1 KIINTEISTÖPALVELUIDEN OSTAMINEN JA MYYMINEN – TOIMITETAANKO MITÄ OSTETAAN? OSTETAANKO MITÄ TOIMITETAAN? Rakennusfoorum 6.10.2009 Juha-Matti Junnonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
KÄNNYKKÄ Helsingin Sanomissa : Kunnia kännykkä-sanan keksimisestä kuuluu Aarne Visurille. Hän toimi Nokian radiopuhelinosaston myynti-insinöörinä.
Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Mika Karlsson, aluepäällikkö
Vuorovaikutuksesta voimaan
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
NY Menestyksen avaimet – oma talous hallussa!. Lisämateriaalia opettajan opaaseen: NY Menestyksen avaimet – Oma talous hallussa! Maksaminen ja ostaminen.
Antti Tuomela Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen Verkottuneen palveluorganisaation laadunhallinta Diasarja 2: T oimitilapalvelujen.
Tyyliä verbeillä ja lausekkeilla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Saavutettavuus on osallisuutta
Duaali Teemu Myllynen.
Päivitetty :35 Päivitä Pääsivu Sopimus 1 – Sessio 1 – Sessio 2 – Sessio 3 Sopimus 2 – Sessio 1 – Sessio 2 Sopimus 3 – Sessio 1 – Sessio 2.
IH SIL katsastaja lentokelpoisuustarkastaja koulutus 2009 Jämi
Tiimi osat Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Tiimi on ryhmittymää kehittyneempi muoto. Se vastaa ulospäin katsottuna yritystä joka tuottaa kokonaisvaltaista.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Ajatuksia oppimisesta
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Kevan toimintaympäristötutkimus 2012 – siirtymistä omaan palvelutuotantoon Kevan toimintaympäristötutkimus 2012: useat kunnat ovat palauttaneet ulkoistettuja.
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Polkuja filosofiaan PowerPoint-tiivistelmä ensimmäisestä kappaleesta
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Päiväkeskus osana kuntien päihdetyötä Matti Mäkelä Pikassos Oy
Asenteet.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Aira Hast Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Tulvien ennustaminen matemaattisia.
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Pettit 1996 Institutional design and rational choice.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 5 – Matti Sarjala Optimointiopin seminaari - Kevät 2008 Evoluutiopeliteoria: Viivytystaistelu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 25 - Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 The Chain Rule for Influence.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 8 – Reda Guerfi Optimointiopin seminaari - Syksy 2009 Taloudellisen tuotantoerän skedulointi.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 5 – Matti Sarjala Optimointiopin seminaari - Kevät 2008 Kotitehtävien ratkaisut
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Pekka Mild Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Monitavoitteiset vaikutuskaaviot; Ratkaisu.
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Markkinoinnin ja Myynnin perusteet MAR1LH001 Marketing Mix: Palvelutuote Anna Hankimaa 8/1/2015Lähde: Kotler-Armstrong.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Miten löytää vaihtoehtoisia polkuja artikkeleiden luo Tietoresurssit ja avoimet aineistot Paula Mikkonen, tietoasiantuntija, Kansalliskirjasto,
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
TARJOUS Turun kaupungin kulttuuritoimialan kehittämiskonsultaatio 2011 Kulttuurijohtaja Minna Sartes Net Effect Oy.
Asiakkaan valinnanvapaus
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Palveluiden tuottaminen maaseudulla
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Näin ostan mainostoimistopalveluja
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Korkeakoulujen ja CSC:n välinen puitesopimus
Esityksen transkriptio:

1 KIINTEISTÖPALVELUIDEN OSTAMINEN JA MYYMINEN – TOIMITETAANKO MITÄ OSTETAAN? OSTETAANKO MITÄ TOIMITETAAN? Rakennusfoorum Juha-Matti Junnonen Teknillinen korkeakoulu

2 Palveluiden ominaispiirteet  Aineettomuus:  Palveluja ei voi nähdä tai tuntea ennen ostoa, vaan ne ovat abstrakteja ja usein vaikeasti konkretisoitavissa  Erottamattomuus:  Palvelu tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti ja sekä palveluntuottaja että asiakas vaikuttavat lopputulokseen, koska molemmat ovat läsnä palvelua tuotettaessa  Palvelu on toimintaa, eikä sitä ole olemassa ennen tuotantotapahtumaa  Vaihtelevuus:  Palvelu riippuu tuottajasta, ajankohdasta, sijainnista ja sama palvelu voi täten vaihdella huomattavasti  Katoavaisuus:  Palveluja ei voi varastoida

3 Kiinteistöpalvelut sopimuksenkohteena Konkreettinen sopimuksenkohde Abstrakti sopimuksenkohde Kohde on toiminta, jossa sitoudutaan toimimaan tietyllä tavalla Kohde on tulos, jossa sitoudutaan tuottamaan sellainen esine kuin sovittu

4 Kiinteistöpalveluiden laatukäsityksen muodostuminen Tilaaja Palveluntuottaja Aikaisemmat kokemuksetOrganisatoriset tarpeet Käsitys sopimuksen mukaisesta palvelusta Odotettu palvelu Koettu palvelu Palvelutuotanto Käsityksen muokkaaminen työohjeeksi ja laatuerittelyiksi Käsitys sopimuksen mukaisesta palvelusta Markkinointiviestintä

5 Kuilut eri tekijöiden välillä Tilaaja Palveluntuottaja Aikaisemmat kokemuksetOrganisatoriset tarpeet Käsitys sopimuksen mukaisesta palvelusta Odotettu palvelu Koettu palvelu Palvelutuotanto Käsityksen muokkaaminen työohjeeksi ja laatuerittelyiksi Käsitys sopimuksen mukaisesta palvelusta Markkinointiviestintä KUILU 1 KUILU 2 KUILU 3 KUILU 6 KUILU 4 KUILU 7 KUILU 5