TeknoDida 2011 Syyspäivät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Advertisements

KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Musiikin opetustilojen suunnitteluohje
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Musiikkiteknologian OPS-seminaari
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Nosta esitystekniikkasi seuraavalle tasolle.
Musiikin ryhmäkoulutus
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Asfalttinormitoimikunta Toiminnan painopisteet ja tulevaisuuden haasteet Pirjo Kuula-Väisänen.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TeknoDida Musiikinoppimisympäristön kehittämishanke Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Musiikinopetuksen verkottuminen Musiikin.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
Kiinan kieltä lukioissa
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Simulointipohjaisen kälisuunnittelun vaikutukset WebALT-käyttöliittymiin Mikko Romppainen.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Pohjolanrinteen kuulumisia Näkymiä viimeisestä puolesta vuodesta.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esityksen transkriptio:

TeknoDida 2011 Syyspäivät 24.-25.9.2011 Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Syyspäivät 24.-25.9.2011 TeknoDida 2011 Musiikinoppimisympäristön kehittämishanke 2008-2011 Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Musiikinopetuksen verkottuminen Musiikin oppimisympäristön kehittäminen

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Johdanto-osa: Kohti eheytynyttä musiikin oppimisympäristöä! Monimuotoinen musiikinopetus Kaikille yhteinen perusopetus Valinnainen, syventävä ja painotettu opetus Oppimisympäristön kehittyminen kouluasteen mukana Suunnittelun lähtökohdat Musiikinopetuksen luonne: musiikkikasvatus Opetuksen tarpeiden ja suunnittelun kohtaaminen Vuorovaikutteisuus prosessissa

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Uudet rakennuskohteet ja vanhojen tilojen perusparannukset Uuden rakentamisen ja perusparannuksen yhteiset tekijät Uudisrakentamisen mahdollisuudet Perusparannuksen haasteet Kouluasteiden ja koulumuotojen erot ja yhtäläisyydet Muut lähialueen musiikkialan toimijat ja yhteistyö Musiikkioppilaitokset Nuorisotoimi Orkesterit ja konserttitalot Musiikkiteatterit Työturvallisuus ja ergonomia Kuulonsuojelu Soittoympäristö, ergonomia Soittimien ja laitteiden siirreltävyys

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Nelivaiheinen suunnittelun prosessi Opetustyön ja varustuksen lähtökohta suunnittelussa Musiikinopetuksen pedagogiset lähtökohdat OPS-sisällöt ja tavoitteet Perusopetus ja valinnainen/syventävä opetus Koulu- ja luokka-asteiden erot Paikkakunta- ja koulukohtaiset erot Painotettu musiikinopetus Työtavat Musisointi: laulu ja soitto Musiikin kuuntelu Musiikkiliikunta Musiikkitieto Musiikkiteknologia Projektit ja tapahtumat

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Monipuolisuuden vaatimukset Muunneltavat opetustilat Toiminnallinen muuntaminen Akustinen muuntaminen Harjoitus ja eriyttämistilojen suuri tarve Bändiharjoitustilat Työskentely tietokoneilla Harrastus ja kerhotoiminnan tilantarve

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 2. Musiikin opetustilojen varustaminen Soittimet Akustiset soittimet Sähkösoittimet Percussio- ja laattasoittimet Laitteet Äänentoisto Soitinvahvistimet Mikrofonit TVT Tietokoneet Ohjelmat Tulostus ja projisointi Muut välineet Telineet Kaapelit Varustuksen riittävä taso Alkuopetus ja aineenopetus Tilakohtaiset varusteet ja liikuteltavat varusteet Varustuksen laatu ja määrä OPS:n ja pedagogisten tavoitteiden vaatimukset Ryhmäkoot ja varustus Varustusluonnos 2009 TVT-ohjeluonnos 2009

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kalusteet Opettajanpöydän vaatimukset Pöydät ja tuolit Säilytyskaapit ja telineet Muu opetusmateriaali Oppikirjat Nuotit Tallenteet Varustuksen sijoittaminen tilaan Kiinteät ja liikuteltavat varusteet Varastoinnin tarve ja luonne Muunneltavuuden vaatimukset Esitys-, eriytys-, ja harjoitustilojen varusteet Soittimet Siirrettävät laitteet Siirrettäessä käytettävät kalusteet Huolto Soitinten huollot Laitteiden huollot Kaapelit ja välineet

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 3. Hankesuunnittelun eri osa-alueet Arkkitehti ja sisustussuunnittelu Sijoittuminen - Paikka rakennuksessa ja kulkuyhteydet - Esiintymistilat - Harjoitus- ja eriyttämistilat - Varastotilat - ”Roudaus” ja ergonomia Luokkatila - Tilankäytön suunnittelu - Suunnat ja varustus - Akustiikka ja esitystekniikka - Kalusteet - Kiinteät kalusteet - Oppilastuolit ja pöydät - Liikuteltavat säilytyskaapit Harjoitus-, huolto ja Varastotilat - Opetuksen lisätilat Studiotilat - Tarkkaamo - Soittotilat

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Akustiikka-, audio ja esitystekniikkasuunnittelu Luokkatila - Äänieristys ja rakenteet - Tilan akustiikka - Akustinen muunneltavuus - Äänilähteet ja äänen suunta - Kiinteät ja liikuteltavat järjestelmät - Äänentoisto - Kiinteät linjat - Opettajanpöytä/ Reititys ja kytkennät Harjoitus/ varastotilat - Tilojen äänijärjestelmät - Äänieristys Studiotilat - Äänitys - Kaapelointi - Reititys ja kytkennät - Tarkkaamo Muunneltavuus ja huolto Äänentoisto-luonnos 2009

