessa! Mistä he ovat kiinnostuneita? Somesta! Käytä samoja keinoja. Mene sinne, missä hekin ovat. Tietotekniikka • Anna heille vastuuta – he ovat syntyneet känny kädessä ja näppäimistö suussa. • He ovat oivallisia yhteistyökumppaneita. • Anna heidän suunnitella, mitä voisivat tehdä. • Anna heidän kokeilla – mutta pidä huoli rajoista. • Vastuu kasvattaa vastuuta.

LUISTELLAANKO YHDESSÄ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Yhdessä? Kiitos!