Lasten mediankäyttö ja avaimia mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa koordinaattori Rauna Rahja Varhaiskasvatusmessut, Wanha Satama 5.10.2012
Mikä Mediakasvatusseura?
Mediakasvatusseura Perustettu 2005 Tehtävänä edistää mediakasvatuksen käytäntöjä ja monitieteistä tutkimusta Toiminta valtakunnallista ja kaksikielistä: palvelemme suomeksi ja ruotsiksi Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö Yli 200 henkilö- ja opiskelijajäsentä, yhteisöjäseniä 51
Mitä teemme? Tiedotamme alan uutisista ja tapahtumista Toimimme yhteistyössä alan toimijoiden kanssa Tuotamme tapahtumia, seminaareja ja koulutuksia Teemme aloitteita ja tuomme esiin mediakasvatuskentän ääntä Julkaisemme selvityksiä ja tutkimuksia Kehitämme kansallisia ja kansainvälisiä yhteyksiä
Lasten mediankäytöstä
Oma tuottaminen, osallisuus ja vaikuttaminen Tiedonhaun, analyysin ja erittelyn taito Kriittisyys, median valta KAIKKI KASVATTAJAT Käännekohdat lapset mediankäytöissä Laitteiden ja sisältöjen hallinta Turvallinen mediankäyttö ja mediaympäristö Kuva: Sami Heiskanen
Käännekohtia median käytössä eri ikävaiheissa (Kotilainen) Median käytöt alkavat vauvasta: valinnat vanhempien, myös netissä 3-vuotiaasta oma mediamaku alkaa muodostua 5-vuotiaana näkyy sukupuoli mediamieltymyksissä 7-vuotiaana useimmilla jo oma puhelin 9-vuotiaan reviiri netissä alkaa laajentua ja kansainvälistyä 11-vuotiaana median käyttö muistuttaa jo ”nuorten mediaa” Esim. Uusitalo, Vehmas, Kupiainen 2011; Kotilainen 2011; Pääjärvi 2012
Mediakasvatuksesta ja menetelmistä
Mediakasvatuksen tavoitteena monipuoliset mediataidot Lapsen kasvun tukemista mediakulttuurin jäsenenä Mediavalinnoista, -käytöistä ja -ilmiöistä keskustelemista Ohjaamista tiedon lähteille ja välineiden äärelle Suunnitelmallista ja spontaaniakin työtä lasten mediataitojen kehittämiseksi Kasvattamista kriittisyyteen ja median mallien tunnistamiseen Lapsen oman äänen kuuluviin saattamista, osallisuuden tukemista Mediasuhteet ja -taidot kehittyvät läpi elämän! Näyttääkö tutulle? Mediakasvatus ei ole koneiden käyttämistä ja teknistä hienostelua, vaan aikuisena toimimista ja median mallien paljastamista nuorille.
Mediataitojen tähtikartta Oma tuottaminen, osallisuus ja vaikuttaminen Tiedonhaun, analyysin ja erittelyn taito Kriittisyys, median valta, mediasuhteet KAIKKI KASVATTAJAT Tässä esille eri mediakasvatuksen ”lajeja”? Elokuvakasvatus, tvt, nettikasvatus… Laitteiden ja sisältöjen hallinta Turvallinen mediankäyttö ja mediaympäristö
Mediataidot ovat… Kykyä hankkia tietoa, analysoida ja tulkita Taitoa ilmaista & valmiutta osallistua ja vaikuttaa Rohkeutta kyseenalaistaa ja luoda uutta Muuttuva media on läsnä läpi elämän, mediataidot kehittyvät jatkuvasti Mediasuhteet? Ei vain vastaanottoa, vaan aktiivisia toimijuuksia suhteissa mediaan
Mitä hyötyä mediakasvatuksesta? Mediataitoinen kansalainen pystyy aktiivisesti tutkimaan, analysoimaan ja tarkastelemaan kriittisesti mediaa sekä tuottamaan mediasisältöjä. Motivoi ja tasavertaistaa: kaikille riittää mielekästä tekemistä ja aktiivisia rooleja, identiteetti vahvistuu Ennaltaehkäisee median negatiivisia vaikutuksia ja vahvistaa aktiivista kansalaisuutta Mediataitoinen yksilö osaa vaatia laadukkaita mediasisältöjä! Kuulostaako mahdottomalle? Missä kohdassa on vaikeat paikat, joiden ylittäminen estää mediakasvatustyön tekemisen?
