Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Moodlen ohje opiskelijoille
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mikä on hänen ammatti? Missä hän on töissä? Mitä hän tekee?
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Kuvakäsikirjoitus.
Listening comprehension
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Pupa-versot rakennekaavio / päätaso
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
 In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Ottaisin kiinni sateenkaaren jos vain pystyisin, ja jakaisin sen kauneuden kanssasi.  
Tulla tietoiseksi niistä olettamuksista Tacit olettamuksista jotka määräävät ja hallitsevat ja myötävaikuttavat lukita estää késkustelu.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
ASUNTOJEN VUOKRAT 2008 Yliaktuaari Paula Paavilainen
PILKKU.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Harrastukset 6. l..
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
Kysy parilta kysymys, vastaus on tekstissä. ”Sähköposti Mikolle”, s
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Kertausta tärkeimmistä asioista
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Opetussuunnitelma/OPS
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
Kappale 7 Mikä sana? 1.Kun Hanna ei ole kesällä työssä, hänellä on _____________. 2.Suomalaiset syövät tätä yleensä kello Sana on _________. 3.Jos.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Keskustele kaverin kanssa:
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Esityksen transkriptio:

Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu.30.11.2009 Pedagogiset työpajat Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu.30.11.2009 30.11.2009

30.11.2009

Vladimir Vysotskij (1938-1980) 30.11.2009

Kysymykset ja tehtävät oppilaille 1.Miltä laulu kuulostaa? Mitä luulet, mistä se kertoo? 30.11.2009

Laulu ystävästä Jos ystävä yhtäkkiä osoittautui ei ystäväksi eikä viholliseksi – vaan jotenkin… Jos et heti pääse selvyyteen – onko hän huono vai hyvä… Vedä kaveri vuorille – ota riski. Älä jätä häntä yksin. Olkoon hän samassa köydessä kanssasi – siellä ymmärrät, mikä hän on miehiään. Jos kaveri ei ole vuorilla hääppöinen, Jos hän heti meni veteläksi ja – alas. Askeleen astui jäätikölle ja lannistui, kompastui ja ratkesi parkumaan. Siis vierelläsi on vieras. Älä häntä moiti – aja pois. Ylös ei sellaisia oteta eikä tässä lauleta sellaisista. Jos taas hän ei inissyt, eikä ruikuttanut, olkoon että hän oli synkeä ja ilkeä, mutta – kulki. Ja kun sinä putosit kallioilta, hän vaikersi, mutta – piti kiinni. Jos hän kulki kanssasi kuin taisteluun, huipulla seisoi onnesta humaltuneena. Siis kuin omaan itseesi luota häneen. Laulu ystävästä 30.11.2009

2. Mikä on assosiaatio? Mitä ensimmäisenä tulee mieleen, kun kuulet sanan? (Esim. aurinko – kuuma, valo, kesä, loma, uida, voide). Kirjoita assosiaatio-sanat tai sanapari sanasta “ystävä”. (Jokainen lukee) 3. Valitse 3-5 lämmintä sanaa ja 3-5 kylmää sanaa. (Jokainen lukee). Voit lainata muilta sanoja. 4. Valitse runosta kolmesta viiteen sanaa jokaiseen sanaluokkaan. (Kerrataan sanaluokat). Sanat, josta sinä tykkäät tai jotka jollakin tavalla kiinnostavat sinua. 30.11.2009

Sanaluokat Substantiivi Adjektiivi Verbi (Oppilaat aina kirjoittavat sanat, joista tykkäävät, jotka puhuttelevat tai jotka kuulostavat kivoilta tai mielenkiintoisilta). 30.11.2009

5. Valitse yksi sana, josta tykkäät eniten. Alleviiva se sana. 6. Tämä sana on sinun tarinasi otsikko. Käytä kaikki omat sanat edellisistä tehtävistä! 7. Nyt luetaan omat teokset. 8. Palataan runoon. Mistä se kertoi? 9. Kotitehtävä: kirjoita ystävyydestä/ parhaasta ystävästäsi/olenko hyvä ystävä/Vysotskijsta. Pienille – piirtämistehtävä. 30.11.2009

Mahdolliset oppiaiheet Vastakohdat Verbin muodot – imperatiivi, kielteinen muoto, passiivi Sanasto – ystävyys, maantieteelliset termit, urheilu. Sanaluokat 30.11.2009

Pedagogiset eli ranskalaiset työpajat 1920-luvulla Ranskassa oli perustettu Uuden Opetuksen Ryhmä. Yleisesti ottaen sen tehtävänä oli kehittää ja siirtää käytäntöön lapsen tehokkaat opetus- ja kehittämismenetelmät. Se perustuu tutkittuun teoreettiseen konseptioon. 30.11.2009

Periaatteet Kaikilla on kykyjä! Oppilas ja opettaja ovat tasavertaiset Mielipiteiden vapaus Tärkein on luova prosessi Ei arvosanoja eikä kilpailua Tärkein työväline ja kohde on kieli 30.11.2009

Toiminnan kaava on seuraava Jokaisen luovan toiminnan motivoiva alku Työskentely oppimateriaalin parissa (teksti, kuva, äänet, kaavat ym.) Itsenäinen työskentely + ryhmätyö + vuoropuhelu Luovan prosessin huippu, ilmiön uusi ymmärrys, tarve saada tietää itse Refleksiä - itseanalyysi 30.11.2009

Työpajan laki Tee omalla tavalla, omien kykyjen ja kokemuksen mukaan! 30.11.2009

30.11.2009