Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena Mirja Annala Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Simulaatioympäristö Mahdollisimman autenttinen ympäristö, joka on varustettu audiovisuaalisella järjestelmällä Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Debriefing ja transfer Toiminnan purku, opitun asian siirtäminen työelämään Muiden toiminnan seuranta, oman toiminnan arviointi Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Simulaatio-oppiminen (Mukaillen Dieckmann 2009, Salakari 2007) Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Mitä simulaatiossa voidaan oppia? Tekniset taidot Ei tekniset taidot Käden taidot Kliiniset taidot Vuorovaikutus Tiimityöskentely Päätöksenteko Tilannetietoisuus Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Ei tekniset taidot Crisis Resource Management, NASA 1979 Yhteistyön tukeminen Tehtävän koordinointi Tilannetietoisuus Päätöksenteko Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Ei tekniset taidot Tiedollisia ja sosiaalisia taitoja, jotka täydentävät osaamista ja myötävaikuttavat tehtävän turvalliseen suorittamiseen Ilmenee näkyvänä toimintana ja käyttäytymistapoina Kulmakivenä Viestintä tiimin jäsenten välillä! (Helovuo ym. 2011, Potilasturvallisuus) Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Valmistautuminen simulaatioon kädentaitoja ja teoriatietoa tulee olla ennakkotehtävät resurssit – opettaja + opiskelijat ajankäyttö Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa työelämäläheisten oppimisympäristöjen kehittäminen on korostunut hyödyntäminen monissa eri oppiaineissa opetuksen työelämäläheisyyttä lisäsi sairaanhoitopiirin käyttämän potilastietojärjestelmän hankkiminen sosiaali- ja terveysalan opiston käyttöön opinnot liitetään työelämän todellisuuteen Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Asennettu Hoito- ja huolenpitotyön opettajien kannettaviin kahteen atk-luokkaan neljään hoitotyön luokkaan sängynpäätykannettavat lääkehoidon luokkaan simulaatiotilaan Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Potilaan tietojen hakua: Opiskelijat hakevat potilastietojärjestelmästä asiakkaan tiedot Dokumentointi: Opiskelijat tekevät pareittain tulohaastattelun toisilleen ja kirjaavat potilastietojärjestelmään asiakkaan/potilaan tulotiedot Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Perushoitoa… Hoitotyön luokissa sängyn päädyissä korkeat apupöydät ja kannettavat tietokoneet tutustuvat ensin asiakkaan/potilaan tietoihin potilastietojärjestelmässä perehtyvät sähköiseen teoriamateriaaliin + Käypä hoito-suosituksiin keräävät tarvittavat välineet ja laittavat potilaalle esim kestokatetrin dokumentoivat hoitotyön lehdelle ja tulostavat sivun opettajalle Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Lääkehoito Opiskelijat hakevat tietoa asiakkaan käyttämistä lääkkeistä potilastietojärjestelmästä löytyvän lääkerekisterin kautta Järjestelmä kertoo myös mahdolliset lääkeinteraktiot Lääkkeen tuoteselosteesta opiskelijat saavat tietoa esimerkiksi potilasohjaukseen Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Potilastietojärjestelmä opetuksessa Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto
Kiitos! Mirja Annala ja Kirsi Uusitalo Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto