Andragogiikka ja kokemuksellinen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Dialogi & vuorovaikutus
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
© 2012 Tieto Corporation Vaatimukset ja Testaus – Kokemuksia TestausOSYn seminaari , Tapiola Erkki Pöyhönen Lead Test Manager Tieto, Enterprise.
Matematiikan oppiminen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Vaillinaiset apuverbit: must
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
osana opiskelijan PLE:tä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Johdatus kasvatustieteisiin
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Infinitiivi + to-partikkeli
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Kokemuksellinen oppiminen
Words of quantity Open Road 6 pp
INFINITIIVI / ING-MUOTO
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Probability models and decision analysis
Kohti turvallisempaa tulevaisuutta -
Mikä on tärkeää ympäristötutkimuksesta viestittäessä?
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Andragogiikka ja kokemuksellinen oppiminen Anita Malinen

“Hän näkee vaivaa ollakseen menettämättä liian paljon ennakkoasenteitaan yhdellä kertaa. Varovasti, hitaasti, muuten hänestä ei jää mitään jäljelle.” -Elias Canetti-

MISTÄ KOKEMUKSELLISESSA OPPIMISESSA ON KYSYMYS? Experiential Learning Theory (ELT)   Kokonaisvaltainen näkemys aikuisen oppimisesta ja aikuisen kehittymisestä (mm. henkilökohtaisen kasvun teema) kokemuksen ”muokkaaminen” on keskeistä oppimisprosessissa (re-construction, re-organisation, re-defining, re-thinking, re-shaping jne.)

Mikä kokemus? a) elämänkokemus (re-construction, re-organisation, re-defining, re-thinking, re-shaping jne.), b) ”oppimiskokemus” (välitön kokemus, havaintokokemus) ja c) tekeminen (sekä uuden tiedon testaus että sitoutumisen osoitus).

KOKEMUKSELLISEN OPPIMISEN NELJÄ KYLÄÄ (Weil & McGill 1989!) Village 1 AIKAISEMMIN OPITUN ARVIOINTI JA TUNNUSTAMINEN (RPL) v. 1946 USAssa toisen maailmansodan veteraanit halusivat, että heidän osaamisensa tunnustetaan yliopistossa aikuisten opiskelijoiden tarpeet ja intressit otetaan vakavasti ja laajennetaan oppimismahdollisuuksia

Village 2 MUUTOS KORKEAKOULUOPETUKSESSA JA TÄYDENNYSKOULUTUKSESSA perinteisistä opetustilanteista sellaisiin oppimisympäristöihin, joissa sitoudutaan sekä opetuskäytänteiden että opetussuunnitelman muuttamiseen oppijakeskeisyys

Village 3 YHTEISKUNNALLINEN MUUTOS juuret yhteiskunnallisten aktivistien työssä voimaantuminen (empowerment) oman yhteiskunnallisen kontekstin tiedostaminen ja työskentely sen muuttamiseksi

Village 4 HENKILÖKOHTAINEN KASVU JA KEHITYS yksilön henkilökohtainen vastuu itsestään ja myös omasta oppimisestaan

Keskeisimpiä teoreetikoita David Kolb, Malcolm Knowles, Jack Mezirow, Donald Schön, Reginald Revans, David Boud, Peter Jarvis ja Stephen Brookfield

KOKEMUKSELLISEN OPPIMISEN TEORIAN PERUSTEESIT 1) Kokemus on oppimisen lähtökohta tai perusta. 2) Kokemusten reflektointi on keskeinen osa oppimisprosessia. 3) Tekemisellä tai toiminnalla on on myös tärkeä merkitys oppimisprosessissa. 4) Teoreetikot puhuvat henkilökohtaisesta tiedosta ja objektiivisesta” tiedosta. 5) Opettaja korvataan ohjaajalla.

Aiemmin kysyttyä… Miten sovellan teorioita käytäntöön? Mitkä ovat kokemuksellisen oppimisen sudenkuopat? Miten paljon se vaatii opettajalta? Mitä joudun itsessäni muokkaamaan ”oppiakseni” KO:n? Millaisia opetusmenetelmiä kokemuksellisessa oppimisessa käytetään?

Aiemmin kysyttyä jatkuu… Mikä ei ole kokemuksellista oppimista? Millaisia opetuskokeiluita kokemuksellisesta oppimisesta voi rakentaa? Mitä on kriittinen reflektio? KO:n utopia? Mitä tulee KO:n jälkeen?

”Olemme sitä, mitä toistuvasti teemme.” Aristoteles Jo eletty’, ’jo koettu’ on aikuiselle varmuuden maailma, jossa on turvallista. David Kolb: ”He doesn’t have 20 years of experience, but one year repeated 20 times.”

” Any experience that does not violate expectation is not worthy of the name experience.” - Hegel -

Andragogiikka – määrittelyä - kokoava, yhtenäinen (unified) teoria aikuisen oppimisesta (eron tekeminen pedagogiikkaan) - Malcolm Knowles teki käsitteen tunnetuksi 1960 –luvulla (1950 Informal Adult Education) - Knowles tutustui siihen vuonna 1967 Dusan Savicevicin (Jugoslavia) kautta - Alexander Kapp 1833 (saksalainen opettaja), Franz Pöggeler 1957 (saksalainen opettaja) – Jugoslavia, Unkari, Saksa - Eduard Lindeman 1926 ”The meaning of adult education” (Dewey ja Grundtvig!)

Eduard Lindeman vuonna 1926 1) ”Education is life” – ei pelkkää valmistautumista tulevaisuuteen, josta ei tiedetä 2) ”non-vocatiomal ideals – ”its purpose is to put meaning into the whole of life 3) ”the approach to adult education will be via the route of situations, not subjects 4) ”the resource of highest value is the learner’s experience

Andragogical assumptions about learners 1. The need to know 2. The learners’ self-concept > capable of self-direction 3. The role of learners’ experience 4. Readiness to learn for real life situations 5. Orientation to learning is problem or life centered 6. Motivation is mostly internal (Knowles 1990. The adult learner: a neglected species) Malinen & Piirainen 2010

Andragogisten periaatteiden mukainen koulutus Koulutus toteutuu harvoin andragogisten periaatteiden mukaisesti (anti-andragogiikka?) Sudenkuoppia: Tavoitteiden määrittely ennalta Sisältö jo opettajien rajaama Arviointi (tentit, testit, arvosanat ym.) Malinen & Piirainen 2010