Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Uutisten reseptio Uutisten formaali analyysi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Kuvailmaukset kirjoittajan apuna ja ongelmana Tiellä on poski, lähteellä silmä, merellä selkä ja kynttilällä sydän.. Kirjoittaja luo kielikuvia tiedostamatta.
John Rawls REILUPELI.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Opettaja ja tunteet.
Työturvallisuus kulttuurina
Tarkoin määritellyt tavoitteet
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Rakkaussuhteen tuhoojat
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Preppaus ENA 4.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa.
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Luokittelua ja metaforiikkaa Suhde yleisöön Mitä kaikkea uutisanalyysissä olisi huomioitava.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Mereologia ja sen soveltaminen
A4. Argumentointi ja retoriikka
Hyvä PowerPoint-esitys
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Ongelmatisoinnin ja oireistamisen ABC Lauri Varonen.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
Kilpailukyky -> kilpailuetu Oppiminen & Kasvattaminen?
Kirjallisuuden lajeja
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Oppimisorientaatioita
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Pettit 1996 Institutional design and rational choice.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Systeemiajattelun yhteenvetoa General System Theory (Bertalanffy) General System Theory (Bertalanffy) Tavoite: yleiset systeemilait Tavoite: yleiset systeemilait.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Analyysissä huomioitavaa
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Kysymyksiä fi tunnille
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
10. Ajattelu.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esityksen transkriptio:

Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Uutisten reseptio Uutisten formaali analyysi

Uutiset toimivat ainakin • ajankohtaisen tiedon lähteenä • ’agendan’ määrittäjinä • sosiaalisena rituaalina • maailmankuvan muokkaajina/ vahvistajina/ kyseenalaistajina (?) • propagandan välineinä • identiteetin vahvistajana • kollektiivisten tuntojen työstäjinä • viihteenä

Väitteitä uutisten yleisöstä (Ridell) • Yleisö on alisteisessa ja riippuvassa suhteessa kertojaan, jolla näyttää olevan koko maailma tietämisensä kohteena mutta joka harvoin paljastaa tietämisensä metodeja tai tietojensa rajoja (Peter Dahlgren) • Uutiset eivät anna yleisölle mahdollisuutta olla itsereflektoiva subjekti uutiset–yleisö -suhteessa, vaan yleisön suhde uutisiin on riippuvuussuhde • Yleisö kutsutaan kysymyksistä käytävän kamppailun ja argumentaation todistajiksi mutta ei koskaan osanottajiksi • TV-uutiset ruokkivat sivullisuuden ja toimintakyvyttömyyden tuntoja

Miten olemme taipuvaisia uskomaan • Pohjustus (priming) virittää meidät uskomaan, näkemään asiayhteyksiä ja arvioimaan määriä tietyllä tavalla • Jos pidämme lopputulosta totena, olemme taipuvaisia uskomaan myös sitä tukeviin argumentteihin, vaikka ne eivät niin hyviä olisikaan (s. 45) • Ei-uskominen vaatii suurempaa kognitiivista ponnistusta kuin uskominen (systeemi 2 systeemi 1:n sijaan, s. 81) • Ihmisen luottamus uskomuksiinsa riippuu siitä, kuinka hyvän tarinan he pystyvät muodostamaan havaitsemansa perusteella – vaikka havaitsisivat vain vähän (s. 87) • Tarve muodostaa yhtenäinen näkemys asioista johtaa systemaattisiin virheisiin (s. 122) • Välitön ympäristö vaikuttaa tiedostamattomalla tasolla suuresti ajatuksiimme ja käyttäytymiseemme (s. 128)

• On helpompaa muodostaa koherentti tarina vähien kuin runsaiden tietojen perusteella (s. 201) • Vaikutelma maailman mielekkyydestä perustuu pitkälti tietämättömyydelle omasta tietämättömyydestämme • Ihmisaivoissa on mekanismeja, jotka priorisoivat huonoja uutisia (s. 301) • Aivot reagoivat nopeasti jopa täysin symbolisiin uhkiin. Emotionaalisesti latautuneet sana (sota, rikos) herättävät huomion nopeammin kuin onnelliset sanat (rauha, rakkaus). (S. 301) • Huonot vaikutelmat ja stereotypiat muodostuvat nopeammin ja ovat vahvempia vääräksi osoittamista vastaan kuin hyvät vaikutelmat ja stereotypiat (s. 302) • Aivoillamme on hyödyllinen kyky fokusoida spontaanisti outoon, epätavalliseen tai toisenlaiseen (s. 324) Kahneman: Thinking, Fast and Slow

Lukutapoja (Stuart Hallia mukaillen) • Hegemoninen asema: hyväksytään elokuvan eksplikoimat ja implikoimat näkemykset yhteiskunnassa ja kulttuurissa vallitsevista suhteista • Neuvotteleva asema: hegemoniset määrittelyt hyväksytään pääpiirteissään mutta paikallisella tasolla luodaan omat pelisäännöt • Oppositionaalinen asema: hegemoniset määrittelyt tunnistetaan mutta niitä ei hyväksytä

Uutisten formaali analyysi I • Miten uutinen ja sen asema lähetyksen kokonaisuudessa motivoidaan? • Relevanssivaikutelman luominen ja ylläpitäminen (kokonaisuus ja osatekijät) • Uskottavuusvaikutelman konstruointi • Osatekijät ja sidosdiskurssi; niiden funktiot osana kokonaisuutta • Hierarkia: ankkuri, toimittajat, asiantuntijat, asianosaiset, tavikset • Miten ja millä perustein eri henkilöt asemoidaan / asemoituvat? • Tulevatko kaikki relevantit näkökannat oikeasuhtaisesti esille? • Miten tuodaan esiin asianosaisten mahdolliset intressit? Asetetaanko ne kriittiseen valoon? Miten? • Tuodaanko esille lähteet, niiden mahdolliset intressit ja rajoitukset sekä niiden asettamat rajoitukset? • Me–he-asetelmat

Uutisten formaali analyysi II • Taustoittavan materiaalin määrä ja selkeys • Domestikointi, tutuksi tekemisen strategiat • Kärjistetäänkö asioita tarpeettomasti tai suorastaan väärin? • Edustavuus – poikkeuksellisuus sekä tämän esiin tuominen • Vedotaanko älyyn, tunteeseen, huumoriin tai aistillisuuteen? • Missä määrin vedotaan implisiittisesti vallalla oleviin käsityksiin tai oletettuihin arvoihin ja näkökantoihin? • Kielellinen ja audiovisuaalinen retoriikka • Kuvituksen ja täytemateriaalin suhde aiheeseen