2.3.2005YYL KP Waste Management in Finland Waste Day 2.3.2005 Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Orgaaninen jäte poistuu, mikä muuttuu?
Advertisements

Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
Jätteiden lajittelun lyhyt historia – entä seuraavat askeleet?
Ongelmajätteet ja niiden käsittely
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
TERVETULOA JÄTELAKISEMINAARIIMME Vastuullisuus ohjaa meitä ja materiaaleja. Siksi Paperinkeräys.
Kuusakoski Oy Risto Pohjanpalo, Kuusakoski Oy
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Jussi Laitinen & Reko Martti
Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Lajittelupeli Catering-ala.
Paperinkeräys Oy:n seminaari Eteran auditorio Marina Furuhjelm Lakiasiantuntija, OTM Miten jätelaki vaikuttaa isännöitsijän arkeen?
TUOTTAJAVASTUUN TOIMEENPANO JA JÄTELAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
Maatilojen kilpailukyky
LAJITTELU JA KIERRÄTYS
Saatavuus kilpailukeinona
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
KIINTEISTÖITTÄINEN JÄTTEENKULJETUS Kunnan järjestämän kilpailutetun ja kiinteistön haltijan järjestämän (sopimusperusteisen) jätteen- kuljetuksen erot.
Eevaleena Häkkinen Ylitarkastaja, ympäristöministeriö TV- ja tietokonelaitteiden kierrätys, Taideteollinen korkeakoulu Luentorunko 1) Suomen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Lajittelupeli Graafinen ala.
Hallintokunta Rauman kauppakamari Teemapäivä seudun kuntien hankintapolitiikasta Rauman kaupungin jätehuollon ja siivoustoiminnan järjestäminen.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Järjestöt toimijoina kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Lahti, Fellmanni Marja Vuorinen Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
Työpaja 3. Jätteiden vähentäminen, lajittelu ja kierrätys
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Lajittelupeli Rakennusala.
Työturvallisuus kouluissa – hyviä malleja ja haasteita
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
Vesihuoltolainsäädäntö elintarviketeollisuuden kannalta Antti Belinskij Vanhempi hallitussihteeri Maa- ja metsätalousministeriö If, vesiseminaari,
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services Recser Oy_SS.
Uusi jätelainsäädäntö voimaan alkaen. Uusi jätelainsäädäntö  Uusi jätelaki (646/2011) ja muutoksia 19 muuhun lakiin.  Keskeiset asetukset voimaan.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
JÄTEHUOLLON AJANKOHTAISET ASIAT Järviseudun jätelautakunnan esittelijä, sihteeri Henna Matintupa
Jätejakeiden tunnistaminen ja käsittely
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
Kuntavastuullisen jätehuollon merkitys yhteiskunnassa
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
TYÖTERVEYTTÄ TUKEMASSA
Asiakkaan valinnanvapaus
Lajittelupeli Graafinen ala.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
LHJ:n omistajapäivät
Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Avoimen tuotteenhallinta
Kunnan järjestämä jätteenkuljetus
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

YYL KP Waste Management in Finland Waste Day Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry

YYL KP Jätehuoltovastuut •Pääsääntö, että jätteen tuottaja ja haltija vastaavat jätteen kuljetuksen ja käsittelyn järjestämisestä. •Kunta vastaa asumisessa syntyvän jätteen sekä ominaisuuksiltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettavan jätteen keräyksen, hyödyntämisen ja käsittelyn järjestämisestä •Eräiden tuotteiden tuottaja vastaa jätteen keräilyn, hyödyntämisen ja käsittelyn järjestämisestä

YYL KP Kotitalouksien sekajätteen koostumus pääkaupunkiseudulla 2003 lähde YTV Suomessa syntyi yhdyskuntajätettä v ,6 milj tn/v 503 kg/ asukas kotitaloulsista 315 kg/asukas

