Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Advertisements

ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
KOVA - HENKINEN VALMENNUS
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Valmennusosaamisen malli
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Toiminnan tehostaminen?
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Valmennusosaamisen malli
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
AMPUJAN HENKINEN VALMENNUS JA VALMENTAUTUMINEN
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Avaimia itsensä valmentamiseen
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Valmennusosaamisen malli
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Valmentajana kehittyminen
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
Kilpailijan starttikurssi
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
opiskeluorientaatio (+)
Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Menestys tiimityön kautta
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Esityksen transkriptio:

Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU) 13.10.2011 Kouvola Valmennusseminaari PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN OSANA KOKONAISVALTAISTA VALMENNUSTA Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus Jyväskylä

Esityksen sisältö (1) Saatteeksi … (2) Mitä on psyykkinen valmentautuminen? (3) Psyykkinen valmentautuminen osana valmennuksen kokonaisuutta (4) Urheilijan urapolku

1. SAATTEEKSI …

Mitä urheiluharrastus voi tarjota? Liikunnallinen elämäntapa Vapaa-ajan harrastusmuoto Kilpaurheilumuoto Huippu-urheilijan ura/ ammattilaisuus

”LAHJAKKUUS” Kilpaurheilussa lahjakkuus on erityistä kyvykkyyttä, joka antaa mahdollisuuden kehittyä taitavaksi ja menestyväksi urheilijaksi.

Ericsson et al. (1993) Psych Review

Valintojen tekeminen Mitä urheilu minulle merkitsee? Ammattiura Mitä lajia haluan harrastaa? Mille tasolle haluan pyrkiä? Ammattiura Panostaako opiskeluun vai urheiluun? Sosiaalinen elämä Perhe Kaverit Seurustelu Elämäntavat Säännöllisyys Terveydestä huolehtiminen ”Urheilullisuus”

Jääkiekko/ 1987 syntyneiden ikäluokka 15v. 18v.

Jääkiekko/ 1987 syntyneiden ikäluokka 15v. 18v. 24v.

2. MITÄ ON PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN?

Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena 2004 -raportti

Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista “Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena 2004 -raportti

Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista “Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena 2004 -raportti ”Yksittäisten urheilijoiden menestyksen varmistamiseksi tulee psyykkisen valmennuksen käyttöä systematisoida valmennusprosesseissa sekä harkita erillisen kilpailupsykologin nimeämistä kisajoukkueisiin ….” Peking 2008 -Olympiakisaraportti

Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista “Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena 2004 -raportti ”Yksittäisten urheilijoiden menestyksen varmistamiseksi tulee psyykkisen valmennuksen käyttöä systematisoida valmennusprosesseissa sekä harkita erillisen kilpailupsykologin nimeämistä kisajoukkueisiin ….” Peking 2008 -Olympiakisaraportti “Psyykkisen valmennuksen osaaminen on heikkoa, joten suorituskykyä ei pystytä maksimoimaan ja häiriötekijöiden vaikutus kasvaa. Tämä näkyy paineenalaisen suorituksen epävarmuutena.” Vancouver 2010-kisaprojektin analyysi

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä Psyykkisen valmentautumisen lähtökohtana on aina jokin henkilökohtainen ongelma.

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä Kaikki urheilijat eivät käytä psyykkisen valmentautumisen menetelmiä.

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä Psyyke ratkaisee 95% huippu- suorituksesta.

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä on joukko toimenpiteitä, jolla urheilija saadaan tekemään huippusuoritus.

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä Psyykkisen valmentautumisen asiantuntija pystyy lukemaan urheilijan ajatuksia.

Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä Psyykkisen valmentautumisen asiantuntijan toiminta saattaa häiritä urheilijan ja valmentajan keskinäistä valmennussuhdetta.

Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot Kilpailu & Tulos Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta

Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot Kilpailu & Tulos ”LAJIOSAAJA” Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit URHEILIJA Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta IHMINEN

(Liukkonen & Jaakkola 2003) ”Psyykkinen valmennus tarkoittaa urheilijan kokonaiselämäntilanteen huomioimista valmennuksessa ja hänen psyykkisen hyvinvointinsa tukemista sekä psyykkisten taitojen opettamista …” (Liukkonen & Jaakkola 2003)

3. PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN OSANA VALMENNUKSEN KOKONAISUUTTA

Haasteiden kohtaaminen on psyyken kehittymisen ehdoton edellytys! 1.Ominaisuudet 2.Asenne 3.Reagointi ”Haasteet” -Vastoinkäymiset -Menestys -Muutokset Henkinen vahvuus

Henkisen vahvuuden kasvattaminen 1. Ominaisuudet -Itsetuntemus -Itseluottamus -Pitkäjänteisyys 2. Asenteet -Positiivisuus -”Pelirohkeus” -Sitoutuminen erinomaisuuteen 3. Tapa reagoida -Odotusten käsittely -”Työkalujen” rakentuminen -Epäonnistumisten

Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit

Uhkat Mahdollisuudet Vahvuudet Kehityskohteet Nimi

Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin

Itseluottamuksen rakentuminen Itsevarmuus ITSELUOTTAMUS 1. Minäkäsitys 3. ”Potentiaali” 2. Osaaminen

Minkälainen haluaisin olla? - Mikä on minun merkitykseni? 1. MINÄKÄSITYS Identiteetti Minäkuva Itsetunto - Kuka minä olen? - Mihin minä kuulun? Millainen minä olen? Minkälainen haluaisin olla? - Mikä on minun arvoni? - Mikä on minun merkitykseni?

1. MINÄKÄSITYS Identiteetti Minäkuva Itsetunto Itsetietoisuus Itsearvostus Itsetuntemus -Minän välitön havaitse- minen -”Minä olen olemassa” -Miten arvostan itseäni -”Minä olen hyvä” -Miten hyvin tunnen rajoitukseni ja vah- vuuteni

Itseluottamuksen rakentuminen Itsevarmuus ITSELUOTTAMUS 1. Minäkäsitys 3. ”Potentiaali” 2. Osaaminen

Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

Toiminnan tehokkuus Toimintaan sitoutuminen Toiminnan kesto Toiminnan laatu

Motivaatiojatkumo 1.AMOTIVAATIO 2. ULKOINEN MOTIVAATIO 3. SISÄINEN

1. Amotivaatio Henkilö kokee toiminnan ulkoapäin ohjatuksi Motivaatio tehtävän suorittamiseksi puuttuu täysin Henkilö ei näe yhteyttä toiminnan ja tuloksen välillä

2. Ulkoinen motivaatio Toimintaa ohjaavat palkkiot ja rangaistukset Toiminta on sosiaalisesti suotavaa Yksilön omat arvot ohjaavat toimintaa Toiminnasta koetaan saatavan merkittävää hyötyä vaikka se ei sinänsä olisikaan aina palkitsevaa

3. Sisäinen motivaatio Toiminta on täysin sisäisesti ohjattua Toiminta sinällään on kiinnostavaa ja positiivisia elämyksiä tuottavaa Välineelliset arvot eivät enää ensisijaisesti ohjaa henkilön valintoja

Miksi sisäinen motivaatio heikkenee? Henkilö kokee omat mahdollisuutensa kehittää ja toteuttaa itseään rajallisiksi Henkilö ei saavuta hyviä tuloksia Henkilö ei koe onnistumisen tunteita Ryhmä ei tue jäseniään Henkilö on saavuttanut ”rajansa” Kiinnostus kohdistuu muihin asioihin

Miten edistää sisäistä motivaatiota? Itsemääräämisen tunteen lujittaminen Kyvykkyyden tunteen vahvistaminen Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden korostaminen

On tärkeää asettaa itselleen tavoitteita, sillä ne … Ylläpitävät motivaatiota Antavat perustelut harjoittelulle Suuntaavat toimintaa Auttavat keskittymään olennaisiin asioihin Selkiyttävät kehittymisen seurantaa Muodostavat yksilöllisen toimintasuunnitelman Tehtävä 1: Energia Tehtävä 2: Suunta Tehtävä 3: Arviointi

Tavoitetyypit Tulostavoitteet -Henkilökohtaiset saavutukset Lajitavoitteet -Lajitaidot (3) Harjoittelutavoitteet -Harjoittelua suuntaavat tavoitteet Normitavoitteet -Ryhmän säännöt ja arvot (5) Kisa- ja harjoituskohtaiset tavoitteet -Päivittäin asetettavat tavoitteet

Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2. Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

”UNELMANI JÄÄKIEKOSSA …” ”Haaveilen näistä hetkistä ja saavutuksista jääkiekossa. Kun ajattelen näitä asioita, tulen hyvälle mielelle ja saan niistä lisää energiaa vaikeinakin aikoina. Pystyn koska tahansa muodostamaan mieleeni kuvia näistä hetkistä ja saavutuksista.” PVM ____________ UNELMA __________________________________________ __________________________________________

Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2. Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

JÄÄKIEKKOILIJAN TAVOITTEENASETTELU Pelaajan nimi _________________________________________________ Seura/ Joukkue _________________________________________________ Päiväys _____ (pv) _____ (kk) ________ (v) A. Vahvuutesi jääkiekkoilijana Kirjaa tähän omasta mielestäsi tärkeimmät vahvuutesi jääkiekkoilijana tällä hetkellä. Merkitse molempiin kohtiin vähintään yksi ominaisuus. Pelitaidot: Fyysiset ominaisuudet: 1) _____________________________ 1) _____________________________ 2) _____________________________ 2) _____________________________ 3) _____________________________ 3) _____________________________ B. Tärkeimmät kehityskohteesi Kirjaa tähän omasta mielestäsi keskeisimmät kehityskohteesi jääkiekkoilijana tällä kaudella. Merkitse molempiin kohtiin vähintään yksi ominaisuus. C. Tavoitteesi kaudelle 2011-2012 Kirjaa tähän erilaisia keinoja, joilla voisit parantaa kehityskohteisiin kirjaamiasi asioita tällä kaudella. Kirjoita vähintään kolme eri asiaa. _____________________________ _____________________________

Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2. Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Kisa- ja harjoituskohtaisten tavoitteiden asettaminen Vaihe 5. Laji-, harjoittelu- ja normitavoitteiden asettaminen Vaihe 4. Tulostavoitteiden asettaminen Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. A r v Vaihe 4. i o n t Vaihe 3. Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Kisa- ja harjoituskohtaisten tavoitteiden asettaminen Vaihe 5. A r v i o n t Laji-, harjoittelu- ja normitavoitteiden asettaminen Vaihe 4. Tulostavoitteiden asettaminen Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin PSYKOLOGISET TAIDOT *Kilpailuun valmistautuminen *Mielikuvaharjoittelu *Sisäinen puhe SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

Psyykkinen kilpailuvalmius Tausta-asiat ovat kunnossa Tunne, että kaikki on tehty sen hetkisen maksimi- suorituksen eteen Selkeät ja positiiviset tavoitteet Valmius käsitellä epävarmuuden tunteita Luottamus, että pystyy tekemään itselleen ”hyvän päivän” Toimivat valmistautumis- rutiinit sekä selkeä kilpailusuunnitelma

SISÄINEN TILA/ ÄRSYKE TOIMINTA & TULOS

SISÄINEN TILA/ ÄRSYKE TUNNE TULKINTA TOIMINTA & TULOS FYSIOLOGINEN REAKTIO TULKINTA TOIMINTA & TULOS

1. Mielikuvaharjoittelu 2. Rentoutustekniikat TUNNE FYSIOLOGINEN REAKTIO TULKINTA 3. Sisäinen puhe

Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit RYHMÄN TOIMINTA *Positiivinen ilmapiiri *Tiimin kiinteys *Johtaminen ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin PSYKOLOGISET TAIDOT *Kilpailuun valmistautuminen *Mielikuvaharjoittelu *Sisäinen puhe SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

Valmentajan johtamistyylit 1. Autoritaarinen johtaja 2. Demokraattinen johtaja 3. Motivoiva johtaja 4. Kannustava johtaja 5. Asiantuntija johtaja

Millä tavoin harjoituksesta saadaan aikaan tapahtuma, joka kehittää … A. Yksilöllisiä ominaisuuksia -Itseluottamus -Motivaatio -Suoritusrohkeus -Sitoutuminen B. Taitojen oppimista -Metakognitiiviset taidot -Sensomotoriset perustaidot -Lajitaidot VUOROVAIKUTUS Millä tavoin harjoituksesta saadaan aikaan tapahtuma, joka kehittää … C. Sosiaalisia taitoja -Toimiminen ryhmänä -Toimiminen ryhmässä

Valmistautumisen rakentaminen Huippusuorituksen perusedellytykset A. Harjoittelu -Päivittäistoiminnan laatu ja määrä ovat riittävät -Onnistuneet viimeistelyharjoitukset -Fyysinen olotila on optimaalinen B. Suunnitelma -Taktiikka on sisäistetty -Taktiikkaan on sitouduttu -Vastustajan heikkoudet/ vahvuudet on analysoitu C. Rutiinit -Kilpailemiseen valmistautuminen -Kilpailuun valmistautuminen -Kilpailusuoritukseen valmistautuminen D. Ilmapiiri -Jokainen urheilija kantaa vastuunsa joukkueesta -Palautteen antaminen ja käsittely -Ryhmän tuki yksilölle

4. URHEILIJAN POLKU

Urheilijan urapolku 1. Urheilijan oma historia 2. Nykytilanteen arviointi 3. Tavoitetilan hahmottaminen 4. Keinojen määrittäminen

Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot Kilpailu & Tulos ”LAJIOSAAJA” Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit URHEILIJA Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta IHMINEN

Yhteystiedot: Niilo Konttinen KIHU Rautpohjankatu 6 FIN-40700 Jyväskylä 040-542 9817 (työ) 040-505 4728 (koti) niilo.konttinen@kihu.fi www.kihu.fi