VESIOSUUSKUNNAT NURMIJÄRVELLÄ Mahdollisuus maaseudun vesihuollon kehittämiseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jätevesien käsittely kuntoon
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Jätevesiasetus ja Porin kaupungin ympäristötoimisto
Haja-asutusalueen jätevesi-ilta
Haja-asutuksen vesihuollon perusteet
TEKNILLINEN KORKEAKOULU ARKKITEHTIOSASTO 2003 JÄTKÄSAARI YLEISSUUNNITTELUN JA SEUTUSUUNNITTELUN PERUSTEET •KÄYTTÖTARKOITUS •ASUMINEN bk-m2 •TOIMISTOT,
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Yhteinen tavoite ja tahtotila rakentamisen perustana - malleja kylien tietoverkkohankkeista Uurainen Veli-Matti Karppinen GrowNow oy.
Vesiosuuskunnan perustaminen Kari Korhonen
© Company name Lapinkylän ja Kauhalan vesihuolto Infopaketti Vesihuoltotyöryhmän esitys Sjökullassa
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
 TERVETULOA 1. Kokouksen avaus 2. Projektin alustava aikataulu 3. Veden laadun mittaukset 4. Yhteenveto infopaketista 5. Laajakaistan palvelut ja kustannukset.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Kiinteistökohtaiset jätevesijärjestelmät Kirsi Mäensivu Jässi-jätevesineuvontahanke
JÄTEVESIEN KÄSITTELY VIEMÄRIVERKOSTOJEN ULKOPUOLISILLA ALUEILLA
Riihimäen Vesihuoltopäivä
LAUKAAN VESI- JA VIEMÄRILAITOS
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
Luovuus innovaatioprosesseissa Case Eerola Luovuus innovaatioprosesseissa
Huomio vesiosuuskuntien kehitystarpeisiin Pellervon Kainuun seminaari Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto, Pellervo-Seura ry.
JÄTEVESIEN KÄSITTELY HAJA- ASUTUSALUEELLA RAAHEN SEUTUKUNNASSA HANKE RAAHEN SEUTUKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS / MAASEUDUN OSAAMISVERKOSTO.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jyrki Lammila
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Hulevesiin liittyvä lainsäädäntö ja sen kehitysnäkymät
Vesihuolto-osuuskunnat osana kansallista vesihuoltopolitiikkaa Pellervon Päivä 2010 Vesihuolto-osuuskunta -seminaari Helsinki, Jaakko Sierla,
Miksi vesiensuojelua tarvitaan
KAUKOLÄMPÖ NYT JUUASSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. VERKOSTO.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Harjoitustyö Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät
Riihimäen kaupungin ympäristönsuojelumääräykset
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Toimenpiteet vuosittain vuosi 2011 Entisen liimatehtaan alue, maaperä-tutkimus ja kunnostussuunnitelma € Torin ympäristön rakennettavuusselvitys9.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
17/6/2009 Päijät-Hämeen haja-asutuksen vesihuollon kehittämissuunnitelma Vesihuollon kehittämissuunnitelmat Vesihuoltopäivä Suvi Virta.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Pohjois-Savon vesihuolto vuonna 2007 ja vesihuollon kehittämistarpeet Elsi Janhunen Savonia-ammattikorkeakoulu Tekniikka, Kuopio.
Vesihuoltolainsäädäntö elintarviketeollisuuden kannalta Antti Belinskij Vanhempi hallitussihteeri Maa- ja metsätalousministeriö If, vesiseminaari,
Nro 204 Suomen ympäristökeskus SYKE, PL 140, Helsinki, Finland
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Osmo Seppälä, toimitusjohtaja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys VVY
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Rautjärven Veden toiminta-alueiden vesihuolto
Esityksen transkriptio:

VESIOSUUSKUNNAT NURMIJÄRVELLÄ Mahdollisuus maaseudun vesihuollon kehittämiseen

Vesiensuojelun näkökulma •Itämeri maailman saastuneimpia meriä •Haja- ja loma-asutus tuottaa edelleen n. 9 % fosforikuormasta (355 t/vuosi) ja 3 % (2500 t/v) typpikuormasta •Haja-asutusalueiden jätevesiasetus pyrkii leikkaamaan Itämereen johdettavaa kokonaiskuormitusta

Eheytyvä yhdyskuntarakenne •Haasteellista Nurmijärvellä •Pitkät välimatkat, yhdyskuntatekniikan kehittäminen ja rakentaminen tulee kalliiksi •Myös haja-asutusalueen kehittämisessä tulee ottaa huomioon kokonaisuus – kunta – alue - ?

