Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Advertisements

Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Kohti Uutta Kuntaa? Jyrki Myllyvirta Päätöstilanne selvitykseen osallistumisesta 6 myönteistä päätöstä valtuustoista (Artjärvi, Hämeenkoski,
Talousarvioprosessi 2014 KH
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Hollolan ja Hämeenkosken sekä Nastolan ja Lahden yhdistyminen
1 Psykiatrian lautakunta Kellokoskella HUS hallitus päätti § 133, että Hyks:n ja HUS:n liikelaitosten organisaatiota muutetaan
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Lahden seudun kuntajakoselvitys
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Elinvoimainen asumiskaupunki Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään,
(yksilöasioiden jaosto)
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Salon kaupunki Kuntaliitos
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Sote-uudistuksen toimeenpano
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys ( ) Kuntaliitto, Nastolan hallintojohtaja Mika Itänen, UusiKunta- kuntajakoselvityksen sihteeri / Itänen 1

-Seutuhallintokokeilu - Parhaimmillaan mukana kymmenen maakunnan 12 kunnasta -yli kuntarajan yhteistyötä mm. PHKK ky (ammatillinen 2.aste), LAKES Oy, Lahti Travel Oy, Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy, P ä ij ä t-Tili Oy, Lahden seudun Kuntatekniikka OY), seutulippu, Lahden seudun hankintatoimi, PHSOTEY, Wellamo – kansalaisopisto, P ä ij ä t-H ä meen J ä tehuolto Oy, hankkeet, yhteiset lautakunnat rakennusvalvonnassa ja ymp ä rist ö nsuojelussa. Tavoitteena mm.: •lisätä kuntien palveluyhteistyötä •saada aikaan taloudellista säästöä tai toiminnallisia etuja/ vaikuttavuutta •edistää alueen elinvoimaisuutta, vetovoimaa ja kilpailukykyä •vähentää hallinnollisia rajoja toiminnallisissa palveluissa / Itänen2 Yhteisty ötä tehty jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien Lahden seudulla

120213/ Itänen3

Huoltosuhde 4

 Maakunnan Paras-hanke ja  UusiKunta - esiselvitys myönteisessä hengessä & yhteiset haasteet  Hyvät lähtökohdat vapaaehtoiselle, lähes koko maakunnan kuntajako- selvitykselle ( ) - Valtionvarainministeriö asetti päävastuiseksi selvityshenkilöksi Osmo Soininvaaran ja hänen avukseen sosiaali- ja terveys- palveluiden erityisselvittäjäksi Markku Lehdon / Itänen5 Päijät-Hämeen UusiKunta - hankkeesta

 Uusi kunta olisi varautumista tulevaisuuteen  Alueen kilpailukyky nousisi  Kuntatalous vahvistuisi  Hallinto kevenisi  Palvelut turvattaisiin kunnan kaikissa osissa  Suurempi kunta olisi houkutteleva työnantaja  Monimutkainen kuntayhteistyö purkautuisi Miksi uutta kuntaa tavoiteltiin? / Itänen6

JOHTORYHMÄ KUNTAJOHTAJAT SIHTEERISTÖ KUNNANVALTUUSTOT JA -HALLITUKSET LUOTTAMUSHENKILÖKOKOUKSET VALTUUSTORYHMIEN PUHEENJOHTAJAT HALLITUSTEN YHTEISKOKOUKSET VALTUUSTOJENYHTEISKOKOUKSET HENKILÖSTÖRYHMÄ SELVITTÄJÄ SOTE-SELVITTÄJÄ TOIMIKUNNAT KUNTATALOUS SOSIAALI & TERVEYS DEMOKRATIA SIVISTYS STRATEGINEN KEHITTÄMINEN TEKNINEN & YMPÄRISTÖ Kuntajakoselvityksen organisaatio / Itänen7

Uuden kunnan aikataulu Selvitys Suunnittelu ja toteutus Selvitystyö ja sopimus valmistuivat Yhdeksän kunnan valtuustot päättävät, lähtevätkö ne mukaan uuteen kuntaan (Päivi- tys) Päätös (Päätös) Uuden kunnan toimintaa suunnitteleva yhdistymishallitus aloittaa toimintansa yhdistyvät kunnat lakkautetaan ja perustetaan uusi kunta, nimeltään Lahden kaupunki Kuntavaalien jälkeen uuden kunnan valtuusto ja hallitus aloittavat toimintansa Uusi kunta / Itänen8

Viestinnän merkitys  oma tiedottaja  Kuntalaistilaisuudet  Esite joka talouteen  Neljässä kunnassa lisäksi mielipide-tiedustelut/ kansan-äänestykset / Itänen9

Miten henkilöstöä on kuultu ja informoitu prosessin aikana? UusiKunta-henkilöstöryhmä •5 henkilöstöryhmän kokousta •Henkilöstöryhmä kutsuttu valtuustoseminaareihin, 3 kpl • henkilöstöryhmän oma sivu, uutiskirjewww.uusikunta.fi Jokaisessa kunnassa •Valmistelutyön aikana informoitu henkilöstöä ja yt-elintä •Kuntien intranet, kotisivut •yhteistoimintaelimen kokous ennen hallituksen esitystä valtuustolle / Itänen10

Valmis työ Selvittäjän ehdotus Yhdistymissopimus – Sitova vuoden 2015 loppuun Poliittinen sopimus – Moraalisesti sitova, hahmottaa tulevaa kuntaa Selvitysosa – Selvittäjien analyysi, ei sido kuntaa / Itänen11

Tällainen olisi uusi kunta ollut vuonna 2013 Uusi Lahden kaupunki  Asukasluku: *, Suomen 5. tai 6. suurin kaupunki  Pinta-ala: 4507 km²  Veroprosentti: 19,5**  Kaupunginvaltuusto: 85 jäsentä, vuodesta 2017 alkaen 67 jäsentä  Kaupunginhallitus: 15 jäsentä  Kaupunginjohtajana Lahden kaupunginjohtaja  Henkilöstömäärä: runsas (ilman kuntayhtymiä) *Tilastokeskuksen ennuste **AudiaPron arvio kesällä / Itänen12

 Kaupunginvaltuusto : 85 jäsentä (yhtä iso kuin Helsingissä)  2017 alkaen 67 valtuutettua  Kaupunginhallitus: 15 jäsentä  Lautakunnat: yhdistymishallitus päättää  8 aluelautakuntaa, nykyisellä Lahdella ei  9 jäsentä, valitaan alueen asukkaista vaalituloksen perusteella Luottamushenkilöhallinto Yhdistymissopimus / Itänen13

 Alueiden tarpeet ja kehittämistoiveet esiin  Budjetti: 30€ / alueen asukas  Tukevat kulttuuri- ja järjestötoimintaa, harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia  Erillinen määräraha yksityistieavustuksiin  Keskustaajaman ulkopuoliset aluelautakunnat korvaavat teknisen lautakunnan asemakaavojen käsittelyssä  kattava paikallisen vaikuttamisen järjestelmä  alueelliset palvelupisteet Aluelautakunnat, paikallinen näkökulma päätöksentekoon Yhdistymissopimus / Itänen14

 Aloittaa toimintansa, kun kunnat ovat päättäneet yhdistymisestä  päättää kuntien ylimääräisistä investoinneista ja pysyvän henkilöstön palkkaamisesta ennen kuntien yhdistymistä  valmistelee vuodelle 2013 uuden kunnan ensimmäisen talousarvioesityksen Yhdistymishallitus Yhdistymissopimus / Itänen15

 Varhaiskasvatus (päivähoito ja esiopetus)  Peruskoulu  Terveysasema, jossa lääkärin vastaanotto  Hammaslääkäri  Neuvolapalvelut  Nuorisotyö  Vanhusten palvelut  Lähiliikuntapaikat  Kirjasto  Kulttuurityö  Sosiaalityöntekijän vastaanotto  Neuvontaa tarjoava kunnan palvelupiste Lähipalvelut turvataan vähintään jokaisessa kuntakeskuksessa Yhdistymissopimus / Itänen16

 Perus- ja erikoispalvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden  Peruspalvelujen tuotantovastuu jakautuu alueellisesti kolmen (läntisen, eteläisen ja koillisen) tuottajan kesken  Asiakas voi valita sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut mistä tahansa uuden kunnan eri alueilla sijaitsevista palvelupisteistä Erikoissairaanhoito ja perusterveyden huolto saman katon alle Yhdistymissopimus / Itänen17

