Ohjaus työtehtävänä
OPISKELIJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA – koulupedagogiikan ja yliopistopedagogiikan näkökulmat OPETUS – opiskelu – oppiminen KOULUPED. YLIOPISTOPED. ohjaus – HARJOITTELU – osaaminen Ohjaajan rooli Opiskelijan rooli Oppilaan tai opiskelijan rooli
OHJAAJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA Opettaja siirtyy ohjaajan rooliin. - tavoitteellinen harjoittelijan ohjaus YLIOPISTOPEDA- GOGINEN NÄKÖ- KULMA Opettajan työkenttä Harjoittelija toimii opettajana. Harjoittelija seuraa opetusta ja osallistuu opettajan työn arkeen. KOULUPEDAGO- GINEN NÄKÖKUL- MA Harjoittelu- tai praktikumijakso
TULOKSET
KONTAKTI – EI-KONTAKTIOHJAUS
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Opiskelijan ohjaaminen opetukseen liittyvissä kysymyksissä yliopiston asettamien tavoitteiden suunnassa Opiskelijan ohjaaminen koulun, päiväkodin luokan/ryhmän toimintakulttuuriin, opetussuunnitelmaan ja oppija-ainekseen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
Harjoitustuntien ohjaus OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Harjoitustuntien ohjaus Harjoitustuntien ohjaus oppituntia tai opetusjaksoa koskevien suunnitelmien ohjaus palaute pidety(i)stä harjoitus- tunn(e)ista virikkeitä opetustyöhön projektien ohjaus YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Valmistautuminen ohjausjakson suunnittelua, järjestelyä ohjausmateriaalin suunnittelua, valmistusta, monistusta ohjauksen periaatteet ohjauksen ”mietintää” tunti- ja jaksosuunnitelmien lukua ja arviointia loppupalautteeseen valmistautuminen opiskelijoiden materiaaleihin ja tavoitteisiin tutustumista Valmistautuminen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä kokoavia palautteita Kokoavia palautteita palaute viikosta palaute päivästä viikkosuunnitelman ohjaus jaksosuunnitelma loppupalaveri YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä suunnittelu Ohjauksen suunnittelu tavoitteet ja aikataulut opiskelijan henkilökoht. tavoitteet ohjaustyön suunnittelu kollegan kanssa viikko-/ kokonaissuunnitelman ohjeistus YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä kouluun tutustuminen Kouluun tutustuminen luokka tutuksi koulu tutuksi oppimisalustaan tutustuminen projektit tutuksi YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Ryhmäohjaukset, esim teemoista: ylioppilaskokeet oppiainekohtaista tietoa luokan haltuunotto toiminta erityisoppilaiden kanssa tuntisuunnitelma opetuksen apuna opetussuunnitelmatyö kaikenlaiset oppijat työhyvinvointi oppilaiden motivointi opetuksen yleisestä järjestämisestä kokeet ja niiden tarkastaminen materiaalien hankinta luokkaan arviointi ryhmä- ohjaukset YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Harjoittelun järjestäminen harjoittelijoiden tiedottaminen koululla tiedottaminen seurantatunneista sopiminen muiden opettajien kanssa koulun yhteisen toimintaan osallistumisen suunnittelu harjoittelijoiden atk-tunnusten hankinta, kaapit, ruokaliput, avaimet jälkipuinti ohjaavien opettajien kesken harjoittelun järjestäminen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Keskusteluja eriyttämisestä tuntoja luokan oppilaista oppiaineista seuratusta tunnista lomakkeen täyttämisestä vanheimpainillasta, juhlista preliminääreistä ryhmästä ja sen tilanteesta - ratkaisuvaihtoehdoista keskusteluja YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN
”vilkkaita keskusteluja ylimääräisellä ajalla” VASTAAJIEN TOTEAMAA ”on ollut lukuisa joukko lyhyempiä, ennalta sopimattomia ohjaustuokioita” ”vilkkaita keskusteluja ylimääräisellä ajalla” ”nämä kohtaamiset koululla tuntuvat olevan merkityksellisiä kaikille osapuolille” ”mikä on ohjauksen ja satunnaisen rupattelun raja?” ”ohjaus on katkeamatonta, spontaania sekä erittäin tilanneherkkää.”