OPE-TET OULUN KAUPUNGISSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

HumanistiURA Tutkinnon tuhannet mahdollisuudet Humanistitutkimuksen tuloksia Akavan Erityisalat Humanistitutkimus 2013.
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Työhönvalmennuksella työelämään
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö
Harvialan koulu ja päiväkoti
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Maataloustoimittajien jäsenkysely Vastauksia yhteensä 74 kappaletta Finnish Net Solutions Oy.
OHJAAMINEN.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Norssi ja Varis juttusilla
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Uusi Väylä Ammattiin.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
OPO-hanke Hankeseminaari
1 Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö Oulu Opinto-ohjaaja Ruut Pasanen Oulun kaupunki, Pohjankartanon koulu.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Päivätoiminnan innovatiiviset työtavat käytäntöön
Lukio.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Esityksen transkriptio:

OPE-TET OULUN KAUPUNGISSA Kokemuksia, ajatuksia, kehittämistarpeita Susanna Runtti 6.11.2010

Taustaa OpeTET:lle OpeTET on käynnistetty osana valtakunnallista Oppilaanohjauksen hanketta työryhmässä työskentelivät opinto-ohjaaja Sirkka-Liisa Knuutti Pateniemen koululta, Heikki Piilonen Taloudellisesta tiedotustoimistosta, Markku Niskavaara Oulun opetustoimesta sekä opinto-ohjaaja Susanna Runtti Ylikiimingin koululta. Työryhmä esitteli työnsä Oulun kaupungin johtoryhmälle marraskuussa 2008. Johtoryhmä suhtautui hankkeeseen myönteisesti. Tämän jälkeen asia vähitellen eteni ja OpeTET päätettiin toteuttaa kokeiluna. Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

OpeTET:in tarkoitus päivittää ja lisätä kaikilla perusopetuksen kouluasteilla olevien opettajien työelämätietoja ja – taitoja ajanmukaisen tiedon saaminen sekä yrityksistä että koulutuksesta auttaa opettajia ohjaamaan oppilaitaan myös jatko-opintoihin Tarjoaa tilaisuuden luoda uusia kontakteja ja kehittää yhteistyömuotoja koulujen sekä yritysten välillä osa opettajien täydennyskoulutusta. Samalla opettajat saavat virikkeitä omaan työhönsä ja eväitä työssäjaksamiseensa Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

OSALLISTUJAT Syksyllä 2009 tarjottiin 20 ensimmäiseksi ehtineelle opettajalle mahdollisuutta. Lopulta osallistui 17 opettajaa sekä ala- että yläkouluilta. Tetin kesto kaksi päivää. Opettajat jakaantuivat koulujen kesken seuraavasti: Heinätorin yksikkö : 2 opettajaa Kaakkuri: 2 opettajaa Kastelli: 1 opettaja Laanilan yläaste: 3 opettajaa Maikkulan yläaste: 1 opettaja Myllytullin koulu: 2 opettajaa Oulunlahden koulu: 1 opettaja Pohjankartanon yläaste: 1 opettaja Rajakylän yläaste: 1 opettaja Terva-Toppilan koulu: 3 opettajaa   Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

Tet-paikat Tetissä pystyi tutustumaan yritysten ohella myös ammattioppilaitoksiin , ammattikorkeakouluihin, yliopistoihin, järjestöihin, säätiöihin, valtiollisiin yksikköihin, projektihankkeisiin , tutkimushankkeisiin ym. työpaikkoihin Suurin osa eli 15 opettajaa osallistui tettiin Oulussa; yksi suoritti sen Haapavedellä ja yksi Kuusamossa. Kaksi tettiläistä jakoi tetin kahtia eli oli kahdessa eri työpaikassa päivän ajan. Tet-paikkoja olivat: Kaleva, Haapavesi-lehti, Taitoshop-Maakari, Flow-team, Oulun yliopisto, Montessori-päiväkoti, Stora-Enso, Oulun Energia/ Merikosken voimalaitos, Rukapalvelu Oy, Rukakeskus Oy, Klaffi tuotannot Oy, Osao ( Myllytullin ja Kempeleen yksiköt), Huovisen leipomo, Robers Coffee, Vima, Oulun kaupunginteatteri ( 2 henkilöä), Tiehallinto/Oulun tiepiiri. Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

