Luuk. 7:24-27 Seitsemännen luvun lopussa Luukas puhuu vielä Jeesuksen ja Johannes Kastajan välisestä suhteesta ja kertoo koskettavan kertomuksen synitisestä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Luuk. 12:35-38 Luukkaan evankeliumin 12. luvun lopupuoli opettaa Jeesuksen paluun yllätyksellisyydestä ja valvomisesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Naisena olemisen ihanuus! Loistava, tuntematon Naiskirjailija
vedestä, ilmasta ja tulesta.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Luuk. 7:1-5 Luukkaan evankeliumin 7. luvun alkupuolella Jeesus tekee ihmeitä, jotka hämmästyttävät kansaa ja todistavat hänen messiaanisuudestaan. Kysymyksiä,
Jumalan kanssa.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Mies kysyi ”Kokeilisimmeko uusia asentoja tänä iltana?"
Arkki Varustamo Raamattukoulu
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Vaikuttaa uskomattomalta! Vaikuttaa uskomattomalta! Kenraali Dwight D. Eisenhower oli oikeassa, kun hän antoi määräyksen, että se oli valokuvattava ja.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Koirat…. vastaan ihmiset….
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
Luuk. 18:1-5 Luukkaan evankeliumin luvussa 18 Jeesus opettaa rukouksesta ja Jumalan valtakunnan arvojärjestyksistä. Luvun lopulla hän aloittaa matkansa.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Naisen ainoa vika.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Luuk. 5:1-3 Luukkaan evankeliumin viidennessä luvussa Jeesus kutsuu ensimmäiset opetuslapsensa, mutta hänen toimintansa alkaa myös herättää närkästystä.
NAISEN ITSETUNTO.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Nykyaikainen satu Kuningas sammakko Nainen oli pelaamassa golfia, ja hänen golfpallonsa lensi pusikon taakse. Hän lähestyi pusikkoa, ja näki sammakon.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Luuk. 20:1-2 Luukkaan evankeliumin 20. luvussa Jeesus yritetään saada ansaan viekkailla kysymyksillä. Jeesus kuitenkin osoittaa Jumalallisen viisautensa.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Mihin Vanhan Testamentin kertomukseen kuvat liittyvät? Mitä muita Vanhasta Testamentista tuttuja kertomuksia muistatte?
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Tapahtukoon sinun tahtosi
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
Matkalla.
Niko Saarinen.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Esityksen transkriptio:

Luuk. 7:24-27 Seitsemännen luvun lopussa Luukas puhuu vielä Jeesuksen ja Johannes Kastajan välisestä suhteesta ja kertoo koskettavan kertomuksen synitisestä naisesta fariseuksen kodissa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta: "Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka koreilevat vaatteillaan ja elävät ylellisesti! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu: - Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien. (Luuk. 7:24- 27) Jeesus antaa Johannes Kastajasta hyvä todistuksen. Hän ei ollut mikä tahansa profeetta, vaan aivan erityisen Vanhan testamentin ennustama Messiaan tuloa vamistava Jumalan sanansaattaja (lue Mal. 3:1, 23-24). Näin sanoessaan Jeesus samalla ilmaisee itse olevansa odotettu Messias.

Luuk. 7:28-30 Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän. Kaikki, jotka kuulivat Johannesta, publikaanitkin, taipuivat tunnustamaan, että Jumalan vaatimus oli oikea, ja ottivat Johannekselta kasteen. Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta. (Luuk. 7:28-30) Jumalan valtakunnan arvojärjestys on nurinkurinen: Suurin on pienin ja pienin on suurin. Ehkä tällä tavalla Jeesus haluaa kuvata sitä, miten tämän maailman keskinäinen kilpailu ja arvojärjestysten asettaminen on taivaassa aivan vierasta. Jo Johanneksen toiminnassa ja ihmisten suhtautumisessa siihen tuli näkyviin sama, mikä myöhemmin Jeesuksen toiminnassa. Erityisesti syntisinä pidetyt tunnustivat, että parannuksen kehotus on oikea, ja siksi he ottivat kasteen. Itseään hyvinä pitävät taas eivät katsoneet olevansa parannuksen tarpeessa, eivätkä siksi ottaneet Johannekselta kastetta. Näin he jäivät Jumalan valtakunnan ulkopuolelle.

