Laura Hirsto, 16.2.2004 Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Opetussuunnitelmatyö
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ohjattu harjoittelu HY:n opettajankoulutuksessa Erja Syrjäläinen.
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tutkintorakenteen tekninen malli
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TET =Työelämään tutustuminen
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto

Laura Hirsto, Luokanopettajankoulutus kontekstina  Esimerkkinä luokanopettajankoulutus kasvatuspsykologia pääaineena  Vuosittainen sisäänotto opiskelijaa  Pienryhmäpohjaiset oppimisympäristöt  Kolme ensimmäistä vuotta tiiviissä ryhmässä  Prosessiopetussuunnitelma

Laura Hirsto, Kolme näkökulmaa asiantuntijuuteen (Lehtinen)  Kompleksisuuden hallinta: asiantuntijuuden monitasoisuus  Muutoksen hallinta: asiantuntijuuden dynaamisuus  Uusien toimintaympäristöjen hallinta: jaettu asiantuntijuus

Laura Hirsto, Kompleksisuuden hallinta  Kompleksisuuden hallinta luonnollinen lähtökohta luokanopettajan koulutuksessa  Tavoitteena: –mahdollistaa monipuolisia asiantuntijoiden avulla rakennettuja representaatioita eri ilmiöihin –äänettömän tiedon eksplikointi –tiedonkäsittelyn ja kriittisen arvioinnin taito  Oppimisympäristöt kompleksisia –tavoitteiden asettaminen suhteessa itseen, ryhmään ja tutkintovaatimuksiin –ilmiöiden tarkastelu monen eri tieteenalan perspektiivistä samaan aikaan –eri tieteenalojen ongelmanratkaisustrategioiden oppiminen keskeistä

Laura Hirsto, Muutoksen hallinta  Tavoitteena: –dynaaminen asiantuntijuus –oman kompetenssin ylittämisen ja laajentamisen taito ja asenne  Avoimet prosessit ja oppimisympäristöt –opiskelijat oman oppimisensa ohjaajia –opiskelijat ongelmien löytäjinä –tavoite-toteutus-arviointi jatkuvassa vuorovaikutuksessa

Laura Hirsto, Uusien toimintaympäristöjen hallinta  Tavoitteena: –yhteisöllinen oppiminen –tiedon tuottaminen yhteisöllisesti  Ryhmätyöskentely ja vuorovaikutustaidot ydinprosessina –intensiivinen pienryhmäprosessi –tavoite- ja merkitysneuvottelut –jaettu asiantuntijuus

Laura Hirsto, ) Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen Opetussuunnitelman ydinprosessit 4) Koulutodellisuuteen kasvaminen 3) Tutkimaan kasvaminen 2) Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyöhön kasvaminen 1) Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiuksien kehittäminen

Laura Hirsto, Prosessit opetussuunnitelmassa Yleisopinn ot (11 ov) Monialaiset opinnot (35 ov) Perusopinnot (15 ov) Aineopinnot (20 ov) Syventävät opinnot (40 ov) 1) Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiuksien kehittäminen 4 ov3 ov1 ov 2) Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyöhön kasvaminen 1 ov3 ov2 ov3 ov 3) Koulutodellisuuteen kasvaminen 2 ov6 ov10 ov 4) Tutkimaan kasvaminen 4 ov26 ov 5) Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen 35 ov5 ov

Laura Hirsto, Opintojen kulku ensimmäisenä vuotena (esimerkki)  Ryhmäprosessi  Sl 2001Kl 2002  Opetussuunnitelmatyö  Sl 2001Kl 2002  Koulutodellisuuteen kasvaminen  Sl 2001Kl 2002  Tutkimaan kasvaminen  Sl 2001Kl 2002

Laura Hirsto, Opinnot ensimmäisen vuoden jälkeen  Ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutusvalmiudet  Opettajuuden kehittäminen ja opetussuunnitelmatyö  Koulutodellisuuteen kasvaminen  Tutkimaan kasvaminen  Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen –Peruskoulussa opetettavien aineiden monialaiset opinnot

Laura Hirsto, Maailmankuvan syventäminen ja laajentaminen  Tavoitteena maailmankuvan kehittäminen ainedidaktiikan painottamisen sijaan  Laajat kokonaisuudet  Monitieteisyys  Kiinteä yhteys koulutodellisuuteen  Tavoitteiden asettaminen ryhmässä  Opiskelumuotojen päättäminen yhdessä  Asiantuntijoiden ja ohjaajien yhteisö vastuussa ohjauksesta

Laura Hirsto, Ohjaajuus pienryhmäpohjaisessa prosessiopetussuunnitelmassa  Ohjaaja pienryhmäprosessin tukijana  Ohjaaja neuvonantajana ja konsulttina  Ohjaaja asiantuntijana  Ohjaaja arvioijana

Laura Hirsto, Lisätietoja kasvatuspsykologian opetussuunnitelmasta:  svatuspsykologia/