TET-PAIKAT ALOITTAIN Tet-paikat aloittain: 1. Luonnonvara-ala: - 2.Kaupan ja hallinnon ala: 2 3.Tekniikka ja liikenne: 3 4.Kasvatus- ja opetusala: 4 5.Taide-ja viestintäalat:6 6.Hotelli-ja ravintola-ala sekä matkailu: 4 7.Sosiaali- ja liikunta-ala: - Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

TET-RAPORTIT Raportissaan opettajat kertoivat yleisiä tietoja yrityksestä, selvittivät millaisia ammatteja/koulutusta työntekijöillä oli, kiinnittivät huomiota kansainvälisyyteen ja ympäristökysymyksiin sekä miettivät sitä, mitä pidettiin työntekijän tärkeimpinä ominaisuuksina. Ympäristöasiat oli huomioitu hyvin; ainoastaan yhdessä työpaikkaraportissa oli maininta, ettei ympäristökysymyksiä huomioida käytännössä mitenkään. Esim. Taitoshop Maakari kierrättää mahdollisuuksien mukaan omat jätteensä. kansainvälisyys oli näkyvillä suurimmassa osassa työpaikkoja. Kielitaitoa korostettiin, kauppaa tehtiin ulkomaalaisten yritysten kanssa, oppilaat olivat vaihdossa ulkomailla jne. Joillakin tet- paikoilla oli ulkomaalaisia työntekijöitä ja yhteystyöprojekteja mm. maahanmuuttajien kanssa. Opinto-ohjaajan työn kannalta on mielenkiintoista tietää, millaisia ominaisuuksia työntekijöiltä odotetaan. Ihmissuhdetaidot, kyky joustaa, luovuus, palveluhenkisyys, tiimityötaidot, kyky tehdä itsenäisiä päätöksiä, stressinsietokyky sekä kielitaito – näillä taidoilla pärjää tämän päivän työelämässä! Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

OpeTET ja oma opetustyö kouluissa . OpeTET ja oma opetustyö kouluissa Mitä virikkeitä sait koulutyön kehittämiseen? Miten hyödynnät opeTet:iä omassa työssäsi? Entä työyhteisössäsi? uusia virikkeitä omaan opetustyöhön; opetusmenetelmien kehittäminen; jo unohtuneiden taitojen mieleen palauttaminen kykenee kertomaan alasta omille oppilailleen; apu ohjauksessa; lisätieto koulujärjestelmästä ” Voiko opetustyö olla myös tällaista!- mitään ei oltu sotkettu, tunneilla oli melkein harras tunnelma, opetusryhmät olivat pieniä ja opettajalla oli aikaa neuvoa jokaista”. ” ahaa-elämyksen siitä, millaista on olla yläastelainen” moni opettaja asettui tetin aikana katsomaan asioita ikään kuin oman oppilaansa näkökulmasta käsin. ”Kiinnostavaa ja avartavaa saada näyttää omat tet-valokuvat oppilaille, koska niistä he näkevät miten hassut ja kummallisetkin ideat voivat päätyä toteutettaviksi. Sillä sitähän se luovuus on”. Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

ANTI TYÖYHTEISÖLLE Tiimityön tekeminen korostui työpaikoilla. Myös integraatiota eri oppiaineiden välillä kehiteltiin, esim. koulunäytelmän tekemisessä voisi yhdistää paremmin äidinkielen, käsityöt sekä kuvaamataidon. yhteistyökuvioita hiottiin monella työpaikalla. Esimerkiksi Rukakeskus Oy oli halukas kutsumaan kaikki Oulun koulujen opot tutustumaan sinne. Samoin käsityökeskus Maakari oli valmis ottamaan oppilaita johonkin yhteistyöprojektiin. Myös montessoripäiväkodin ja alkuopetustiimin yhteistyökuvioita aiottiin miettiä uusiksi. Saipa eräs opettaja idean uuden valinnaisainekurssin pitämiseksi yhdessä tet-paikkansa valmentajien kanssa. OpeTET:iä aiottiin hyödyntää omassa työyhteisössä kannustamalla muitakin osallistumaan siihen. Saatua tietoa ja opetusmateriaalia aiottiin jakaa myös muille saman oppiaineen opettajille. Kokemukset kiteyttää hyvin eräs opettaja, joka oli tehnyt huomion siitä, että yrittäjyyttä – sekä sisäistä että ulkoista- pitää korostaa oppilaille entistä enemmän. ”Tilauksen tehneelle asiakkaalle ei voi myydä ei oota – ainakaan monta kertaa”. Myös ”työporukan on toimittava yhtenäisesti yhteisen tavoitteen eteen, jotta tilauksia ja töitä olisi jatkossakin. ”   Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