YYL KP Jätehuoltovastuut •Jätelain 6 §:n 1 mom 1) kohta •jätteen haltijan on huolehdittava jätehuollon järjestämisestä, ellei laissa ole toisin säädetty (”kaatokohta”) •Milloin/mikä osa kuuluu jollekin muulle kuin jätteen haltijalle •keräys on jätteen tuottajan vastuulla •keräys järjestetyn jätteenkuljetuksen osalta on kiinteistön haltijan vastuulla (7 §) •kunta vastaa asumisessa syntyvän ja siihen rinnastuvan muun kuin ongelmajätteen kuljetuksesta (10 §) •kunta vastaa asumisessa syntyvän ja siihen rinnastuvan muun kuin ongelmajätteen sekä asumisen ja maa- ja metsätalouden ongelmajätteen (kohtuullinen määrä) hyödyntämisestä tai käsittelystä (13 §) •kiinteistönhaltija vastaa, jos jätteen haltija laiminlyö velvoitteensa, jos haltija vaihtuu kiinteistönomistaja vastaa (14 §) •tuottaja vastaa, siten kuin 3 a luvussa ja VNP/A:ssa on säädetty kunkin jätelajin osalta

YYL KP Järjestetty jätteenkuljetus •Järjestetty jätteenkuljetus –järjestettävä koko kunnan alueella –kunnan järjestämä (kilpailuttama) jätteenkuljetus; jätehuollon järjestämisvelvollisuus siirtyy kunnalle –sopimusperusteinen jätteen kuljetus; jätehuollon järjestämisvelvollisuus siirtyy kuljettajalle

YYL KP Kunnan määräysvalta •Kunta voi –määrätä, mihin keräyspaikkaan jäte on toimitettava järjestettyä jätteenkuljetusta varten –määrätä, että jäte on toimitettava kunnan järjestämään jätteen käsittelyyn –jätteen haltijan kanssa tehtävällä sopimuksella ottaa järjestämäänsä jätteenkuljetukseen muunkin jätteen kuljetuksen sekä järjestää muunkin jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn

YYL KP Elinkeinotoiminta teollisuus, kauppa: Jätteen tuottaja huolehtii ja vastaa Jätejakeet Tuottajavastuu: tuottaja huolehtii ja vastaa Kuljetus HyötykäyttöKierrätys Ympäristöyritykset palvelun tarjoajina toteuttavat Käsittely Kunta ei saa vaikeuttaa tavoitteiden saavuttamista Kunnan jätehuoltomääräykset sopimusperusteinen kuljetusjärjestelmä Asumisessa syntynyt ja siihen rinnastettava jäte: kunta vastaa Palvelun tarjoaja kunta; ympäristöyritykset alihankkijoita JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely Ympäristöyritykset palvelun tarjoajina toteuttavat kunnan kilpailuttama kuljetusjärjestelmä JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely Ympäristöyritykset palveluntarjoajina toteuttavat

YYL KP Pakkausten tuottajavastuu osittainen, keskimäärin 61% pakkausjätteenpainosta •JL 18 j § vastuut jäljelle jäävästä 39 %:sta jätteen haltija, kiinteistön haltija ja kuntajätelain 3 luvun mukaan •kunta ei saa vaikeuttaa tuottajavastuun toteutumista •tuottajavastuuta 61 % •PYR:in (pakkausalan ympäristörekisteri) mukaan yritykset voivat kerätä tuottajien lukuun •tuottajat eivät maksa keräyskustannuksia

YYL KP Viimeisen haltijan oikeudet tuottajavastuun alaisissa tuotteissa •Tuotteen viimeisellä haltijalla on oikeus luovuttaa käytöstä poistettava tuote maksutta vastaanottopaikassa tuottajan järjestämään uudelleenkäyttö-, hyödyntämis- ja jätehuoltojärjestelmään.

