LEAN JA PUHTAUSPALVELUT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Kuinka rakentaa tietokone itse
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Työrauha ja haastavat tilanteet
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Mika Väyrynen tuottaja
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Turvallisuus
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Valtiotieteellisen tdk:n laatu ohjausryhmän kokous Klo kokoushuone1014.
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
Kilpailijan starttikurssi
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
5S puuseppien opetuksessa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

LEAN JA PUHTAUSPALVELUT 1 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

MITÄ LEAN TARKOITTAA Lean ajattelu on lähtöisin Japanista Toyotan autotehtailta Perinteisesti sitä onkin käytetty tehdasteollisuudessa Lean - ajattelu on levinnyt teollisuudesta palvelualoille VAKK on lähtenyt kehittämään toimintamallia oppilaitokseen Lean hankeprojektin kautta Lean pohjautuu järjestelmään, jossa järjestyksellä on keskeinen asema Luomalla järjestys voidaan vaikutta mm. seuraaviin asioihin: Turvallisuus, ergonomia, laatu, varastoarvot, tuottavuus, standardointi, visuaalisuus, moraali Tavoitteena on edetä kaaoksesta järjestykseen, järjestyksestä laatuun ja laadusta täydellisyyteen 2 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

TAVOITTEENA TYYTYVÄINEN ASIAKAS Jatkuvan kehittämisen tavoitteena on tyytyväinen asiakas (oppilas) Kaikki vanhat toimintamallit, joilla ei ole asiakkaalle mitään lisäarvoa pyritään poistamaan Luomalla hyvä järjestys ja suunnittelemalla asiat asiakkaan näkökulmasta luodaan toimintamalli, joka palvelee asiakkaan tarpeita Tärkeää on myös tietää, mitä asiakkaat haluavat ja ottaa asiakkaat mukaan suunnittelemaan ja kehittämään toimintaympäristöä yhdessä kouluttajien kanssa Hyvä toimintaympäristö helpottaa, nopeuttaa, selkeyttää työskentelyä ja tukee oppimisprosessia, joten kaikki toimenpiteet, jotka johtavat tähän pyritään toteuttamaan järjestelmällisesti vaihe vaiheelta. 3 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

5S JÄRJESTELMÄ SUUNNITTELUN POHJANA Toimintamallissa edetään vaiheittain 5S järjestelmän kautta: 1. SORTTEERAA ELI LAJITTELE eli poistetaan tarpeeton ja järjestellään päivittäin käytettävät ja harvemmin tarvittavat työvälineet 2. SYSTEMATISOI, JÄRJESTÄ eli suunnitellaan työvälineille, siivousvälineille ja koneille oma paikka 3. SIIVOA, PUHDISTA eli puhdistetaan työvälineet, hyllyt, kaapit ja tarkistetaan siivouskoneiden ja välineiden toimivuus 4. STANDARDOI, YHTENÄISTÄ eli luodaan käytännöille standardi, työohjeet, ja vastuuhenkilöt 5. SITOUDU, SEURAA JA YLLÄPIDÄ eli pidetään se, mikä on yhdessä sovittu ja noudatetaan yhteisiä pelisääntöjä, joita kehitetään jatkuvasti 4 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

MITÄ VOITAISIIN TEHDÄ? JOS SINULLA EI OLE AIKAA TAVAROIDEN ETSIMISEEN PIDÄ TAVARASI JÄRJESTYKSESSÄ SILLOIN TAVARAT LÖYTYVÄT AINA SAMASTA PAIKASTA JA NIIDEN ETSIMISEEN EI KULUU TURHAA HUKKA - AIKAA MITÄ ON HUKKA SIIVOUSTYÖSSÄ? 5 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

HUKKA SIIVOUSTYÖSSÄ MIKÄ AIHEUTTAA HUKKAA SIIVOUSTYÖSSÄ? Huonosti sujuva liikkuminen työkohteessa Turhat askeleet Puutteellinen työn suunnittelu Epäsopivat työmenetelmät, välineet ja koneet ja ohjeet Epäonnistunut työsuoritus Väärä ajankohta Tavaroiden etsiminen Kiire Yhteistyön puute Tiedonkulku, avaimet, puhelin MIKÄ MUU? 6 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

EI – ARVOA TUOTTAVA TOIMINTA MIKÄ ON PUHTAUSALALLA EI - ARVOA TUOTTAVAA TOIMINTAA? Kaikki toiminta, mikä ei ole välttämätöntä palveluprosessin ja palvelutuotteen toteutumisen kannalta Toiminta, mistä asiakas ei ole valmis maksamaan Tärkeää olisi löytää: - ”Pullonkaulat”,” Missä mättää” - Saattaa loppuun keskeneräiset työt Korjata ja tarkistaa työturvallisuus – ja laitepuutteet Sopia yhdessä toimintatavat miten toimitaan ja noudattaa niitä 7 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

MITÄ VOITAISIIN TEHDÄ? 8 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

KUINKA VOITAISIIN JÄRJESTÄÄ? 9 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

LÖYTYYKÖ? 10 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

NÄKYMÄ OVELTA 11 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

ENTÄS TÄMÄ? 12 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

ONKO OHJEET HELPPO LÖYTÄÄ? 13 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

ENTÄPÄ TÄMÄ? 14 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

SIIVOUSAINEET? 15 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

SIIVOUSVAUNUT 16 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

MISSÄ TAVARAT? 17 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

KUKA TILAA? 18 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author

LEAN ON YHTEISTYÖTÄ Leania ei kukaan voi tehdä yksin Lean toteuttamiseen tarvitaan yhteisiä kokoontumisia tai mielellään pystypalavereja, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua suunnitteluun Leanissa pyritään tekemään asiat kerralla niin hyvin kuin mahdollista ja yhteisistä sovituista asioista pidetään kiinni. Kuitenkin asioita katsotaan jatkuvan parantamisen näkökulmasta; voisinko tehdä tämän vielä paremmin! Yhteisesti sovitut asiat kirjataan ja luodaan yhteiset pelisäännöt joiden mukaan sekä kouluttajat että opiskelijat toimivat Kouluttajille ja opiskelijoille järjestetään tiedotusta Leanista ja se huomioidaan myös opetussuunnitelmassa, jolloin siitä muodostuu oppilaitoksen yhteinen työkalu, mikä helpottaa kaikkien työskentelyä ja luo toimintaamme järjestystä, turvallisuutta tehokkuutta ja laatua 19 © VAKK 03 April 2017 Presentation name / Author