Avoimesti, yhteisöllisesti oppimista! PAOK – Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelma toisen asteen yhteistyön edistäjänä ja avoimen oppimiskulttuurin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Esityksen transkriptio:

Avoimesti, yhteisöllisesti oppimista! PAOK – Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelma toisen asteen yhteistyön edistäjänä ja avoimen oppimiskulttuurin kehittäjänä Kirsi Viitanen ja Matleena Laakso ITK klo 9.30 Tampereen kaupunki, Toisen asteen koulutuspalvelut paokhanke.ning.com, #paokhanke #itkesitys149

Mikä on PAOK? Pirkanmaan toisen asteen oppilaitoksille suunnattu toiminta- ja kehittämisohjelma ( ) Verkko-opetuksen kehittäminen on toimintakulttuurin muutosprosessi, joka kohdistuu –henkilöstön osaamiseen –toimintaympäristön ja tukipalveluiden kehittämiseen –organisaatioiden muutos- valmiuteen

PAOK:n tavoitteet •Avoimen vuorovaikutuksen kehittäminen organisaatioiden ja ihmisten välillä •Oppijakeskeisen, avoimen ja yhteisöllisen oppimisympäristön luominen ja kehittäminen •Suunnitelmallisen TVT:n käyttöönoton edistäminen

PAOK:n palvelut VERKOSTOT •Kollegavalmentajat •Kehittämisprojektit •Asiantuntijaryhmät TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKAN STRATEGIATYÖ •TVT-strategiatyö •TVT-osaamiskartoitukset MAAKUNNALLINEN VERKKOKURSSITARJOTIN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN • Koulutukset ja tiimien konsultoinnit • Road Show:t • Hanke- ja projektityön konsultointi • Avoin oppimiskulttuuri -seminaarit • Vuoden avoin oppimiskulttuuriteko -palkinto (oik. Marko Lipsonen ja vas. Terhi Davies, Marja Leena Koli ja Soile Mäkisalo)

Haasteet PAOK:ssa ORGANISAATIOT •Oppilaitosten erilainen koko ( , yht opisk.) •Toiminta- ja oppimiskulttuurien erilaisuus •Johdon ja opettajien erilaiset todellisuudet •Muistaa aina konkreettisuus ja siirrettävyys VERKOSTO •Valmiiden yhteistyöfoorumien vähäisyys •Yhteistyötasojen moninaisuus •Luottamuksellisuuden ja avoimen ilmapiirin rakentamisen hitaus •Vastuiden jakaminen OPETTAJAT •Aika- ja resurssipula •Suhtautuminen opetuksen kehittämiseen ja TVT:n käyttöön •Oppimisen ja opetuksen tavoitteiden yksipuolisuus •Oman osaamisen aliarvioiminen •Uskalluksen puute •Osaamistaso TVT:ssa ja pedagogiset valmiudet sen opetuskäyttöön •Tottumattomuus yhteistyöhön toisten opettajien kanssa

Tekijät, joiden avulla PAOK on saatu elämään OSALLISTUJALÄHTÖISYYS •Toisen asteen koulutuksen johdon tuki •Oppilaitosten vapaaehtoinen osallistuminen •Vierailut ja Road Show:t oppilaitoksissa •Palvelutarjonta rakennettu hankkeen tavoitteiden ja oppilaitosten tarpeiden pohjalta PROJEKTITIIMI •Aktiivisuus ja sitoutuminen hankkeeseen sekä työskentelytavat •Aktiivinen viestintä ja markkinointi: Ning, Facebook, Twitter, sposti,.. •Kontaktit oppilaitoksiin •Tavoitteiden selkeyttäminen ja muuttaminen toiminnaksi (itse/ulkoinen arviointi)

Tekijät, joiden avulla PAOK on saatu elämään VERKOSTOITUMINEN •Muut hankkeet ja yhteistyötahot •Koulutukset, webinaarit, konferenssit, virtuaaliyhteisöt,.. •Ihmisten ja oppilaitosten yhteistyön tukeminen ja ohjaaminen –Etsitty aitoja yhteistyötarpeita, luotu niille toimintamalleja ja annettu resursseja OPETUKSEN KEHITTÄMINEN •Korostetaan TVT:n käyttöä osana opetuksen kokonaisuutta •Maakunnallinen verkkokurssitarjotin –82 kurssia (62 lukio, 20 amm.)

PAOK on onnistunut (Ohryn sparraus ja väliarviointi 12/2010) SYTYTTÄMÄÄN KIPINÄN • Projektitiimin innostunut ilmapiiri näkyy kentällä • PAOK tunnetaan ja palveluiden vaikuttavuus on hyvä • Tavoitteisiin uskotaan ja niitä pidetään tärkeinä • Innostuneisuus lisääntynyt ja ilmapiiri opettajien keskuudessa avautunut LUOMAAN VERKOSTOJA • Yhteistyö ja verkostoituminen lisääntynyt – organisaatioiden ja ihmisten välillä – oppilaitosjohdon kesken

PAOK on onnistunut (Ohryn sparraus ja väliarviointi 12/2010) EDISTÄMÄÄN TVT-OSAAMISTA • TVT-osaamiskartoitukset tuoneet näkyväksi opettajien osaamistason • TVT:n opetuskäyttöä ja somen hyödyntämistä lisätty • Uudenlaisen koulun luominen alkanut • Kollegavalmentajat • Kehittämisprojektityöt EDISTÄMÄÄN TVT:N OPETUSKÄYTTÖÄ • Oppijoiden yhteisöllisyys • Oppijakeskeinen verkko-oppiminen • Toisiaan tukeva verkkokurssitarjonta lukio- ja ammatillisen koulutuksen välillä

Kehitettävät asiat (Ohryn sparraus ja väliarviointi 12/2010) KOULUTUS •Verkkokurssitarjottimen kurssien markkinointi opiskelijoille •Creative Commons -lisensointimalli opetusmateriaalin tuottamiseen •Kehittää ja lisätä sulautuvaa opetusta –Kokonaisuuden suunnittelu ja opetuksen linjakkuus –Opiskelijoiden TVT-osaaminen –Työelämän asiantuntijoiden hyödyntäminen (esim. Asiantuntijaverkosto.fi ) –Tenttikäytäntöjen kehittäminen (virtuaaliset ympäristöt) –ACP, Moodle,..

KEHITTÄMINEN •”Avoin lähdekoodi kehittämiseen” •TVT:tä laajempi oppimisen foorumi (koko pedag. ympäristön kehittäminen) •Henkilöstön ohjaus (helpdesk) •Johdon tukeminen ja sen merkitys TVT:n opetuskäytön edistämisessä YHTEISTYÖ JA VERKOSTOT •Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen sekä oppilaitosten yhteistyön lisääminen •Oppilaitosjohdon foorumi kehittämään myös hallinnon ratkaisuja •Koulutuksia ja yhteistyötä oppiaineittain ja aloittain Kehitettävät asiat (Ohryn sparraus ja väliarviointi 12/2010)

Jos ammattitaitoaan ei huolla, siitä saa kohta huolehtia. - Tuntematon