Minäkö mediakasvattaja? Uudet roolit – ohjaamista opettamisen sijaan? Ennakkoluuloton ja peloton uusia ilmiöitä kohtaan Utelias kokeilija, kiinnostunut kuuntelija Arvostaa lapsen mediamaailmaa Tasavertainen keskustelija, dialogisuus Tuo monipuolisia mediasisältöjä esille ja mahdollistaa omien mediaesitysten tekemisen Tiedostaa median riskit, osaa ennaltaehkäistä niitä Tunnistaa omat kehittymistarpeet ja vahvuudet ja hyödyntää niitä työssään -> itsereflektointi Oman mediasuhteen tunnistaminen Millaisia taitoja teillä jo on? Millaiset taidot puuttuvat?
Mediaa päiväkoteihin ja kouluihin Välineet tarpeen mukaan: kamerat, videokamerat, lehdet, nettiyhteys, editointimahdollisuudet (lainataanko, ostetaanko, hyödynnetäänkö ehkä lasten omia välineitä?) Media välineenä / tarkastelun ja tutkiskelun kohteena Yhteistyö alueella: opiskelijoita pitämään mediapajaa, paikalliset toimijat ja ammattilaiset mukaan projekteihin, kutsu toimittaja/mediatyöläinen kylään. Opettajan rooli: ohjaaja, tuottaja, vertaisoppija Tärkeintä on läsnäolo, avoin keskustelu ja aikuisen tuki – luotettava aikuinen lähellä lapsen arkea on avainasemassa! Lasten ja nuorten mediamaailman poissulkeminen kasvatuksessa/opetuksessa ei kasvata heitä tämän päivän maailmaan. Mediakasvatuksen keinot auttavat opettajaa tukemaan lapsen kasvua kriittiseksi, eettisesti toimivaksi ja muut huomioivaksi kansalaiseksi. Medialukutaidon portaikko
Mediakasvatus.fi -verkkopalvelu varhaiskasvattajan tukena
Lopuksi korvan taakse…
Mitä tulossa 2012-2013? LuovaMä! -syysseminaari Jyväskylässä 27.11.2012 Vuoden Mediakasvattaja 2012: ehdotuksia voi antaa 8.10. saakka! Koulutuksia, ruotsinkielistä ja kansainvälistä toimintaa EDUCA 2013 ja Mediakasvatuksen tori 25.–26.1.2013, Helsinki NUORI 2013 Jyväskylässä 8.-10.1.2013 Kansainvälinen mediakasvatustapahtuma, 14.–15.2.2013, Tampere UNESCO: Handbook on Media and Information Literacy for teachers Mediakasvatuksen toimijoita Suomessa 2012 -selvitys Suomen Eu Kids Online -työryhmän julkaisu lapsista ja internetistä Mediahyrrä laajenee – alakouluikäisten kasvattajille omia toimintaideoita lasten ja median parissa ”Hankepankki” vuonna 2013
KIITOS! Kysymyksiä, kommentteja? Ota yhteyttä! rauna.rahja@mediakasvatus.fi p. 050 594 2275 www.mediakasvatus.fi www.facebook.com/mediakasvatusseura www.twitter.com/mediakasvatus Mediakasvatusseuran osasto B8 Tutkimukset: www.mediakasvatus.fi/publications