YYL KP Tuottajavastuu ja jätehuoltomääräykset •Kunta ei voi antaa kunnallisissa jätehuoltomääräyksissä kuntalaisille ja toiminnanharjoittajille määräyksiä tuottajavastuun piiriin kuuluvista, käytöstä poistettavista tuotteista, niiden alkulajittelusta, keräyksestä, hyödyntämisestä tai käsittelystä. •Kunta voi edelleen antaa määräyksiä sen vastuulle kuuluvasta osasta pakkausjätettä, kuten kotitalouksista peräisin olevan pakkausjätteen lajittelusta, erilliskeräilystä yms.

YYL KP Jätehuolto – kilpailun näkökulmasta Asumisessa syntyvä ja siihen rinnastettava jäte Kunnat antaneet tehtävän omistamilleen laitoksille. Kunnat voivat ostaa palvelut omilta yhtiöiltään kilpailuttamatta (in house – hankinnat) Kuntien jätelaitokset Kunnan vastuulla uhka kilpailun vääristyminen Yksityiset ympäristöyritykset Vapaa kilpailu Elinkeino- toiminnan jäte Tuottajavastuu Kuntien jätelaitokset tarjoavat palvelujaan vapaille markkinoille • alihinnoittelu • läpinäkyvymättömyys hinnat markkinoiden ja palvelun mukaan Suora asiakassuhde Sopimusperusteinen jätteenkuljetus Kunnan kilpailuttama jätteenkuljetus Toimii hankintaorganisaationa kilpailuttaa yksityisiä yrityksiä

YYL KP Jätehuollon palvelutuotannon kilpailutilanne ei ole tervehenkinen •Vastuu- ja kilpailukysymyksissä paljon epäselvyyksiä ja tulkinnan varaa •Keskeiset ongelma-alueet –asumisessa syntyvään jätteeseen rinnastettavan jätteen tulkinnat –kunnan vastuu jätteen hyödyntämisessä –kilpailun vääristyminen •hankintalainsäädäntö ja EY:n tuomioistuimen tulkinnat

YYL KP Pesätyöryhmän näkemyksiä •jätehuollon järjestämisvastuu 1.elinkeinotoiminnasta syntyneet jätteet > jätteen tuottaja 2.asumisessa syntyvä ja siihen rinnastettava (jäteasetus) > kunta 3.tuottajavastuun piiriin kuuluvat jätteet > ko tuotteiden valmistaja ja maahantuoja •Asumisessa syntyvään jätteeseen rinnastettava jäte > supistuu •Vastuita selkeytetään

YYL KP Pesätyöryhmä/ hankintalainsäädäntö •Yhdyskuntajätehuollon toteuttamista varten perustettujen kuntien jätehuoltoyhtiöiden ei tule tuottaa säännönmukaisesti palveluja yhdyskuntajätehuollon ulkopuolisille tahoille •Niiden jätteiden osalta, jotka ovat vapaan kilpailun piirissä (elinkeinotoiminnan jätteet ja tuottajavastuun alaiset materiaalivirrat), kunta ei voi määrätä, minne jätteet viedään käsiteltäviksi tai hyödynnettäviksi.

YYL KP Ympäristöyrityksiltä vaaditaan vankkaa osaamista ja hyvää etiikkaa 1 •liiketoimintamahdollisuudet lisääntyvät, mutta menestyminen edellyttää –kokonaisvaltaista palvelua –valtakunnallista / jätehuoltoalueen kattavuutta –Ohjaavien tekijöiden ennakointia –Lainsäädännön tuntemusta –Liiketoimintaosaamista –Yhteiskuntavastuuta ja eettistä toimintaa

YYL KP Ympäristöyrityksiltä vaaditaan vankkaa osaamista ja hyvää etiikkaa 2 •Toimiva palvelukokonaisuus ja nykyaikainen tekniikka •raportointi- ja seurantajärjestelmät •paikkatietojärjestelmät •monilokeroautot •”sirukortit” => Rohkeus investoida •Asiakkuuden hallinta = > asiakas- ja sidosryhmäsuhteet hoitaminen