Yhteistyöllä vahvempi elinkeinopolitiikka & kilpailukyky •Alueiden vahvuuksia korostetaan •Keskittämällä samanlaisia toimintoja lähelle toisiaan luodaan elinvoimaisempia klustereita. •Keskustaajama tarjoaa monipuoliset työmarkkinat •Heinola toisena kaupunkikeskuksena •Teollisuusalueita profiloidaan jyrkemmin •Eteläinen kehätie luo kaupallisen ja toiminnallisen vyöhykkeen, joukkoliikenne •Maaseutuelinkeinot, loma-asutus, matkailu Poliittinen sopimus / Itänen18

120213/ Itänen19

Yhteinen henkilöstöpolitiikka 5 vuoden irtisanomissuoja, 2017 asti  Henkilöstöä voidaan siirtää toisiin tehtäviin tai uuteen toimipaikkaan  Palkkojen harmonisointi yhdistymisavustuksella  Muutostuki, yhteisen toimintakulttuurin luominen Talouteen yhteiset periaatteet - Varmistetaan tasapainoinen talous - mm. siirtymäkaudella uudet investoinnit, merkittävät omistajapoliittiset päätökset sekä virkojen perustamiset vain yhdistymishallituksella Henkilöstö & talous Yhdistymissopimus / Itänen20

Tietoa selvityksen tueksi: Talousennuste ja taseanalyysi • yhdistymisavustus yhteensä 8,9 miljoonaa kolmen vuoden aikana • Käyttökohteita ovat erityisesti: • alueellisten monipalvelupisteiden toiminnan käynnistäminen, • uuden kunnan markkinointi ja kuntalaisviestintä, • tietojärjestelmien yhtenäistäminen sekä • henkilöstön muutosvalmennus ja palkkaharmonisointi • AudiaPro laati talousennusteet • NetEffect laati taseanalyysin / Itänen21

Mitä opimme? •Tarvitaan ymmärrettäviä perusteluja miksi muutosta ollaan tekemässä: faktat, avoimuus sekä päättäjien kesken että organisaatioiden sisällä. •Onnistuneen muutoksen johtajan erityisosaamista on taito ennakoida, nähdä tulevaisuuden iso kuva ja muutos osana isompaa kokonaisuutta sekä suhteutettava oman organisaationsa paikka siinä. - Halutaanko pelata mestaruussarjaa vai ollaanko tyytyväisiä ykkösdivariin? •Lisäksi muutos on osattava markkinoida. Onnistuneen viestinnän merkitys keskiössä. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat, jotka eniten tiesivät UusiKunta-hankkeen sisällöstä olivat myönteisempiä uudistukselle kuin ne jotka olivat tiedon ulkokehällä. •Muutosvastarinta saa helposti laajempaa ymmärrystä osakseen, koska se puolustaa olemassa olevaa tilannetta. Kuntalaiskyselyt yleensä vahvistavat olemassa olevaa tilannetta. Pohdittava tarkoin tuoko lisäarvoa päätökseteolle / Itänen22

•Kuntaliitoksen onnistunut toteutus vaatii ennen kaikkea vahvaan keskinäiseen luottamukseen perustuvan tahtotilan. •Myös selkeät pelisäännöt ja yhteiset tavoitteet ja, esim. seudullinen strategia tai toimeenpanosuunnitelma, olisi hyvänä apuna. Rakenne luo raamin ja selkeän mahdollisuuden toteuttaa tavoitteita. •Yhteistyö tarvitsee veturin, toisaalta ongelmana usein onkin se, onko olemassa riittävästi valmiutta muilla veturi –roolin antamiselle suurimmalle kunnalle. Huomioiko suuri riittävästi pienempiä jatkossa. Vaikea ratkaista yksiselitteisesti, koska se on yhteisen tekemisen myötä syntynyt luottamuskysymys / Itänen23 Muutoksissa myös mahdollisuus parempaan, kunhan muistamme omat vahvuutemme

Onnistunut muutoksen johtaminen, esim. kuntaliitoksen toteutus, vaatii poliittista johtajuutta ja muutokseen sitoutuneita johtavia viranhaltijoita. - Pysyttävä pystyssä kovassakin tuulessa. Kiitos! / Itänen24 Lopuksi