Kentän näkemyksiä oppisopimuskoulutuksen tulevaisuudesta Tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät Johtajafoorum I ja II Petteri Ristikangas Osaamispäällikkö,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Oppisopimus ja Eurooppa
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Työpaikkakouluttaja- hanke
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
ENO – ENNAKOIVA OHJAUS TYÖELÄMÄSSÄ Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Tarja Liljeroos.
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Osallisuus ja työllistyminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
TE-toimiston yrityspalvelut
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Esityksen transkriptio:

Kentän näkemyksiä oppisopimuskoulutuksen tulevaisuudesta Tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät Johtajafoorum I ja II Petteri Ristikangas Osaamispäällikkö, KTM, FM Yritysten Taitava Keski-Suomi

ESITYKSEN TEEMAT Kaikuja tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät ohjelmasta Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuuden haasteet ja näkemyksiä kehityksen suunnasta

TULEVAISUUDEN OPPISOPIMUSKEHITTÄJIEN KOULUTUSOHJELMA – • Valtakunnallinen oppisopimuskoulutuksenkehittäjille suunnattu henkilöstökoulutus. • Koulutusohjelman tavoitteena on antaa osallistujille uusia toimintatapoja ja menetelmiä tulevaisuuden oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen ja mahdollisuuksien tunnistamiseen. • Koulutusohjelmassa painottuvat myös tulevaisuuden oppisopimuskehittäjältä vaadittava osaaminen, työelämälähtöiset toimintatavat sekä valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö.

KOULUTUSOHJELMA KÄYTÄNNÖSSÄ Kokonaisuudessa viisi (5) oppijan ryhmiä Oppisopimuskoulutuksen koulutus- ja suunnittelutehtävissä toimiville Ryhmä I käynnistyi syyskuussa 2008 Ryhmä V käynnistyy 10 – Koulutukset järjestetty Jyväskylässä, Helsingissä ja Oulussa Lisäksi teemaseminaarit: kaksi kahden päivän mittaista ajankohtaisiin asioihin keskittyvää kaikille oppisopimuskoulutuksen parissa työskenteleville.

Koulutusohjelma 2 pv kokonaisuus – oppisopimuskoulutuksen menetystekijät 2 pv kokonaisuus – kysyntälähtöinen ajattelu ja oppisopimus- koulutuksen tavoitteet 2 pv kokonaisuus – työpaikalla tapahtuva oppiminen 2 pv kokonaisuus – verkosto- ja kumppanuusajattelu 2 pv kokonaisuus – tulevaisuuden oppisopimuskoulutus Taustalla organisaatiokohtainen kehittämistehtävä Valmistunut 30 kehittämistehtävää Valmisteilla 10 kehittämistehtävää Kehittämistehtävien teemoina mm. - prosessin sujuvuus / toimintamallit oppisopimuskoulutuksessa - työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukeminen - henkilökohtaistaminen / työpaikkakohtaistaminen - sähköiset järjestelmät

KOULUTUSOHJELMAN TOTEUTUKSEN HAASTEISTA JA ESIIN NOUSSEITA TEEMOJA • oppisopimuskoulutuksella ei ole valtakunnallista strategiaa mihin ohjelma voisi tukeutua • oppisopimuskoulutuksen tutkimustraditio ohut • yhteinen käsitteistö • oppisopimuskoulutuksen lukuisat lähestymisnäkökulmat • vastuukysymykset - kuka vastaa ja mistä • toteutuksen eroavaisuudet • oppisopimustoimijan rooli – millainen tulisi olla • haaste ja mahdollisuus oppisopimuskeskukset / oppilaitokset – yhteinen ymmärrys • 180 asteen ilmiö

OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA 1. Oppisopimuskoulutuksen perustan ja tavoitteiden ymmärrys 2. Kasvu vs. laatu / vaikuttavuus / kehitys 3. Oppilaitosmainen – työpaikkamainen 4. Oppisopimusosaaminen ja kehittäminen 5. Oppisopimuskoulutuksen innovatiivisuus