Yhteisö ja kansalaisten osallistuminen •Perinteinen kyläyhteisö •Toimivat kansalaiset – osallistuminen haastaa asiantuntijavallan •Kehitys ja ristiriidat – paikallinen etu ja kokonaisetu •Pitkäjänteisyys ja johdonmukaisuus päätöksenteossa

Keskitetty vesihuolto •Veden johtaminen vie vähemmän energiaa kun sen kuljettaminen tankkiautoissa – umpisäiliöt vs. verkostot •Verkosto takaa laadultaan vaihtelemattoman jäteveden käsittelyn •Takaa laadultaan vaihtelemattoman, määrältään riittävän talousveden

Lainsäädäntö •Vesihuoltolaki 119/2001 •Vesilaki 264/1961 •Ympäristönsuojelulaki 86/2000 •Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla 542/2003 •Laki vesihuollon tukemisesta (686/2004)

Klaukkalan puhdistamon puhdistustulokset Biokaasulaitos jätevesilietteiden käsittelyyn LUPAEHDOT (minimi) •Biologinen hapenkulutus 95 % •Kokonaisfosfori 95 % •Kokonaistyppi 70 % HAJA-JÄTEVESIASETUS (?) •BHK7 90 % •Kokonaisfosfori 85 % •Typpi 40 %

Haja-asutuksen vesihuollon kehittämisen periaatteet •Hyväksytty valtuustossa Strategia-ajatus: ”Alueen asukkaiden omatoimisuuteen perustuva toiminta, jota kunta ja muut tahot tukevat”

Nurmijärven kunnan vesihuollon kehittämissuunnitelma •Hyväksytty v •Vesijohtoverkostojen ulkopuolella v asukasta •Vesihuollon kehittämisalueet, 46 kpl •Maankäytön suunnittelu – yleiskaavoitus – sisällä kehittämisalueiden määrittelyssä ja priorisoinnissa •Vesiosuuskunta malli

Haja-asutus alueen vesihuollon kehittämisen kustannukset (kehittämisalueet) v (päivitys rak.kust. indeksi ) Vakituiset asukkaat Liittyvät kiinteistöt Runkoverkoston kustannukset VESIOSUUS- KUNTA Kiinteistö- kohtaiset kustannukset Investointi kustannukset yhteensä I-kori ,8 milj. €3,0 milj. €7,8 milj. € II-kori ,0 milj. €3,6 milj.€8,6 milj. € III-kori ,1 milj. €2,4 milj.€6,5 milj. € Yhteensä ,9 milj. € 9,1 milj. €23,0 milj €

Muut investointikustannukset Rakentamiskohdemilj. € Nukari – Karhunkorpi siirtoviemäri 0,4 Nummenpää – Perttula siirtoviemäri ja yhdysvesijohto 0,5 Yhteensä0,9

Kokonaiskustannukset, 2009 – 2014 Investointikustannukset23,9 milj. € Hankehallinnointi0,5 milj. € Asiantuntijapalvelut0,5 milj. € YHTEENSÄ24,9 milj. €

Kustannusten jakaantuminen

Kiinteistökohtaiset investointikustannukset – € per kiinteistö

Vesiosuuskunta •Useat lait valvovat vesiosuuskunnan toimintaa (Osuuskuntalaki, Vesihuoltolaki, Maankäyttö- ja Rakennuslaki) •Vesiosuuskunnassa päätösvalta sen jäsenillä (jäsenten kokoukset)

Vesiosuuskunta vesihuoltolaitoksena •Vesiosuuskunta täyttää Vesihuoltolaissa vesihuoltolaitokselle asetetut tunnusmerkit •Kunta vahvistaa vesiosuuskunnan hakemuksesta esityksestä toiminta-alueen •Verkostot ja laitteet VO.n toiminta-alueella osuuskunnan omaisuutta •Vesihuoltolaitos huolehtii toiminta-alueellaan vesihuollosta yhdyskunta-kehityksen tarpeita vastaavasti (vesihuoltolaki) •Tiedottamisvelvollisuus ja asiakirjojen julkisuus (vesihuoltolaki)

Yhteistyö kunnan kanssa •Yhteistyösopimus •Nurmijärven vesilaitos veden myynti ja jäteveden vastaanotto •Tuki suunnitteluvaiheessa yleissuunnittelu rakentamissuunnittelu •Vähäinen suora rahallinen tuki •Huomattava tuki rahoituksen takauksissa tai lainoituksessa

Osuuskunnan talous •Varhaisessa vaiheessa hyvä arvioida ja suunnitella VO:n taloutta •Talous riippuvainen liittyjien määristä •Joissain tapauksissa hankalat olosuhteet korottavat kustannuksia •Elinkaari n. 25 vuotta

Osuuskuntien yhteistoiminta •Yhteiset hallintopalvelut •Yhteinen käyttö- ja kunnossapitotuki •Kehittämisalueiden yhdistäminen •Koulutus ja kokemusten vaihto •Mahdolliset sateenvarjo-organisaatiot

Pohdintaan •Yhteistyömallin työstäminen •Toukokuussa seminaari – päätöksentekijöitä, asiantuntijoita, vesiosuuskuntien toimijoita