OpeTET-toiminnan kehittäminen Ajatuksia OpeTET:in kestosta, ajankohdasta ja TET-paikkojen hankkimisesta. Toteutuivatko tavoitteesi? Miten koulusi voisi toteuttaa OpeTET:iä koulun normaalissa arjessa? Kaksi päivää liian lyhyt aika, kolme päivää tai jopa viikko olisi sopivampi aika OpeTet:istä haluttiin pysyvä käytäntö helppo saada tet-paikka; omat suhteet apuna. Kaikki eivät kokeneet paikan saamista helpoksi, sillä muutama opettaja (3) kertoi, että tet-paikkaa oli todella vaikea saada. opettaja kertoikin, että ”tästä lähtien hän osaa suhtautua ymmärtäväisesti oppilaisiin, joilla on hankaluuksia hankkia itselleen tet-paikka. Itsekin jouduin lopulta turvautumaan omiin suhteisiini, että sain tet:in suoritettua” yhdessä raportissa otettiin esille asia tiedonkulusta: ” Informointi asiasta oli varmaan koulukohtaista. Juttelin parinkin eri koulun opettajan kanssa, he eivät tienneet opeTET:stä mitään.” Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

Sijaisjärjestelyt, opevaihdot Sijaisjärjestelyjä mietittiin monessa raportissa. Toivottiin, ettei järjestelmä rasita liikaa työkavereita eikä myöskään itseä esim. tuntien etukäteissuunnittelulla. Haluttiin myös, että mahdollisuutta osallistua ope-tettiin laajennettaisiin. Opettajavaihtoa ehdotettiin koulujen väliseksi omaksi tet-toiminnaksi. Myös yritysten työntekijöitä oltiin halukkaita ottamaan ”vaihtoon” työpaikoille. Eräs opettaja kirjoittaa: ” Minusta olisi erittäin mielenkiintoista, jos meille kouluun tulisi muiden alojen ihmisiä seuraamaan arkeamme. Se saattaisi osaltaan auttaa kumoamaan muutamia sitkeitä harhakäsityksiä opettajan ammatista, päivittäisestä työmäärästä ja työnkuvasta”. Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010

”Sain mitä halusin, potkua työhöni” jokainen tettiin osallistunut opettaja mielsi kokemuksen posiitiviseksi ja tetille asetetut tavoitteet toteutuivat ” Kaikille työssäkäyville olisi hyödyllistä päästä jossakin vaiheessa työuraansa tutustumaan siihen, miten ns. oman kuution ulkopuolella eletään” ” Toivoisin samanlaista yhteishenkeä omalle työpaikallenikin” ”Sain vaihtelua raskaaseen arkeen. Lisää jaksamista.” ”Halusin kokeilla toista unelma-ammattiani, ja kokemus oli mitä mainioin” ”Tällaisia täsmäiskuja tarvitaan jatkossakin ammattitaidon ylläpitämiseksi” ”Kerta kaikkiaan onnistunut TET”. ” Hurahdin täysin montessoripedagogiikan ideologiaan. Toiveet toteutuivat. Sain mielettömästi uusia ideoita työhöni.” Pitäisi saada pysyväksi osaksi opettajien täydennyskoulutusta. ” Tämä voisi olla yksi keino estää työelämäuupumusta ja laajemmin elämänuupumustakin”. ”Puutarhaoppilaitoksessa ei valitettavasti ollut matikan opettajan paikkaa auki Oulun kaupunki Ope-TET / Susanna Runtti 6.11.2010