1.Oppisopimuskoulutuksen perustan ja tavoitteiden ymmärrys • perustehtävä, mikä erityisen tärkeää • sisällöllinen kehitys • pedagogiikka • asemointi ja ydintehtävä • onko kehittämisen ajatus hukassa? 2. Kasvu vs. laatu / vaikuttavuus / kehitys • hallitsematon kasvu • millaisessa ympäristössä oppisopimuskoulutus toimii tehokkaimmin? • järjestäjien kirjo ja tavat toimia • kenen silmin vaikuttavuutta mitataan? • kuka vastuussa oppisopimusjärjestelmän kehityksestä? • järjestelmä ohjaa ja mittaa vaikuttavuutta tutkinnoilla OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA

3. Oppilaitosmainen – työpaikkamainen • oppilaitosten oppisopimuskoulutuksen ymmärrys / halu ymmärtää • oppisopimuskoulutus oppilaitosmaista toimintaa – pitäisi olla työpaikkamaista toimintaa • työpaikalla tapahtuva osaamisen kehittyminen ydin toiminto • oppilaitosten koulutustuotteiden markkinoija vai osaamisen kehittäjä (osaamisen broker -toiminta) • vaikuttavuuden mittarit johdettu oppilaitosten mittareista 4. Oppisopimusosaaminen ja kehittäminen • mistä asiakas olisi valmis maksamaan? • millaisilla prosesseilla hallitaan oppisopimuskoulutuksen ydin • 90 toimijaa kehittää omaa oppisopimuskoulutusta • merkittävää valtakunnallista kehittämistä tapahtuu 5 – 10 toimistossa • liiketoimintaosaaminen – kokonaisuudet Rakentaa työpaikkojen tarpeisiin - työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen tukeutuvia koulutusmalleja OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA

Yrityspolku: Yrityksen/yritysten kansainvälistymisstrategia Kehittämisavustus kansainvälistymiseen Valmistelurahoitus Koulutus/kehitysohjelma henkilökohtaisen osaamisen kehittämiseen Esim. oppisopimuskoulutus Käytännön harjoittelujaksot kohdemaissa Globaali, PK-LTS, DesignStart & muut analyysi- ja suunnittelupalvelut • kehittämisavustus kansainvälistymiseen • valmistelurahoitus Yrityksen strategiaa tukevat valmennukset + konsultointi • Osaamisesta kasvua (ESR) • yhteishankintakoulutus (Täsmä yms.) • Tykes • kehittämisavustus kansainvälistymiseen Kv-lanseeraus ja –vahvistusvaihe • kehittämisavustus kansainvälistymiseen, Tekes –ohjelmat ja tuet • verkostoitumispalvelut (Yritys-Eurooppa, TEM-konsernin ja kumppanien yhteydet) • FP7/Eurostars ym. suorat EU-ohjelmat Yksilöpolku: Rekrytointi / muu resursointi Palkkatuki, avainhenkilön palkkatuki rekrytoinnin tukeminen • palkkatuki • kehittämisavustus avainhlön palkkaamiseen (markkinoiden selvittely ja avausvaihe)

5. Oppisopimuskoulutuksen innovatiivisuus • inkrementaaliset innovaatiot – radikaali innovaatio • uudistumisen tarve • vastuu ja mahdollisuudet toimijaverkostolla • AJATELTAVA RIITTÄVÄN SUURESTI OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA

Työnantajien osaamisen johtamisen kehittämis- tarpeet Työnantajille suunnatut palvelut/ toimintamallit ja -rakenteet vankka näkemys ei toimintakykyä vankka näkemys vahva toimintakyky ” Uusia tarpeita, uusia palveluja ja toimintamalleja ” Nykyisiä palveluja ja toimintamalleja uusille asiakkaille Nykyiset asiakkaat ja palvelut sekä toiminta- mallit Uusia palveluja ja toimintamalleja nykyisille asiakkaille Oppisopimustoiminnan uudet mahdollisuudet työnantajien osaamisen johtamisessa Uudet/ piilevät Nykyiset/ tiedostetut Nykyiset Uudet OPSO-keskuksen uudet mahdollisuudet työnantajien osaamisen kehittämisen ja johtamisen partnereina

MITÄ PITÄISI TEHDÄ? Oppisopimuskoulutus mission kirkastaminen koulutuskentässä Oppisopimusverkoston (yhteistyön) välitön tiivistäminen Kehittämistoiminnan ja tutkimustoiminnan edistäminen Muistettava, että oppisopimuskoulutus on ja sen tulee olla työelämälähtöisin koulutusmuoto