MYA9113 Matkailupalvelun perusteet, 2 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Venäjän läheisyyden merkitys Suomen matkailulle Jaakko Lehtonen
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Opiskelijamme Wärtsilän ja VEOn voimalaitosprojekteissa
SMAL Vilhonkatu 4 B Helsinki (09)
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Liikuntakulttuurin kolme kulmaa Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry Osuuskunta Osakeyhtiö Yhteiskunnallinen yritys ALV:illinen toiminta Palkattu henkilöstö.
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Akavan toiveet ja tavoitteet työsuojelulautakuntien toiminnalle Valtakunnallinen työsuojelun vastuualueiden työsuojelulautakuntien seminaari
PALVELURAKENNEUUDISTUS
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Espoon matkailustrategia v Julkinen
Suupohjan seutuportaali –hanke
Vaasan Ammattikorkeakoulu
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Maaseutumatkailuyritystoiminta Suomessa Mikko Lindell Puheenjohtaja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry Helsinki.
Hanke 1 RAKENNEYLEISKAAVA Heinolan maankäytön tehostaminen yritysten ja asukkaiden näkökulmasta / HEINOLAN KAUPUNKI / A-KONSULTIT / WSP / SANTASALO Kuva:
Julkinen talous Suomessa
Matkailun ohjelmapalvelut
Museoliitto, Tampere, KULTTUURIVIENNIN TUKIVERKKO TIEDOTUSVÄYLÄNÄ.
Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailu / Meetings Industry (8 op)
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
Tilastoraportin 13/2014 aineisto
Terveystieto 7.
Bilberry Consulting (tmi)
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Millainen on pyöräilevä, vaeltava ja melova asiakkaamme?
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Kappale 12.  Matkailu on liikennettä kaukana oleviin kohteisiin. Matka kestoltaan on suhteellisen lyhyt.  Kohde voi olla paikallinen, valtion sisäinen,
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö 2009 Tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä ja koulutuksesta vuoden 2009 lopussa (julkinen ja yksityinen.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi.
MYA9113 Matkailu- ja majoituspalvelun perusteet, 5 op Matkailun perusteet, 2 op Hilkka Lassila Jorma Korhonen Savonia UAS / JKo.
ITÄ-SUOMEN ASUMISPÄIVÄ, Kuopio ASUMINEN JA KUNTALIITOKSET Yritysasiamies Mikko Lehto, Kuopio Nilsiän alue.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA 2010 Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi hyvin.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Yhteiset opinnot  * Toteutus 1. vuoden keväällä * Laajuus 3 op * Valtakunnallisesti yhteneväiset sisällöt - Svenska för turism- och kosthållsbranschen.
Perusopinnot 20 op Yhteiset ammattiopinnot 80 op Syventävät ammattiopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15.
Mitä on kulttuuri?.
Yellowstonen kansallispuisto Wyoming, Yhdysvallat
Sydney Tekijät Arttu & Jaakko. Sydney Sydneyn nähtävyydet Sydney tunnetaan sen kymmenistä rannoista(yli 70) ja niistä tunnetuin on Bondi Beach Sydney.
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Syventävät ammattiopinnot 40 op
Asiakaslähtöisiä matkailutuotteita Venäjän markkinoille
Yhteiset ammattiopinnot
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
3 Minuudessa on kaksi puolta
Saapuneet vieraat ja yöpymisvuorokaudet 1995–2014
MATKAILU Kuuluu nopeimmin kasvaviin elinkeinoihin maailmassa.
Perusopinnot 20 op Harjoittelu 30 op Pääaineopinnot 80 op ONT 15 op
Itä-Lapin tulevaisuuden näkymät
Matkailu Matkailija on ihminen joka käy tilapäisesti oman paikkakuntansa ulkopuolella Matkailulla pitkät perinteet (jo antiikin aikana), alkoi yleistyä.
Millainen on pyöräilevä, vaeltava ja melova asiakkaamme?
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Matkailun ohjelmapalvelut
Heli Saari Outdoors Finland II Aktiviteettien kehittämisohjelman kansallinen koordinointi – hanke.
Matkailun ohjelmapalvelut
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Esityksen transkriptio:

MYA9113 Matkailupalvelun perusteet, 2 op Keskeiset käsitteet Matkailuelinkeino 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Keskeisiä käsitteitä MATKAILU MATKAILIJA MATKAILUELINKEINO MATKAILUPALVELU / MATKAILUTUOTE 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Mitä on matkailu? Matkailu on toimintaa, jossa ihmiset matkustavat ja oleskelevat tavanomaisen elinpiirinsä ulkopuolella korkeintaan yhden vuoden vapaa-ajan vietto-, liikematka- tai muussa tarkoituksessa (UNWTO) Vrt. Matkailijat/päiväkävijät Vrt. Matkailu/turismi Vrt. Liikematkailijat/vapaa-ajan matkailijat 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailun määrittelyä Matkailu on lähtöalueiden ja kohdealueiden välistä vuorovaikutusta, joka toteutuu matkailijoiden ja heitä palvelevien yritysten kautta. Matkailu on monimuotoinen elinkeino, johon kuuluu suoraan useita eri toimialoja ja johon välillisesti liittyy lähes kaikki elinkeinon alat Kolme päätyyppiä: Kotimaanmatkailu (domestic) Ulkomailta tuleva matkailu (incoming) Ulkomaanmatkailu (outgoing) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Eri näkökulmia matkailuun Maakohtainen suuntautuminen Ajankohta/kausi (talvi-, kesä-...) Majoitusmuoto (leirintä-, camper-,..) Kulkuväline (lentomatkustus, junamatkailu) Matkustusidea (ekomatkailu jne..) Motiivi (sukulaismatkailu, liikematkailu) Edellisten yhdistelmiä (esim. backpackers) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

THE TOURISM SYSTEM (Leiper 1979) GENERATING DESTINATION REGION ACCOMMODATION MEETINGS AND EXHIB. The environment GENERATING REGION DEMAND / PUSH FACTORS DESTINATION SUPPLY / PULL FACTORS THEME PARKS Transit region/ Route CASINOS RETAIL VISITOR CENTRES NATIONAL PARKS Distribution and promotion Channels for the destination In the generating region travel agents tour operators online retailers and distributors RESTAURANT ACTIVITIES AMENITY RESOURCES TRANSPORT infra/local 31.3.2009 7.9.2011 Savonia UAS / JKo Savonia-amk / JKo 6

Työntövoima Lähtöalueesta riippuvat tekijät, kysyntä Työntövoiman muodostavat lähtövalmiudet ja edellytykset Vaikuttaa fyysinen ympäristö (ilmasto, vuodenajat, hydrografia, topografia yms.) Yhteiskunnallinen ympäristö (demografia, talous, politiikka, kulttuuri yms) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Vetovoima Vastaanottovalmius, attraktiot, visitability Fyysinen ympäristö (ilmasto yms. Yhteiskunnallinen ympäristö (talouselämä, kulttuuri, poliittinen rakenne, turvallisuus yms.) Vetovoiman voimakkuus riippuu matkailijan lähtöalueen tekijöistä, matkailjoiden motiiveista ja miten hyvin vastaanottava alue pystyy tyydyttämään matkailijan odotukset 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailijoiden luokittelu (Vuoristo 1998) Maantieteelliset tekijät (lähtöalue) Demografiset tekijät (ikä, sukupuoli, rotu, kieli yms. Sosio-ekonomiset tekijät (yhteiskunnallinen ja taloudellinen asema, koulutus) Harrasteet (kulttuuri ja luonto) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailualueet maailmalla... 1=primaariset matkailualueet (saapuneet matkailijat ja matkailutulo kriteereinä) 2=sekundaariset matkailualueet 3=saapuneiden matkailijoiden määrä (Satunnaiset, erilliset matkailumaat!) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo (Lähde: Vuoristo, K-V 2003: Matkailun maailma, WSOY, s. 134)