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Opetustilojen tekniikan yhtenäissuunnittelu - Esitysteknisten järjestelmien yhdistäminen - Projisointi - Digitaalinen verkko - Äänijärjestelmät - Kiinteä kaapelointi tilojen välillä - Äänetoiston linjat ja muu kuuntelu - TVT- ja projisointi - Opettajan ja oppilaiden työasemat - Esitysvalojärjestelmät - Mahdollisuus himmennettäviin valaisinlinjoihin

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 LVIS-suunnittelu - Sähkösuunnittelu - Musiikkiluokan sähköjärjestelmä - Äänisähkö - Valaistus - Ilmastointisuunnittelu - Koneet ja kanavat - Äänenpaineet - Ohjaus - Lämmitys ja putkityöt - vesikiertopatterit

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 4. Koulurakentamisen suunnittelun ja urakoinnin tilaaminen Musiikkiluokka osana kokonaissuunnittelua -Tilaohjelma - Musiikin asema kouluyhteisön toiminnassa - Yleiset koulurakentamisen säädökset ja ohjeet Käyttöasteeseen vaikuttavat tekijät - Tuntimäärät ja ryhmäkoot - Koulun musiikinopetus osana lasten ja nuorten harrastuksia - Yhteistyö muiden musiikkialan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa Erikoisluokan vaatimukset/edellytykset - Musiikinopetuksen työtapojen ja toiminnallisuuden turvaaminen - Erityissuunnittelun ja varustamisen laajuuden arviointi - Perustaso eri kouluasteilla - Painotetun musiikinopetuksen edellytykset

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Hankesuunnittelu ja siihen kuuluvat työt - Erikoissuunnittelun tilaaminen - Työselostusten laatiminen ja tarkistukset - Musiikkiluokan erikoistyön tilaaminen - Akustiikkatyöt - Äänijärjestelmät Laitehuolto - kiinteiden äänijärjestelmien huollot huoltokirjaan

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Rakentamisen valvonta - Audio- ja esitystekniikkajärjestelmien urakointi ja valvonta - Akustiikkatöiden urakointi ja valvonta - Sähköjärjestelmien urakointi ja valvonta - Työvaiheiden hyväksyminen Tilojen käyttöönotto - Käyttöönoton tarkistuslistat - Korjausvastuu Opetus- ja kouluhuoltohenkilöstön ohjeistus/koulutus - Äänijärjestelmien käyttöönottokoulutus ja tuki - Akustiikkakoulutus - Huolto- ja käyttöohjeet

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kirjoittajia Pedagogiikka : Helsingin opetusvirasto: Reijo Aittakumpu; Kallion lukio, Pekka Evijärvi; Meilahden yläaste, OKL, Helsinki: Petteri Klintrup Oulun Yliopisto / Muka, Kari Kuvamäki Opetushallitus: Eija Kauppinen Koulujen Musiikinopettajat ry: Tuula Jukola Tamk / musiikkiteknologia: Matti Ruippo Musiikkikasvattaja: Marja-Leena Juntunen Varustaminen: Helsingin opetusvirasto: Ville Kervinen, Kruununhaan yläaste, Tuomas Hakkarainen, Mediakeskus, Koulujen Musiikinopettajat ry: Susanna Hallaste Savonlinnan kaupunki Mikko Seppänen, Sibelius Akatemia /Teknologia: Otto Romanovski Muusikko/Musiikkiteknologi, Miro Mantere Suunnittelu: Helsingin kaupunki: Marketta Savelainen, arkkitehti, Ari Jääskö, Sisustusarkkitehti Opetushallitus: Heli Anttalainen, oppimisympäristö-hankkeet Akustiikka-asiantuntijat: Heikki Helimäki, Helimäki akustikot, Heikki Tuominen, akustikko, Audiosuunnittelun asiantuntija: Kari Chydenius Oulun Yliopisto / Muka, Kari Kuvamäki Arkkitehti-, LVI-suunnittelun ja sähkösuunnittelun asiantuntijat Tilaaminen: Helsingin opetusvirasto: Kaisa Nuikkinen, arkkitehti, Päivi Koskinen, hankitapäällikkö, Helsingin rakennusvirasto: Pirjo Kajaste Ja muita koulurakentamisen tilaamisen edustajia

Kirjoitustyö käynnissä Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kirjoitustyö käynnissä Työskentelyn seuraaminen verkossa http://www.musiikki.meke.wikispaces.net Kirjoitustyön eteneminen Keskustelut ja kommentit Esimerkkikohteet Työryhmien oma työskentelysivusto

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Musiikin opetustilojen suunnittelun Keskeiset tekijät: Toiminnan ja opetuksen työtapojen lähtökohta Musiikinopetuksen varusteet ja kalusteet määrittäjinä Akustiikka- ja audiosuunnittelu Harjoitus ja varastotilojen riittävyys Studiotoiminnan kartoitus Sijoittuminen koulurakennuksessa Muunneltavuus Koulukohtaisten painotusten huomioiminen

Hankkeen eteneminen Ohjeen julkaiseminen alkuvuodesta 2012 Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2010 Hankkeen eteneminen Ohjeen julkaiseminen alkuvuodesta 2012 Levittäminen ja vakiinnuttaminen Tiedottaminen Dokumentointi Asiantuntijaverkostot Opettajien verkostoituminen JATKOTOIMET: Koulutus Yliopistot Täydennyskoulutusyksiköt Opetushallitus, KMO Hyvien käytäntöjen levittämien Esimerkkikoulujen tiedot ja yhteyshenkilöt Uusien hankkeiden tuki Verkostojen ylläpito Musiikin oppimisympäristöjen jatkuva kehittäminen

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kiitos!

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011