Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto
Laura Hirsto, Luokanopettajankoulutus kontekstina Esimerkkinä luokanopettajankoulutus kasvatuspsykologia pääaineena Vuosittainen sisäänotto opiskelijaa Pienryhmäpohjaiset oppimisympäristöt Kolme ensimmäistä vuotta tiiviissä ryhmässä Prosessiopetussuunnitelma
Laura Hirsto, Kolme näkökulmaa asiantuntijuuteen (Lehtinen) Kompleksisuuden hallinta: asiantuntijuuden monitasoisuus Muutoksen hallinta: asiantuntijuuden dynaamisuus Uusien toimintaympäristöjen hallinta: jaettu asiantuntijuus
Laura Hirsto, Kompleksisuuden hallinta Kompleksisuuden hallinta luonnollinen lähtökohta luokanopettajan koulutuksessa Tavoitteena: –mahdollistaa monipuolisia asiantuntijoiden avulla rakennettuja representaatioita eri ilmiöihin –äänettömän tiedon eksplikointi –tiedonkäsittelyn ja kriittisen arvioinnin taito Oppimisympäristöt kompleksisia –tavoitteiden asettaminen suhteessa itseen, ryhmään ja tutkintovaatimuksiin –ilmiöiden tarkastelu monen eri tieteenalan perspektiivistä samaan aikaan –eri tieteenalojen ongelmanratkaisustrategioiden oppiminen keskeistä
Laura Hirsto, Muutoksen hallinta Tavoitteena: –dynaaminen asiantuntijuus –oman kompetenssin ylittämisen ja laajentamisen taito ja asenne Avoimet prosessit ja oppimisympäristöt –opiskelijat oman oppimisensa ohjaajia –opiskelijat ongelmien löytäjinä –tavoite-toteutus-arviointi jatkuvassa vuorovaikutuksessa
Laura Hirsto, Uusien toimintaympäristöjen hallinta Tavoitteena: –yhteisöllinen oppiminen –tiedon tuottaminen yhteisöllisesti Ryhmätyöskentely ja vuorovaikutustaidot ydinprosessina –intensiivinen pienryhmäprosessi –tavoite- ja merkitysneuvottelut –jaettu asiantuntijuus
Laura Hirsto, ) Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen Opetussuunnitelman ydinprosessit 4) Koulutodellisuuteen kasvaminen 3) Tutkimaan kasvaminen 2) Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyöhön kasvaminen 1) Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiuksien kehittäminen
Laura Hirsto, Prosessit opetussuunnitelmassa Yleisopinn ot (11 ov) Monialaiset opinnot (35 ov) Perusopinnot (15 ov) Aineopinnot (20 ov) Syventävät opinnot (40 ov) 1) Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiuksien kehittäminen 4 ov3 ov1 ov 2) Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyöhön kasvaminen 1 ov3 ov2 ov3 ov 3) Koulutodellisuuteen kasvaminen 2 ov6 ov10 ov 4) Tutkimaan kasvaminen 4 ov26 ov 5) Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen 35 ov5 ov
Laura Hirsto, Opintojen kulku ensimmäisenä vuotena (esimerkki) Ryhmäprosessi Sl 2001Kl 2002 Opetussuunnitelmatyö Sl 2001Kl 2002 Koulutodellisuuteen kasvaminen Sl 2001Kl 2002 Tutkimaan kasvaminen Sl 2001Kl 2002
Laura Hirsto, Opinnot ensimmäisen vuoden jälkeen Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiudet Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyö Koulutodellisuuteen kasvaminen Tutkimaan kasvaminen Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen –Peruskoulussa opetettavien aineiden monialaiset opinnot
Laura Hirsto, Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen Tavoitteena maailmankuvan kehittäminen ainedidaktiikan painottamisen sijaan Laajat kokonaisuudet Monitieteisyys Kiinteä yhteys koulutodellisuuteen Tavoitteiden asettaminen ryhmässä Opiskelumuotojen päättäminen yhdessä Asiantuntijoiden ja ohjaajien yhteisö vastuussa ohjauksesta
Laura Hirsto, Ohjaajuus pienryhmäpohjaisessa prosessiopetussuunnitelmassa Ohjaaja pienryhmäprosessin tukijana Ohjaaja neuvonantajana ja konsulttina Ohjaaja asiantuntijana Ohjaaja arvioijana
Laura Hirsto, Lisätietoja kasvatuspsykologian opetussuunnitelmasta: svatuspsykologia/