Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys ( ) Kuntaliitto, Nastolan hallintojohtaja Mika Itänen, UusiKunta- kuntajakoselvityksen sihteeri / Itänen 1
-Seutuhallintokokeilu - Parhaimmillaan mukana kymmenen maakunnan 12 kunnasta -yli kuntarajan yhteistyötä mm. PHKK ky (ammatillinen 2.aste), LAKES Oy, Lahti Travel Oy, Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy, P ä ij ä t-Tili Oy, Lahden seudun Kuntatekniikka OY), seutulippu, Lahden seudun hankintatoimi, PHSOTEY, Wellamo – kansalaisopisto, P ä ij ä t-H ä meen J ä tehuolto Oy, hankkeet, yhteiset lautakunnat rakennusvalvonnassa ja ymp ä rist ö nsuojelussa. Tavoitteena mm.: •lisätä kuntien palveluyhteistyötä •saada aikaan taloudellista säästöä tai toiminnallisia etuja/ vaikuttavuutta •edistää alueen elinvoimaisuutta, vetovoimaa ja kilpailukykyä •vähentää hallinnollisia rajoja toiminnallisissa palveluissa / Itänen2 Yhteisty ötä tehty jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien Lahden seudulla
120213/ Itänen3
Huoltosuhde 4
Maakunnan Paras-hanke ja UusiKunta - esiselvitys myönteisessä hengessä & yhteiset haasteet Hyvät lähtökohdat vapaaehtoiselle, lähes koko maakunnan kuntajako- selvitykselle ( ) - Valtionvarainministeriö asetti päävastuiseksi selvityshenkilöksi Osmo Soininvaaran ja hänen avukseen sosiaali- ja terveys- palveluiden erityisselvittäjäksi Markku Lehdon / Itänen5 Päijät-Hämeen UusiKunta - hankkeesta
Uusi kunta olisi varautumista tulevaisuuteen Alueen kilpailukyky nousisi Kuntatalous vahvistuisi Hallinto kevenisi Palvelut turvattaisiin kunnan kaikissa osissa Suurempi kunta olisi houkutteleva työnantaja Monimutkainen kuntayhteistyö purkautuisi Miksi uutta kuntaa tavoiteltiin? / Itänen6
JOHTORYHMÄ KUNTAJOHTAJAT SIHTEERISTÖ KUNNANVALTUUSTOT JA -HALLITUKSET LUOTTAMUSHENKILÖKOKOUKSET VALTUUSTORYHMIEN PUHEENJOHTAJAT HALLITUSTEN YHTEISKOKOUKSET VALTUUSTOJENYHTEISKOKOUKSET HENKILÖSTÖRYHMÄ SELVITTÄJÄ SOTE-SELVITTÄJÄ TOIMIKUNNAT KUNTATALOUS SOSIAALI & TERVEYS DEMOKRATIA SIVISTYS STRATEGINEN KEHITTÄMINEN TEKNINEN & YMPÄRISTÖ Kuntajakoselvityksen organisaatio / Itänen7
Uuden kunnan aikataulu Selvitys Suunnittelu ja toteutus Selvitystyö ja sopimus valmistuivat Yhdeksän kunnan valtuustot päättävät, lähtevätkö ne mukaan uuteen kuntaan (Päivi- tys) Päätös (Päätös) Uuden kunnan toimintaa suunnitteleva yhdistymishallitus aloittaa toimintansa yhdistyvät kunnat lakkautetaan ja perustetaan uusi kunta, nimeltään Lahden kaupunki Kuntavaalien jälkeen uuden kunnan valtuusto ja hallitus aloittavat toimintansa Uusi kunta / Itänen8
Viestinnän merkitys oma tiedottaja Kuntalaistilaisuudet Esite joka talouteen Neljässä kunnassa lisäksi mielipide-tiedustelut/ kansan-äänestykset / Itänen9
Miten henkilöstöä on kuultu ja informoitu prosessin aikana? UusiKunta-henkilöstöryhmä •5 henkilöstöryhmän kokousta •Henkilöstöryhmä kutsuttu valtuustoseminaareihin, 3 kpl • henkilöstöryhmän oma sivu, uutiskirjewww.uusikunta.fi Jokaisessa kunnassa •Valmistelutyön aikana informoitu henkilöstöä ja yt-elintä •Kuntien intranet, kotisivut •yhteistoimintaelimen kokous ennen hallituksen esitystä valtuustolle / Itänen10
Valmis työ Selvittäjän ehdotus Yhdistymissopimus – Sitova vuoden 2015 loppuun Poliittinen sopimus – Moraalisesti sitova, hahmottaa tulevaa kuntaa Selvitysosa – Selvittäjien analyysi, ei sido kuntaa / Itänen11
Tällainen olisi uusi kunta ollut vuonna 2013 Uusi Lahden kaupunki Asukasluku: *, Suomen 5. tai 6. suurin kaupunki Pinta-ala: 4507 km² Veroprosentti: 19,5** Kaupunginvaltuusto: 85 jäsentä, vuodesta 2017 alkaen 67 jäsentä Kaupunginhallitus: 15 jäsentä Kaupunginjohtajana Lahden kaupunginjohtaja Henkilöstömäärä: runsas (ilman kuntayhtymiä) *Tilastokeskuksen ennuste **AudiaPron arvio kesällä / Itänen12
Kaupunginvaltuusto : 85 jäsentä (yhtä iso kuin Helsingissä) 2017 alkaen 67 valtuutettua Kaupunginhallitus: 15 jäsentä Lautakunnat: yhdistymishallitus päättää 8 aluelautakuntaa, nykyisellä Lahdella ei 9 jäsentä, valitaan alueen asukkaista vaalituloksen perusteella Luottamushenkilöhallinto Yhdistymissopimus / Itänen13
Alueiden tarpeet ja kehittämistoiveet esiin Budjetti: 30€ / alueen asukas Tukevat kulttuuri- ja järjestötoimintaa, harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia Erillinen määräraha yksityistieavustuksiin Keskustaajaman ulkopuoliset aluelautakunnat korvaavat teknisen lautakunnan asemakaavojen käsittelyssä kattava paikallisen vaikuttamisen järjestelmä alueelliset palvelupisteet Aluelautakunnat, paikallinen näkökulma päätöksentekoon Yhdistymissopimus / Itänen14
Aloittaa toimintansa, kun kunnat ovat päättäneet yhdistymisestä päättää kuntien ylimääräisistä investoinneista ja pysyvän henkilöstön palkkaamisesta ennen kuntien yhdistymistä valmistelee vuodelle 2013 uuden kunnan ensimmäisen talousarvioesityksen Yhdistymishallitus Yhdistymissopimus / Itänen15
Varhaiskasvatus (päivähoito ja esiopetus) Peruskoulu Terveysasema, jossa lääkärin vastaanotto Hammaslääkäri Neuvolapalvelut Nuorisotyö Vanhusten palvelut Lähiliikuntapaikat Kirjasto Kulttuurityö Sosiaalityöntekijän vastaanotto Neuvontaa tarjoava kunnan palvelupiste Lähipalvelut turvataan vähintään jokaisessa kuntakeskuksessa Yhdistymissopimus / Itänen16
Perus- ja erikoispalvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden Peruspalvelujen tuotantovastuu jakautuu alueellisesti kolmen (läntisen, eteläisen ja koillisen) tuottajan kesken Asiakas voi valita sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut mistä tahansa uuden kunnan eri alueilla sijaitsevista palvelupisteistä Erikoissairaanhoito ja perusterveyden huolto saman katon alle Yhdistymissopimus / Itänen17
Yhteistyöllä vahvempi elinkeinopolitiikka & kilpailukyky •Alueiden vahvuuksia korostetaan •Keskittämällä samanlaisia toimintoja lähelle toisiaan luodaan elinvoimaisempia klustereita. •Keskustaajama tarjoaa monipuoliset työmarkkinat •Heinola toisena kaupunkikeskuksena •Teollisuusalueita profiloidaan jyrkemmin •Eteläinen kehätie luo kaupallisen ja toiminnallisen vyöhykkeen, joukkoliikenne •Maaseutuelinkeinot, loma-asutus, matkailu Poliittinen sopimus / Itänen18
