Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
SIDA1 Arcada Patient Safety and Learning Center - Arcadan Potilasturvallisuus- ja Oppimiskeskus.
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Simulaattorikoulutuksen ABC
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TVT-strategia Käsittely: -valmisteltu tiimin palaverissa käsitelty lukion kokouksessa 09/2014 ja 05/2015 -lukion tvt-tiimi 05/2015,
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Kategoria Tehtävän hallinta Tiimityöskentely Tilanne -tietoisuus
Esityksen transkriptio:

Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena Mirja Annala Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Simulaatioympäristö Mahdollisimman autenttinen ympäristö, joka on varustettu audiovisuaalisella järjestelmällä Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Debriefing ja transfer Toiminnan purku, opitun asian siirtäminen työelämään Muiden toiminnan seuranta, oman toiminnan arviointi Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Simulaatio-oppiminen (Mukaillen Dieckmann 2009, Salakari 2007) Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Mitä simulaatiossa voidaan oppia? Tekniset taidot Ei tekniset taidot Käden taidot Kliiniset taidot Vuorovaikutus Tiimityöskentely Päätöksenteko Tilannetietoisuus Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Ei tekniset taidot Crisis Resource Management, NASA 1979 Yhteistyön tukeminen Tehtävän koordinointi Tilannetietoisuus Päätöksenteko Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Ei tekniset taidot Tiedollisia ja sosiaalisia taitoja, jotka täydentävät osaamista ja myötävaikuttavat tehtävän turvalliseen suorittamiseen Ilmenee näkyvänä toimintana ja käyttäytymistapoina Kulmakivenä Viestintä tiimin jäsenten välillä! (Helovuo ym. 2011, Potilasturvallisuus) Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Valmistautuminen simulaatioon kädentaitoja ja teoriatietoa tulee olla ennakkotehtävät resurssit – opettaja + opiskelijat ajankäyttö Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa työelämäläheisten oppimisympäristöjen kehittäminen on korostunut hyödyntäminen monissa eri oppiaineissa opetuksen työelämäläheisyyttä lisäsi sairaanhoitopiirin käyttämän potilastietojärjestelmän hankkiminen sosiaali- ja terveysalan opiston käyttöön opinnot liitetään työelämän todellisuuteen Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Asennettu Hoito- ja huolenpitotyön opettajien kannettaviin kahteen atk-luokkaan neljään hoitotyön luokkaan sängynpäätykannettavat lääkehoidon luokkaan simulaatiotilaan Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Potilaan tietojen hakua: Opiskelijat hakevat potilastietojärjestelmästä asiakkaan tiedot Dokumentointi: Opiskelijat tekevät pareittain tulohaastattelun toisilleen ja kirjaavat potilastietojärjestelmään asiakkaan/potilaan tulotiedot Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Perushoitoa… Hoitotyön luokissa sängyn päädyissä korkeat apupöydät ja kannettavat tietokoneet tutustuvat ensin asiakkaan/potilaan tietoihin potilastietojärjestelmässä perehtyvät sähköiseen teoriamateriaaliin + Käypä hoito-suosituksiin keräävät tarvittavat välineet ja laittavat potilaalle esim kestokatetrin dokumentoivat hoitotyön lehdelle ja tulostavat sivun opettajalle Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Lääkehoito Opiskelijat hakevat tietoa asiakkaan käyttämistä lääkkeistä potilastietojärjestelmästä löytyvän lääkerekisterin kautta Järjestelmä kertoo myös mahdolliset lääkeinteraktiot Lääkkeen tuoteselosteesta opiskelijat saavat tietoa esimerkiksi potilasohjaukseen Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Potilastietojärjestelmä opetuksessa Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto

Kiitos! Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto