Andragogiikka ja kokemuksellinen oppiminen Anita Malinen
“Hän näkee vaivaa ollakseen menettämättä liian paljon ennakkoasenteitaan yhdellä kertaa. Varovasti, hitaasti, muuten hänestä ei jää mitään jäljelle.” -Elias Canetti-
MISTÄ KOKEMUKSELLISESSA OPPIMISESSA ON KYSYMYS? Experiential Learning Theory (ELT) Kokonaisvaltainen näkemys aikuisen oppimisesta ja aikuisen kehittymisestä (mm. henkilökohtaisen kasvun teema) kokemuksen ”muokkaaminen” on keskeistä oppimisprosessissa (re-construction, re-organisation, re-defining, re-thinking, re-shaping jne.)
Mikä kokemus? a) elämänkokemus (re-construction, re-organisation, re-defining, re-thinking, re-shaping jne.), b) ”oppimiskokemus” (välitön kokemus, havaintokokemus) ja c) tekeminen (sekä uuden tiedon testaus että sitoutumisen osoitus).
KOKEMUKSELLISEN OPPIMISEN NELJÄ KYLÄÄ (Weil & McGill 1989!) Village 1 AIKAISEMMIN OPITUN ARVIOINTI JA TUNNUSTAMINEN (RPL) v. 1946 USAssa toisen maailmansodan veteraanit halusivat, että heidän osaamisensa tunnustetaan yliopistossa aikuisten opiskelijoiden tarpeet ja intressit otetaan vakavasti ja laajennetaan oppimismahdollisuuksia
Village 2 MUUTOS KORKEAKOULUOPETUKSESSA JA TÄYDENNYSKOULUTUKSESSA perinteisistä opetustilanteista sellaisiin oppimisympäristöihin, joissa sitoudutaan sekä opetuskäytänteiden että opetussuunnitelman muuttamiseen oppijakeskeisyys
Village 3 YHTEISKUNNALLINEN MUUTOS juuret yhteiskunnallisten aktivistien työssä voimaantuminen (empowerment) oman yhteiskunnallisen kontekstin tiedostaminen ja työskentely sen muuttamiseksi
Village 4 HENKILÖKOHTAINEN KASVU JA KEHITYS yksilön henkilökohtainen vastuu itsestään ja myös omasta oppimisestaan
Keskeisimpiä teoreetikoita David Kolb, Malcolm Knowles, Jack Mezirow, Donald Schön, Reginald Revans, David Boud, Peter Jarvis ja Stephen Brookfield
KOKEMUKSELLISEN OPPIMISEN TEORIAN PERUSTEESIT 1) Kokemus on oppimisen lähtökohta tai perusta. 2) Kokemusten reflektointi on keskeinen osa oppimisprosessia. 3) Tekemisellä tai toiminnalla on on myös tärkeä merkitys oppimisprosessissa. 4) Teoreetikot puhuvat henkilökohtaisesta tiedosta ja objektiivisesta” tiedosta. 5) Opettaja korvataan ohjaajalla.
Aiemmin kysyttyä… Miten sovellan teorioita käytäntöön? Mitkä ovat kokemuksellisen oppimisen sudenkuopat? Miten paljon se vaatii opettajalta? Mitä joudun itsessäni muokkaamaan ”oppiakseni” KO:n? Millaisia opetusmenetelmiä kokemuksellisessa oppimisessa käytetään?
Aiemmin kysyttyä jatkuu… Mikä ei ole kokemuksellista oppimista? Millaisia opetuskokeiluita kokemuksellisesta oppimisesta voi rakentaa? Mitä on kriittinen reflektio? KO:n utopia? Mitä tulee KO:n jälkeen?
”Olemme sitä, mitä toistuvasti teemme.” Aristoteles Jo eletty’, ’jo koettu’ on aikuiselle varmuuden maailma, jossa on turvallista. David Kolb: ”He doesn’t have 20 years of experience, but one year repeated 20 times.”
” Any experience that does not violate expectation is not worthy of the name experience.” - Hegel -
Andragogiikka – määrittelyä - kokoava, yhtenäinen (unified) teoria aikuisen oppimisesta (eron tekeminen pedagogiikkaan) - Malcolm Knowles teki käsitteen tunnetuksi 1960 –luvulla (1950 Informal Adult Education) - Knowles tutustui siihen vuonna 1967 Dusan Savicevicin (Jugoslavia) kautta - Alexander Kapp 1833 (saksalainen opettaja), Franz Pöggeler 1957 (saksalainen opettaja) – Jugoslavia, Unkari, Saksa - Eduard Lindeman 1926 ”The meaning of adult education” (Dewey ja Grundtvig!)
Eduard Lindeman vuonna 1926 1) ”Education is life” – ei pelkkää valmistautumista tulevaisuuteen, josta ei tiedetä 2) ”non-vocatiomal ideals – ”its purpose is to put meaning into the whole of life 3) ”the approach to adult education will be via the route of situations, not subjects 4) ”the resource of highest value is the learner’s experience
Andragogical assumptions about learners 1. The need to know 2. The learners’ self-concept > capable of self-direction 3. The role of learners’ experience 4. Readiness to learn for real life situations 5. Orientation to learning is problem or life centered 6. Motivation is mostly internal (Knowles 1990. The adult learner: a neglected species) Malinen & Piirainen 2010
Andragogisten periaatteiden mukainen koulutus Koulutus toteutuu harvoin andragogisten periaatteiden mukaisesti (anti-andragogiikka?) Sudenkuoppia: Tavoitteiden määrittely ennalta Sisältö jo opettajien rajaama Arviointi (tentit, testit, arvosanat ym.) Malinen & Piirainen 2010