120213/ Itänen19
Yhteinen henkilöstöpolitiikka 5 vuoden irtisanomissuoja, 2017 asti Henkilöstöä voidaan siirtää toisiin tehtäviin tai uuteen toimipaikkaan Palkkojen harmonisointi yhdistymisavustuksella Muutostuki, yhteisen toimintakulttuurin luominen Talouteen yhteiset periaatteet - Varmistetaan tasapainoinen talous - mm. siirtymäkaudella uudet investoinnit, merkittävät omistajapoliittiset päätökset sekä virkojen perustamiset vain yhdistymishallituksella Henkilöstö & talous Yhdistymissopimus / Itänen20
Tietoa selvityksen tueksi: Talousennuste ja taseanalyysi • yhdistymisavustus yhteensä 8,9 miljoonaa kolmen vuoden aikana • Käyttökohteita ovat erityisesti: • alueellisten monipalvelupisteiden toiminnan käynnistäminen, • uuden kunnan markkinointi ja kuntalaisviestintä, • tietojärjestelmien yhtenäistäminen sekä • henkilöstön muutosvalmennus ja palkkaharmonisointi • AudiaPro laati talousennusteet • NetEffect laati taseanalyysin / Itänen21
Mitä opimme? •Tarvitaan ymmärrettäviä perusteluja miksi muutosta ollaan tekemässä: faktat, avoimuus sekä päättäjien kesken että organisaatioiden sisällä. •Onnistuneen muutoksen johtajan erityisosaamista on taito ennakoida, nähdä tulevaisuuden iso kuva ja muutos osana isompaa kokonaisuutta sekä suhteutettava oman organisaationsa paikka siinä. - Halutaanko pelata mestaruussarjaa vai ollaanko tyytyväisiä ykkösdivariin? •Lisäksi muutos on osattava markkinoida. Onnistuneen viestinnän merkitys keskiössä. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat, jotka eniten tiesivät UusiKunta-hankkeen sisällöstä olivat myönteisempiä uudistukselle kuin ne jotka olivat tiedon ulkokehällä. •Muutosvastarinta saa helposti laajempaa ymmärrystä osakseen, koska se puolustaa olemassa olevaa tilannetta. Kuntalaiskyselyt yleensä vahvistavat olemassa olevaa tilannetta. Pohdittava tarkoin tuoko lisäarvoa päätökseteolle / Itänen22
•Kuntaliitoksen onnistunut toteutus vaatii ennen kaikkea vahvaan keskinäiseen luottamukseen perustuvan tahtotilan. •Myös selkeät pelisäännöt ja yhteiset tavoitteet ja, esim. seudullinen strategia tai toimeenpanosuunnitelma, olisi hyvänä apuna. Rakenne luo raamin ja selkeän mahdollisuuden toteuttaa tavoitteita. •Yhteistyö tarvitsee veturin, toisaalta ongelmana usein onkin se, onko olemassa riittävästi valmiutta muilla veturi –roolin antamiselle suurimmalle kunnalle. Huomioiko suuri riittävästi pienempiä jatkossa. Vaikea ratkaista yksiselitteisesti, koska se on yhteisen tekemisen myötä syntynyt luottamuskysymys / Itänen23 Muutoksissa myös mahdollisuus parempaan, kunhan muistamme omat vahvuutemme
Onnistunut muutoksen johtaminen, esim. kuntaliitoksen toteutus, vaatii poliittista johtajuutta ja muutokseen sitoutuneita johtavia viranhaltijoita. - Pysyttävä pystyssä kovassakin tuulessa. Kiitos! / Itänen24 Lopuksi