Matkailun keskittymät Suomessa 7.9.2011 Savonia-amk / JKo (Lähde: MEK. Matkailukohteiden kävijämäärät 2005)

Matkailun motivaatiotekijät (McIntosh & Goeldner 1988) Fyysiset tekijät (virkistys, terveys, huvittelu, rentoutuminen, lepo, liikunta, seikkailu yms.) Kulttuuritekijät (taide, tavat, kulttuuri) Ihmisten väliset tekijät (halu tavata uusia ihmisiä, sukulaismatkat yms) Status- ja arvostustekijät (halua saada arvostusta, oman egon vahvistaminen, opinnot) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Ryhmätehtävä Kerro ryhmässä, Keskustelun pohjalta millainen olet matkailijana? miten matkalla käyttäydyt / mikä kiinnostaa jne. millaisia matkoja olet tehnyt/haluaisit tehdä? minne haluaisit matkustaa? Keskustelun pohjalta montako erilaista ”matkailijatyyppiä” on ja millaisia?   7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Psykograafiset matkailijatyypit (Plog 1974) Psykosentrikot Suosivat valmiita matkajärjestelyjä Passiiviset harrastukset Suosivat tuttuja, turvallisia kohteita Allosentrikot Etsivät uusia, outoja kohteita, aktiviisia, itsenäisiä matkailijoita Midsentrikot Edellisten välimuoto 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Turistin roolit (Cohen 1972) Järjestäytynyt massaturisti Psykosentrikko, valmispakettien kuluttaja Yksilöllinen massaturisti Edellistä aloitteellisempi, itsenäisempi Tutkimusmatkailija Hakeutuu massaturismin ulkopuolelle, itsenäinen Arvostaa mukavuutta Ajelehtija Etsii vieraitsa oloja, ei sitoudu aikatauluihin, sulautuu paikalliseen elämänmenoon 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Millainen matkailija olet? Plog (1974) / Cohen (1972) Psykosentrikot Suosivat valmiita matkajärjestelyjä Passiiviset harrastukset Suosivat tuttuja, turvallisia kohteita Allosentrikot Etsivät uusia, outoja kohteita, aktiviisia, itsenäisiä matkailijoita Midsentrikot Edellisten välimuoto Järjestäytynyt massaturisti Psykosentrikko, valmispakettien kuluttaja Yksilöllinen massaturisti Edellistä aloitteellisempi, itsenäisempi Tutkimusmatkailija Hakeutuu massaturismin ulkopuolelle, itsenäinen Arvostaa mukavuutta Ajelehtija Etsii vieraitsa oloja, ei sitoudu aikatauluihin, sulautuu paikalliseen elämänmenoon => Lue Verhelä 2008 (Moodle) 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Klusteri 1 Klusteri (engl. cluster) eli rypäs Kiinteää tai vähemmän kiinteä yhteistyötä tekevä eri yritysten muodostama osaamiskeskittymä, jossa esimerkiksi keskinäistä yhteistyötä tekevät yritykset, koulutuslaitokset ja viranomaiset muodostavat yhteistyöryppään. Mukana myös kilpailevia organisaatioita. 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Klusteri 2 Valtakunnallinen klusteri jakaantuu alaklustereihin, jotka ovat suppeampia kuin valtakunnallinen klusteri. Esim. Elämysklusteri (Osaamiskeskukset), Venäjä-klusteri (Sitra), Suomen matkailu- klusteri 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailuelinkeinon klusteri 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailuelinkeino Osa-alueet: Majoitus- ja ravitsemispalvelut Kuljetus- ja liikennepalvelut Ohjelmapalvelut (aktiviteetit, virkistys, tapahtumat, käyntikohteet) Matkanjärjestäminen Myynti- ja jakelupalvelut Kokous- ja kongressipalvelut Tukipalvelut ja julkiset palvelut 7.9.2011 Savonia-amk / JKo

Matkailun kokonaiskulutus 2007 (Tilastokeskus) http://www.stat.fi/til/matp/2007/matp_2007_2009-04-03_tie_001_fi.html 7.9.2011 Savonia-amk / JKo