Kurt Möller Brand Manager, Subway Suomi Puh. 040-5438425 Kurt.moller@subway.fi
SUBWAY® Ketju perustettu Fred DeLucan ja Dr Peter Buck toimesta USA:ssa, Connecticutissa vuonna 1965. Tällä hetkellä maailmassa on yli 40.000 ravintolaa 100 maassa. Subway on maailman suurin ravintolaketju toimipaikkojen lukumäärällä mitattuna.
Liikeidea SUBWAY® -ravintoloiden liikeideana on: Tarjota asiakkailleen tuoreita ja maukkaita täytettyjä leipiä eli subi® -leipiä Perusajatuksena on valinnanvapaus eli jokainen subi® tehdään asiakkaan edessä hänen itse valitsemistaan täytteistään. Tarjota kevyempi vaihtoehto perinteisille pikaruokaketjuille: subi® -leivät joissa on alle 6 grammaa rasvaa. Maailmassa on n. 7.5 miljardia ihmistä, joiden pitää syödä 2-3 kertaa päivässä. Ainoa kysymys on MISSÄ? –Fred DeLuca-
Subi!
SUBWAY® lukuina SUBWAY® -ketjun liiketoimintakonsepti perustuu franchising-yrittäjyyteen. Ensimmäinen ravintola avattiin vuonna 2000 Helsingin Annankadulla. Tunnettavuus Suomessa yli 70% Vuoden Franchise ketju Suomessa vuonna 2012! SUBWAY® -ravintoloita 41.422kpl (Suomessa 124) Ei yhtään ennakkoon myytyä subia, joka päivä! ravintoloita 12, nyt
MaRa:n suhdanneraportti (Pikaruoka) Pikaruokaravintoloiden kysyntä: Koko toimiala 1.1. - 31.12.2012 -> +4,6% Toimipisteiden lisäys -> +5,6% Pikaruokailun hinta +4,57% (tilastokeskus) Luvuissa mukana: Arnolds, Hesburger, Kotipizza, McDonald’s, Rax, Rolls, 55 burger fries cola, Subway Subway 1.1. - 31.12.2012 -> +17,7% Toimipisteiden lisäys -> 14,0% (suurin osa marras-joulukuussa) Subway:n osuus koko Suomen pikaruokamarkkinasta on jo 9,3%
Paras pikaruokaketju SUBWAY® -ravintolat on valittu viitenä vuotena peräkkäin asiakkaiden mielestä Suomen parhaaksi pikaruokaketjuksi (Taloustutkimus). Asiakkaiden arvioissa SUBWAY® -ravintolat sai parhaat arvosanat laadussa maussa nopeudessa valinnan vaihtoehdoissa henkilökunnan palveluhalukkuudessa.
Markkinoinin brändiarvot Freshly Made Tuoreus ja valinnanvapaus ovat brändin sateenvarjo, jonka alle muut arvot ja kampanjat sitoutuvat. Keveys, arvo ja nautinto selittyvät tuoreus–brändiarvon alla . Aktiivisuus Pyritään olemaan ajan hermoilla markkinnoinnissa brändiarvoja kunnioittaen. Ohessa muutamia esimerkkejä.
Brändi = teot + viesti + ilme Yksittäisiä yrityksiä, ketjuja, aloja, oppilaitoksia, henkilöitä Onnistunut brändäys perustuu yhdenmukaisuuteen kaikkien toimijoiden osalta jokaisella aihe-alueella Tärkeimmät Jatkuvuus Turvallisuus Haluttuus Helppo lähestyttävyys/kommunikointi/asiointi
Oppisopimus brändinä Ylioppilastutkintoa vastaava Haluttu/superhaluttu, seksikäs Kiinnostaa ja puhuttelee kaikkia (opiskelijat, oppilaitokset, yritykset, muut) Olemassa olevan mediapresenssin hyödyntäminen Räjähtävä ”aloitus”, Go Big or go home! Tuotteen / substanssin oltava kunnossa. Yhdenmukaisuus Markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän keinot Ansaittu media Co -bränding Oikeat kumppanit (idolit, urheilijat, artistit) Yritysmaailman yhteistyö (hyödyntäminen, kuunteleminen ja oppiminen) Projektin vetäminen ja hallinta (vastuuhenkilöt, tavoitteet, mittarit, tutkimukset)
valtakunnallinen taho oppisopimus-koulutuksesta Yhteenveto 1. Yksi ainoa valtakunnallinen taho vastaamaan oppisopimus-koulutuksesta 2. Selkeät, kattavat, yksityiskohtaiset valtakunnalliset ohjeet opiskelijoille yrittäjille ja oppilaitoksille 3. Oppisopimus- toiminnan ja oppimisen tietoinen branding ja markkinointi
Kiitos Kurt Möller 040-543 84 25 Kurt.moller@subway.fi