Ohjaus työtehtävänä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiija Malmi Virolahden kunta Vellamo
Advertisements

Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Yliopistopedagogiikan ja koulupedagogiikan rajamaastossa – opetusharjoittelun ohjaajan tehtävistä ja työnkuvasta Kasvatustieteen päivät, Vaasa 22.–
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Ops seminaari Askola.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
7lk:n arviointi.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Ekaluokalle 2017.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ohjaus työtehtävänä

OPISKELIJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA – koulupedagogiikan ja yliopistopedagogiikan näkökulmat OPETUS – opiskelu – oppiminen KOULUPED. YLIOPISTOPED. ohjaus – HARJOITTELU – osaaminen Ohjaajan rooli Opiskelijan rooli Oppilaan tai opiskelijan rooli

OHJAAJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA Opettaja siirtyy ohjaajan rooliin. - tavoitteellinen harjoittelijan ohjaus YLIOPISTOPEDA- GOGINEN NÄKÖ- KULMA Opettajan työkenttä  Harjoittelija toimii opettajana. Harjoittelija seuraa opetusta ja osallistuu opettajan työn arkeen. KOULUPEDAGO- GINEN NÄKÖKUL- MA Harjoittelu- tai praktikumijakso

TULOKSET

KONTAKTI – EI-KONTAKTIOHJAUS

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Opiskelijan ohjaaminen opetukseen liittyvissä kysymyksissä yliopiston asettamien tavoitteiden suunnassa Opiskelijan ohjaaminen koulun, päiväkodin luokan/ryhmän toimintakulttuuriin, opetussuunnitelmaan ja oppija-ainekseen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

Harjoitustuntien ohjaus OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Harjoitustuntien ohjaus Harjoitustuntien ohjaus oppituntia tai opetusjaksoa koskevien suunnitelmien ohjaus palaute pidety(i)stä harjoitus- tunn(e)ista virikkeitä opetustyöhön projektien ohjaus YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Valmistautuminen ohjausjakson suunnittelua, järjestelyä ohjausmateriaalin suunnittelua, valmistusta, monistusta ohjauksen periaatteet ohjauksen ”mietintää” tunti- ja jaksosuunnitelmien lukua ja arviointia loppupalautteeseen valmistautuminen opiskelijoiden materiaaleihin ja tavoitteisiin tutustumista Valmistautuminen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä kokoavia palautteita Kokoavia palautteita palaute viikosta palaute päivästä viikkosuunnitelman ohjaus jaksosuunnitelma loppupalaveri YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä suunnittelu Ohjauksen suunnittelu tavoitteet ja aikataulut opiskelijan henkilökoht. tavoitteet ohjaustyön suunnittelu kollegan kanssa viikko-/ kokonaissuunnitelman ohjeistus YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä kouluun tutustuminen Kouluun tutustuminen luokka tutuksi koulu tutuksi oppimisalustaan tutustuminen projektit tutuksi YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Ryhmäohjaukset, esim teemoista: ylioppilaskokeet oppiainekohtaista tietoa luokan haltuunotto toiminta erityisoppilaiden kanssa tuntisuunnitelma opetuksen apuna opetussuunnitelmatyö kaikenlaiset oppijat työhyvinvointi oppilaiden motivointi opetuksen yleisestä järjestämisestä kokeet ja niiden tarkastaminen materiaalien hankinta luokkaan arviointi ryhmä- ohjaukset YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Harjoittelun järjestäminen harjoittelijoiden tiedottaminen koululla tiedottaminen seurantatunneista sopiminen muiden opettajien kanssa koulun yhteisen toimintaan osallistumisen suunnittelu harjoittelijoiden atk-tunnusten hankinta, kaapit, ruokaliput, avaimet jälkipuinti ohjaavien opettajien kesken harjoittelun järjestäminen YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä Keskusteluja eriyttämisestä tuntoja luokan oppilaista oppiaineista seuratusta tunnista lomakkeen täyttämisestä vanheimpainillasta, juhlista preliminääreistä ryhmästä ja sen tilanteesta - ratkaisuvaihtoehdoista keskusteluja YLIOPISTOPEDA-GOGINEN KOULUPEDAGO-GINEN

”vilkkaita keskusteluja ylimääräisellä ajalla” VASTAAJIEN TOTEAMAA ”on ollut lukuisa joukko lyhyempiä, ennalta sopimattomia ohjaustuokioita” ”vilkkaita keskusteluja ylimääräisellä ajalla” ”nämä kohtaamiset koululla tuntuvat olevan merkityksellisiä kaikille osapuolille” ”mikä on ohjauksen ja satunnaisen rupattelun raja?” ”ohjaus on katkeamatonta, spontaania sekä erittäin tilanneherkkää.”