Luuk. 7:31-35 "Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat? He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.' Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on paha henki.' Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!' Mutta Viisauden tunnustavat oikeaksi kaikki Viisauden lapset." (Luuk. 7:31-35) Johannes ja Jeesus olivat monessa suhteessa hyvin samanlaisia julistuksensa ja toimintansa suhteen. Suuri ero oli kuitenkin siinä, etä Johannes eli hyvin askeettista elämää, kun taas Jeesuksen elämässä ja toiminnassa oli pinnalla Jumalan valtakunnan juhlatunnelma. Merkillistä, miten ne, jotka eivät halunneet tunnustaa Johannesta ja Jeesusta Jumalan lähettämiksi, osasivat löytää moittimista sekä Johanneksen että Jeesuksen elämäntavoissa – toinen liian askeettinen, toinen liian vapaamielinen. Ne taas, joille Jumala on antanut uskon – Viisauden lapset – tunnistavat ja tunnustavat sekä Johanneksessa että Jeesukessa Jumalan työn. Viisaus tarkoittaa tässä Jumalaa, tai ehkä Jumalan persoonallista Viisautta, josta puhuu Sananl. 8.

Luuk. 7:36-43 Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä. Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä. (Luuk. 7:36-38) Evankeliumeissa kerrotaan usein, miten Jeesus oli aterialla erityisesti syntisten kanssa, mutta hän oli vamis menemään myös fariseuksen kotiin. Aterialla oltiin makuulla pöydän ympärillä jalat poispäin pöydästä, ja niinpä nainen lähetyi Jeeusta takaa ja alkoi pestä ja voidella alabasterilla. Naiselta vaati melkomoista rohkeutta uskaltaa tulla kutsumatta fariseuksen kotiin. Halu kohdata Jeesus oli suurempi kuin pelko. Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: "Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa." "Puhu vain, opettaja", fariseus vastasi. "Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?" Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus. (Luuk. 7:39-43) Isäntä ei voinut ymmärtää, miksi Jeesus salli syntisen naisen koskettaa itseään – saastaisuushan tarttuu! Jeesus aavistaa isäntänsä ajatukset ja perustelee toimintaansa koskettavalla vertauksella. Fariseus Simonkin toki ymmärtää, että vertauksen enemmän anteeksi saanut myös rakastaa enemmän. Näin hän oikeastaan itse vastasi omiin epäilyksiinsä Jeesuksen ja syntisen naisen suhteen.

Luuk. 7:44-50 Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän." Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi." (Luuk. 7:44-48) Simon ei ollut osoittanut Jeesukselle edes normaalia vieraanvaraisuutta ja kohteliaisuutta suutelemalla tervehdykseksi tai voitelemalla pään öljyllä. Näin hän oli osoittanut nuivan asenteensa Jeesusta kohtaan. Syntinen nainen taas ilmaisi rakkauttaan Jeesukseen ylenpalttisesti. Naisen rakkauden syynä oli suurten syntien anteksisaaminen, ja niin Jeesus vielä vahvistaa naiselle anteeksiantamuksen. Miten paljon me olemme saaneet anteeksi, miten paljon me siis rakastamme? Opetus: Ville Auvinen Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: "Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi." Mutta Jeesus sanoi naiselle: "Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa." (Luuk. 7:49-50) Syntejä voi antaa anteeksi ainoastaan Jumala. Ei siis ihme, että muut aterialla olleet alkoivat ihmetellä, kuka Jeesus oikein on ja millä vallalla hän antaa syntejä anteeksi. He eivät ymmärtäneet, että Jeesuksessa itse Jumala on tullut ihmiseksi. Naisen usko pelasti hänet. Usko oli siinä, että hän tuli Jeesuksen luo synteineen, eikä antanut minkään estää, ei edes fariseusten halveksunnan.