Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOnni Aro Muutettu yli 5 vuotta sitten
3
Elinvoimainen asumiskaupunki
Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään, tarvitaan yhteinen tavoitetila sekä konkreettisia matkailualan verkoston kehittämistoimenpiteitä - uusia ja tarpeisiin muotoiltuja palveluita, palvelukokonaisuuksia, tahtoa ja osaamista.
4
Hämeenlinna matkailun tilastoissa Juha Isosuo 15. 2
Hämeenlinna matkailun tilastoissa Juha Isosuo Matkailuseminaari
5
Seutuvertailu - Saapuneiden matkailijoiden lukumäärän kehitys
Hämeenlinnan seudun matkailijoiden lukumäärät ovat hieman nousseet vuodesta 1995 lähtien. Lukuun ottamatta suurempaa nousua vuosien 2006 – 2008 välillä. Lähde: Visit Finland * Saapumisella tarkoitetaan majoitusliikkeeseen saapunutta vierasta, joka kirjoittautuu majoitusliikkeeseen yöpyäkseen siellä yhden tai useamman yön. Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja.
6
131 635 saapunutta matkailijaa vuonna 2017
Kuntavertailu (top-5 vs. Hämeenlinna) - Saapuneiden matkailijoiden lukumäärän kehitys Hämeenlinna kuuluu Suomessa viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon Top-5 saapunutta matkailijaa vuonna 2017 Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja. Lähde: Tilastokeskus. Majoitustilasto.
7
Maakunnat - Yöpymisten lukumäärän kehitys vuosina 1995–2017
Uusimaa ja Lappi erottuvat joukosta. Kanta-Häme on Ahvenanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan kanssa samalla tasolla. Lähde: Visit Finland
8
Kuntavertailu (top-5 vs. Hämeenlinna) - Yöpymisten lukumäärä
Yöpymisten määrä on Hämeenlinnassa laskenut hieman vuosien saatossa. Tampereella, Helsingissä ja Vantaalla yöpymisten määrä on kasvanut Lähde: Visit Finland Vuosi 2017 ei sisällä joulukuun tietoja. Lähde: Tilastokeskus. Majoitustilasto.
9
Matkailun tulovaikutukset Hämeenlinnassa 2014 ja 2015
Linnan Kehitys tilasi TAK Oy:ltä helmikuussa 2017 selvityksen matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista. Matkailu alueelliset tulo- ja työllisyysvaikutukset laskettiin hyödyntämällä useita tilastoja (majoitus, toimipaikat, palkkarakenne, kesämökit, etc.) Matkailijoiden tietyllä alueella käyttämä raha synnyttää välittömiä vaikutuksia. Kun yritykset puolestaan tekevät hankintoja alueella muilta yrityksiltä, syntyy välillisiä vaikutuksia. Matkailijat jättivät vuonna 2015 Hämeenlinnaan kaikkiaan noin 87 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa, eli tämä on seudun välitön matkailutulo. Matkailijoiden arvonlisäverollinen rahankäyttö Hämeenlinnassa oli noin 99,9 miljoonaa euroa. Hämeenlinnan kokonaismatkailutuloksi saadaan 113–125 miljoonaa euroa. Lähde: TAK OY (2017). MATKAILUN TULO- JA TYÖLLISYYSVAIKUTUKSET Hämeenlinna
10
KH päätös 12.2.2018 Kaupunginhallitus päättää
että matkailuohjelman ohjausryhmään nimetään 12 jäsentä, joista 7 nimetään valtuutetuista. Lisäksi ohjausryhmään kutsutaan 5 jäsentä, jotka edustavat kaupungin elinkeinoyhtiötä, matkailutoimijaa Hämeenlinnasta, matkailutoimijaa Hattulasta tai Janakkalasta ja lisäksi kaksi muuta jäsentä. puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja nimetään em. Valtuutetuista, että kaupunginjohtaja nimeää matkailuohjelmalle esittelijän ja sihteerin virkahenkilöistä. perustaa ohjausryhmätyötä tukevan sparraustiimin matkailualan toimijoista, johon matkailualan toimijat voivat ilmoittautua avoimesti, että matkailuohjelmatyön tukemiseksi ja avoimen toimintamallin edistämiseksi perustetaan yhteinen digitaalinen palaute- ja keskustelukanava, Kaupunginhallitus nimeää ohjausryhmän jäsenet kokouksessaan
11
Markku Rimpelä
13
Mittarit http://188.117.28.87/etuotteet/tavoite/index.php?&client=6
14
Hämeenlinnan asema matkailussa yöpymisten näkökulmasta
15
Ennakkokysely yleiset
16
Ennakkokysely kohdennetut
Ennakkokysely kohdennetut Yhteensä 24 eri kohdetta, mainintoja 49 TOP3: Luontomatkailu Hämeen linna & puisto Keskusta eläväksi Kantola Sibelius-brändi 16
17
Matkailuorganisaatio
Teemat Yhteinen tahtotila Matkailuorganisaatio Suunnitelma 17
18
Työskentelyperiaatteet
Työskentelyperiaatteet Yhdessä tekeminen Avoin vuorovaikutus Tavoitteellisuus 18
19
HML matkailuohjelma 2018 – 2X Projektiryhmä & Viestintä
Hämeenlinnan matkailuohjelman laatiminen (road map) STPO-prosessi HML matkailuohjelma 2018 – 2X HML toimintamalli HML tahtotila Toimijat & tapaamiset 15.2 12.4 17.5 BL 13.6 6.3 26.4 31.5 Projektiryhmä & Viestintä Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu ohjausryhmä työpajat seminaarit
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.